Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä synnytystapa-arviossa oltu tänään ja 2viikon päästä ulkokäännös yritykseen, jos ei käänny itekseen ennen. Sain valita haluanko suoraan sektioajan vai kokeillaanko käännöstä. Totesin, että kokeillaan käännöstä koska ajatus sektiosta ei houkuta mua yhtään. Nyt täytyy toivoa, että toi maha-akrobaatti osaa kääntyä takas raivotarjontaan, josta kääntyi kuukausi sitten perätilaan...

Melchey: oon nyt viikoilla 34+5.

IkuinenUnelma: mitkä viikot menossa? Mulla ollut vauva perätilassa kahdella viimesellä neuvolareissulla, ja sillon puhuivat mahdollisesta äitiyspolikäynnistä, ellei käänny itsekseen raivotarjontaan. Tarkotuksena siis katsoa voidaanko ulkokäännöstä edes yrittää, että onko vauva liian isokokoinen sitä varten, vai antavatko suoraan sektioajan.
Viikon päästä tiistaina kuitenkin vasta neuvolalääkäri, ja sinne asti on annettu vauvalle aikaa kääntyä raivotarjontaan. Ite oon vähän kahden vaiheilla, että onkohan kääntynyt, kun mahakin on laskeutunut...

Mulla laskeutui maha kun asukas käänty perätilaan raivotarjonnasta o_O Oon nyt vkolla 35. Eli about viikolla 37 olis kääntöyritys...

No jopas nyt.. Luulis, että maha laskeutuis sillon, jos vauva on raivotarjonnassa. Tai siis mun mielestä se olis sillain loogista. Paha tietty mitään sanoo, kun ei oo tästä aiempaa kokemusta. :/

Apua! Onko minun asukas kääntynyt perätilaan takaisin :wideyed: Tuntuu nimittäin, että maha laskeutunut.. Vaikka luulin, että loppua kohti laskeutuu muutenkin... Torstaina selviää tämä mysteeri. Nyt rv 34+4.

Munsta taas tuntuu että tää kipuaa vaan ylemmäs, sais se kyllä alaspäin jo mennä. Rv 35+4 toiveissa jakautua kuitenkin ajoissa radin takia...

Täällä saatiin painoarvioksi reilu 1800g rv 31+4. Kontrolliaika äippäpolille parin viikon päähän, koska sf-mitta meni ensin laskevasti sf26 ja sitten yhtäkkiä hirmuinen kasvupiikki sf 31 (mittausväliä viikko). Vauva myös päätti pitää hiljaiseloa pari päivää jonka vuoksi jouduttiin käymään sydänkäyrillä, Kaikki kuitenkin oli onneksi hyvin. Kyllä taas säikäytti.:sad001 Onneksi neuvola ensi viikolla taas ja äippäpoli kahden viikon päästä. Ja nyt voi kotonakin kuunnella sydän ääniä, kun sain laitteen lainaan tutulta.

Tääl saatiin siis rv34+0 painoarvioksi 2313g ja ois keskikäyrällä painokäyrissä.

Hupsista keikkaa! Ei ole täällä tullu käytyä hetkeen! Hieman kuulumisia masumeiningeistä- sf33 rv36 painoarvio oli 3058g nyt siis menossa rv 36+5
Hyvin menee mutta menköön. Eilen nautin babyshowereista

Miten useesti nyt loppumetreillä on neuvoloita? Mulla on huomenna, mutta onko jatkossa esim viikon tai kahen välein? 4 viikkoa siis laskettuun.

Mulla on ollut nyt kuukausi taukoa ja ensi viikolla on neuvolalääkäri rv36. Sitten on terkka 2vkon päästä sekä viimeinen aika 2vkon päästä siitä, joka on kaksi päivää lasketun ajan jälkeen. Musta toi kuukauden tauko tässä vaiheessa oli aika pitkä väli, mutta johtui ilmeisesti siitä, että oli yksi ylimääräinen neuvolalääkärikäynti sillo 3vkoa sitten,

Ultraterkkuja.... Tämänkertainen lääkäri oli taas sitämieltä,että nyt on niin monta raja-arvoa ollut noissa sokereissa,että josko me alotettais insuliini... Mun mielestä jotenkin niin hassua, mulla viikkoja nyt 36+3, vauvan paino-arvio on reilu 3kg tällä hetkellä ja kaikki sielläpäässä hyvin, niin että miks ihmeessä ei käynnistetä ennemmin, kuin lykätä insuliinia ? Miehellekki tätä asiaa kummastelin,että nyt kun vielä sanottiin,että laskettuna aikana sitten viimeistään käynnistellään, jos ei lähde aikaisemmin syntymään... Sanoin kyllä tiukasti,että ei odotella sitte mihinkään 4 kiloon saakka, yhden vauvan olen sen kokosena synnyttäny, ja siitä jäi kauheet traumat, kun ei meinannu mahtua millään tulemaan.... :O Tai oli tosi tiukan olosta se tulo ja kesti ihan hirveen kauan ja minä voin tosi huonosti kun se pitkitty niin...
Noh, sisätutkimus tehtiin kanssa, ei siellä ollu sen kummempia tapahtunu, sormelle auki, pehmee ja kanavaa edelleen 3cm jäljellä... mut sen jälkeen ku kotiin oon päässy... voi julmetus, alapäässä tuntuu tiukkoja pakotuksia välillä, tuntuu et vauva yrittää tiputtaa itsensä nyt lähtökuoppiin ja pöksyyn lorahti äsken jotain... kävin heittämässä sidettä ja paperia varmuuden vuoksi...
Mulla ei oo tapana synnytellä ennenaikojaa, ni en nyt usko,että olis siitä kyse... mut eihän sitä koskaan tiedä sitte...
Huomenaamulla saamaan perehdytys siihen hemmetin insuliiniin, mua niin ahdistaa, ku tehdään ihan tyhmiä päätöksiä ja kaikki lääkärit on aina joka asiaan ihan erimieltä...
Anteeks, omanapailin ja valitin yhteenpötköön kaikki... !!!

Neuvolakäyntejä on vähennetty hurjasti täällä Helsingissä verrattuna parin vuoden takaiseen. Esikoista odottaessa käyntejä oli laskettuun aikaan mennessä 12 ja la:n jälkeen kaksi kertaa viikossa. Nyt käyntejä on ohjelman mukaan ennen laskettua aikaa 6 (ekakertalaisille yksi enemmän) ja tarvitaessa yksi viikolla 41. Lisäksi neuvolalääkäri noin viikoilla 17 ja 36.

Aika vähältä tuntuu käyntimäärät näin loppuraskaudessa. Kaksi vuotta sitten oli viikolta 35 alkaen joka viikko käynti, nyt siis vain viikoilla 31, 37 ja 39...

Joo täällä pohjoisessaki on vähentyny ihan älyttömästi noi neuvola käynnit ekan raskauden jälkeen. Mulla oli ainaki ekassa ja tokassa niin paljon käyntejä et mentiin sinne toiselle sivulle kortissa, nyt en oo edes puolessa välis o_O nyt ens viikolla seuraava ja sit ois rv 36 lääkärillä käynti, en tiiä lähteekö sit viikottainen rumba vaan käydäänkö seuraavan kerran rv38 jne...

Se olis sitten huomenna iltapäivästä neuvolalääkärin pakeille. Ja huomiseen on sitten vielä typyllä aikaa kääntyä raivotarjontaan, ellei ole jo niin päin.
Itellä fiilis sen kanssa vähän niin ja näin, että miten päin oikeen on, kun liikkeet tuntuu siellä täällä ja vähän muutenkin joka puolella..
Ei vaan mitään käsitystä, kuinka helposti tässä kohtaa enää pääsee vauva kääntyilemään, kun viikkoja on nyt 35+5.

Kuinka paljon teillä on ollut sf-mitta ja millä viikoilla? Äsken neuvolassa mitattiin 29cm, kasvanut 2cm 1,5 kuukaudessa. Eli aika hurjasti alakäyrällä nyt mennään. Maanantaina onneksi aika äitipolille. Ainakin neljä viikkoa sitten vauva oli ultratessa viikkoja vastaava. Jos ei ole kasvanut, niin mitähän sitten?
Vilijonkk4 36+2

Tänään oli neuvolalääkäri. Rv 35+6.
Terkkari otti verenpaineen, 125/75. Hemoglobiinia ei tänään otettu, viimeks kun oli 118.
Lääkäri tutkikin sitten vauvan asennon, kohdunsuun tilanteen, kuunteli sydänäänet ja mittas sf-mitan.
Vauva vihdoinkin kääntynyt oikein päin, eli raivotarjonnassa on nyt. Lääkäri sanoikin, että on laskeutunut mutta ei kiinnittynyt. Uutena tietona tulikin täysin, ettei uudelleensynnytyksissä vauvat kuulemma edes kiinnity. Ja näin taisi olla sillonkin, kun meidän kuopus oli syntymässä.
Sf-mitta oli 31cm, taisi mennä siinä keskikäyrän ja alakäyrän puolivälissä. Kyselin siinä, että mitä arvelisi vauvan painavan, ja vähän varovasti veikkasi syntymäpainoksi 3-3,5kg. Saa sitten nähdä, massu on ainakin pienempi verrattuna aiempiin raskauksiin.
Kohdunsuun tilanne on se, että paikat on pehmenneet ja kohdunsuu sormelle auki. Kanavaa jäljellä 3cm. Lääkäri sanoi, että voi syntyä millon vaan. Jotenkin ajattelin, ettei tarvi varmaan miettiä vielä aikoihin synnyttämään lähtöä (ehkä sen takia kun vauva ollut aiemmin perätilassa), mutta ehkä siihen pitääkin varautua että lähtö voi tulla piankin.
Seuraava käynti ensi viikon perjantaina. :)

Jotenkin huvitti kun viime neuvolakäynnillä (rv 32+0) varattiin lääkärikäynti + 2 viimeistä neuvola-aikaa (ja oisko ollut pari extraa lasketunajan jälkeen jos ei vielä kuulunut mitään), niin tuntui olevan tärkeintä että varmasti muistan ottaa verkkopankkitunnukset synnärille mukaan, jotta voin Itsepalvelun kautta perua sitten turhat neuvola-ajat...

Mielessäni ajattelin että eiköhän siinä tärkeämpääkin mietittävää sillä hetkellä... Ei olla vielä päästy neuvolatädin kanssa samalle levelille..

Takaisin