Neuvola- ja ultrauutisia!

Onnea mimmus ultratuloksista :) Ihanaa että kaikki on hyvin! Rohkaisee meitä muitakin vielä ultraansa kauhulla odottavia... Tuntuu vaan niin hullulta, että niinkin pieni vauva kuin mikä mulla täällä nyt on voisi selvitä joskus tähän maailmaan... Ei voi käsittää. Tuntuu, että pakkohan sen on kuolla sinne kohtuun :o En tiedä, miksi on tällaiset fiilikset. Mutta se vaan on niin PIENI, ja mitä vain voi tapahtua...
 
Mulla kuukautisten mukaan LA 21.1, mutta tosiaan luulen että aikaistuu. Neuvola varattu 14.6. Tuntuu että tuohon on vielä ikuisuus :) Mulla yks km takana, ja sen takia mietin pitäiskö mennä varhaisultraan. Missä päin ootte pääkaupunkiseudulla käyny tai minne olette ajatellu mennä? Kävin viimeks Dextrassa, mutta nyt mietin tuota Femedaa.

Marimus:  Mä oon käyny kättärillä tuon km:n takia, oli muuten kiva paikka ja tosi mukavaa henkilökuntaa mutta parkkipaikkoja siellä on tosi huonosti ja meinasin myöhästyä siitä varatusta ajasta kun ajelin ympäriinsä parkkipaikkaa ettimässä :) Mutta taitaa olla sama ongelma kaikkien pääkaupunkiseudun sairaaloiden kanssa :)
 
Missä vaiheessa pääkaupunkiseudulla on yleensä ensimmäinen ultra? Minulla on sellainen ongelma, että olen ulkomailla lomailemassa ajalla rv 7 - 10 (3 vkoa). Haluaisin ehkä neuvolaan ennen sitä, jotta voisin saada infoa siitä, onko jotain erityistä, mitä piti ottaa huomioon matkalla. Ruoka-asiat nyt tietysti ovat yksi juttu, mutta niistä saa hätätilanteessa tietoa muualtakin. Olisi kuitenkin kiva konsultoida neuvolaa ennen reissua.

Haluaisin kovasti varhaisultraan yksityiselle ennen reissua, mutta viimeinen arkipäivä ennen lähtöä on rv 6 + 5 omien tämänhetkisten laskelmieni mukaan. Mutta sen kai pitäisi olla riittävä varhaisultran onnistumiseen?

 
Heippa "kolleegat"

Ajattelin, että kyselin teiltä huoleeni stemppausta/apua, jos joku tietäisi asiasta vähän paremmin. Eli olen viikolla nyt 6+1 (luultavasti), ensimmäinen raskaus ja aivan pihalla kaikesta. Minulle neuvolan lekuri teki jo viikko sitten ensimmäisen ultran, jossa tuli tieto että olen RASKAANA ja viikkoja 5 (jouduttiin tekemään mun perussairauden tiimoilta noin aikaisessa vaiheessa.)  Lekuri jäi miettimään kun ei näkynyt muuta kuin se ympyrä, eikä sisällä mitään. Mutta eikö tuo minun raskaus aika alussa, että voiko jo tuossa vaiheessa sanoa että ns. tuulimuna???? Menen nyt taas huomenna ja kuulema nyt pitäisi näkyä enemmän kuin hedelmöittynyt munasolu.... Nythän tyhmänä olen tehnyt itselleni diagnoosin tässä vaiheessa että tuulimuna :((( ... Selitän hyvin vaikeasti!!! Eli voiko jo vkolla 5 tehdä arvion että kaikki EI OK, 
 
shiksa, rv 6+5 ja vähän ennenkin sitä onnistuu jo varhaisultra :) Ite menen rv 6+4, ja paras kaveri kävi juuri 6+5 ja sydän näkyi tosi hyvin. Nyt se lapsi on hällä jo sylissä :) Eli nyt vaan varamaan sitä varhaisultraa että sinne pääset ennen reissua. Saako kysyä minne päin oot menossa? Mullaki olis kamala lomakuume, mutta minnepä tästä lähtee ku opiskelut loppuu 1.6. ja 4. päivä alkaa jo työt...

Marbella77, veikkaan että oot saanu jo kysymykseesi vastauksen ultrasta. Ite kuitenki ajattelisin, että viikolla 5 ei voi vielä sanoa mitään raskauden tilasta, muuta kuin että onko oikeassa paikassa. Eihän vauva ole vielä kehittynyt silloin eikä sydänkään lyö. Toivottavasti kaikki on sun masussa hyvin tänään ultrassa :) Tulethan kertomaan, miten kävi?
 
shiksa: Pk-seudulla on mun tietääkseni joka paikassa vaan nää pakolliset 2 ultraa. Plus tietysti jos tulee jotain erikoista, esim. mulle tulee synnytystapa-arvio esikoisen sektion takia. Mutta siis näistä jokaiselle kuuluvista ultrista se ensimmäinen on noin rv 12 tai siinä paikkeilla.

Ite kävin nyt varhaisultrassa 7+0 ja esikoisen aikaan 8+2 ja kyllä sen eron huomaa jo noista. Esikoinen oli siinä kuvassa jo suht ihmisen näkönen, näkyi kädet ja jalat jne, kun taas tää uus tulokas oli vaan semmonen pitkula. :D Tosin sydän kyllä näkyi sykkimässä jo tälläkin uudella tulokkaalla.
 
Nyt käyty uudelleen ultrassa ja sain vastauksen ahdistukseeni : olen onnellisesti raskaana 6+3 , Neuvolalääkär myönsi, että hän viimeksi hiukan hätiköiden sanoin asioita miettimättä seurauksia. Nyt sitten odotellaan ja ihmetellään, kun muutahan nyt ei vielä voi tehdä. Kuitenkin tosi onnellinen olo, vaikka kaikki niin alussa. Ihanaa <3
 
otettiiko sulla mahanpäältä toi varhaisultra vai sillä toisella
menetelmällä.
kävin neuvolassa nyt viikkoja menkoista 8+3 niin ei näkynyt mitään
ottaja ei kylläkään ole ennen ottanut ultraa ihmettelin miksi otti
laitto mut päivystys lääkärille joka ei ole edes gyne niin torstaiksi.
 
Aamulla käytiin yksityisellä varhaisultrassa (Femeda, Helsinki). Siellä yksi tyyppi köllötteli ja sydän löi kuulemma oikein hienosti ja tasaisesti. Koko vastasi viikkoja 8+0 eli aika samoihin meni kuin oma arvioni. Niin ja alakautta ultrattiin kuten kai yleensäkin alkuvaiheessa. Jännitti ihan hirmuisesti etukäteen kuulla "tuomio" mutta nyt ainakin hetkellisesti on hieman levollisempi (mutta edelleen yököttävä) olo.
 
Täällä käyty tänään ekassa neuvolassa ja masussa köllötteli pieni, sydänkin näkyi sykkivän :) Nyt ei tartte enää miettiä oireettomuutta, kun näki ultrasta että kyllä masussa elämää on! Ihanaa, voi ees vähän huokasta helpotuksesta! Eli viikkoja olis kasassa 7+3!

Kattokassinen: Mulla teki neuvolan terveydenhoitaja alakautta ultran( laitteet on ajalta paavo nurmi) Ja löysi sykkeen ehkä pariks sekunniks ja hävis sit, eikä meinannu löytää enää, eli voi ollakki että pieni on vaan vielä niin pieni, ettei näy :) Voimia sinne, toivottavasti torstaina tulee hyviä uutisia :)

seuraava neuvola onkin sit 18.6
 
Kyllä ne yleensä ultraa nuo varhaisultrat alakautta ja voi olla, että esim. vielä NT-ultra otetaan alakautta, jos ei saada mahan päältä näkyviin. Se on vähän, että mihin päin se kohtu on kallistunut ja mitä siellä on edessä. Ja mitä enemmän on ylipainoa ja rasvakerrosta päällä, niin tietenki sitä huonommin näkyy. Mulle sano suoraan yks ultraava lääkäri Rakenneultrassa ekan kohdalla, että etpä ole oikein hyvä kandidaatti tähän ultraan, kun on tuota rasvaa niin paljon :D

Mutta jos ultrataan esim. ihan neuvolakäynnin yhteydessä, niin niillä voi olla just jotku ihan aatamin aikaset laitteet, missä on muutenki huono näkyvyys ja sitte ne siellä yleensä ottaa mahan päältä. Samaten tuolla Meri-Oulun neuvolassa ultrataan mahan päältä. Tai ainakin viimeksi ultrattiin kun kävin. Sitten jos tulee vaikka jossain vaiheessa jotain ennenaikaisia supisteluja ja muita, niin vaikka vauvan näkis mahan päältä oikein mainiosti, niin saatetaan ultrata alakautta, että nähdään kohdunkaulan ym. tilanne :)
 
Mulla tehtiin alatietse, ei tässä vaiheessa kun viikkoja niin vähän ei voi tehdä mahan päältä. Ei näkyis kun mun läskimakkarat ;)))
 
Hei kaikille! :)

Täällä käyty varhaisultrassa(7+3) ja ekalla neuvolakäynnilläkin(7+4)..
Ultrassa rv 7+3 (kuukautisista laskettuna) näkyi selkeä "mötti", jossa sykki sydän hurjaa vauhtia.. Ja löytyi ihan selkeästi.. Alkion koko vastasi myöskin viikkoja..:)

En oikein tiedä miten päin olisin.. Olen niin onnellinen mutta samalla niin peloissani..
Mulle lääkäri silti sanoi että jos tässä vaiheessa löydetään elävä alkio niin 98% mahdollisuudella kaikki menee hyvin loppuun saakka.. Toivon sitä todella.. On tämä pikkuinen niin toivottu ja tekemällä tehty..<3

Onnea myös kaikille muille odottajille..:)
 
Moikka kaikille!

Tänään käytiin (hätähousuna) varhaisultrassa ja siellä näkyi pieni 3 mm sykkivä pilkku <3 Itse olin laskenut, että olis nyt 6+2, mutta koon perusteella gyne myöhensi 3 päivää, eli 5+6 oikeasti olisi. Kaikki kuitenkin oikeilla paikoilla ja syke näkyi, ihanaa! Nyt vaan kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tämä pieni (ja kaikkien meidän pienet!) pysyy matkassa mukana!
:)
 
Onnea Marbella77, Muttunen, huli, jonna8983 ja irmu pienistä sykkivistä sydämistä ja elämästä masuissanne :)

Täällä on hyvin samankaltaisia uutisia, eli eilen käytiin varhaisultrassa Meri-Oulun neuvolassa ja siellä se (hyvin) pieni köllötteli ja ultraaja oikein kehui, kun niin hyvin sykki sydän<3 Iteki jopa sen sieltä näin selvästi. Sikiöpussi oli kauniin pyöreä ja limakalvot paksut sekä ruskuaispussi näkyi selvästi. Näistä se sanoi ettei tarvii pelätä keskenmenoa :) Helpotti TOSI paljon, ja nyt uskon, että meille oikeasti tulee vauva tammikuussa!!!

Tänään sitte varasin ajat neuvolaan ja ultraan. Eka neuvolakäynti on vasta 11.6. ja ultra jo 18.6., kun terveydenhoitaja joutuu laskemaan edellisistä kuukautisista nuo raskausviikot ja lääkäri sitte muuttaa ne ultrassa. On kuitenki tuossa vaiheessa jo viikkoja 10+2, että muutenki voi jo sillon käydä ultrassa koonkin puolesta :) Olenpas onnellinen!
 
Tänään oli ultraääni ja siellähän se pikkuinen oli! Viikkoja olisi nyt 7+0, mutta ultran perusteella 6+5. Tosin lääkäri sanoi, että pientä teknistä häiriötä on ja ettei saanut kunnon kuvaa. Mutta sydän siellä sykki ja kaikki näytti olevan kunnossa.

Soitin myös neuvolaan: sain ajan viikon päähän.

Tästä se matka alkaa :)
 
juupa. tuli käytyä ultrassa......no mitäs tuohon voi sanoa.
Ns.lääkäri ei uskaltanut edes nappia painaa ultrasta eikä osanut
käyttää koko laitetta. eli eipä siellä mitään nähty.
Ihmekkös sitä
kutsutaankin arvauskeskukseksi..
En muutenkaan ymmärrä, siis en ole ikinä käynyt kolmea kertaa
ultassa jo ennen 9vkoa.
kyllä tajuaisin jos se olisi alakautta mutta eikö mahan päältä
 
Toissapäivänä soitin neuvolaan ja tänään käyty ultrassa. Viikkoja vasta 5+6? Minulla on yksi kohdunulkoinen raskaus ja keskeytynyt keskenmeno takana, jonka takia neuvolasta täti sitten kyselikin että haluaisinko mennä varmistamaan että kasvaa ihan kohdussa. No siellä onneksi ihan kohdussa näkyikin ?ruskuaispussi?. Todella mukava ultraaja oli, ja ymmärsi huoleni kyllä. Kysyikin että tahtoisinko mennä taas kahden viikon päästä katsomaan että kaikki on kunnossa :D Pienellä paikkakunnalla aikoja on niin helppo saada :) Toivotaan vain, että pikkuinen pysyy tällä kerralla matkassa <3
 
Mä olin tilannu pojan 6 kk neuvolaaika 21.6. ja kiire tuli tällä viikolla soittaa ja kysästä josko hänellä on samalla aikaa mulle.. :) kiva kun on niin pinei paikkakunta että sama täti hoitaa äitiys, lasten ja ehkäsyneuvolaa paikkakunnan eteläpuolisille.. :)
Missään varhaisultrassa en oo käyny, enkä usko että mennäänkään, ei menty esikoisen aikanakaan..
Yhtä jäännää tää on tokalla kuin ekalla kerrallakin, ihme vaan että enemmän pelottaa ja hermostuttaa tällä kerralla että jotain menis pieleen.. :/
 
no niinhän siinä kävi. kävimme tänään varhaisultrassa ja
kesken meni kasvu oli vain pysähtynyt viikolle 6
eli nyt on sitten suunniteltu kohdun puhdistus 11.6 sinne asti
pistäisi kärsiä raskaus oireista jotka jo onneksi alkaa väistyä
surullista......mutta onneksi on kahden viikon loma pelkästään
miehen kans kahdestaan pojat menee isälleen
jos se mieli piristyisi ja uutta putkeen.
onneksi ei ollut tuulimuna
onnea teille kaikille ja jaksakaa eteenpäin teillä on ikää vielä
tehdä vaikka tusina lapsia
 
Takaisin
Top