Neuvola- ja ultrauutisia!

Mä kävin ultrassa maanantaina, koska sunnuntaina tuli verta melkolailla.. Siellä vauva kölli ja sydän löi, mutta istukan alla on 2,5cm x ? kokoinen "verisirppi" ja istukka on siis huonosti kiinni .. Lääkärin mukaan noin puolet tämmöissä tapauksissa menee kesken, koska istukka irtoaa ja noin puolessa tapauksista se verisirppi häviää itekseen pois, tai on koko raskaudenajan istukan alla ja saattavat irrottaa istukan milloin vain.. Huooh..
Voin kertoa et oon huolesta aivan sekaisin! Seuraava ultra olis 19.6, jossa kontrolloidaan tätä istukka-asiaa.. Sinne saakka oon saikulla
 
rötkis: Voi että :/ Toivotaan, että teillä kävisi parhain päin! Tosi ikävä tilanne :´( Jaksamista! Voin uskoa, että ei oo kiva fiilis tällä hetkellä!!
 
cissi84: Kiitos.. toivotaan tosiaan et kaikki menis parhainpäin..
raapeli: Ei mullakaan kipuja ollut, mut eka vuosin satunnaisesti.. sit vuosin jo pari viikkoa yhtä soittoa ja nyt sunnuntaina vuotoa tuli reilusti.. Missään vaiheessa ei ees "pelkkää" verta, vaan vaaleanpunertavaa vuotoa.. Siitä huolimatta pääsin meidän terveyskeskukseen alan lääkärille tutkittavaks ja ultraan.. Ite tosin marssin lääkärin vastaanottoavustajan luo ja kysyin, et ottasko lääkäri vai lähenkö keskussairaalaan.. Ei tarttenut onneks sinne mennä...
 
Voi kurjuus, mikä tilanne teillä rötkis on.
En voi edes kuvitella teidän huolen määrää.. :((

Mä kovasti hurjasti toivon, että kaikki sujuis hyvin ja pääset vielä nauttimaan stressittömästä odotuksesta ♥
 
Voi ei, rötkis!! Oot varmasti huolesta soikeana. Ei muuta kuin tsemppiä! Pidetään peukut pystyssä, että kaikki menee hyvin!
 
Kiitos Bamboo ja Sande84. Toivotaan parasta! Ei tässä uskalla paljoa vielä iloita raskaudesta..
 
Tänään se neuvola aika vihdoin ja viimein koitti.
Ei mitää suurimpia motkotuksia :D
Verenpaine 123/76.
Hemo 131
Lääkäri on jussin jälkeisenä viikolla ja ultra 2.7. Elokuussa on sitten toinen neuvola.

Meille kyl (vantaalla asutaa) ei mitää hyvinkäätä edes ehdoteltu? Jorvi,kättäri tai naistenklinikka. Toinen lapsi syntyi naistenklinikalla ja en juu todellakaa menossa sinne. Itse sain tarpeeksi henkilökunnan taidosta että oksat pois. Jos kätilö kattoo että istukka kokonainen ja sitten kun ei verenvuoto lopukkaa, nii kutsutaa lekuri+kaivetaa istukaa roskiksesta tarkastukseen. Hups ei ollukkaa kokonainen. Sitten viikon päästä kohtutulehdus(paha), kun ei vieläkää oltu saatu kaikkia istukan osia pois. Sitten toinen kätilö sanoo mulle että älä huuda(suppareita tuli koko ajan, ei kaksi epiduraalia auttaneet), niin siinä vaiheessa on jossakin joku pielessä.
Mutta oli siellä niitä ammattitaitoisiakin :D
 
Me käväistiin (kirjaimellisesti) ekalla neuvolakäynnillä viime viikolla ja terkkari oli kyllä aivan pöllö. Nuori ja ihan mukava sinänsä, mutta oli jotenkin kauheen hankalan ja vaivaantuneen oloinen ja ei kertonut meille yhtään mitään mistään. Kysyi vaan, että ootteko lueskellut netistä juttuja (esim. kielletyistä ruoka-aineista) ja kun sanoin, että jonkin verran kyllä niin se sitten riittikin hänelle eikä kertonut mitään mistään. Iski läjän erilaisia esitteitä pöytään ja vaan toisteli, että tässäpä teille tullut varmaan kauheesti kaikkea tietoa - siis HÄ - ei saatu MITÄÄN tietoa! Hohhoh, onneksi ei ilmeisesti ole meidän vakiterkkari (tosin tätäkään ei voinut sanoa!) kun kirjoitti neuvolakorttiin eri terkkarin nimen. Verenpaineen ja hemoglobiini sai sentään mitattua ja ne oli hyvät. Mites muut, oon jostain lukenut, että ekalla neuvolakäynnillä katottais myös paino ja virtsanäyte - onko teillä katottu?? Meillä vaan vp ja hemo. Vielä ei ole tietoa np-ultran ajasta (tulee kutsu, luultavimmin aika on just sillon kun ollaan matkoilla...) eikä lääkäriajasta.

Me nyt ollaan menossa Naistenklinikalle kun se on korttelin päässä kotoa. Toivottavasti käy parempi tuuri kuin Mammaliinalla :)
 
irmu: Meillä kyllä katottiin ekassa neuvolassa myös paino ja pissi... Outo neuvolakäynti tosiaan teillä, jospa seuraavan kerran ois joku vähän viisaampi terveydenhoitaja vastassa!
Itelläni ei oo Naistenklinikasta pahaa sanottavaa. Toki siellä oli kiire, sulku päällä ja joka paikka täynnä äitejä ja vauvoja, mutta niinpä se on joka sairaalassa täälläpäin, jos huono tuuri sattuu. Naikkarin remontti alkaa ens vuoden alussa, toivottavasti ehditte sinne synnyttämään ennen sitä. :) Me muutetaan, joten käydään nyt vaan tää np-ultra Naikkarilla, ja sitte muut jutut Oulussa.
 
irmu, kyllä jo ekalla käynnillä pitäisi ottaa normaali pissanäyte, eli ne kattovat proteiinin ja glukoosin. Yleensä kuuluu ihan jokaiseen neuvolakäyntiin, ja ekalla kerralla tärkeä senkin takia että alkuraskauden usein piilevät pissatulehdukset saadaan hoidettua. Painokin on olennainen heti aluksi, että saavat seurattua painonnousua suhteutettuna lähtöpainoon... Mikähän kumman tet-harjottelija teidän kohdalle on osunut? :O toivottavasti seuraavalla kerralla vastassa on joku paremmin asiansa osaava... :)
 
Kiitos mimmus ja Ramana, näin vähän ajattelinkin... täytynee soittaa sinne ja kysellä, että miksikäs ei otettu. Tosin vaa'alle mulla ei ole mitään hinkua... emoticon
 
Tänään käytiin np-ultrassa ja verikokeissa. Ultrassa kaikki hyvin! <3 Siellä se potkutteli kovasti. :) Niskaturvotus 0,8mm, eli ihan normaali.

Neuvolahan laski, että mulla ois laskettu 26.12., koska ne laskee automaattisesti sen 28-kierron mukaan, vaikka mulla onki pitempi kierto. Varhaisultrassa sanoivat lasketuksi ajaksi 1.1. No, nyt sitten vauvan koko vastasi viikkoja 7+4, eli laskettu olisi sen mukaan 29.12. Mutta koska tuo ei heitä yli viidellä päivällä siitä alkuperäisestä, neuvolan laskemasta lasketusta ajasta, niin se laskettu on nyt sit 26.12. Tuntuu jotenki hölmöltä, että viikkoja on virallisesti monta päivää enempi ku oikeesti. :D Kuitenki kun tunsin ovulaation jne. No, pitää nyt sit totutella tuohon 26.12. Ehkä ne sit alkaa tarvittaessa aiemmin käynnistelemään, kun tuo laskettukin on aiemmin. Esikoinen nimittäin meni melkein kaks viikkoa yli, ja sit jouduttiin tekemään pitkän ponnistuksen jälkeen kiireellinen sektio kun oli väärässä tarjonnassa, luultavasti ison pään vuoksi.

Mutta siis ihanaa, kaikki hyvin! :) Nyt ostamaan mammahousuja. :D
 
Heips !
Täällä onkin tänään ollut yllätyksellinen päivä. Kävin lääkärillä joka tarkasti ultralla, että onko mahassa ylipäätään mitään ja millä viikolla mennään. Neuvolantädin ja omien laskelmien mukaan saatiin lasketuksi ajaksi 15.1.2013. Lääkärin kommentti monitorin kuvan nähtyä oli: " tämä jöllikkä ei kyllä ole viikolla 9".
 Mitat vastasivat viikkoja 12+3. Iloinen uutinen sillä nyt on herkimmät vaiheet ohi ja voi vihdoin olla iloinen raskaudesta :) :)

Uusi laskettu aika on siis 23.12.2012. Voisin silti kuitenkin roikkua täällä teidän mukana, mikäli passaa :)
 
No jopas, janital pomppaskin useamman viikon eteenpäin :))
Tottakai saat jatkaa meidän kanssa täällä tammikuisissa!
 
Onnea mimmus ja janital iloisista ultratuloksista :) <3 Nyt saatte alkaa ihan täysillä nauttia raskaudesta kun kituviikot on ohi!

Meillä oli eka neuvola maanantaina ja perusjutut käytiin läpi. Sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta ei ne vielä 9+2 taida juuri kellään kuulua. Np-ultraan on jäljellä 4 yötä :D Jännittävää. Oon kyllä varma että on siellä kaikki hyvin, oireet on niin vahvat.
 
Täälläkin on käyty eka kerta neuvolassa (pari viikkoa sitten), mikä oli pitkälti papereiden pyörittelyä ja jutustelua.

Eilen käytiin ultraäänessä ja verikokeessa, sikiöseulonnaksiko sitä sanotaan.
Ultrassa kaikki mallillaan, sydän löi vauhdikkaasti ja mitat oli normaalit. Kokeiden tuloksia tulee sitten muutamassa viikossa, ellei nyt mitään huolestuttavaa löydy.

Laskettua aikaa ei uä-lääkäri juurikaan neuvolantädin laskuista muuttanut, joten pysytään tuossa 6.1, vaikka sanoi, että saattaa olla vasta 8.1, mutta ei sen suurempia muutoksia.

Seuraava neuvola kolmen viikon päästä.

Nyt on hyvä olla, kun tietää, että pienellä on kaikki hyvin ja näki, että siellä pyöri joku kädellinen ja jalallinen "otus" =)
 
Täälläkin ensimmäinen neuvolakäynti takana. Oli ihan odotusten mukainen. Mulla on tuttu neuvolatäti, kun olen tyttöä hänen luonaan viimeisen vuoden käyttänyt. Eli hän on ollut tyttären syntymästä asti mukana kuvioissa.

Tehtiin Audit testi, eli alkoholikäyttäytymiseen liittyvä. Sitten täyteltiin puuttuvia tietoja järjestelmään, mitä edellisessä raskaudessa ei oo ollu tiedossa. Tehtiin ultraan ja labraan lähete. Joudun menemään kahdesti sokerirasitukseen, nyt alkuraskaudessa ja sitten keskiraskaudessa. Mulla on niin korkea BMI ja sitten PCO, eli molemmat riskitekijöitä, niin haluavat saada diabeteksen kiinni heti alkuunsa, jos semmosta on kehittymässä. En kyllä usko mutta käydään nyt varmuuden vuoksi. Pissanäytteen annoin minäkin ja puhdas oli.

Kuunneltiin mun pyynnöstä sydän ääniä. Saatiin istukan äänet tosi hyvin kuuluviin ja sydän äänetki vilahteli monitorissa 130-160 muttei saatu sitä kaikua kuulumaan niin, että ne olis korviin kuulunu. Joka tapauksessa semmonen olo, että massussa kaikki hyvin.

Lasketun ajan meillä neuvolätäti laski kans uusiksi ja se on 16.1 eli päiviä on kaks enemmän, ku minun laskujen mukaan. Eli olkoon sitten niin sinne ultraan asti. On se henkisesti jotenki eteenpäin se kaksikin päivää. Toki voi olla, että ultrassa vielä muuttuu.

Mulla otettiin myös se hemoglobiini ja se oli 118. Raja missä aletaan reagoimaan on 110. Mulla ei oo ollu ikinä näin alhainen. Aina ollu jotain 135-140 ja edellisessä raskaudessa en tarvinnut lisärautaa. Eipä enää ihmetytä, miksi väsyttää. Oon kyllä ihan kuoleman väsynyt koko ajan, eikä hellitä yhtään. Viime yönäkin nukuin 8h ja vein tytön aamulla tarhaan tullakseni nukkumaan vielä 3h lisää ja sitten töihin. Nyt taas haukotuttaa niin makeasti että... vielä pitäs lähelle kymppiä sinnitellä.
 
Me ollaan miehen kanssa taalla ulkomaan reissulla, ja sovittiin ennen lahtoa, etta kaydaan taalla varhaisultrassa. No, ihan mukava kokemus se oli :)

Viikkoja silloin neuvolan laskujen mukaan 7+1, mutta koko vastasi 6+4. Sydan loi. :)

Laakarin mukaan alle viikon heitto koossa on normaalia ja han ehdotti, etta hedelmoittyminen olisi ollut myohemmin, mita en itse oikein usko, koska plussasinkin niin aikaisin. Voihan olla, etta laakari mittasi huonosti tai etta pinei vaan kasvaa hitaammin. Ymmartaakseni heitot ovat normaaleja tassa vaiheessa? Vahan jai kuitenkin mietityttamaan, etta toivottavasti kaikki on hyvin ja pieni kasvaa normaalisti. Katsotaan, mita np-ultrassa sitten sanovat. :)

Joka tapauksessa oman vauvan sykkeen nakeminen oli todella ihanaa<3

Muutenkin lomailu on tehnyt hyvaa: pahoinvointia on ollut vahemman kuin stressaavina tyopaivina. Nukkunut olen paljon ja nauttinut hyvasta ruuasta :)
 
Heippa!
Täällä vielä ootellaan neuvolaa ja ultraa. Piti mennä yksityiselle ensi viikolla ke tsekkaamaan, että onko siellä oikeasti joku masussa mutta kun ultra tulikin jo seuraavelle viikolle torstaille niin peruinkin ajan. :) Ei viititty viikon takia pulittaa omasta pussista koko hommaa, ois pitäny olla jo aiemmin liikenteessä, että ois ollu jotain järkeä. No kyllä sitä viikon siten vielä jaksaa oottaa, kun on tähänkin saakka jaksanut ;)

Neuvolasta lupasivat lähettää kotiin lähetteen Medisonariin ultraan, koska neuvola-aika satiin vasta sitä seuraavalle päivälle. Raision kaupunki käyttää ostopalveluna siis tuota yksityistä Medisonaria Turussa. Onko jollain kokemuksia ko. paikasta?

Kiva lukea muiden kokemuksia ekoista ultrista :) Pääsee vähän niinkun tunnelmaan jo valmiiksi mukaan!  

Mukavaa sunnuntain jatkoa!
 
Me käytiin kesäkuun 5. Päivä varhaisultrassa femedassa helsingissä. Se oli oikein miellyttävä kokemus, silloin olin viikolla 7 ja sydän siellä kovasti läpätti. Kustansi n.150 €, mutta oli se helpotus nähdä, että siellä se oli, eikä ollut mikään kohdun ulkopuolinen eikä tuulimunakaan. Oikea eka ultra on nyt heinäkuun 6.päivä. Toivotaan, että siellä on edelleen joku. Pahoinvoinista päätellen on ainakin. Eka neuvolakäynti on todellakin pääasiassa sitä papereiden pyörittelyä jne. Ei kovin mielenkiintoista. Neuvolatäti oli onneks tosi mukava.
 
Takaisin
Top