Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaatteet kertoo kyllä totuuden: ostin tyylikkäästi revityt mammafarkut Henkkamaukalta raskauden alussa. Nyt on tyylikkyys kaukana, kun revityistä osioista tunkee reidet läpi :meh: :)

Lisamarie, mulla on ollut jo monta viikkoa päivittäin just tollasta painavaa tunnetta pallean tienoilla niin että tuntuu vaikealta hengittää. Joskus kestää yli tunninkin mutta yleensä helpottaa asennonvaihdolla. Varmaan muksu painaa just sillon sopivasti johonkin. Ja on siis eri tunne kuin se kun selinmakuulla tulee huono ja pyörryttävä olo, sehän johtuu siitä että selällään maatessa kohtu herkästi painaa alaonttolaskimoa vaikeuttaen laskimopaluuta sydämeen.

Jnk, mullakin loppui just kuukausi sitten strategisesti patterit vaa'asta!! Herkut maistuu täälläkin, että osa painonnoususta on ihan omaa syytä. Liikuntaa en kylläkään pysty nyt harrastamaan supistelujen ja liitoskipujen vuoksi. Tukivyö auttaa sen verran että pystyn pari korttelinväliä kävelemään mutta thats it, sen jälkeen sattuu jo ihan liikaa. Painoa tullut varmaan 10-12 kg nyt jo, viikkoja 28+2. Ai niin ja mulla on lapsivettä ylimäärin, ja siitä gyne varoitti että rasitusta kannattaa välttää kun tuo liika lapsivesi kuitenkin aiheuttaa ylimääräistä painetta kohdunsuulle. Että en saisi hirveäasti liikkua vaikka kivuilta pystyisinkin.

Pyöräily on parempi, ei pistä vastaan vatsassa. Että jos vaan on mahdollisuus niin sitä suosittelen. Siivous? Tai muut hyötyliikuntamuodot. Porraskävely jos asut kerrostalossa..valitse hiljaiset kengät ei lompsutus vaan häiritse ketään.. :)

Pyöräily ainakin mulla aiheuttaa supistelua. Portaat puolestaan aika iso rasitus, jos kohdunsuuta ei saa ärsyttää. Ehdotan puolestani lepoa ja syö vaan vähemmän, niin paino ei nouse liikaa. Helppo sanoa, I know.. :)

Ok, sitten kuulostaakin paremmalta! :D
Mä itse herkuttelin ihan liikaa keskiraskaudessa. Puolison lomailu ei yhtään auttanut asiaa. Nyt sain itseäni niskasta kiinni ja painonnousu hidastui heti. Mikään urheilu ei mulla tule kysymykseen, kun suonikohjut tekee kipeää pelkästään seistessä liian kauan. Yritän levätä kaiken ajan, mitä puolitoistavuotiaan hoidolta pystyn.

Porraskävelyä tulee onneksi automaattisesti kun asutaan hissittömän talon neljännessä kerroksessa. Työmatkat (n. 20 kilsaa päivässä) oon pyöräillyt mutta kesälomalla se on jäänyt. Vesijuoksemisessa vois aktivoitua, se on mukavan leppoisaa puuhaa. Hankalaa kun en saa raskauden aikana harrastaa omaa lajia niin sit helposti menee aivot sellaiselle off-asennolle liikunnan suhteen.

Täällä alkanut seisomisen ja kävelyn jälkeen ikävää kipua kylkiin/kohdun molemmin, mikä helpottaa vasta istuessa. Samoin esikoisen nostaminen on ihan hirveän tuntuista ja tekee kipeää vaikka töissä nostelisin samanpainoisia tai painavampia juttuja niin ei tunnu niin pahalle o_O äsken kanssa juilas tosi veemäisesti kohtua kun yritin repiä kenkää irti jalasta :confused:
On tää raskaus niin kivaa...
Ja sit saan äidiltäni koko ajan kuittailua vatsan ja perseen koosta, sit yrittää lohdutella että niin minullakin oli kun sinua odotin... Ei lohduta paljoo... :sad001

jnk, hyvä homma sitten. En kyllä sinuna olisi huolissani liikunnan puutteesta.
Minkki, tosi ikävää kun joku kuittailee. Alussa mun mies aina sanoi että mä olen lihonnut, niin otti ikävästi korvaan tuo väärä sanavalinta, että kerran ihan hermostuin sille.
Olin tuossa just kantelemassa polttopuita liiteriin. Semmosta hyvää parin tunnin hikijumppaa se oli, kylläpäs hengästysinkin nopeasti ja päästä asti valui hiki vaikka ei siellä ole kuin +18astetta. Jos rivakasti kävelen tulee supistus ja kun kyykin esim. rikkaruohoja eilen yritin nyppiä niin heti alkoi supistaman niin ikävästi.

Toi, "on tää raskaus niin kivaa.." lausahdusta oon kans miettinyt, jotkut sanoo että eniten kaipaa sitä raskaus aikaa ja saanko kysyä miksi ihmeessä?! Mun mielestä nää kaikenmaailman kolotukset ei oo mukavia, nytkin asukas potkii suoraan alaspäin, kohti häpyä välillä samaan aikaan kun mulla on häpyliitoskipuja. Oikeasti nytkin tuntuu siltä että se tulee ulos tuolta!! :O

Oliskos se niin että aika kultaa muistot..? Mäkin ennen tätä raskautta kaihoisasti muistelin esikoisen odotusta... Toisaalta esikoista odottaessa ei pahemmin vaivoja ollutkaan. Mutta onhan raskaudessa paljon ihania juttuja! Mä ainakin nautin, kun tunnen pikkuisen potkut, ja saan laittaa vauvan juttuja valmiiksi, arvuutella miltä tulokas näyttää ja millainen kaveri on luonteeltaan jne... :)

Mulla on paino noussut n.6-7 kg raskauden alusta. Viimeksi +720g/viikko. Tosin näillä viikoilla se on yleistä ja menee vielä normaalin rajoihin (+200- +800g muistaakseni). Viikkoja siis 26 ja risat. Reilun viikon päästä neuvola, kiva päästä taas kurkkaamaan kuinka raskaus etenee.

Juuh, pitäis vaan ryhdistäytyä ja syödä vähemmän, valitettavasti on kyllä helpommin sanottu kuin tehty. Kun kerran olo on suuren osan aikaa aika kivulias ja kurja, eikä voi liikunnalla harhauttaa itseään niin tulee siksikin jo ravattua jääkaapilla..

Mulla on kertynyt raskauden alusta 5 kiloa mikä on aika maltillista 30v lähestyessä, mutta painoa oli jo paljon ennen raskautta kilpirauhan vajaatoiminnan takia.

Jotenkin tuntuu että aineenvaihdunta on raskauden mukaan parantunut ja nälän tunnetakin on taas normaalisti. Sokerirasitustestissä paasto-arvo oli kohonnut joten diabetes neuvojan mukaan pitää syödä vähän enemmän. Hän sanoi ettei nälän tunnetta saisi tuntea.

Ystävälle taas hoitsu oli sanonut, että nälän tunne kertoo siitä, että sokeritasapaino hyvä. :eek: Siis, ettei jatkuvasti liian korkeella ole... Otapa tästä nytten selvää.

Nyt vituttaa..
Kävin sielä lääkärillä ja ensimmäisenä ennenku oltiin ees tervehditty niin totesi " kannattaa seuraavan lapsen kohdalla miettiä laihdutusta ensin" olin niin kauhuissani että rupesin itkeen.. :D
Sit kohdunkaula lyhentynyt / pehmennyt ei selitellyt sen tarkemmin..? Pitääkö tässä nyt huolestua? Oon ihan ymmälläni. Lääkäri ei sanonut mitä pitää vältellä yms enkä pöhkönä kysytkään kun vollotin vaan.. Hormonit :D
Rv 26+5

Aika uskomaton tölväisy ja vielä lääkäriltä, Lisamarie. Eikä kuulu kyllä sun tehtäviin tehdä oikeita kysymyksiä kohdunkaulasta. Soita neuvolaan asiasta, näkeehän ne tiedot koneelta. - Eikö lekuri ees pahoitellut kun itkit?

Kia ei pahoitellut.. Ojensi parin viikon saikkutodistuksen kouraan ja sanoi heippa!
Joo mietin että soitan neuvolaan ja kysäsen, että mitäs nyt.

Takaisin