Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miestä myös hirveästi kiinnostaisi tietää varmaksi lapsen sukupuoli. Yrittää maanitella mua ultraan. :)

Tänäaamuna oli pikainen neuvola kun oli täti tehnyt tuplabuukkauksen. Paino oli noussut 2 viikossa 2kg. Tiesin kyllä itekki että paino nousee nyt vähän turhaa vauhtia kun olen herkkuja syönyt vähä liikaa ja liikunta on jäänyt todella vähäiseksi kun ei jaksa olla ees seisaallaan. Otan tästä päivästä ruokapäiväkirjan käyttöön niin saan syömiset edes jotenkin hallintaan. :shifty:
Vauvan asennosta ei ottanut mitään selkoa. Minun tuntemuksista ei voi päätellä mitään kun vauva painaa sekä alas rakkoon, ylös keuhkoihin ja liikkeet tuntuu joka suunnassa. Sydänäänet kuului tosi ylhäältä ja ensin päätteli vauvan olevan perätilassa mutta sitten lopuksi sanoi että eiköhän se kuitenkin ole pää alaspäin. Neuvolalääkäri 2 viikon päästä niin siellähän se sit selviää :confused:

Neuvola käynti takana. Pissa puhdas, turvotusta ei ole juurikaan. Paino noussut +900g viikon aikana. Lukemassa saattoi osa johtua puolikkaasta mini vesimelonista jonka popsin alle 2h ennen neuvolaa. :D (hyi minä) Ainoa mikä on ny tarkemmassa syynäyksessä on verenpaine. 134/98 oli nyt, vaikka 3h aikasemmin oli itsemittauksella selvästi matalempi. Terkka kehoitti soittamaan heti jos pahenee lukemat kotona tai tulee päänsärkyä tai näköhäiriöitä.

Että tämmöstä tälläkertaa.

Täälläkin äippäpoli takana. Sappihapot ja maksaarvot olivat ihmeen kaupalla laskeneet hurjasti, joten lääkitystä ei aloitettu. Pe uusiin verikokeisiin. Ihanaa en joutunut osastolle. Verenpaineet hyvä ja pissa puhdas. Vauvan tämänhetkinen paino 2700g ja syntymäpainoksi arvioi 4.5 kg? Verensokereita mittaillaan nyt viikko ja jos arvot korkeita niin käynnistellään etuajassa ettei pääse vauva noin isoksi. (Mulla ei oo todettu radia, mutta rupesi epäilemään onko vasta nyt kehkeytymässä)

Äitipolin kontrolli takana, vauva laskeutunut ja pää ihan oikeassa paikassa ja virtaukset kaikki kunnossa. Painoarvio 3362g. Sit eikun odotellaan. Tunsin muuten tuon laskeutumisen toissailtana, poju jaloilla oikein pönkäs itsensä alaspäin ja liikkeet muuttui sen jälkeen erilaisiksi.

Niin ja 37+1

Olipahan meilläkin pieni jännitysnäytelmä perjantai illalle. En tiedä mikä ihme mun verenpainemittarille tuli, mutta se mittasi n. 19.30 aikaan sen verran "tähtitieteellisen" lukeman(169/135) että kävin tutkituttamassa tilanteen synnärillä. Siel paineet kuiten suht ok (mennessäni 135/92 ja lähtiessäni kotia 114/84). Pissa puhdas, verikoe kunnossa ja lääkärin ultrauksen mukaan vauvalla kaikki kunnossa. Painoarvioksi saatiin 2846g. Viikkoja oli mittaushetkellä 36+4.

Perjantaina oli treffit uuden neuvolan terkan kanssa ja onneksi huomasin että hän oli erittäin mukava ja täyspäinen ihminen :)

Proteiini oli vähän koholla, mikä luultavasti johtuu juomattomuudesta (en tykkää kipeenä juoda), joten tarkkailen oloa ja ens viikolla uus testi. Muut arvot oli ok niin en huolestu tosta proteiinista. Vähän pisti miettimään vaan vauvan koko, terkka hämmästyi siitä että kuinka pitkä se ilmeisesti on.. Sain sitten ensi viikolle lääkärinajan kokoarvioon. Ehkä poju on vaan kunnolla rankasuorana lepäilemässä! Peppu on siis todella ylhäällä mutta pää taas jo todella alhaalla. Lonkka on myös hyvin auki jo, tähän varmaan auttaa kamppailulajiharrastus kivasti. Niin ja nyt taitaa olla rv 35+2

Pimmi, mittasitko kotona vain kerran? Jos saa poikkeavia lukemia niin kannattaa odottaa hetki ja mitata uudestaan. Istua vaikka vartti sohvalla ja keskittyä hengittelemään rauhallisesti (verenpainehan tulisi aina mitata "levossa" eli niin että on ainakin vartin vain istunut). Voi mitata esim. kolme kertaa muutaman minuutin välein, ja matalin lukema on se joka on yleensä lähinnä totuutta.

Mittasin useamman kerran ja muut lukemat oli matalempia. Mulla vaan on ny kotonakin mitattaessa paineet vaihdellut 107-143/72-94 välillä joten koin että oli aika tarkistaa tilanne ku noin paljon pomppii. Mulla on muutenkin riski saada raskausmyrkytys epäily tuomio oman äidin takia.

Tänään käyty neuvolassa rv 36+2. Kaikki ok, terkkaa nauratti kun sanoin että alapää tuntuu ihan lihamyllyn läpi vedetyltä :p vauvan pää on jo ihan alhaalla, muttei aivan kiinnittynyt (eli pää saatiin ihan vähän vain liikkumaan). Sykkeet, pissat, paineet ym hyvät. Nyt päättyi kahden kuukauden nollapainonnousun jakso, nyt oli tullut yhtäkkiä kilo puolessatoista viikossa :eek: No, ihan sama, tässä on niin vähän aikaa enää jäljellä.

Raahustin aamutuimaan labraan tunnin unien voimalla, paastonneena. Jokseenkin höpö olo, varsinkin verikokeitten jälkeen. Sain äsken tulokset tekstarina. Otettiin siis kilpparit, joista tsh on edelleen koholla. En vaan muista paljonko viimeks oli niin ei hajuakaan onko thyrokxin auttanut yhtään. Odottelen siis vaan lääkärin soittoo et pitääkö annostusta muuttaa johonkin suuntaan.

Mielenrauhani vuoks olin pyytäny lähetteen myös maksa- ja sappitesteihin kun jalkapohjat kutiaa. Oon nimittäin kuulostellut vauvan liikkeitä huomattavasti tarkemmin viime päivinä ja se on aikas stressaavaa. Maksa oli onneks normaali! Sappea pitää vielä odotella. Mut tietääkö joku et voinko nyt täysin hengähtää helpotuksesta, vai voiko silti olla hepatoosista kyse, jos pelkästään sappi oliskin koholla? Tai olisko sit joku muu häikkä? Oonpa näköjään kovin etukäteen murehtiva...

Tänään käyty neuvolassa ja kaikki hyvin :angelic: Oma paino pysynyt nyt samoissa lukemissa viimeiset 6 viikkoa, jee! Vaavin pää laskeutunut, muttei kiinnittynyt. Aika lailla semmonen olo onkin. Seuraava käynti 1,5 vk päästä ja sitten kuulemma saakin alkaa käymään siellä kerran viikossa kun ollaan loppusuoralla. Loppusuora, hui/jee!!:eek::rolleyes: Mulla on kyllä vauvan koon ja lapsiveden ylimäärän vuoksi ultra äitipolilla jo ensi tiistaina, että tässähän saa ihan juosta :wink

PS. Terkka innostui kun kerroin että niitä alapään vihlontoja (kohdunsuun kipuja?) on nyt ruvennut olemaan, sen mukaan "tapaa enteillä että lähiviikkoina syntyy". En kyllä tuosta innostunut, kun esikoisesta mulla oli niitä kipuja jo viikosta 32 eikä todellakaan syntynyt ennen kuin käynnistettiin vk 38. Toki ne kivut varmaan liittyy siihen että vauvan pää alkaa painaa kohdunsuuta ja pikkuhiljaa kypsyttää sitä, mutta ei ne kyllä oman kokemuksen mukaan synnytystä suoranaisesti enteile. Mites te muut, onko ollut noita viiltäviä emättimen pohjan seudussa tuntuvia kipuja? Sukkapuikkokivuiksi kai jotkut niitä myös kutsuu.

Mulla ainakin on sukkapuikkokipuja ollut jo 2-3 viikkoa- Esikoisestakin oli suht aikaisin (ehkä rv 35??) ja vauva syntyi lasketun ajan jälkeen.

Mulla myös ollut sukkapuikkokipuja jo viikkokausia, tosi paljonkin välillä. Nyt 38+2..yliajalle uskon menevän niin kuin esikoinenkin. Neuvolassa toissaviikolla tunnusteltuna ei enää saanut päätä liikuteltua, mutta tälläkin viikolla kyllä yhtäkkiä joku tosi iso osa (pakko olla peppu/selkää, ei ollut jalka) vielä kierähti tohon keskelle. Eli kääntyilee vielä pää alhaalla mun diagnoosin mukaan. :)

Juuri kotiuduttu neuvolalääkäristä. Viikkoja nyt 34+6, painoarvio 2512g ja sf 34 :) ♡ epäili neukkutäti sekä lääkäri, että ei kauaa pysy muksu yksiössään, mutta minä oon aika varma että yliajalle mennään :D mutta jokatapauksessa oon sekä itselleni, että vauvalle pakannut kassit valmiiksi jos sattuukin, että lähtö tulee aiemmin :)

Neito, miten sulla painoarvio tehtiin? Ultraamalla vai käsikopelokokemuksella? Kun mua jotenkin harmittaa ettei olla saatu minkäänlaista painoarvioo rakenneultran jälkeen, jolloin muksu oli vielä alle 400g. Meidän neuvolassa ei oo ultrausmahdollisuutta eikä ylimääräisiin ultriin oo ollu tarvetta. Viikon päästä on rv 35 neuvolalääkäri, tekeekö se yleensä jonkun painon arvioinnin? Olis kiva vaan vähän tietää enemmänkin kun sf-mittauksen jälkeinen tokaisu "kohtu kasvaa edelleen hyvin". Et onkohan sieltä tulossa alle kolmekiloinen rääpäle vai viiden kilon jytky.. Vaikka ilmeisesti noi painoarviot on monesti yhtä epävarmoja kun sukupuoliarviokin :D

Jos on kokenut neuvolatäti, pystyy hän tekemään painoarvion myös käsikopelolla eli mahan päältä tunnustelemalla. Ainakin edellinen neuvolatätini osasi arvioida painon hyvin näin.

Takaisin