Neuvola- ja ultrakuulumiset

Moikka, kysyisin että mitä tarkoitetaan synnytystapa-arviolla eli sisältääkö se nykyään vain vauvan asennon arvioinnin, eikä mitään lantion arviointia? Mulla ei neuvolalääkäri maininnut lantion "tilavuudesta" tai laajentumiskapasiteetista yhtään mitään. Jälkeenpäin mietin, eikö hän sano mitään jos lantion osalta ei ole mitään erikoista kommentoitavaa, vai eikö sitä enää arvioida, ts. todetaan sitten synnärillä että mahtuuko vai hoidetaanko sektiolla?
 
PomppivaPoni, mulla on ainakin kantaan tullut kaikista kerroista merkinnät. Tosin osa tuntuu tulevan vähän viiveellä, neuvolakäynnit nopeammin ja sairaalassa käynnit sitten vähän hitaammin. About vuorokauden sisään kuitenkin kaikki.
 
Pomppivaponi, Mulla taas ei tullut omakantaan lainkaan tietoja sairaalakäynnistä, jolloin jopa jäin osastolle yöksi. Suuresti tätä ihmettelin ja olisi ollut ihan kiva lukeakin että mitä kaikkea siellä oli kun meni multa suurin osa ohi, kun sellaisessa paniikissa ja tohinassa sinne sairaalaan alunperin mentiin.
 
Mulla näkyy käynnit kyllä kannassa, mut riippuu näköjään ihmisestä paljonko siinä merkinnässä on sitten tekstiä. Neuvolakäynneissä on aina tekstiäkin, mut sairaalakäynneiltä ei välttämättä oo ku päivämäärä ja et missä osastolla on ollut..
 
Tuollaisetkin käynnit joissa enempi on tapahtunut ois kyllä kiva kun lukis siellä jotain. Viime kerrasta taas lääkäri kirjoittikin pitkät tekstit. Ehkä kaikki eivät jaksa kirjoitella eli riippuu niin lääkäristä.

Kylläpä jännittää huominen magneettikuvaus! Kärsin nimittäin ahtaanpaikan kammosta. :nailbiting:
Onko kukaan ollut, kokemuksia?
 
Oon ollut kerran ihan loppuraskaudesta magneettikuvauksessa. Ja ei kyllä ollu mukavaa ihan jo selän ja mun sisäelimien kannalta. Ku silloin ainakin se missä makoiltiin niin oli ihan kova ja siinä ei saanu liikkua mihinkään ja kuvaus kesti muistaakseni 20min. Mulla toki kuvattiin silloin päätä ja sain puhtaat paperit. Eli mulla on siis pää tutkitusti täysin kunnossa. Siinä sai kuunnella radiota samalla ja sain valita kanavan itse. Ja kyllä siinä vähän se ahtaus ahdisti vaikka mulla ei mitään kammoa olenkaan... Tsemppiä huomiseen Miitu.
 
Miitu: tsemppiä huomiselle! Mä jouduin joitakin vuosia takaperin käymään ja ahtaat paikat ahdistaa muakin. Sanoivat silloin että keskeytetään heti jos alkaa liikaa ahdistamaan. Selvisin loppuun asti ja ei jäänyt traumoja. Hissiin en oo jäänyt koskaan jumiin mutta ne pelottaa mua silti nykyään paljon enemmän.
 
Nyt minullakin on kerrankin neuvolan jälkeen jotain mukavaa kerrottavaa (tähän asti kaikki on ollut siis kyllä ihan hyvin vaikka paino ei ole meinannut nousta, verenpaineet vaan on laskeneet ja samoin hemoglobiini) :) Viikolla 34+5 hemoglobiini on vihdoinkin noussut yli 100, tosi huojentavaa tietää että kyllä se nestemäinen rautalääke imeytyy, vaikkakin minun kohdalla näköjään hyvin hitaasti, mutta suunta ylöspäin! Vauva oli myös vihdoin kääntynyt pää alaspäin ja toivottavasti ei mahdu enää tekemään niitä kipeitä kuperkeikkoja.

Miitu:tsemppiä kuvaukseen! Mä olen monesti ollut magneetissa, tosin en myöskään koskaan raskaana, mutta migreenin takia useamminkin päätä kuvattu, joten olen ollut kokonaan siellä putkessa joinain kertoina reilusti yli tunnin, laitoin silmät kiinni, kuuntelin musiikkia ja keskityin rauhalliseen hengittämiseen.
 
Kiitos tsempeistä kaikille, tulivat kyllä tarpeen! :)
Ja ihana uutinen Amalialainen että siellä on käännytty oikein päin.

Nyt se magneettikuvaus on sitten ohitse!
Jalat edellä sain sinne tuubiin mennä, eli pää oli ulkopuolella ja ei kestänyt kuin n. 10 minuuttia.
Yhdessä kohdassa meinas paniikki iskeä, mutta sain pyydettyä lisää tuuletusta mikä jotenkin rentoutti kun tuntui olevan niin raskas ilma hengittää. (Liekö lievää panikointia)
Piti kyllä niin mystisiä ääniä se masiina että vauvakin taisi vähän säikkyä, sen verran potkutteli.
Nyt odotellaan sitten tuloksia! :)
 
Tänään oli tokavika neuvolakäynti ennen laskettua. Vauvalla kaikki hyvin, omat verenpaineet korkeat joten nyt viikon päivittäiset mittailut ja katsotaan ensi viikon sairaalakäynnillä tarkemmin. Raivotarjonnassa siellä ollaan mutta vielä oli aika ylhäällä.
 
Meillä oli 36+2 käynti eilen. Pää alaspäin on ja kuulemma sen verran alhaalla että tuskin kääntyy enää. Välissä oli verenpaineet hieman koholla, sain mittarin kotiin ku edellisessä raskaudessa oli alkava myrkytys lopussa. Nyt on ollu hyvät taas. Sf-mitta on laskusuuntainen, mut ei miehen neljästä lapsesta oo kukaan ollu yli 3kg syntyessään et varmaan sintti tulossa tästäkin. Onpas jotenki kummallista ku raskaus etenee hyvin ja vaivoitta ilman mitään ihmeempiä seurantoja tai kremppoja.
 
Tänään Kättäriltä lääkäri soitti lantion magneettikuvista ja kertoi että on ihan huippuhyvät lukemat, luonnostaan synnyttäjän lantio ja kirkkaasti yli keskiverto arvot. Kuulemma olisi mahdollista pusertaa reilusti yli 4kg vauvakin. Ja meidän vauva on kovin siro, minkä vuoksi painokontrollissakin joudutaan käymään.
Häntäluu täytyy vielä seuraavalla käynnillä tarkistaa, että antaako periksi mutta muuten alatiesynnytykseen lupa myönnetty!

Nyt sitten alkaakin pohdinta sektion ja alatiesynnytyksen välillä.
Kyllä helpotti oloa tietää edes että on vaihtoehtoja, miehelläkin pääsi puhelimessa syvä huokaus helpotuksesta kun kerroin. :)
 
Mitenkä ootte meinannu kausi influenssa rokotteen kanssa? Mulla on laskettu 5.11 ja "viimeinen" neuvola 30.10 ja viime viikolla neuvolassa pohti tätikin että miten kannattaisi tehdä ja tällä viikolla pitäisi minun soittaa neuvolaan joko niitä saa että kerkeisi vasta-aineet vauvankin mutta en tiedä että haluanko sitä :D Jos otanki ja tuun siitä kipeäksi nii kiva kuume houruisssa synnyttyää yms...
 
Seru, En ole koskaan ottanut noita rokotteita. Minuakin kiinnostaisi tietää mitä ihmiset on mieltä näistä?
 
Nii ku en mäkään oo koskaa noita kausirokotteita ottanu nii en tiiä haluanko sitä ees :D
 
Mä olen ottanut kaksi kertaa ja aion ottaa myös nyt. Mulla löytyy luottoa noihin perusrokotteisiin. :)
 
En oo koskaan ottanut enkä ota nytkään. Suojakaan ei kuitenkaan oo 100% ja itse rokotuskin voi niitä oireita aiheuttaa joten otan vastaan mitä saan. Tähän mennessä en ole yhtäkään influenssaa sairastanut ja aikaisemmatkin syntyneet 12/10 ja 09/12..
 
Itse kanssa oon ottanu ihan työnikin puolesta ja otin kyllä esikoisenkin aikaan. Vielä eivät oo kysyneet neuvolassa otanko mut luultavasti otan jos tarjotaan.
 
Tänään mulle juuri mainostettiin tuota rokotusta neuvolassa.
Kysyinkin että entäs tuleeko siitä rokotteesta kipeäksi, jos tässä nyt pitäis lähteä synnyttämään/sektioon niin onpa kiva sitten kipeenä. Ei osannut oikein vastata. o_O
 
En oo koskaan ottanut, enkä ottaisi varsinkaan raskausaikana, en oo myöskään lapsille antanut laittaa, en kausirokotetta, enkä sikarokotteitakaan :)

Tänään neuvolassa ei mitään erikoista, otettiin se streptokokkinäyte ja sit kävin antaan verinäytteen, koska esikolla on ollu aikoinaan keltaisuutta, niin tutkivat verestä jotain. Painoa oli taas parissa viikossa tullut pari kiloa lisää. Sf oli 33cm ja viimemittauksessa oli 35cm, olis muka laskenut pari senttiä :O
 
Takaisin
Top