Neuvola juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Siija
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen oli taasen neuvola rv 22+6. Kelan hakemus pitäis jossain käänteessä täytellä ja sokerirasitusaika tulikin jo varattua kuukauden päähän. Hemppa oli vähän laskenut (oli 125) mut niinpä sen tässä kohti kuuluukin.

Eilen neuvola rv 22+0. Kaikki taasen hyvin, ei mitään huomauttamista. Kuulun nyt kuulemma niihin odottajiin joilla kaikki menee niin hyvin et seuraavaan neuvolaan on vähän pidempi väli, ens kuun puoleen väliin varattiin aika :p
Sf-mitta otettiin eka kerran ja oli 22cm, yläkäyrillä mennään mut ultrassakin koko vastas viikon isompaa.
Sokerirasitukseen sain myös ajan ens kuulle :bootyshake Lisäks puhuttiin siitä et synnytystapa-arvioon pitää varata ite aika rv 36-37 ja synnytysvalmennukset on täällä sen verra muuttunu ettei tarvii enää ilmottautua, joka toinen lauantai järjestetään keskussairaalalla ja sinne vaan mukaan sit ku siltä tuntuu...

Meillä on mukava neuvolatäti, ei oo tuntunu käynnit turhalta :) eilen kun mietittiin tota seuraavaa aikaa niin kysyin mieheltä et vieläkö haluaa olla mukana niin terkkari kerkes jo sanoa et tottakai haluaa! :grin ja haluaahan se :p

Kela-neuvola hoidettu alta pois, kaikki ok! Sf oli 21cm, syke siinä 150 molemmin puolin ja hemoglobiini oli noussut, jei! 117 oli joulukuussa, ja nyt 121. Kokeilen uutta nestemäistä rautalisää, ehkä se jopa toimisi minulla?;)

Koska mitään ihmempää ei ollut, niin seuraava neuvola onkin vasta viikolla 29+0 eli kuuden viikon päästä.

Edelleen askarruttaa äitiyspakkaus. Jotenkin tuntuu, etten ota sitä tällä kertaa. Pistetään rahat vaikka sisarusrattaisiin mieluummin. Olen alustavasti sopinut ostavani Phil&Teds Dots-rattaat yhdeltä ihmiseltä, saapi nähdä toteutuuko:)

Neuvolassa käyty ja nyt on raskaustodistus, pääsee laittaa kelalle hakemuksia :) verenpaine hyvä ja hemoglobiini myös hyvä. Sf oli 19 ja pienen sydänäänet kuului myös hyvin ❤ pieni ei tykännyt että tultiin salakuunntelee sitä, alkoi potkii anturiin :D seuraava neuvola onkin jo kuukauden päästä ja myös perhevalmennukset alkaa ens kuussa :)

Tänään neuvolossa käyty ja kaikki oli hyvin.. :) Raskaustodistus saatu nyt vaan hakemuksia täyttämään.. :) sf mitta oli 19 ja painoa tullu 100g viikkoa kohti eli lähtö painoon nähden nyt tullut sitten yhteensä tasan 2.kg lisää et onneks ei oo paljoo tullu. Tosin esikoisesta mulle ei tullu kokoraskaus aikana ku alle kilo lisää lähtö painoon kun laihduin alussa sen verran paljon..

Mullakin "kela"neuvola takana. Sain todistuksen jo mutta vasta ensi viikolla saa lähettää kun perjantaina tulee rv 22 täyteen :) Hemppa jatkanut laskuaan vaikka syönyt jo yli kuukauden lisärautaa, sanoi että täytyy syödä vielä enemmän. Pikkuisen sydänäänet löyty pienen hakemisen jälkeen, liikkui niin kovasti :D Ihana laukkaava kopotikopotikop kuului ♡ Sokerirasitukseen mun ei tarvitse mennä (ellen halua), olin aika hämmentynyt kun luulin kaikkien yli 25v. joutuvan mut sanoi et on vanha ohje. BMI sen verran hyvä ja muut lähtötilanteet että säästyi siltä :)

Heipskukkuu. Neuvola takana. Selvispä syy miks oon ollu väsynyt ja saamaton, hb laskenut 144 -> 114 sain rautakuurin. Josko nousis sillä normaaleihin takasin. Muuten ei mitää ihmeempiä. Kehuja sokereitten kunnossa olemisesta ja sf mitta oli 20 eli vähän alakäyrällä, mut ihan ok kuitenkin. Sydämen syke löytyi heti ku laite koski mahaan, kaveri oli ihan pinnassa ja mylläs siellä menemään. Saatii kelaa varten todistus ja semmosta. Ei sen kummempia siis. Päästiin vajaas puolessatunnissa pois sieltä :D

Meilläkin neuvola tänään, ja jäi vähän mietityttämään tuo sf-mitta. Terkka sai ensin vain 16cm mitaksi, mutta kun kommentoin lääkärin saaneen 17,5 jo puolitoista viikkoa sitten, mittasi uudestaan ja sai mitaksi 17, merkitsi korttiin kuitenkin 17,5. Tottahan noissa helposti tulee pieniä mittaerojakin, eikä siitä mitään sanonut (mut jotenkin ei vaikuttanut superkokeneeltakaan). Neuvolakortin käyriin verrattuna tuo mitta vaan ei oikein yletä edes alakäyrälle ja se jäi nyt mietityttämään.. Seuraava lääkärikäynti on kuitenkin vasta kuukauden päästä ja jotenkin orpo olo, että sinne asti pitää odotella, että näkee jatkaako paremmin kasvuaan!

Varmaan joo mittaajassakin eroja. Muistan kun viime loppuraskaudessa mitta pompsahti yhtäkkiä niin et taulukko ei riittänyt! :D Sen mittasi joku opiskelija...ja kuulin kuinka hän sanoi lääkärille et miten tämä on mahdollista??

Kokemus on täälläkin opeittanut, että mittaajissa on tooosi paljon eroja. Se onkin huono juttu, jos terkkari vaihtuu vähän väliä. Onneksi täällä pääsääntöisesti sama mittaaja, niin on verailukelpoisia lukuja keskenään. Joskus voi joku sijainen tai opiskelija tai lääkäri mitata, mutta eipä niitä kertoja montaa osu yhteen odotukseen onneksi.

Joo, mittaajakin kyl vaikuttaa. Mul kävi esikoisesta niin et oli joku hirvee pompsaus mittauksissa kun oli eri mittaaja.

Neuvolassa käytiin juuri. Minulle erinomainen verenpaine ja hemppakin suht. hyvä 123. Pikkuisen sydänäänet 140-145, kovasti kehui terveydenhoitaja :) Masua mittaillaan vasta sitten ens kerralla noin kuukauden päästä. Painoa mulle on tullut nyt yhteensä n. 10 kiloa, tosin hankala sanoa, koska en oikeastaan tiedä, mitä painoin silloin juuri ennen raskautumista. Raskaustodistus saatiin, nyt innolla äitiyspakkausta tilaamaan :Heartred..!

Viime yönä heräsin kunnon harjoitussupistukseen ja kohtu kun oli aivan pinkeänä, tunsin selvästi kuinka se jatkui paljon ylemmäs kuin mihin terkka mittasi silloin maanantaina kun ihmettelin pientä sf-mittaa. Aamulla mittailin itse vähän fiilispohjalta siihen mihin kohtu oli yöllä jatkunut ja sain lopputulokseksi noin 20cm. Voikohan alunperin taaksepäin kallistunut kohtu (en nyt oikein tiedä millaisessa muodossa se nyt täynnä muksua on :D) vaikuttaa? Että jotenkin jatkuu "taaempana" ylemmäs? Niin tai näin, en ainakaan ole huolissani enää :)

Tänään oli neuvola, ois ollu jo maanantaina mutta autuaasti unohdin... :oops: nyt oli tass mun oma neuvolan täti, ekan kerran jälkeen oli ollu sijainen, nuori tyttö, joka ei niin hirveesti osannu auttaa. Nyt ekan kerran 4kk otettiin hemoglobiini ja se olikin tosi hyvä, 139! Vaikken oo rautaa syönyt. Verenpainekin oli ihan loistava, 97. Nyt ei ollu tullu painoakaan kuukaudessa kuin 300g, vaikka eilen sorruin syömään leivitetyn ja juustolla täytetyn possupihvin, kasvispihvin, muusia ja jälkkäriks 175g tortillasipsiä ja purkillisen guacamolea. Voi taivas :wtf:

Vaavi vastasi viikkoja, lapsivettä on hyvin ja raivotarjonnassa on. Painoarvio 1330. Täällä on karsittu synnytystapa-arvioita, ja ekan sektion jälkeen sitä ei tehdä. Ei sen puoleen, kyllä mä oon koko ajan ollu menossakin alatiesynnytystä ainakin yrittämään. Nyt sain ipanatunnuksetkin. Jee jee toistaiseksi kaikki hyvin!

Meillä teki kätilö painoarvion rakenne ultrassa ja lääkäri olis tehny kans 27 vkolla mut oli niin huono ultralaite niin ei sit tehny :)

• Tykkään
Reaktiot: LMK
Neuvolan täti tuon ultrauksen yhteydessä tuon painon antoi, täällä kun on se ultra ihan neuvolan jatkuvassa käytössäkin. EIhän se kuulemma ihan tarkkoja vastauksia anna mutta suurinpiirtein :)

Neuvolan täti vauhdissa osa 2.
Tänään kurtisteltiin kulmia kun painoa tullut 5kg koko raskaudessa (26+2) kun kuulemma tähän mennessä painoa olisi saanut tulla vain 2-3 kg. Hurjan tiukka on linja Tampereella tämmöisille ns. normaalipainoisille (172cm 72 kg ennen raskautta)! Luulin myös että mahani on normia pienempi kun sitä ei juuri näy ja monet ihmetelleet että missä se minun raskausmaha edes on, kuitenkin sfmitta 25 ja sehän on sitten jo yläkäyrällä. hu hu. Minuu jotenkin kummastuttaa tämmöiset asiat kun olin omasta mielestäni pitänyt hyvin painon kurissa, käyn neljästi salilla ja syön terveellisesti:D äää. Sama neuvolan täti oli aiemmin sitä mieltä että viikolle 20 mennessä ei kuulu tulla yhtään painoa lisää. Sellainen neuvolakeikka.

Ööö... Okei. Toki se sf-mitta ei välttämättä korreloi mahan koon kanssa suoraan. Eli voi olla pienenekin näköinen maha, mutta jos kohdunpohja on korkealla, niin sf-mitta on iso ja toisin päin tietty.

Mutta all in all, tosi tiukan oloista teillä neuvolassa :/

Päh, onpa outoa Rosmariini_! Mulle oli viikolla 23 tullut jo 7kg, eikä täti sanonut mitään. Tässä vaiheessa on varmaan tullu toiset 7, mutta so be it. Esikoisen kanssa tuli 23, tokan kanssa 17, ja kaikki lähti korkoineen puolessa vuodessa. Turhaa stressiä aiheuttavat tommosella huuhaapuheella, anteeksi nyt vaan;)

Takaisin