Neuvola- ja ultrakuulumiset

Vauva ei oo laskeutunut ainenkaan ja mulla ei tosiaan turvotuksiakaan tai muuta ole ollut. Paino on ihan normaalisti noussut tähän asti. :sad001
 
Älä Miitu murehdi tota paino asiaa koska sillä ei loppupeleissä ole mitään merkitystä mihinkään raskauden kanssa. Tärkeetä siinä on ainoastaan että lopussa sillä pystyy arvioimaan jos turvotusta tulee tosi paljon(merkki raskausmyrkytyksestä). Toisilla paino tippuu raskauden aikana ja toisilla voi tulla painoa vaikka 30 kiloa kaikki normaalia jos syö normaalisti ja monipuolisesti. Ja kyllä ne neuvolassa kertoo jos asia olis huolestuttavaa.
 
Neiti, Niin täytyisi nyt olla murehtimatta liikoja. :) Jotenkin vain jäi takaraivoon kun polilla totesivat vauvan olevan pieni ja nyt sitten tämä paino juttu.. Mutta tarkoittivat varmaan lähinnä sitä että toivovat vauvan olevan yli 2kg jos syntyisikin etuajassa, eikä niinkään sitä että olisi pieni viikkoihin nähden.
 
Ultrasta kotiuduttu.
Meidän pikku palleroinen majailee niin, että olis jalat edellä tulossa. Jos ei muuta asentoaan, niin ainut vaihtoehto on kuulemma sektio. Kääntämistä voi koittaa jos vauva on oikeessa asennossa ja tämä meidän tapaus ei tällä hetkellä ole oikein siihenkään hyvässä asennossa.:eek:
Hän on nyt majaillut näin n.7 viikkoa. Sain ajan TYKSiin erikoislääkärille kolmen viikon päähän. Samalla viikolla on ensin lääkärineuvola.
Muuten kaikki hyvin, kasvua tapahtunut. Painoarvio n.2kg.:happy:
 
Ultrassa täälläkin käyty kontrolloimassa. Lääkäri vaihtui viime viikosta. Arvioi painoksi 2400g, paikat pehmentynyt ja sormelle auki. Kohdunkaulako se nyt on vai mikä mutta se oli n.2cm. Kuulema ei enää kannata lähteä kauemmaksi ja herkästi yhteys sairaalaan. Virtaukset olivat edelleen koholla mutta kasvua onneksi kuitenkin oli ja sydänkäyrät oli hyvät. Huhhuh, näin se aika lähestyy :woot:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Pii
Mamma84: toivotaan että vauveli kääntyy itsekseen. Mulla teki yllätyskäännnöksen viikko sitten yöllä kun seuraavana aamuna oli ultraan meno. Oli jo aika hurjantuntoista kun pyörähti kokonaan ympäri. Viikkoja oli silloin 34+2.
 
Toivon kans, että jonkun yllärikäännöksen tekis eikä tarttis tuohon leikkaukseen ryhtyä.
 
Mamma84, Sanoivatko tarkemmin mitään että millaisessa asennossa sitten olisi hyvä olla jotta tuota käännösyritystä voitaisiin kokeilla?
 
Ainakin niin vissiin, että jalat on koukussa tai sitten suoraan kohti päätä. Jos jalat on suoraan kohti kohdun suuta niin voi ilmeisesti olla että ne on siellä niin "syvällä" ettei käännös onnistu. Pää pitää olla niin et leuka on kohti rintaa eikä minnekään muualle.
Meillä noi jalat on ihan ensimmäisenä tulossa ulos. Kätilö antoi jo ojeet että jos menee vedet, niin makaamaan ja ambulanssia paikalle. Se käännös on kuulemma myös aikamoinen homma. Kätilö sanoi, että " ei siitä pikku silittelyllä selviä". Ei kuulu sattua, mutta on silti aikamoinen operaatio.
En tosiaan tahtois sektiota noin niin kun jatkoa ajatellen (jäähän siitä arpi kohtuun/paraneminen hitaampaa). Mies taas mieltää sen turvallisemmaksi vaihtoehdoksi.
 
Mamma84, Musta tuntuu että meidän pikkuinen on juuri tuollalailla jalat kohti kohdunsuuta. Jaiks, jos ei sitten onnistuisi tuo käännösyrityskään. Meillä mies on ollut sitä mieltä ettei suostuttaisi käännösyritykseen.
Paljon ollaan kumpikin luettu asiasta ja mahdollisista riskeistä.
Minä taas puolestani olen kallistunut siihen suuntaan että haluaisin yrittää edes.
Sama juttu että sektiota en haluaisi juurikin tuosta syystä että toipuminen on todella raskasta ja kestää pitkään. :sad001Vaikuttaa sitten myös mahdollisiin tuleviin raskauksiin.
 
Miitu ja Mamma84 menkää vain siihen kääntöyritykseen kyllä sen aikana ja jälkeen seurataan vauvaa hyvin ja eikä ne sitä kääntöyritystä edes tee jos katsovat että se on mahdotonta. Mulla yritettiin esikoista kääntää mutta ei kääntynyt. Tämäkin vauva on nyt perätilassa ihan kuin kaikki muutkin on mulla pitkälle perätilassa viihtynyt. Kakkonen oli perätilassa viikoille 37+ ja käänty sit itestään. Eli aikaa on vauvalla vielä kääntyä itekseenkin.
 
Ja Mamma84 jos sulle tulee suunniteltu sektio niin ollaan sit aika samoina päivinä sektiossa. Jos ei muita ongelmia tule niin tekevät sen rv 39+. Eli oon laskeskellu et 18-20.11 olis mulla sektio. Naistenklinikalla tekevät suunniteltuja sektioita joka päivä mut esim. Jorvissa tekivät silloin ti ja pe niin oli helpompi silloin kolmosen kohdalla katsoa se päivä jo valmiix.
 
Tällä viikolla käyty taas ultrassa. Vauvan painoarvio nyt 2,4kg. Kaikki muutenkin kunnossa, lapsivettä on paljon mutta ei mitään oireita siihen liittyen.

Ja mikä parasta niin meidän tirppana on kääntynyt oikein päin :dance011Usko meni jo koko käännökseen mutta niin se vaan siellä pää alaspäin köllötteli. Mitään en kyllä itse ole tuntenut vaikka neuvolassa sanottiin ettei voi missata jos kääntyy. Käännöksen hän on tehnyt viikoilla 34-35, edellisessä oli vielä poikkitilassa.

Nyt sitten reilun viikon päästä tod.näk. viimeinen aika missä aletaan sitten puhumaan käynnistyksestä. Alkaa jännittämään aika suuresti.
 
Onninmanninen, Ihana kuulla että siellä pieni päättänyt kääntyä raivotarjontaan ihan itse! :) Millä viikoilla olet tällä hetkellä kun tuo käynnistäminen on ajankohtaista vai jokin muu syy?
 
Joo kyllä tää helpotti, sektio ei sovi mun elämäntilanteeseen ollenkaan. Tietty aina voi kaikkea käydä mutta näin oletusarvoisesti saa alkaa valmistautumaan ihan normi synnytykseen.

Mulla on nyt viikkoja 35+6, käynnistystä mietitään kun mulla on tuo raskausdiabetes ja siihen aloitettu tablettilääkitys. Vauvan kokoon ei ole onneksi vaikuttanut ja onkin sieltä pienemmästä päästä edelleen vaikka nyt olikin hyvin kasvanut. Mutta kuulemma siitä huolimatta olisi käynnistys todennäköinen jos ei itse halua tulla hyvissä ajoin. Menisi sitten siihen lasketun paikkeille joka mulla on 7.11
 
Tänään (rv 36+4) käynti Kätilöopistolla jossa siis perätilan ulkokäännös yritys. Lääkäri oli todella asiantunteva ja kysyi koko ajan vointia. Meidän vauva ei nyt sitten kääntynyt kumminkaan, eikä sitä mitenkään väkisin lähdetty yrittämäänkään.
Lääkäri oli sitä mieltä että alatiesynnytys olisi mahdollinen ja he kuulemma suosittelevatkin tätä. Lisäksi vauva on parhaassa mahdollisessa asennossa synnytystä ajatellen eli peppu edellä ja jalat suorana ylöspäin. Oli laskeutunutkin ja kohdunkanava lyhentynyt 1,5 cm. (Sukkapuikkosupistukset ja menkkajomottelut siis tehneet töitään)

Perjantaina pääsen magneettikuvaukseen jossa katsotaan mittoja, että olisiko mahdollista ainenkin niiden puolesta synnyttää alakautta jos siihen päädytään vai sovitaanko sektioaika. Kuulemma heillä äiti päättää kuitenkin loppupeleissä mitä tehdään.

Pojan painoarvio tällä hetkellä 2400g, pieni hän on. Kahden viikon päähän sovittiin kontrolliaika juurikin tuon painon takia.
 
Me käytiin tänään kontrollissa pitkästä aikaa :) kaikki ok, kanava pysyny 2cm vaikka olin ihan varma että on lyhentyny kun esikoisen kaksvuotissynttäritkin hössötettiin tossa välissä :) painoa oli 3300g, huomenna 36+0 jotenka loppusuora häämöttää :) aattelin että ens viikon tiistai olis hyvä päivä käynnistyä kun 37 on täynä, alan siis viikonloppuna touhuilemaan entiseen malliin :wink miehenkään ei sitten tarttis jäädä "turhaan" töistä pois ku suunnitelmissa oli että jäisi isyyslomalle vasta myöhemmin :)
 
Tänään oli neuvolalääkäri rv 35+0.

Kaikki vaikutti olevan hyvin, vauva on raivotarjonnassa ja laskeutunut. Kohdunkanava 2cm, pehmeä ja kiinni. Sf mitta oli 32 cm. Se oli aika nopea käynti, olisin niin toivonut ultrausta, mutta ei sitä vissiin tehdä jos sille ei ole tarvetta.

Ainoastaan virtsassa oli proteiini plussalla, joten huomenna pissanäyte labraan.
 
Täällä tänään 34+4 ja oli neuvolalääkäri aamusta.

Hemoglobiini mulla on tosi alhanen ja nyt ihon kutinan vuoks huomenna aamusta suuntaan verikokeisiin. Sisätutkimusta mulle ei tehty, kun ei lääkäri kokenut sitä tarpeelliseks.

Vauvan tarjonnan takia ultras ja bebe köllöttelee tyytyväisesti poikkitilassa ja tän takia lääkäri teki tayssiin lähetteen :s. Jännittää ihan hirveesti se että meinaako bebe kääntyä vai ei.
 
Kontrolliultrassa käytiin taas eilen. Virtaukset edelleen koholla mutta lapsi on kasvanut kuitenkin normaalisti. Paikat edelleen pehmeät ja sormelle auki. Kohdunkaulaa on kuulema vielä jäljellä. Harmittaa kun unohdin kysyä paljonko sitä on ja ainakaan minulla ei ole mitään käyntikertomuksia tullut tuonne kanta.fi-palveluun. Onko teidän ultra- ym.tiedot päivittynyt sinne? Viikon päästä perjantaina olis taas kontrolliultra, nyt mennään 7-10vrk ultraus-ja sydänkäyrätutkimuksilla loppuun asti noiden virtauksien vuoksi.
 
Takaisin
Top