Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hohoijaa, että oli turha neuvolalääkärikäynti. Menin siis sinne siksi, että terkan mielestä oli pieni huoli että vauva on isohko. Lääkäri ei edes kommentoinut asiaa ennenkun kun suoraan kysyin ja senkin jälkeen piti pyytää terkka tulkkamaan asia. Ei mulla ihan kauheita odotuksia ollut tästä mutta nyt alitettiin rima ja pahasti. Kuulemma paino-arviota ei tehdä jos ei oo suoraa syytä siihen.

Ymmärrän, että se vie resursseja mutta jos varataan aika nimenomaan kokoarvion tekemiseksi niin olis kiva että se sit tehdään edes käsikopelolla..

Yritin myös kysyä mikä meininki siellä alakerrassa on ja vastaus oli että "periaatteessa kaikki ok" Periaatteessa?!?!?! Hyvin erikoinen tapa ilmaista, että kaikki on normaalisti. Kohdunsuu on kiinni ja kova. Ilmeisesti. Periaatteessa :D

Mulla on loppuraskaudessa tehty koko arvio ultralla sairaalassa ja neuvola täti kokelli ihan käsin ja sano et ei tää kyllä niin iso oo ja anto oman arvionsa. Kun poika synty niin neuvola tädin arvio oli oikein ja ultran heitti melkein puol kiloa... Et mun mielestä se ultran arvio on aika epätarkka. Mulla ei ainakaan oo kenenkään kolmen kohalla pitäny toi ultran arvio paikkaansa...

Okei eli voisin pyytää lääkärin kokoarvioo sit ens kerralla, ja vaikka terkan arvioo vertailun vuoks. Ihan mielenkiinnosta jos ei muuta tarvetta ilmene. Erikoinen ilmaus kyl lääkäriltä toi "periaatteessa"! :D vähän kun jättäis jotain kertomatta. Tuskinpa niin kuitenkaan.

Mulle jäi epävarma olo lääkärin kilppariaiheisen puhelinsoiton jälkeen tänään. Tsh 5,7 eli entisestään huonompi ja t4-v 17,1 eli sekin korkee. Tsh pitäis siis saada laskemaan reilusti mut lääkäri totes vaan et kun kilpirauhashormonia on noin paljon niin ei uskalla lisätä annostusta enempää. Sen ymmärrän, mut annetaanko ton tsh:n tosiaan vaan olla noin korkee? Alkoi huolestuttaa kaikki mahdolliset vaikutukset vauvaan... Nyt en tiedä mitä tekis, pitääkö tässä lähtee yksityiselle asiantuntevammalle lääkärille. Yyh.

Minivöö sinäänsä en osaa auttaa kun mulla kilpparit pysyny samana koko raskausajan, mutta lohdutukseks voin sanoo, että mulle ainakin sanottu et noi kilpparit vaikuttaa eniten alkuraskaudessa kun vauvan aivot rupee vasta kehittyyn.. Entiä oliko apua :D

Paljon sul sit annos nyt??
Ton tshn pitäs kai olla alle 2.5, kannattaa ehkä kysyä toiselta lääkäriltä, tuntuu oudolta et ei voi nostaa lääkitystä kun toi arvo noin korkee

Käsikopelolla teki neukkutäti ja lääkäri sit ultrasi ja samoihin lukemiin he pääsivät :) ultrattu on kyllä joka kerta, ko ollu lääkäri. Ja näitä lääkärikäyntejä on ollut monen monta. Sappivaivojen vuoksi on ultrattu keskussairaalassa. Ja mullahan on ollut ylimääräisiä lääkärikäyntejä ihan senkin vuoksi, kun taustalla pco ja lääkärit sanoneet 11 vuoden ajan että lapsia en tule saamaan. Ja jos haluaisin raskautua, ni luonnollisesti en siihen kykenisi. Mutta minäpä osoitinkin kaikki heidän väittämänsä vääriksi :D niin tuon takia oon sitten ollut tarkemmassa seurannassa!

Saatoin olla hieman "julma" ko totesin ekalla lääkärikäynnillä lääkärille, että näköjään miehen vaihtaminen kannatti :D mut niin, entisen miehen kans yritettiin kolme vuotta -> ei tulosta. Erottiin, vietin hieman sinkkuelämää ja sit tapasin ton körniskön -> lääkäreiden uhkailuista ja ehkäisystä huolimatta pamahdin raskaaksi. Ja tosiaan, mehän ollaan tavattu ton kans 17.12.2014 ekan kerran ja plussasin jo 11.2. Eli tosi noppeesti edetty, van hetkeäkään en oo katunut ♡

Mulla thyroxin annos on 0,05mg päivässä, mikä mun käsittääkseni ei oo ihan hirveesti. Mut ehkä lääkäri tietää sen paremmin. Se siis sanoi vaan et kun t4-v on jo 17,1 niin se ei sais paljoo enempää nousta, siks ei nostanu annostusta. Jäi vaan ihmetyttämään et mites se tsh sitten kun se kerran on niin huono...

Joo no se alkuraskaus mua huolestuttaakin siks kun sillon ei vielä seurattu arvoja kunnolla... Vajaatoiminnan oireita on ollu nimittäin jo pitkään ennen raskautta mut sitä ei oo hoksattu tutkia etukäteen. Nythän sille ei voi enää mitään eikä saada tietääkään millaiset arvot oli alussa. Mut kun oon mennyt lukemaan netistä kaikenlaista mitä voi vielä tapahtua: istukan irtoaminen, ennenaikainen synnytys, pieni syntymäpaino, synnytyksen jälkeiset vuodot ym... ja että asianmukainen tyroksiinihoito vähentää riskejä. Onko hoito muka jotenkin asianmukainen kun siitä huolimatta tsh on vaan noussut koko raskauden ajan tasaiseen tahtiin? Huolestuttaa...

Mulla thyroxin annos on 0,05mg päivässä, mikä mun käsittääkseni ei oo ihan hirveesti. Mut ehkä lääkäri tietää sen paremmin. Se siis sanoi vaan et kun t4-v on jo 17,1 niin se ei sais paljoo enempää nousta, siks ei nostanu annostusta. Jäi vaan ihmetyttämään et mites se tsh sitten kun se kerran on niin huono...

Joo no se alkuraskaus mua huolestuttaakin siks kun sillon ei vielä seurattu arvoja kunnolla... Vajaatoiminnan oireita on ollu nimittäin jo pitkään ennen raskautta mut sitä ei oo hoksattu tutkia etukäteen. Nythän sille ei voi enää mitään eikä saada tietääkään millaiset arvot oli alussa. Mut kun oon mennyt lukemaan netistä kaikenlaista mitä voi vielä tapahtua: istukan irtoaminen, ennenaikainen synnytys, pieni syntymäpaino, synnytyksen jälkeiset vuodot ym... ja että asianmukainen tyroksiinihoito vähentää riskejä. Onko hoito muka jotenkin asianmukainen kun siitä huolimatta tsh on vaan noussut koko raskauden ajan tasaiseen tahtiin? Huolestuttaa...
No ei ole. Mä söin jokatoinen pv 0,05mg ja 0,1mg. Nuo oli tosin erikoissairaanhoidosta määrättyjä. En tiedä minkä hoidon piirissä olet..

Outoa ettei nostettu sun thyroxiini annostusta Minivöö! Mulla nostettu jo 3 kertaa ja tällä hetkellä vedän joka päivä hulppeat 150 mikrogrammaa päivässä, eli 1,5 isoa tabua. Arvot ovat 3.41 ja 11 eli ei kovin hyvät, mutta sulla ne on vielä enemmän pielessä. Viimeksi nostettiin annosta yhteensä vain 0,25 mikrogrammaa 2 x viikossa, joten en usko että munkaan arvot ehtivät tässä parantua ennen synnytystä. Näin loppumetreillä huonokin arvo ei käsittääkseni ole kuitenkaan mikään katastroofi.

Okei kiitti, Lulu! Ehkä siis pelkään taas turhaan. Kysäsen ens viikon lääkärikäynnillä vähän aiheesta kuitenkin.

Juu mullakin annos 0.1 ja oon käsittäny et siitäki viä helposti voi nostaaa :o outoa!

Ei sillä oo mitään väliä montako ja minkäkokoista thyroxin-tabua päivässä syö, ei sillä ole mitään absoluuttista ylärajaa. Lääkitys säädetään arvojen mukaan, ja jos T4-V on liian alhainen niin annosta tarvii nostaa vaikka söisi jo kymmenen tabua päivässä. Minivöön TSH on hiukan koholla joo, mutta jos T4-V eli itse kilpirauhashormonin määrä veressä on riittävä, ei annosta välttämättä tarvi nostaa. Liikaa tyroksiinia on myös haitaksi äidille ja sikiölle ihan siinä missä liian vähänkin. Tosin musta toi 17 ei oo kyllä mitenkään erityisen korkea, eli itse olisin kans kuvitellut että annosta olisi hiukan nostettu. Kannattaa vielä pyytää asiasta mielipidettä, ihan varmuuden vuoksi.

Täällä OYS vasta tutkii streptokokin pikatestiä. Eli näyte otetaan neuvoloissa äideiltä ennen synnytystä ja sitten synnytykseen tullessa tuo pikatesti. Tutkimuslappu täytetään ja huomiotarra äitiyskorttiin.Eli käsitän nyt niin ettei nuo pikatestit ole varmuudella yksin luotettavia. Minultakin otettiin taas tänään streptokokkinäyte neuvolassa koska viimeksi se otettiin kaksi rv sitten kipujen vuoksi. Ja otettiin muuten synnärilläkin viikko sitten. Neuvolatäti sanoi selitykseksi että se pitää ottaa lähellä laskettua aikaa.Nyt siis 35+6.

Multa otettiin strepto-näyte eilen, on kuulemma n. 4 viikkoa voimassa. Siksi niitä ei kait liian aikaisin oteta ja jos otetaan niin pitää sit lähempänä la:aa uusia.

Mulla kans otettiin se streptokokki näyte viikko sitten keskiviikkona. Eilen th soitti tulokset ja negatiivinen oli. Mulla ei ole huomiotarraa laitettu (vielä?). Pitää kysyä ens ti neuvolassa siitä.

Mulle sanoi th tuosta streptokokkinäytteestä että otetaan vasta rv 38. Näköjään käytännöt vaihtelee reilusti paikkakunnan mukaan.

Nyt soitti neuvolaterkka sappihappojen arvoista. Koholla oli mut ei jäänyt mieleen paljonko. Sain lähetteen polille tutkimuksiin ens viikolle. Maksa-arvot oli siis normaalit. Voisin polilla kysäistä samalla näkemystä kilppareista, vaikka aika hyvin saitte mut jo vakuuttuneiks et tilanne on ihan jees. :)

Terkka soittikin oivalliseen aikaan kun just mietiskelin et soitanko sinne päin. Viime yönä molemmat jalat turpos äkisti polvitaipeista jalkateriin asti ja sääriä särki hullunlaisesti. Siis ei pohkeita. Ja jatkuu edelleen. Voiko liittyä korkeisiin sappiarvoihin, voiko olla raskausmyrkytys vaikkei muita oireita oo? Paitsi satunnaiset valopilkut näkökentässä. Yleensä niin pätevän oloinen neuvolatätini ei muuta osannut sanoo kun että toisille tulee paljon raskausoireita ja toisille tuskin mitään. Hö? Ehkä mun kysymykset oli sit enemmän lääkärin heiniä, mennään siis rasittamaan polihenkilökuntaa niillä.

Takaisin