Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja anní
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ultrattiin esikon kohal ekaks rakko täynnä mahan päältä. Sitten passitettiin vessaan ja ultrattiin alakautta.

Tampereella ainakin ultrakutsussa lukee, että rakon täytyy olla tyhjä.

Esikoisen kohdalla nt ultra oli alakautta, kakkosen kohdalla vatsan päältä. Ultrapaikka oli tosin eri näillä kerroilla.

Hihhih :p Ekassa neuvolassa käyty, olipahan taas jännää. Hirveesti piti täyttää papereita ja sain hirveen puheripulin et höpötin koko ajan, hyvin kulu 1,5 tuntia:grin Ei kuunnellu sydänääniä ku sano et ei välttämättä kuulu. Rauhotteli tän miun oireettomuuden murehtimisen kans. Sano et yritä ajatella et kaikki on hyvin ennen ku toisin todetaan, helpommin sanottu ku tehty tällaselta stressaajalta :grin Oli todella ihana terveydenhoitaja, ei ollu miun oma, mut kemiat kohtas jotenki tosi hyvin ja sille oli helppo jutella :) Ei sanonu painosta mitään muuta ku, koska Bmi on yli 30 ni pitää mennä sokerirasitukseen tod.näk. kahdesti, eka jo parin viikon päästä ja sen tuloksen perusteella sit puolen välin jälkeen uus. Ultran varasin ite ensineuvon kautta ens viikolle, jee, ei tarvi oottaa enää kauaa :) Ohjeisti et virtsaa pitää olla rakossa. Ens viikolla on myös verikokeet. Ja kuukauden päästä jo seuraava neuvola. RR 125/74, hemoglobiini 126.

Mä olin ihan varma, että bmi 29 veisi mutkin sokerirasitukseen, mutta sellaisesta ei ollut mitään puhetta. Tuntui siltä, että mä olen itse enemmän huolissani painostani kuin neuvolan täti. Se vaan hyvin ystävällisesti sanoi, että kannattaisi tähdätä max 5kg painonnousuun. Muuten oli kaikki arvot kohdallaan, ja täti on ihana, hyvin tultiin juttuun. Harmittaa, että kun kesällä muutetaan toiseen kuntaan, joudun aika tod. näköisesti vaihtamaan neuvolaakin.

Esikoisesta kävin sokerirasituksessa kun bmi oli 30 ja ikää oli 19. nyt bmi 28 ja ikää 21 ja sokerirasitukseen joudun. Se on muistaakseni jossain 20 viikon jälkeen.
Ei se kyllä mikään älyttömän paha oo neuloja ja nälkää lukuun ottamatta :)
Kävin tällä viikolla työterveystarkastuksessa johon ottivat myöskin verikokeet niin paastosokeri oli 4,1.

Miullakaan toi sokerirasitus ei oo mikään ongelma. Sanoin terkkarille et voin käydä kaks kertaa siinä et ei haittaa, ku mietti et tarviikohan kaks vai riittääkö yks kerta. Miusta se litku ol viimeeks hyvää, maistu ihan vadelmamehujäälle :grin.

Mulle sanottiin että ei oo tarvetta käydä sokerirasituksessa. Onneksi, en kyllä olis varmaan mennytkään jos olis tarvinnut :D

Kerroinko jo että kävin viimeksi kaksi kertaa riskiryhmän takia. Ekalla kerralla kulautin juoman kerralla alas ja täti katto suu auki että mitäs sä teet? ;D Sanoin vaan että oon kuullu että kannattaa ottaa huoneenlämpöisenä ja juoda äkkiä. Nyt varaan itelleni rasituksen toukokuun-kesäkuun vaihteeseen enkä usko että tuottaa ongelmaa nytkään moiset.

Millainen se sokerirasitus on? Jotain pitää juoda ja jotain sitten testataan, verestä ilmeisesti? Pitääkö olla siis syömättä aamu ennen sitä? Entä juomattakin? Minullekin se siis tulee, mutta ilmeisesti joskus myöhemmin, niin ymmärsin. Iän puolesta ilmeisestikin, BMI oli kuitenkin normaali.

Se minulla hieman häiritsi, kun neuvolassa punnittiin ja tietysti vaatteet päällä, aamupala jo syötynä ja rakkokin oli aika täynnä, niin painoa oli mielestäni hurjan paljon. Kotona kun olen sitten seurannut, niin ei tässä ole tullut kuin noin 1 kg lisää aloituspainosta. Häiritsi kyllä myös se lasketun ajan muokkaaminen kierron mukaiseksi, koska se ei pidä paikkaansa. Hoidolla kun on laps alkunsa saanut, niin hedelmöitysmispäiväkin on tarkkaan tiedossa. Ei siinä ole kuin päivä heittoa, mutta sisäistä kontrollifriikkiäni sekin hieman nyrppii :rolleyes: Toivottavasti tiistain nt-ultrassa ei asiasta tarvitse keskustella, jos kokoarvio heittää useita päiviä. Tähän asti on siis ollut koko ajan muutaman päivän edellä ajastaan.

Sokerirasitus: paasto ennen rasitusta 12h, aamulla voi pienen lasin vettä halutessaan juoda, jos suu tuntuu kuivalta. Ensin otetaan paastoverikoe, sitten juodaan sokeriliuos (se pitää viidessä minuutissa juoda). Rasituskokeet otetaan tunnin ja kahden tunnin päästä juomisesta. Rasituksen aikana ei saa syödä eikä juoda (vartin kuluttua litkun juomisesta saa ottaa yhden lasin vettä), vessassa saa vapaasti käydä. Kaikki verinäytteet otetaan kyynertaipeesta. Pistokohdan hyvä painaminen on tässä erityisen tärkeetä, kun väkisin joudutaan samasta kädestä ottamaan vähintään kaks kertaa näyte. Kannattaa siis aina näytteenoton jälkeen ihan jopa vartti painaa sitä kohtaa, niin välttyy mustelmilta ja toisen näytteen otto on sitte helpompaa :) Sokerirasituksen aikana on suositeltavaa välttää rasitusta, joten siks se aika on ihan hyvä viettää siellä labrassa vaikka kirjaa lukien. Lisäks joillakin tulee huimaava olo siitä litkusta, joten on parempikin olla siellä niiden hoitajien valvovan silmän alla :) Ja rohkeesti kannattaa pyytää päästä pitkälleen, jos se huono olo tulee, sillä oksentaminen pilaa koko jutun ja rasitus joudutaan uusimaan myöhemmin.

Mulla toukokuussa eka sokerirasitus, joudun kaks kertaa koska sukurasitteena kakkostyypin diabetesta (ei tosin mulla itelläni).. 12 tuntia syömättä ja juomatta. Labrassa verikoe, sit juodaan sitä litkua, tunnin päästä toinen verikoe ja taas lisää litkua sit ootetaan viel tunti ja kolmas verikoe. Labratäti sano et sokerirasituksen aikana ei saa juoda vettä... Se näläntunne on pelottavin asia... Eli labrassa pitää olla kaks tuntia...

Ja sekö siis tehdään labrassa, eli oikeasti osaava näytteenottaja ottaa verinäytteet? Minulla on kammo verikokeita ja neuloja kohtaan eikä niitä näytteitä aina oikein saada otettua. Alkoipa tehdä pahaa ajatus kahdesta peräkkäisestä verinäytteestä jo nyt :eek: Ei kai niitä ole pakko juuri samasta kohdasta ottaa?

Minkä verran sitä sokerilientä täytyy juoda?

Ihan labrassa labrahoitajan toimesta hoidetaan. Neulakammosta kannattaa mainita ja pyytää päästä makuuasentoon jo pistämisen ajaksi, se auttaa monia. Ei samasta reiästä toki oteta, mut jos on huonommin näkyvät suonet, niin usein samasta suonesta kyllä ja siinä se mustelma sitte voi häiritä. Sokeriliemen tarkkaa määrää en nyt muista, mut 2,5dl ei varmaan kovin kaukana ole.

No hyvä, että labrassa, eikä kukaan random-silloin tällöin pistelevä-hoitaja pääse sorkkimaan. Juotava määrä ei onneksi ole sen isompi, itse olin jotenkin kuvitellut, että sitä pitää lipittää joku puoli litraa vähintään :grin

Täälläkin eka neuvolakäynti tehty, tuttu th joka ollut kahdessa edellisessäkin raskaudessa joten tuntee meidän sakin hyvin. Sokerirasitukseen pääsen minäkin, edellisissä raskauksissa on ollut raskausdiabetes, tosin hyvin lievänä. Verenpaineet mulla pomppaa kattoon aina jonkun toisen mittaamana, niin myös nyt. Onneksi olin eilen mitannut kotona paineet, joten oli näyttää vertailupohjaa...

Mä joudun sokerirasitukseen, bmi 26 ja sanoi että koska yli 25 niin joutuu.. Voiko näissä olla paikkakuntakohtaisia eroja? Vai kuinka vanhana ikä vaikuttaa? Ikää mulla 29.

Takaisin