Neuvola- ja ultrakuulumiset

Anteeks omanapaisuuteni, MUTTA... mä en oo oikeen saanu nukuttua koko yönä kun aloin kuitenkin miettiin että oliko siellä ultrassa kaikki ok, kun se kuva on niin ihmeellinen ja sit kun tyhmä ihminen lukee netistä kaikkee niin tosi moni on nähny ultrassa sen sikiön mallin katkarapuna tai pähkinänä ja saanut sen sikiön koon tarkalleen ja tää meidän lääkäri vaan mumisi ja mumisi ja sykkeenkin merkkas lopulta +?...onnitteli se lopuks että hyvältä näyttää mut mulle jäi epävarma fiilis, kun ite en kuvasta hahmottanut minkäänlaisia vauvan ääriviivoja... tiedän, voi kuulostaa hullulta, mutta kun en oo koskaan ennen näillä viikoilla ollut ultrassa niin tuli ihan kauhee epäluulo.

Niinpä mä sitten varasin ajan Hämeenlinnan lääkärikulmaan vielä tänään yksityiselle. Mun on pakko saada tähän toisenkin lääkärin näkemys, missä me mennään.
 
Tatjuska: Minusta tuo kuulostaa aivan normaalille. Mut ultrattiin viikolla 8+1 ja kuva oli silloinkin hyvin epätarkka. Riippuu tietenkin paljon myös ultralaitteista, vanhemmilla kuva on suttuisempi. Meillä kaikkein tarkimmillaan pystyin näkemään kyllä vauvan takaraivon kaaren, mutta olinkin jo viikkoa pidemmällä kuin sinä. Muuten kuva oli suttuinen ja tulosteestakin näkyy vain epämääräinen möykky. Jos lääkäri näki kuvassa sykkivän sydämen, luulisi kaiken olevan kunnossa! [:)] Jos toinen ultra rauhoittaa mieltäsi, on tietenkin hyvä, mutta jos jotain olisi ollut vialla, olisi lääkäri sen varmasti sanonut. Otettiinko ultra alakautta vai vatsan päältä?
 
Ollaan kans mietitty tuon avopuolison kanssa, että mentäisiin yksityiselle varhaisultraan, jotta nähtäisiin onko siellä masussa mitään ja onko kaikki kunnossa tällä hetkellä. Nyt menossa rv 7, ja tuntuu tosi pitkältä ajalta, jos pitää odotella tuonne rv 12, jolloin pääsisi vasta ensimmäisen kerran kunnallisen ultraan! Etenkin kun mulla on ollut ainakin tähän asti täysin oireeton raskaus. Ainoat "raskausoireet" ovat puuttuvat menkat ja positiivinen raskaustesti. Tiedän, että oireeton raskaus on normaalia, mutta olisi ihana nähdä, että siellä tosiaan on joku (toivottavasti)  [:)].

Tietääkö kukaan Pohjanmaalta tai Etelä-Pohjanmaalta edullista lääkäriasemaa, jossa tehtäisiin varhaisultria?
 
Ensin ultrassa ei meinannu löytyä yhtään mitään mut tää vesseli onkin sit piiloilija :) Lopulta saatiin kaiffari kuvaan ja oli sentin mittainen, vastaten viikkoja 7+2. Sykettäkään ei meinattu saada mitenkään kuviin, mulla on se kohdunseinämä jotenkin kauhean paksu (elintasorasvaa on varmaan kohdunkin ulkopuolella, höh että saa huonot kuvat). Mut lääkärillä oli sisädoppler ja laitto siihen kohtaan missä oltiin näkevinämme värinää.... ja sitte.... TUM-TUM-TUM, käyrää alko piirtyä näytölle ja kuultiin ne sydäntäsärkevän ihanat äänet, syke oli vahva ja reipas yli 100...i-h-a-n-a-a :) kyynel vierähti poskelle. Se elää sittenkin!!! Nyt mulla on vähän parempi kuvakin vaavista. Tämä lääkäri sai lasketuksi ajaksi 24.5
 
Ihanaa kuulla Tatjuska että kaikki on hyvin <3 Nyt vaan rentoa odotusta! (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän :D)
 
Tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti [:)] oli se kyl jännää,tulevalle isukille tuli ainakin paljo uutta tietoa. Kätilö oli tosi mukava,jutteli niitä näitä ja kertoi omista raskausoireistaan yms. Huomautti mulle vaan lievästä ylipainosta,kun painoindeksi oli 28...mutta ei tuo nyt vielä paha oo ja täs vaihees ehtii vielä hyvin pitää painoa kurissa. Nyt sitten seuraavaksi pitäis valita että meneekö tavalliseen ultraan vai siihen sikiöseulontaultraan (vai mikä niskapoimu se ny oli). No mä ajattelin sitä sikiöseulontaa niin tietää ainaki sitte että kaikki on ok :) Kummanko ultran te immeiset ootte valinnu?
 
Hellurei ja hurjat tunteet!!

Tänään olin ekassa ultrassa.. Laskettu aika muuttu 7.5.2011, aiemmin se oli 25.4.2011..No ei siinä mitään..
Mutta kaiken kukkuraks saatiin tupla onnittelut, eli sieltä on kaksoset tulossa. Ja identtiset vielä.
Ollaan ukon kanssa vielä hieman shokissa, mutta eiköhän tämä tästä kun ajatukseen tottuu..
Oltin vaan varauduttu siihen että sieltä on yks lapsonen tulossa..
 
Noniin! Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Kiloja tullut paljon enemmän mitä odotin/pelkäsin ja verenpaineet ovat edelleen korkealla. Ilmeisesti aloitetaan verenpainelääkitys piakkoin.
Ultralla löydettiin pienen pieni kohtuasukas. Syke oli niiin minimaalisen pieni, etten itse sitä tahtonut erottaa makuuasennosta sumeiden silmien takaa <3 Kaikki hyvin!!

Tuplasti Onnea Morkai!! Nyt pitääkin jännittä tuplasti enemmän! Onko teillä suvussa kaksosia?!
 
Joo..Mun äiti on kaksonen ja sit ukon suvussa on kanssa kaksosia..Mä vaan aattelin et pikkusissi hoitas noi kaksoset meitin sukuun, mut nyt sit se osukin mun kohdalle.. :D :D
 
Noniin, varasin siis ajan yksityiselle ultraan, kun turvotukset katosi rinnoista ja mahasta, muutenkin olo pelottavan oireeton. Sain ultran samalle päivälle ja siellähän se pikkuinen maapähkinä pötkötteli sydän läpättäen [:)]
Pikkuisen siirtyi tuo la kauemmaksi, mutta vain muutamalla päivällä. (Kuvittelin nyt olevan 8+5, mutta ultraajan mukaan 7+6 - 8+1).
Ja olo mitä mainioin. Tekisi mieli hihkua hyvät uutiset suunnilleen jokaiselle vastaantulijalle, mutta jospa tämän kivan pikku salaisuuden saisi vielä muutaman viikon pidettyä [;)] Ja huomenna eka neuvola.
 
tini loistavaa että kaikki on kunnossa.

morkaille tuplaonnea!!! Mä oon aina vähän jännittäny noita tuplia kun mulla on kaksosia serkut ja enot äidin puolelta. Mutta ei oo osunu omalle kohdalle kummiskaan...
 
Oi tuplaonnea Morkaille!

tini: Ihanaa että kaikki oli kunnossa, nyt nauttimaan raskaudesta! [:)]

Onnea myös Poutikselle ultrakuulumisista! <3
 
Tini: Täällä kanssa lähes oireettomana ollaan ja tekisi mieli kanssa hihkua vauva-asiaa ihan joka paikkaan. Onneksi läheiset ystävät ja työporukka tietää niin saa edes jolle kulle fiilistellä. Tuleva isukki kun ei tunnu vielä jaksavan fiilistellä tän mamin kanssa.. [:D]

Ja kiitokset onnitteluista. Varhaisultrakutsu tipahti postilaatikkoon ja aika tietenkin työvuorojen kanssa epäsopiva. Toki yritän vaihtaa työvuoroa ensisijaisesti.
Ensimmäinen lääkärineuvola jo ensi viikolla. Sitten raahaan tuon isukin mukaan, vaikka mikä olisi!
 
Tänään eka neuvola. Ei mitään ihmeellistä. Pissa puhdas, verenpaine hyvä, hb oli 121, verinäytteet otettiin. Sydänääniä ei vielä kuulunut, vähän hiipii taas pelko jos kaikki ei olekaan hyvin. Juteltiin keväisestä menetyksestä. Painoa sen verran, (painoindeksi 26) että sokerirasitukseen pitää myöhemmin mennä. Ja uutena tuli että loppuraskaudesta otetaan uudet verikokeet kun sain keväällä veritankkausta. Ensi viikolla varmaan sit jo np-ultra. Sitä odotellessa, siellä sit ainakin näkee asuuko mahassa ketään. Niin ja painoa +4kg [:@]
 
Meillä huomenna edessä np-ultra ja jännittää niiiiiiin kovaa. Toivottavasti sielä kaikki olisi hyvin ja saisi hyvillä mielin jatkaa raskautta, kuten tähänkin mennessä...
 
joval, uskotaan ja toivotaan että kaikki on niinkuin pitääkin! [:)]
Huvittaa ajatella, että huoli pikkuisesta on jo tässä vaiheessa niin kova -eihän se lopu edes syntymään eikä 18 vuoden ikään. Toivottavasti sitä oppii sitten joskus vähän hölläämään tätä huoli-nappulaa edes pikkusen [:D]

Ai niin, meillä oli eilen eka neuvola. Kaikki hyvin. Neuvolan täti kuuli <3 äänet pienen hetken, itse en osannut niitä äkkiseltään erottaa.
 
Noniin, nyt on ultrassa käyty. Ja siellä se pikkuinen oli siellä missä pitääkin. Kivi vierähti pois sydämeltä, kun näki todellakin, että siellä se vaavi kasvaa ja sydän sykki hienosti. Pituus oli 14mm ja LA vaihtui 25.5. Eli tänään 8+0 viikkoa täynnä. Ihanaa! [:D] Nyt taas jaksaa olla rauhallisin mielin vähän aikaa.
 
Meillä oli myös varhaisultra maanantaina. Kieltämättä oli tuskaa odotella tähän asti, kun viikkoja oli kasassa jo 9+5. Oli vaan 1,5kk jono kyseiselle gynelle!
Kaikki siis oli kuitenkin tosi hyvin. Pikkuinen liikkui heti kovasti. Pituutta oli 28,6mm. Sydänääniä ei kuultu, mutta lääkäri sanoi heti, että eipä ainakaan ole epäilyksiä etteikö sydän löisi, kun noin kovasti liikkuu. :)
Kyynelhän siinä valui, kun näki, että kaikki oli (ainakin vielä) kunnossa.
Hintaa reissulle jäi kela-korvausten jälkeen vielä noin 90e. Mitäpä sitä ei maksaisi mielenrauhansa eteen!

Np-ultraan sain myös ajan. 25.10. ratkeaa sitten, että onko kaikki todellakin hyvin.
 
Terveisiä ekalta neuvolakäynniltä. Meillä oli harjoittelija varsinaisen työntekijän lisäksi.
 
Vähän mua jännitti etukäteen, kun en ole vielä(kään) imettämistä kokonaan lopettanut. Neuvolantädin mielestähän pitäisi. No, eipä hän siitä mua painostanut sen enempää kuitenkaan. Tällä hetkellä imetän vielä iltaisin. Tarkoitus olis lopettaa vähitellen, mut on ollut muutenkin levottomia öitä, niin en halua lisätä levottomuutta. Katsellaan...
 
Koko ajan vaan odotan, että koska tämä pahoinvointi pahenee. Eilen ei päivällä ollut lainkaan huono olo, illalla sitten olikin. Oksentamaan en ole onneksi joutunut. No, toivottavasti pääsisi tosiaan helpommalla kuin viimeksi.
 
Ja niin, mullakin laskettu aika muuttui. Ilmeisesti jotkut laskurit laskee eri tavalla. Mut joka tapauksessa LA olis 24.5.
 
Me ei mennä ultraan ennen nt-ultraa. Pitäiskin soittaa kai siihen aika, joskus 4 viikon päästä suunnilleen.
 
Tuota 'virallista' laskettua aikaahan ei yleensä ultran mukaan muuteta, jos ultran mukaan heittäis alle viikon. Eli se mikä ekalla kertaa kirjoitetaan papereihin useimmiten pysyy loppuun asti.
 
Eli vähän oli sellainen 'mä tiedän jo nä jutut' -käynti. Mut hyvähän se oli muistutella taas mieliin asioita.
 
Ai niin, unohdin sanoa, että mies oli mukana matkassa. Niinkuin ekassa raskaudessakin joka kerta. Hän kun opiskelee ja saa järjestettyä mukaan tulon. Ja haluaa.
 
Takaisin
Top