Neuvola- ja ultrakuulumiset

Nyt ihan kuulumisia, ensin hyvät uutiset; juuri tulin neuvolasta ja sydänäänet on kuulemma tomerat ja meno kova. [:D] Sitten huonot; mäti on kiellettyjen listalla. Perkule.
 
Jeps, tänään oli neuvola. Sain pikkuhaikaraan tunnukset ja nyt pitäs muistaa täytellä tiedot sinne ennen rakenneultraa.. ainakin niin se harakka siellä pöydän toisella puolella sano.
Vauvan sydänäänet kuunneltiin ja 150 kuulu olevan lyöntitiheys. Mulla on hemoglobiini noussu edellisestä mittauksesta hurjasti (125 -> 146!). Vauvalla pienet riskit (todella pienet) kromosomimuutoksiin tai muihin sairauksiin tai epämuodostumiin. Kaikki näyttäs ainakin paperilla olevan hyvin. Sittenhän se toukokuussa selviää onko todella näin.  Väkinäisen puolituntisen ja paperinipun jakamisen jälkeen sain lähtee ja ilolla lähinkin, kun en suuremmin edelleenkään tykkää neuvolatätini asenteesta.
[align=left] [/align]
 
Harmi että on ikävä täti! Mulla on tosi ihana ja empaattinen, tosin tiedonjanoni ei hänestä sammu mutta pääasia että kohtelee mua niinkuin hysteeristä naista kuuluu, rauhallisesti, kyllä mä tiedot muualtakin saan.[:D] Mm. kysyy joka kerta "haluatko mennä vaa'alle" tai "oisko sust ok ottaa nyt paino?" kun tietää että mulla on/ollut syömishäiriö. Mukavaa (silti menen aina).

Otin muuten sen influenssarokotteen. Ajattelin etten rupea besserwisseröimään THLa vastaan nyt kun on muistakin kuin itsestäni kyse.
 
Hei!
Noista nevolasysteemeistä eri paikkakunnilla, meillä täällä Jyväskylässä ainakin toimii homma hyvin. Soitin plussaamisen jälkeen ja sain silloin ekan ajan rv:lle 8. Siellä sitten varattiinkin jo lääkäriaika, joka oli viime viikolla. Ennen lääkärin vastaanottoa hoitaja otti perusjutut (paino, hemoglobiini, verenpaine ja virtsanäyte) ja varas samantien seuraavan ajan kuukauden päähän.

Ultraan tuli kutsu, ja siellä sitten varattiinkin paikan päällä jo rakenneultraan aika.

Tykkään kovasti, kun hommat hoidetaan valmiiksi, eikä ite tarvii olla puhelimen päässä yrittämässä sopivaa aikaa. Kun on neuvolakäynnillä aika varattu niin siinä ehtii hyvin työkuviotkin sopia sillä tavalla että pääsee seuraavalla kerralla paikalle.

Täällä siis kuukauden välein tarkistuksia ja mun neuvolantäti ainakin on tosi mukava. Siitä jaksan kyllä iloita! Mietinkin, että ainakin tällä seudulla (olin joskus siskon mukana neuvolassa) tuntuu noi neuvolatädit saaneen jonkun erikoiskoulutuksen siihen, miten ollaan niin mukavia äideille.
 
Mulla on kans niin huonot kokemukset tullu neuvolasta että sanoinkin miehelle että tämä saa olla ainoa lapsi..mä en jaksa.
Haukuttu ja peloteltu vaan joka kerta..Lapsi on vammainen, lapsi on vammainen on vaan jankutettu. Nyt sitten mokasivat senkin että NP ultraa ei voitu enää tehdä ja sekin oli minun oma syy kun en ollut tajunnu pyytää ajoissa lähetettä..nää hoitajat ei puhu mitää muuta kun pakolliset..Käskee puntariin ym.. Ja hoitajakin ollut joka kerta eri. Kukaan ei kysy miten äiti voi..Kukaan ei ole onnitellut. Monet tuttavat ovat saaneet kuunnella sydänäänet..Minä en..
Päivät menevät sumussa kun en tiedä mikä on tilanne.. Onneks on ystäviä joilla on lapsia ennestään niin osaavat jotain kertoa =)
Mutta toivotaan parasta [:)]
 
[align=left]Sonya: Okei, mä luulin et mulla on huonot fiilikset neuvolakäynneistä, mut näköjään voi olla huonomminkin. On tosi kurjaa, kun ihmistä tuolla tavalla pompotellaan ja hoitohenkilökunta vaihtuu... ei siinä kyllä itellä ainakaan olis kovin mukava odotusaika, jos edes neuvolassa ei edes yritetä hoitaa sun asiaa. Mulla sentään se sama harakka hoitaa ja on tekohymy naamalla (purkkirusketuksesta keltainen [:D]) onnitellutkin ja kysynyt aina, miten raskaus on edenny. Ei sillä et se jaksas paria lausetta enempää kuunnella, mut silti. No, onneks neuvolassa ei tarvii kovin usein käydä.
[/align]
 
Mulla on aivan ihana neuvolatäti. Kyselee joka kerta et miten sitä voidaan ja kyselee myös onko ollut kipuja tai muita ongelmia.Vaikka tää onki jo viides ni jaksaa selittää aina asiat perinpohjin.Sinne on aina kiva mennä 
 
Tänään oli neuvola. Mulla on onneksi mukava täti siellä. Kuunneltiin sydän ääniä ja ku kerroin et kotonakin on doppleri niin se oikeen näytti ja neuvoi et mikä ääni on mitäkin. et nyt erotan istukan ja vauvan sydän äänet. Ja potkujakin tuli muutama kuuluviin. Sanoi että hyvin vikkelän oloinen tuo salamatkustaja. Syke oli 148.  Rakenne ultraankin saatiin aika 4vko kuluttua. Ja seuraava neuvola tammikuun alussa, kelan lappujen takia. Jee tammikuussa saan äitiyspakkauksen. Tulee aina niin hyvälle mielin ku Pikkasella kaikki hyvin. 
 
ALKUPERÄINEN: Sofi
Otin muuten sen influenssarokotteen.


Täälläkin otettu influenssarokote, ku ukko on töissä sellaisessa paikassa missä kaikki taudit muhii...
ja sydänäänet kuulu hyvin kans...140xmin.

ps. Miten se hemoglopiinin korkeisuus vaikuttaa, mulla on ollu koko ajan yli 140 arvot?

pps. Mun neuvolatäti kyllä osaa olla sitte mukava, ehkä joillakin painaa vaan kiire, ei kannata välittää.
Olkaa iloisia masukista!!se on tärkeintä<[:)]
 
Piula, ei kai se hemoglobiini muuten vaikuta kuin että jos on liian alhainen (mikä se raja oli en muista) voi tarvita lisärautaa ettei tule anemia. Alhainen Hg voi kans minusta aiheuttaa väsymystä. Ei kai siitä mitään vaaraa ole sikiölle kuitenkaan... Paitsi tietty jos ihan romahtaa, mutta korkea on vaan hyvä (korjatkaa jos olen väärässä).
 
Sonya: Kyllä tuommoisesta kantsis jo valittaa. En vaan tiedä mihin. Eihän ne kerro edes pakollisia, jos NT-ultrankin missasit! Käsittämätöntä. Itse tuun ihan ok toimeen neuvolatädin kanssa.

Piula: Samaa mieltä kuin Sofi, että tuosta korkeasta Hb:stä on vaan hyötyä. Ehkä et joudu syömään rautaa loppuraskaudesta. Veren määrä kun kasvaa raskauden aikana, niin käsittääkseni kaikilla Hb laskee. Sitten riippuu siitä, paljonko, että joutuuko syömään rautaa. Viimeksi mulla oli lähtötilanteessa Hb 132, ja silti laski niin paljon, että rautaa jouduin syömään.

Meille tuli eilen postitse tulokset veriseulasta (+nt-ultrasta). Ja siinä luki, että 'ei kohonnutta riskiä, ei aihetta jatkotutkimuksiin'. Kaikki siis kunnossa. Jospa vaikka töissäkin kertoisi tällä viikolla.
 
Onnea Kaiko hienoista uutisista!!!

Mulla on toi hemppa normaalisti tosi korkee, sellasta 150. Ekassa neuvolassa oli 147. Ei korkeasta tosiaan oo haittaa, mutta matalasta on. Etenkin jos normisti on tosi korkee ja laskee paljon niin sit tuntuu. Mulla oli 155 kun tuli kohdunulkoinen ja kun alkoi vuoto vatsaonteloon niin hemppa laski 98:n, silloin oli sit jo todella huono olo.
 
Mä tappelin viime raskaudessa tuon hempan kans ku melkeenpä koko raskaus ajan se kummitteli siin 102-108 eikä sitä meinannu millää saada nostettuu.. Nytten oon joka kerta hämmästynyt et miten kummassa mun hemppa on 120-130 ku oon käyny neuvolassa.. Mutta tämä raskaus onkin aivan täys vastakohta edelliseen raskauteen.. 
 
Hemoglobiinia voi olla myös liikaa. Syöpään verrattava punasolujen kontrolloimaton lisääntyminen ja eräät munuaiskasvaimet aiheuttavat hemoglobiinin liikatuotannon.

Muistelinkin että korkeasta hempasta voi olla myös haittaa tai se voi viitata sairauteen. Tässä puhutaan kyllä mun mielestä hyvin korkeista lukemista. Tässä nopealla googletuksella: (http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Hemoglobiini/81/?c=Laboratoriokokeet)

Jos happea on saatavilla liian vähän, elimistö pyrkii tasapainottamaan tilanteen lisäämällä hemoglobiinin määrää. Näin käy oleskeltaessa esimerkiksi vuoriston ohuessa ilmassa sekä eräiden sydän- ja keuhkovikojen yhteydessä.

Kohtuullinen hemoglobiinipitoisuuden suureneminen lisää kestävyyttä. Synnynnäinen liikahemoglobiinisuus on – muuhun urheilulahjakkuuteen liittyneenä – tuottanut Suomeen yhden huippuhiihtäjäsuvun.

Hyvin korkea hemoglobiinipitoisuus on haitallinen, sillä veri tulee liian sakeaksi eikä kierrä kunnolla hiussuonissa.
 
Eli mun korkea hemoglobiini ei johdukaan mun aiemmasta (pre-raskaudenaikaisesta) aktiivisesta liikuntaharrastuksesta vaan sisälläistumisesta! [:D] Tarttis varmaan aktivoitua nyt kun kaikki on hyvin.. Aika helppo kun on nyt maannut seitsemän viikkoa. Onkohan se enää edes turvallista? Pakko kai se on jo selän takia.

Mun faijalla on tosi korkea hemppa ja se käy säännöllisesti luovuttamassa verta just ohentamisen vuoksi. Siinähän on tosiaan kohonnut tulppien riski, ja sillä olikin pikkuinen aivoinfarkti. Kamalaa kun omat vanhemmat alkaa saada tuollaisia, joutuu tajuamaana että ne ei aina olekaan tossa kannustamassa...

Jotain positiivista tähän loppuun... Turussa sataa lunta, jei!
 
Sain sitten ekaa kertaa kuulla vauvan sydämen sykkeen! IHANAA [:)]
Hitsi mikä pikajuna sielä meni.. Syke oli 150..Josta tuli mieleen että kaikki ystävät/sukulaiset veikkas heti että tyttö.
Millasia sykkeitä teillä on ollu ja onko niistä mitään ennustettu?
 
Löysinpä edelliset odotus-kortit ja
tytöstä on vain kerran sykkeet olleet 150 (rv 30+1) muuten 136-146

Pojista sit on ollu koko ajan 142-152

Tässä odotuksessa sykkeet on useimmiten 137-150 väliä, saapa nähdä siis [:)]
 
Kävimme viime torstaina yhdessä tuon tulevan isän kanssa np ultrassa ja oli aivan ihanaa nähdä tuo pieni ihminen [:)] alussa kaveri "jumppaili" ja liikkui, mutta sitten rauhoittui.. taitaa olla vähän itsepäinen kaveri tulossa tai sitten se on tottunut äidin menotahtiin, ettei välittänyt juuri ollenkaan, vaikka kätilö yritti saada vauvaa liikkumaan toistamiseen. Ei mitään tehoa pienillä kätilön tekemillä "maanjäristyksillä" vaan kaveri halusi levätä. Onko muuten muilla ollut vastaavaa tilannetta? Mutta aivan ihana reissu ja kuvat mukana [:)]
 
Tänään meillä oli lekurin ultra. Kaikki näytti loistavalta ja ainakin toinen muksuista on varmasti poika ja toinen melko varmasti. :D :D
Joku APC-resistenssi multa testaillaan äidin sairauden takia, pitää toivoo että siinäkin olis kaikki ok ettei tarvii alkaa lääkitseen itteensä.

Seuraava ultra oliskin sitten 20.11 ja se olis rakenneultra. Mutta nyt kaikki näytti myös oikein hyvältä! :D :D
 
Täällä käytiin neuvolassa tänään perustarkastuksessa ja kuunneltiin sydänääniä. Oikein hyvin kuulu ja terveydenhoitajan mukaan olivat erittäin tomerat [:D]. Paino noussut alle 1kg.. ei siis kumma ettei näy kauheesti vielä ulos päin. Kuulemma vkon 20 tietämillä alkaa usein näkymään. Sitten vaan seuraavaa ultraa oottelemaan 17.12.
 
Takaisin
Top