Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä päin on myös joutunuut rasitukseen, jos esikoisen saadessa on yli 25. Vai onko sit joka raskaudessa, jossa on yli 25, en osaa varmaks sanoo, kun viimeks täytin 25 ihan loppuraskaudesta. Mut siis ikä vaikuttaa ainakin

Ai mä luulin, että Neuvolantäti tarkoitti kun oli se bmi yli 25, mut tarkoittikin varmaan ikää :-D

Tsemppiä sokerirasitukseen joutuville! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. :)

Onkos monelle tullut jo kutsu nt-ultraan? :) Itse kävin maanantaina neuvolassa, jolloin laitettiin lähete Kättärille.

Esma täälläkin maanantai neuvolassa käydessä laitettiin lähete menemään nyt odottelen että aika tulee postissa. Toivottavasti pian tulee :)

Pepe toivottavasti! :) Odotan sitä kovasti vaikka oltiin kaksi viikkoa sitten ultrassa niin silti on koko ajan kova huoli onko pikkuisilla kaikki hyvin ja kasvaako hyvin jne.

Täällä piti ite varata aika jonka sain 4.5. Ois just enne vappua ollu yks aika mut tietty just sillo töitä.

Tänään tietty oli tullut aika. Vasta 12.5 :( tuolloin viikkoja jo 13+0! aijon kyllä yrittää vaihtaa aikaisempaan. Ja sellaiseen päivään että oon muutenkin "kaupungissa" välimatka ultraan on kuitenkin yli 50km suunta.

Varattiin nt-ultraaika samalla kun kävin varhaisultrassa 6+1. Sano vaan et ne tarvii sen neuvolan lähetteen, mut aika on jo valmiina se on 13.5 sillon 11+2.

Mäkin jpuduin itse tilaan nt-ultran ja se ois nyt 27.4 :) sillon olis viikkoja 13+1 jos viikot on menny oikein . Harmittaa vaan kun ukko ei pääse mukaan.

Mulla oli eilen eka neuvola. Aika nopeesti saatin alku löpinät löpistyä kun edellisestä raskaudesta niin vähän aikaa ja löyty tietoja paljon jo valmiiksi. Nyt siellä oli vastassa terveydenhoitajaopiskelija ja sitä ohjaava terkkari. Ensi kerralla sitten joki toinen terkka. Harmi kun se terkka joka oli esikoista odottaessa on jääny eläkkeelle. Se oli niin herttanen täti jolle oli helppo kertoa kaikki huolet ja murheet.

Neuvolan vaaka ei edelleenkääm oo mun ystävä. Painoa nyt sen mukaan 74kg kun kotivaaka näyttää 71-72. BMI on 28 joten sokerirasitus kutsuu jossain vaiheessa. Verenpaineet oli ihan taivaissa, mutta niin ne on yleensä aina kun joku toinen mittaa. Pitää vähän kotona seurailla. Rv 10+0 pitää viedä labraan virtsanäyte ja samalla otetaan seulontaverikokeet. Nt-ultra joskus toukokuun puolen välin jälkeen, kutsu tulee postissa tässä joku päivä. Seuraava neuvola varattiin kesäkuun ekalle viikolle.

Jännä, mulle tost sokerirasituksesta sanottiin, et kannattaa varuiksi käydä eli ei ilmeisesti ois kuitenkaan pakko. BMI 26 ja ikää 29 - tosin tähän voi vaikuttaa kyllä tää tiheä tahti, eihän edellisest rasituksesta oo ku vuosi ja silloin oli kyllä hyvät arvot.

Mut meen ihan vaan varuiksi, sillä jos se radi oliskin niin kyllähän se on hyvä tietää, ettei sikiö sit kärsi ja pystyy asioihin vaikuttaa.

Nt-ulta 7.5. ja joudun naikkarille...... .... plaah. En siis jostain syystä pidä naistenklinikast.

Tänään käyty ekassa neuvolassa, meillä otetaan ne alkuraskauden verikokeet siellä neuvolasssa. Ja mä inhoon verikokeiden ottamista. Nytkin meinasin pyörtyä siellä. Mulla on kyllä suonet hyvinkin pinnassa, mutta jostain syystä terkka ei saanut ekasta suonesta otettu verta ollenkaan, vaihdettiin kättä ja ei lähtenyt verta tulemaan, niin tää terkka yritti saada sitä verta niin et pyöritti sitä neulaa suonessa, siinä vaiheessa alko jo silmissä sumenemaan. Kolmas kerta otettiinkin suosiolla niin et olin vaakatasossa. Lähetteen sain ultraan ja sekin on nyt varattu ja on 8.5.eli just keretää ennen äitienpäivää käymään ultrassa. Neuvolan terkka oli kyllä kirjottanut tuohon lappuun et ois aika 11.5 jälkeen, mut ultrapaikkaan, kun soitin niin sano heti et 4.5. alkavalla viikolla.

Jee sain itseäni niskasta kiinni ja varasin neuvolaan ajan ;) Vähän jänskättää, vaikka on vasta eka neuvola, eikä siinä oo mitään jännitettävää! Ainoo huono puoli siin on se, että pitää ottaa esikko mukaan sinne :( Mikäköhän kaaos siitä tulee.. Varmaan aikalailla pääsee sitten katteleen jo nt-ultraan aikaa, koska viikkoja on silloin 9+3. :)

Verikokeissa käyty ja pissanäytteet viety, onneks ei oo mitään piikkikammoa niin meni aika rutiinilla. Paitsi se, kun hoitaja heilutteli epähuomiossa sitä neulaa suonessa. Ens viikolla ois sit nt-ultraa jo, ooh. Paitsi et oon kipeenä ollessa hukannu sen ajanvarauslapun joka sieltä tuli, en oo nyt satavarma edes siitä ajankohdasta. Jostain syystä ei kyl jännitä juur ollenkaan ku varhaisultrassa käyty ja sykkeet kuultu jo kotidoppleril - aika vahva usko et kaikki on hyvin.

Sama täällä, eipä enää kauheesti jännitä kun varhaisultrassa näkyi yksipäinen lapsi ja dopplerilla saanut sydänäänet kuuluviin :)

Täällä varhaisultra takana tänään, kaikki oli hyvin ja syke 166. Pikkunen oli vaan ottanu kasvuspurtin, varhaisultran ja kuukautisten mukaan nyt olis 12+3, mut tyyppi vastas kokoa 12+6.

Kyllä jännitti mut nyt on hyvä fiilis!

Täällä eka neuvola tänään. Sokerirasitustestiin meillä ainakin joutuu, jos bmi yli 25 ja iän vuoksi olisin joutunut joka tapauksessa. Viikot on nyt vähän epävarmat vielä, koska edellinenkierto ei ihan oo ollut säännöllinen , joten eka verikoe otetaan tällä viikolla. Hieman kyllä jäi mietityttämään, että ultraääni on vasta toukokuussa. Jos kierron mukaan laskisi, niin sillon oltais jo melkein viikolla 14. Seulontaan siis jos osallistuu, niin aika tarkoille menee. Samoin seulontaverikoe on menee aika tarkoille. Mutta jospa tuo tän viikon verikoe selventää viikko määrää, ja ajat muuttuu sitten tarvittaessa. Mietin vaan, että miten siitä verikokeesta pystyy viikot päätellä, eikö ne raskaushormonit kuitenkin vaihtelee ihmisestä riippuen? Hämmennystä aiheuttaa eka kertalaiselle ;)

Takaisin