Neuvola - ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anskunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vilijonkka, Espoossa ei ainakaan tehdä synnytystapa-arviointeja ollenkaan, ellei ilmene jotain erityistä syytä, kuten se perätila, tms. Ei edes ensisynnyttäjille. Itse neuvolassa siitä kyselin ja olin ihan kummissaan, että eikö kukaan halua tsekata, että miltä näyttää :wideyed: Mut ei... Ennen tehtiin olikse nyt alle 156 cm pituisille, mutta nekin on jääneet pois kun on todettu, että suurimmalla osalla sujuu ongelmitta (...vai onko ihan säästösyitä? Ken tietää... o_O)

Mulle laitettiin lähete kokoarvioon (onneksi!) viime lääkärikäynnillä, radi-diagnoosin vuoksi . Itselle ainakin tuli helpotuksen tunne, että tietää sitten vähän etukäteen, mitä on tulossa (vaikkei ne nyt aina näytä ihan paikkaansa pitävän)....:)

Oon ensisynnyttäjä. Mulla on tosin kuun puolessa välissä lääkäri muun asian tiimoilta äippäpolilla, jos se on suunniteltu siihen samaan.

Joo, kyllä tosiaan tuntuu että kaikesta supistetaan, neuvolakäynnit, perhevalmennukset, lääkärikäynnit jne... Täytyy vaan toivoa että kaikki on pikkuisella niin hyvin kun päällepäin ts. oma vointi vaikuttaa. Kaikessa vaan ohjataan nettiin, mikä sinänsä fine tiedonjanoisille, mutta välillä vuorovaikutus ja askarruttavien asioiden puinti yhdessä ammattilaisten kanssa toisi itselle ainakin suuremman mielenrauhan kaiken uuden äärellä.

Ainakaan Jyväskylässä ei tehdä automaattisesti kokoarvioita. Vain jos on jotain syytä. Ja minusta sikäli ihan hyvä että en ehkä haluaisi etukäteen tietää jos pitäis alkaa punkea jotain 4,5 kiloista möhköä ulos. Tieto lisää tuskaa :D

Minusta taas helpottaa tieto mitä kokoa on tulossa. Jos tieto, että 4,5kilonen tulossa laskettuna niin haluaisin käynnistyksen.

Yleensä synnytystapa arvio tehdään noin viikolla 36 viimeisessä lääkärineuvolassa. Vai eikö kaikkialla ole sillon viimestä nlalääkäriä? Kääntöyritys on myös noin viikolla 36.

Mä kävin molemmista pojista kokoarvioultrassa, kun sf-mitta oli yli sen yläkäyrän. Tästä typykästä en ainakaan toistaiseksi ole menossa, kun sf-mitta pysytellyt nyt kahdella viime neuvolareissulla yläkäyrän alapuolella.

minä ainaki luulen et mullaki lääkäri arvioi just rv 36 ku on neuvolalääkäri... th:ki on ainaki osannu suunnilleen sanoo, myös kakkosestahan mulla oli sama neuvolatäti ni sillo arvioi 3,5kg ja niihän sieltä tuli 3,6kg pötky... et ainaki mä oon ollu täällä neuvolan koko arvioihin tyytyväinen... Yliaikais kontrolleisssa en oo lääkäreihin ollu tyytyväinen ku tuntuu jotenki et yliarvioivat lapsen kokoa... tai ainaki mulla Oysissa on sattunu niin... Mullahan on menny kokoajan ku sf-mittaa on mitattu ni yläkäyrällä reilusti, mut siltiki th sanoo et vauva on siro... No voikohan tuo muuta ollakkaa ite kumminki 159cm 43kg normaalisti ja mieskään ei isoimmasta päästä kyl oo kasvanu vasta intissä pituutta 173cm ja meidän alkaessa olee yhdessä paino 66kg :) Nyt kylläki keränny vähän sitä painoo lisää n. 10kg... vaan kuulema hyvällä ruualla ollut...

Mulle eivät oo neuvolassa kertaakaan antaneet mitään painoarviota ei edes esikoisen kohdalla. Onkohan sit sen takia ku esikoisen kanssa oli radi myös ja silloin oli painoarvio rv36 tyksissä ultralla. Ja nyt ku saan painoarvion kolmen viikon välein tyksissä. Mutta ainaki mitä neuvolassa sanoneet että normaalissa tapauksessa on se rv36 neuvolalääkäri ja silloin ois sitä painoarviointia.

Mulla koko arvio rv 35, ja seuraava rv 38.. en tiiä oisko muuten mut mun sf mitta kulkenu koko aika siinä yläkäyrän tuntumassa ja tänää neuvolassa mitatessa meni jo yläkäyrän yli! :O tähän asti pieni siis ollut erittäi siro ja kulkenu kooltaan siinä alakäyrän ja keskikäyrän välissä.. radin takia myös ovat huolissaan lapsen koosta ja etenki lapsiveden määrästä koska sitä mulla on ollu koko aika runsaasti.. en tiiä kyllä mihinkä se voi vaikuttaa..

Ylimääräsessä ultrassa käyty ja kaikki kuulemma ok, ainoa vaan että vauva on "normaalia" pienempi. Siellä lääkäri tutki myös kohdun tilanteen ja paikat olivat vielä kiinni ja kanavaa 3cm jäljellä. Musta muuten tuntuu et mun maha on laskeutunu et voisko se olla osasyynä et miks sf mitta pieni..? Tästä ultrasta on siis jo viikko aikaa mut unohdin vaa ilmottaa tänne.

Mulla on koko ajan pelko että lapsi syntyy ennen aikojaan. Tulin juuri ikeasta ja kauheesti tulee harkkari supistuksia ja niitä menkka kipuja.. :( eikä se auta yhtään että neuvola-aika on taas kuukauden päästä..

Rv 32+3

Ei se mahan laskeutuminen siihen sf-mittaan varmaan hirveesti vaikuta, jos ollenkaan. Vauvan asento, koko ja lapsiveden määrä enimmäkseen vaikuttavat siihen.
Kannattaa olla varmaan neuvolaan yhteydessä, ja pyytää päästä juttelemaan ihan lääkärin kanssa. Jos tekis samalla sisätutkimuksen, ja kattois onko harjotussupparit tehny mitään sinne kohdunsuulle. Sekin kun on mahdollista..
Mutta nyt vaan lepäilet, etkä tee mitään ylimäärästä.

Mulla vasta ens viikolla neuvolalääkäri, synnytyksen joitakin ennakoivia oireita on jonkun verran esiintynyt jo. Harjotussuppareita tulee, sekä lieviä että kovempia. Maha on laskeutunut. Lantio tuntuu löystyneen, ja alaselkää jomottelee melkein päivittäin menkkamaisesti. Saas nähdä tuleeko lähtö vielä tämän kuun puolella..

Kiitos neuvoista! Juu täällä lepäillään nyt. Toisaalta sillehän ei voi mitään, että jos vauva päättääkin tulla jo maailmaan. Ei pitäis kauheesti stressata kun kyllä ne yleensä ihan hyvin pärjää jo näillä viikoilla. Millä viikoilla Lilminni ootkaan?

Laittakaahan niitä painoarvioita myös noista ultrista niin osaa vähän vertailla :)

Eli ultrassa olin viime viikolla rv 31+5 kokoarvio 1785g oli silloin. Sf mitta on ollut 25cm eikä näytä nytkään että olis kasvanut.

Takaisin