Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kuunneltiin sydän äänet neuvolassa ja sillon oli 9+1 ja kuultiin hiuka sydän ääniä. Tosin tosi hiljaa mutta hiukan kuuli :)

Esikoista odottaessa ei ekassa neuvolassa kuunneltu sykkeitä juurikin sen takia, ettei turhaan säikähtäisi ja stressaisi jos sykettä ei löytyisikään. Oletan, että tällä kertaa tehdään ihan samalla tavalla. Mietin josko pyytäisin päästä käymään sykkeitä kuuntelemassa ennen nt-ultraa, mutta mulla on kotona oma kotidoppler jolla varmaan kuulee sykkeen myös ihan hyvin kunhan maltan vielä pari viikkoa odotella.

Mietin tuossa toissapäivänä, että pitäisikö tilata doppler, mutta en haluaisi vaikuttaa mitenkään hysteeriseltä/ hössöttävältä :P Onko se oikeasti kätevä? Kannattaako sellainen hankkia? Tässä raskaudessa on koko ajan pelko persiissä kun on todella toivottu ja pelkään, että mitä jos ei sydänäänet kuulukkaan neuvolassa.. Varmuus vauvan olemassaolosta olisi todella kaivattua tähän huoleen, vaikkei mitään pelättävää periaatteessa pitäisi ollakkaan..

Vaikka ajattelin etten doppleria osta, niin mieli muuttui kun sellainen oli tarjolla Facebookin kirppiksellä kohtuuhintaan naisella jolta ostan myös äitiyshousuja. Sunnuntaina saan sen, pitänee heti kokeilla kun silloin olis 9+0 :)

Kyllä se kotidoppler on mun mielestä ihan kätevä. Esikoista odottaessa hankin sen vasta nt-ultran jälkeen. Oli rauhoittavaa kuunnella sykkeitä siinä vaiheessa kun ei vielä tuntenut liikkeitä. Loppu raskaudesta käytin sitä muutaman kerran sellaisina päivinä joina vauva ei ollut juurikaan liikkunut. Ei dopplerin hankinta mun mielestä oo mitenkään hysteeristä tai hössöttävää. Minäkin kuuntelin sillä sykkeitä tosi satunnaisesti, pari kertaa viikossa. Sitten toki menisi vähän överiksi jos tarvii monta kertaa päivässä kuunnella, että onhan vaavi vielä tallessa :)

Tuosta sykkeiden kuuntelusta neuvolassa..riippuu varmasti minkälaiset vehkeet niillä siellä on, että kuinka aikaisin kuuluu. Mulle ekassa neuvolassa terkka sanoi suoraan että heidän laitteensa on niin vanha ja huono ettei sillä kuule sykkeitä ennen kuin vasta viikolla 12..

Hei kertokaas te viisaammat toisella tai useammannella kierroksella olevat, että ultrataanko nt-ultrassa alakautta vai kohdun päältä? Jostain joskus luin, että virtsarakon olisi hyvä olla suht täynnä, jos päältä ultrataan, en tosin tiedä todenperäisyyttä.. :)

Ultra olisi ensi maanantaina (nyt jo?!), ja viikkoja silloin kasassa 12+3. Nopeasti aika on kuitenkin mennyt, vaikka välillä tuntuu, että se mataa kamalan hiljaista vauhtia eteenpäin..

Se ultrataanko kohdun päältä vai alakautta riippuu ilmeisesti siitä kuinka paljon rasvakerrosta on mahassa ja missä asennossa kohtu on. Mulla viimeeksi ultrattiin kohdun päältä ja sillä tavalla saatin sikiö oikein hyvin näkyviin. Jos ei olisi niin näkynyt, oltaisi kokeiltu alakautta. Tosta virtsarakko jutusta en tiiä. Jostain oon kuullu, että joillekkin on ihan ohjeistettu, ettei ennen ultraa kannata käydä pissalla jotta rakko ei olisi tyhjä, mutta mä en ite oo koskaan mitään ohjeita saanu ennen ultria.

Miulle sanottiin että rakossa ois hyvä olla pissaa niin vauva nousis vähän ylemmäs tms :) sano kyl myös että elä suotta kuitenkaan koko aamua pidättele kun aika on vasta 12.30..

Kiitos nopsista vastauksista! Ehkä menen kuitenkin täydellä rakolla, helpompi se on siinä sitten käydä tyhjentämässä kuin saada tahdonvoimalla tiristettyä munuaisista yhtäkisteen rakko täyteen.. :wink

Pihlaja mulla lukee sellasessa neuvolasta saadusta ultra lapusta että rakko kuuluu olla tyhjä. Itekkin tossa aloin miettimään asiaa ja huomasin sitten myöhemmin siellä sen tekstin.

Mua ohjeistettiin erikseen tulla tyhjällä rakolla, koska se on kuulemma miellyttävämpää mulle niin Näin Jorvissa. Taitaa käytännöt vaihdella..

Mut passitettiin vessaan ennen ultraa, kuulemma näkyvyys ja tuntuvuus huomattavasti parempi ja mulle miellyttävämpi kokemus kun rakko on tyhjä. Ja mulla ainakin ultrattiin alakautta. Niskaturvotusta joutu vähän etsimään kun pallo alotti älyttömän rallin - rauhaansa häirittiin :grin mut vaikka se tehtiin alakautta niin ei se mikään älyttömän epämiellyttävä kokemus ollut. Jotenkin sitä osaa asennoitua niin et tää täytyy tehdä ja sit mä nään sen oman pienen sikiön siinä näytöllä!
Se mrsa-näytteen otto oli myös yllättävän peace of cake! Toki jouduin melkein tunnin odottaan labraan ja alkoi olla tosi huono olo et siinäkin ajattelin et ihan sama äkkiä nyt vaan. Mut nyt ku ajattelen jälkeenpäin niin hirveen hyödyllistä olla raskaana ku voi vaan sanoa et paha olo, oon raskaana. Saa nopeempaa palvelua :wink

Mulla nt-ultrat on tehty mahan päältä, vaikka rasvakerrosta onkin ja taakse kallistunut kohtu... Tuosta pissaamisesta oon saanut niin erilaisia ohjeita eri lääkäreiltä, että teen aina varuilta just noin, etten käy just ennen ultraa vessassa vaan kysyn sitte sisään kutsuttaessa, että haluaako että käyn vessassa :P Osa on halunnut ja osa ei...

Minä menin eilen ultraan rakko tyhjänä, ultrasi sisäkautta ja silti tuntui kesken kaiken et pissattaa :D en voisi edes kuvitella meneväni rakko täynnä! Eli ihan takuulla käyn pissalla ennen ultraa.

Mulla on aikaisemmin ultrattu vatsan päältä, vaikka rasvakerrosta siinä olikin... ja tyhjällä rakolla on toivottu tulevan.

Eka neuvola takana! Varattiin maanantaiks päivystykseen ultra aika jotta saadaan määritettyä la. Voipi olla siis että np ultra aika joka olis torstaille ni siirtyy sit vähä kauemmaksi. Tuskin siis on vielä ihan niin pitkällä kun menkkojen mukaan... jännittävää!

Takaisin