Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla katsotaan yleensä äippäpolilla sokerit (joita muutenkin lähettelen sähköpostitse) ja katsotaan vauvan koko. Aina kaikki ollut kunnossa. Ymmärtäisin jos itsellä olisi sellainen olo, että tarvitsee niitä käyntejä enemmän, mutta kun ei ole. Palautteen voisi antaa puhelimitsekin ilman turhaa ravaamista ja maksuja. Käynteihin menee yleensä 15 min. ja sinne joutuu kuitenkin ajamaan 40 min. suuntaansa.

Heh, ehdin jo ihmetellä, että miten mä noin väärin olin nimen lukenut. :) Mutta tosiaan ex-Hepsuliini nyk.Emmolle vastailin.

Meille ei kyllä äitiyspolilta ole tullut vielä yhtäkään laskua tähän mennessä? Eli varhaisultra ja rakenneultra kait ovat ilmaisia? Näistä muista en sitten tiedä.. Muistaakseni vielä jossain kirjeessä toisaalla luki että tämä käynti on maksuton ja toisessa paperissa luki että lasku tulee perästä (samasta käynnistä). :D En sitten tiedä. :D

Viikon 29+1 mitat, Sf oli 28, vatsan ympärys navankohdalta 117 cm :smiley-angelic003, painon nousu ollu muutoin n. 600 g viikko mutta nyt 800 g/vko. Painoa tullu alusta lähtien n. 15 kg (ja sen kyllä huomaa), kun en liitoskipujen takia pääse liikkumaan kunnolla, mutta ruoka kyllä maistuu. Nyt saikulla liitoskipujen takia. Onneksi otti neuvolassa HB:n, oli laskenut 104, lähtö oli 142, ei ihme kun väsyttää ja haukottelen koko ajan. Mutta etiä päin porskutetaan mennä..

Minulla alkaa hirmuset kivut nivusissa kun painavempia tavaroita nostaa, onko muilla samaa? Ei juurikaan kyllä oo tarvinnut kannella muutakun esikoista joka 16kg ja sekin kyllä tarpeeks:grin, mut yks päivä tässä piti sellanen n. 30kilonen säkki lähinnä raahata niin se sai kamalat säryt nivusiin :sad001 joutuu vaakkumaan kun ankka kävellessä. Ja joo perus ultrat ovat maksuttomia, muut sitten poliklinikkamaksun verran. Meillä tuo maksu on vähä päälle 32e. Tässä kuussa tulee 2 ylimääräistä käyntiä kun vielä kuun lopulla käyn veden määrää mittauttamassa ja vauvan kokoa :rolleyes:

Meillä oli tänään rv 27+2 sf-mitta 25cm. Hitusen keskikäyrän yllä edelleen, mutta mukailee sitä kasvukaarta aika nappiin. Painoa mulla on nyt n. 59kg eli reilut 8kg tullut alkuraskaudesta. Turvotusta on ihan näkyvästi ja painokin kyllä seilaa kilon kahden välilä aina päivän mittaan.

Vauva oli taas kerran raivotarjonnassa (niinkuin 2 viimeisimmässä ultrassakin) ja painoarvioksi saatiin toissapäivänä 1000g. Tyttö pötköttelee kylki mun napaa vasten ja kasvot vasemalle, ja sille puolellehan ne potkutkin kaikista kovimmin tuntuu. :)

Niin ja hemoglobiini oli noussut 95:stä vain 106:een, joten rautakuuria jatketaan. Voi vatsa parka. :rolleyes:

Mua hieman huvittaa jo nyt vaikka aiemmin pihisin raivosta. Menin neuvolaan lääkärille kramppaavan alavatsakivun ja lantioalueen kivun vuoksi, joihin ei Panadol auttanut ja kivun vuoksi itkin paljon, olin väsynyt kun en saanut nukuttua ym ym. Siellä oli sijaisena oman neuvolalääkärin tilalla gynekologi, joka kattoi vain ja ainoastaan refleksit polvista ja lähetti kotiin sanoen "Panadolia 3×1000mg ja Buranaa 3×800mg raskauden loppuun asti joka päivä, niin pystyt olemaan".
Kävelin sit pihan toiselle puolen terveysaseman päivystykseen, missä lääkäri tutki huolellisesti joka paikan mm. sisätutkimuksenkin teki. Onneksi kaikki oli kunnossa, mutta levähtämään käski ja kaksi viikkoa saikkua sekä Panadolia vain tarvittaessa.

Olipas sulla lääkärikäynti. Hieman mietin kun määräsi tuota Buranaa, että sitähän ei kannattaisi loppuraskaudessa käyttää, et perusteliko valintaansa. Kaipa se sitten tietää mitä määrää ja käytetään sitä huomattavasti riskimpiä lääkkeitäkin, mutta kiinnitin vaan huomiota tähän.

Sitäpä ne muutkin on ihmetelly ja sen verran itsekkin älyän, että Buranaa en oo popsinut yhtään kappaletta :D ja Panadoliakin vain jos oon niin kippee, etten nukkumaan muuten pysty. Van kai hällä oli joku ajatus, joka ei mulle auennut ollenkaan :O

Mun kaverille määrättiin kanssa buranaa niskhartia kipuihin. Hän sanoi että ei edes ostanut niitä reseptilääkkeitä! Se oli jotain kuukauden mitä hänen olisi niitä pitänyt ottaa. O.o

Mut eikös Buranaa saa viimeisellä kolmanneksella ottaa harkitusti?

Eiku sori,
"Lääkettä ei pidä käyttää raskauden aikana; etenkään kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana. Lääkettä voi lyhyitä aikoja käyttää imetyksen yhteydessä."

Synnytyksen jälkeen Buranaa määrätään kyllä aika helposti, vaikka imettäisikin..

Särkylääkkeisiin perehtymättömänä, miksi burana on nounou? Ja koskeeko se kaikkia ibuprofeini valmisteita?

Koskee kaikkia tulehduskipulääkkeitä (ibuprofeiini, naprokseeni, ketoriini). Yksi syy synnytystä ajatellen on verenvuodon lisääntyminen. Viimeisen raskauskolmanneksen aikana voi vaikuttaa myös vauvan verenkiertoelimiin jotenkin. Imetystä ajatellen lyhyinä kuureina ok, esim ibuprofeiinia ei juurikaan erity äidinmaitoon. Mutta siis voi ärsyttää vauvan ruuansulatuselimistöä, mikä myös aikuisilla kyseisten lääkkeiden haittavaikutus. Esim buranahan (ensisijainen parasetamoli) on sitten taas ok kipulääke jo yli 3kk:n ikäiselle muutenkin.

Kävin selkäkivun takia muutama viikko sitten lääkärillä ja hän sanoi, että uusien tutkimusten mukaan Burana olisi parempi vaihtoehto loppuraskaudessa kuin Panadol. Näytti aiheesta kirjoitettua juttuakin (joku lääkäreiden julkaisu). Mutta lääkeyhtiö ei kai ole vielä julkistanut asiaa. En kuitenkaan uskaltanut ottaa Buranaa vaan otin Paratabsin.

Siis ihan parasta parhain olisi olla ilman mitään lääkkeitä, mutta jollain saattaa olla semmoisia kipuja että niihin ei hieronnat auta. Itse olen yrittänyt kärsiä kaikki päänsärytkin tässä ilman. Tosiaan syönyt koko raskauden aikana 3 Panadolia.

Eka raskaus meni hyvin ilman kipulääkkeitä, mutta nyt kun pitää jaksaa huolehtia pienestä lapsesta, niin olen kyllä panadolia ottanut mm. päänsärkyihin ja nikamalukkoon.

Minulle sanoi myös lääkäri äippäpolilla että äidin kivusta johtuva tuskaisuus ja stressi on vauvalle vahingollisempaa kuin oikeaoppisesti käytetty kipulääke.

En ole viitsinyt ollenkaan syödä kipulääkkeitä vaikka välillä tekisi mieli. Yritän loppuun asti sinnitellä täysin puhtaalla linjalla.

On äitejä, jotka syövät esim. mielialalääkkeitä, reumalääkeitä, migreenilääkkeitä ym. ja pakko syödä ettei vaivat pahene. Itse kovia kipuja kokeneena mietin, että se mitä lääkäri (useimmiten ainakin) suosittelee on äidille hyväksi ja myös lapselle ettei tämä kärsi äidin stressistä. Nyt oon pärjännyt Panadolilla ja kylmägeelillä pääsääntöisesti ja kortisonipiikillä.

Takaisin