Neuvola- ja ultrakuulumiset

Täällä väläytettiin jo ku HB oli 119 et jos vielä vähä laskee ku aloittaa rauta. Yhdessä raskaudessa tais laskua sinne 114 ja silloin söin rautaa muissa pysynyt tosi hyvänä saa nähä kuin nyt käy.
 
Eilen oli neuvola, ilahduin todella kun päästiin sykkeitä kuuntelemaan ja th osasi käsillä tunnustelemalla kertoa, miten päin vauva on <3 Oon niin kateellisena lukenut palstoilla kun monet tietää ja ei mulla vaan oo ollut kuin jotain aavistuksia välillä :D Poika on nyt siis pää alaspäin, selkä vasemmalle ja jalat potkii tuohon ylös oikealle. :) Rakenneultrassa oli myös pää alaspäin, että liekö viihtyy niin päin :) Hän onkin ollut nyt aktiivinen potkuttelija. Rakkaus vaan kasvaa ja oon niin onnellinen <3 Sykkeet oli jotain 130 ja mun hb oli vähän noussut viime kerrasta, vaikka oon syönyt vaan satunnaisesti rautaa, ei siis ole käsketty aloittamaan. Isyydentunnustus-neuvola siirrettiin nyt päivällä aiemmaksi eli 30.8.
 
Viime viikolla oli neuvola ja siellä ei ollut mitään ihmeempiä, mutta tänään oli myös lääkärikäynti äippäpolilla, missä tsekattiin istukan paikkaa. Ja niinhän siinä kävi, että se on edelleen kohdunsuulla ja itse asiassa jopa enemmän kuin kuukausi sitten. Käytännössä tämä etinen istukka tietää nyt sitten sektiota, mutta päivämäärää ei kuitenkaan lyöty vielä lukkoon. Lääkäri kuitenkin meinasi, ettei tuon istukan kanssa voi odottaa rv39 saakka eli varmaankin tästä meidän lokakuisesta tulee väkisinkin syyskuinen :)

Vaikka leikkauksessa toki on omat riskinsä, niin tietyllä tapaa tämä on kyllä helpotuskin, kun olen jotenkin pelännyt sitä, että synnytyksessä menee jotain pieleen (esim. sydänäänet heikkenee ja reagoidaan liian myöhään ja sitten tulee hätäsektio).

Onko tässä porukassa kenelläkään muulla todettu etistä istukkaa?
 
Meidän bebe majailee samassa asennossa kuin teillä Agnes! :)

Tenava, Mulla oli np-ultrassa mutta rakenneultraan oli sitten jo noussut, nyt etuseinässä oikealla. Toisaalta varmasti helpotus nyt tietää sitten että leikkaus edessä ja näin. Ja etukäteen syntymäpäiväkin tiedossa. :)
 
Meillä myös peppu vasemmalla ja monotukset tulee oikealle kylkiluihin :happy:
Tänä aamuna kyllä herätessä tunsin hikan ihan ylhäällä eli oli kääntynyt perätilaan. Toivottavasti olis jo kääntyny takaisin pää alaspäin.
 
Rakenneultrassa istukka oli synnytyskanavan päällä. Ei vuotoja ym. Uusi ultra viikolla 32. La on 24.10. Supistuksia ja vatsan kivettymistä päivittäin. Muutenkin olen saanut kaikki mahdolliset raskausoireet. Kesäloma loppumassa ja jännittää, että miten jaksan loppuajan töissä näiden.oiteiden kanssa.
 
Olin tänään neuvolassa. Oli sijainen, todella miellyttävän oloinen täti.
Mulla on verenpaineet liian korkealla ja hirvee turvotus iskeny tässä parin päivän sisällä, paino noussut sen vuoksi kaksi kiloa. Sormet on vaikea saada koukkuun, kengät puristaa ja hymyillessä näen posket silmien alta. Hirveä tunne.
Mulla on äitiyspolilla aika ensi viikolla ja terkkari sanoi, että saan varmaan saikun. Ei tee hyvää vuototyö ja pitkä istuminen kummallekkaan vaivalle.
Hemoglobiini oli pysynyt hyvänä, jotain päälle 130.
Ja sitten se täti sai mut vähän huolestumaan kun se sf mitta oli kasvanut liian vähän. Putosi yläkäyrältä keskelle. Sanoi, että yleensä mittaajan vaihtuessa pitäis pompata ylöspäin sen mitan eikä alaspäin. Jäi vähän semmonen fiilis, että se oli huolissaan asiasta ja mua jäi sitte häiritsee. Noh, ei kai tässä mitään hätää kuitenkaan ole.
 
Mulla vähän samanlainen tarina eiliseltä. Neuvolantäti epäili raskaismyrkytystä, koska paineet korkeella, kova turvotus, valopalloja silmissä ym. Sain lähetteen naikkarille, mutta siellä selvisi ettei myrkytystä ole. Olisi kuitenkin ollut hyvä jäädä seurantaan, mutta osasto oli täynnä ja pääsin kotiin. Tänään sitten oman paikkakunnan äippäpolille seurantaan. Mutta saikun kirjoitti ja nyt alkoi sitten uusi vaihe elämässä :) Eilen myös löytyi kokoeroa vauvoista (15%), joten sen vuoksikin vissiin nyt tihennetään käyntejä. Mitta sekin sopii, kun aikaa saikulla on ja vakuutuksenkin kerkesin just saamaan, niin toivottavasti menee kulut sieltä.
 
Olin tänään neuvolassa. Oli sijainen, todella miellyttävän oloinen täti.
Mulla on verenpaineet liian korkealla ja hirvee turvotus iskeny tässä parin päivän sisällä, paino noussut sen vuoksi kaksi kiloa. Sormet on vaikea saada koukkuun, kengät puristaa ja hymyillessä näen posket silmien alta. Hirveä tunne.
Mulla on äitiyspolilla aika ensi viikolla ja terkkari sanoi, että saan varmaan saikun. Ei tee hyvää vuototyö ja pitkä istuminen kummallekkaan vaivalle.
Hemoglobiini oli pysynyt hyvänä, jotain päälle 130.
Ja sitten se täti sai mut vähän huolestumaan kun se sf mitta oli kasvanut liian vähän. Putosi yläkäyrältä keskelle. Sanoi, että yleensä mittaajan vaihtuessa pitäis pompata ylöspäin sen mitan eikä alaspäin. Jäi vähän semmonen fiilis, että se oli huolissaan asiasta ja mua jäi sitte häiritsee. Noh, ei kai tässä mitään hätää kuitenkaan ole.

Ei se kyllä ihan noin mene että aina pomppaisi mittaajan vaihtuessa ylöspäin vaan se on ihan mittaajan käsialasta kiinni mihin suuntaan heilahtaa. Lisäksi ne ensimmäiset sf-mitat/eka mitta on lähes poikkeuksetta isompi kuin tulevat ihan siitä syystä että silloin kohtu on vielä sen verran pieni että mittaan vaikuttaa äidin oman vartalon muodot eli käytännössä kaikilla notkahtaa mitta tuossa kohdin eli en olisi huolissani tuosta :-)

Sen sijaan ole tarkkana tuon verenpaineen ja turvotuksen kanssa, pissassa ei ilmeisesti ollut protskuja kuitenkaan? Eli oo herkästi yhteydessä päivystykseen jos tulee kovaa päänsärkyä tai näköhäiriöitä tai kovaa vannemaista ylävatsakipua koska raskausmyrkytys voi tulla tosi äkkiä päälle. Ja jos vaan sun neuvolassa on omamittauspiste niin suosittelen varuilta käymään tsekkaamassa sen pissan protskut vielä tänään tai huomenna ja verenpaineita ois kans hyvä seurata.

Toki toi turvotus voi johtua ihan muustakin, mutta hyvä pitää mielessä ja seurailla tilannetta. Tsemppiä! :-)
 
Neuvolassa käyty, rv 31. Bebe on kääntynyt, halleluja. Eli perätilasta raivotarjontaan. Painonnousu huimat 500 grammaa edellisestä käynnistä, mutta kohtu kuitenkin kasvanut ja bebellä kaikki hyvin, eli ei huolta. Terkka arveli että pari kuukautta synnytyksestä voi äidin lookki olla hiukan mallia "kuivan kesän orava", kun painonnousu on ollut näin maltillista. Sf-käyrä asettui nyt oikean tarjonnan myötä tasan keskikäyrälle. Sykkeitä kuunneltaessa tuli harkkasupistus. Kuulemma pitkäänkin kestävät ovat ihan normaaleja, ei pitänyt puoltakaan tuntia mitenkään erikoisena aikana. Ainoastaan silloin pitää huolestua, jos alapäässä tuntuu samalla kipua ja painetta, erityisesti peräsuoleen päin, silloin voi olla kohdunsuulla ongelmia.
 
Mulla on kotona verenpainemittari ja sain pissaliuskojakin muutaman mukaan. Pissa on ollut ihan kunnossa. Pääsen heti maanantaina äpolille aamusta. Katsottiin tädin kanssa vielä puhelinnumerot varuilta mihin soitella jos tulee hätä.
Mieli lepää kun vauva liikkuu koko ajan. Onneksi on vilkas tapaus.
 
Tnään neuvolassa 31+2 hemppa oli 87 josta passitettiin anemiatutkimuksiin ja sain lähetteen äitiyspolille vauvan kasvun seuraamisen vuoksi kun kasvu voi heikentyä kun sairastan anemiaa... raskausmyrkytystäkin alettiin epäillä suuren painon nousun vuoksi ja virtsan en muista minkä pitoisuuden vuoksi :-/
 
Neuvola:
15.8. tiuhtimus
31.8. Agnés
13.9. Susqi

Neuvolalääkäri
27.7. vipe
1.8. HuliVili
1.8. Miitu (äippäpoli)
2.8. Inkeri_
4.8. Tenava (äippäpoli)
4.9. Susqi (äippäpoli)
13.9. Maryshka (äippäpoli)
25.9. Agnés
 
Neuvola:
15.8. tiuhtimus
31.8. Agnés
13.9. Susqi

Neuvolalääkäri
14.8 Miitu (äippäpoli)
4.9. Susqi (äippäpoli)
13.9. Maryshka (äippäpoli)
25.9. Agnés
 
Neuvola:
15.8. tiuhtimus
16.8. Barbieq
31.8. Agnés
13.9. Susqi

Neuvolalääkäri
14.8 Miitu (äippäpoli)
4.9. Susqi (äippäpoli)
13.9. Maryshka (äippäpoli)
25.9. Agnés
2.10. Barbieq (sype-lääkäri)
 
Neuvola:
15.8. tiuhtimus
16.8. Barbieq
31.8. Agnés
13.9. Susqi

Neuvolalääkäri
14.8 Miitu (äippäpoli)
16.8 Hellu<3 (äippäpoli)
4.9. Susqi (äippäpoli)
13.9. Maryshka (äippäpoli)
25.9. Agnés
2.10. Barbieq (sype-lääkäri)
 
Viime viikolla käyty neuvolassa. Kaikki Ok ja sokerirasituskin meni hienosti. Parin viikon päästä jo seuraava käynti. Hb oli jotain 115, ja suositteli rautalisää. No, vois kai sitä hakee ku vaan muistais...
 
Täällä ois perjantaina(18.8) sokeri rasitukseen meno. Yök ajatuskin. Ei ole ennen joutunut kyseiseen hommaan. Ja viikopäästä 21.8 ois seuraava neuvola
 
Takaisin
Top