Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon ihan huoletta syöny panadolia. Päänsärkyyn, ikäväkseni sain huomata että migreeni palasi oltuaan koko raskauden ajan poissa. Ennen ei oo panadol auttanut mutta kerran jouduin sairaalaan kun säikähdin halvausoireita. Sielläkin tiputtivat panadolia, lisäksi luulen että nesteytys oli se mikä lopulta auttoi niin että loppuipa sekin kohtaus. En aio sinnitellä ilman lääkkeitä. Inhottaa vaan kun ei tulehduskipulääkkeitä saa ottaa, iskiaskivut on välillä ihan hirveitä..

Iskiaksesta kärsineenä voin sanoa että istuminen on huonoin, pientä kävelyä, ei kiertoliikkeitä. Kauratyyny lämpimänä voi auttaa, mutta mulle on eniten helpotusta tuoneet kylmäsuihkut siihen just häntäluun yläpuolelle.

Se kai just vaihtelee kellä toimii kylmä kellä lämmin. Mullakin paremmin ehkä akuuttiin kipuun kylmä. Jotain kylmäpussia oon pitäny takapuolen päällä.

Eilen 30+1 neuvolassa ja mukava oli sijainen. :) sf 27cm tasaisesti kasvetaan, hemppari vähän nousut 109(jee!) ja verenpaine ok. Painoa tullut nyt 7,5kg alkupainosta, viimeisimmän 4vkon aikana 0,5kg vko. Meillä kun testataan pissa itse, niin olin jo ihan varma, että proteiinissa muutosta, mutta oli kuulemma ok, huh.
Torstaina synnäri tutustuminen ja 3vkon päästä taas neuvolaan.

Kyllä niissä itse tehdyissä pissatesteissä saa yhden verran plussaa tullakin loppuraskaudesta ilman, että välttämättä edes otetaan lisätestiä labraan. Enempi muutoskaan ei välttämättä tarkoita yhtään mitään, mutta toki lisävaivaa tulee näytteen viemisestä labraan. Loppua kohden mulla ainakin alkoi näytteet vähän vihertämään eikä se mitään kummempaa tarkoittanut.

Hyvä tietää M&S, kaikki kun ollut "normaalia" tähän asti, niin melkein säikähti. Voi siis olla huoleti. :)

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Neuvolassa kävin. Tää oli jonkinlainen supistuksiin liittyvä ylimääräinen käynti. Viime kerran lääkäripoju oli niin kokematon ettei merkannu koneelle eikä neuvolakorttiin yhtikäs mitään, mutta puhui kontrollista. Itsestä sekin tuntui turhalta ja aikaa varatessa sain sitten terkkarin, mikä supistusten kannalta vasta turha olikin..

Käynti oli kuitenkin tosi mukava! Seuraava käynti olis ollu ens viikolla joten herttainen, helposti lähestyttävä sijaisterkkari hoiti kaikki asiat jo tänään joten ens viikolla ei tarvikaan mennä. Jutteli niitä näitä vauvan odotukseen liittyen kiireettömästi ja kerrankin oli semmonen ilmapiiri et mieleen pulpahteli kysymyksiä joihin sainkin vastaukset.

Rautaa saan jatkaa edelleen, oon käyttänyt nestemäistä Blueiron-nimistä. Se tuoksuu hämäävästi ihanan mustikkaiselta mut kyllä se rauta sieltä voimakkaasti kielellä maistuu. Toiminut mulla kuitenki. Vauvan syke oli tasainen, terkka kuunteli piiitkään ja kehui ettei yhtään yli- tai lisälyöntejä. Sf 25 (rv 27+3). Paino jatkaa nousuaan, nyt 9kg tullu lisää alusta. Vauva on myös rh-. Supistuksista terkka ei ollut huolissaan, olisin saanut lääkäriajan jos olisin halunnut mutta ei tuntunut tarpeelliselta kun oon jo tottunut näihin suppareihin niin et uskon huomaavani eron jos muuttuu huolestuttaviks.

Lisää näin mukavia neuvolakäyntejä!

Tänään oli lääkärineuvola. Tarkkaan lääkäri kyseli jaksamiset ja selkäkivut. Sisätutkimus oli jostain syystä kivulias ja lääkäri ei nähnyt kohdunsuuta kunnolla ja laittoikin sen takia äippäpolille lähetteen tarkempaan tutkimukseen. Vähän huolettaa kyllä mistä se voi johtua :/ lisäksi lääkäri ja terkka olivat huolissaan, kun vatsaa päältä tunnusteltaessa se oli kivikova. Supistuksista kyselivät, mutta itse en niitä tunne kun lenkillä/kotona touhutessa. Saikkua olisi kirjoittanut, mutta töitä enää 2 viikkoa jäljellä. Niin koen jaksavani.

Sydänäänet kuului heti ja oli ok :) paino noussut maltillisesti ja hb 142.

Nyt vain ootella sitä äippäpolin tarkempaa tutkimusta :/

Mulla oli kans aamulla neuvolaterkka, oli todella mukava nuori terveydenhoitaja paikalla :) Vauvalla on kaikki todella hyvin. Painoa on tullut 12 kiloa lähtöpainosta eli nyt taitaa kesä-jäätelöt jäädä vähän vähemmällle.. Selkäkivuista sanoi, että jos voisi niin kirjoittaisi minulle heti sairaslomaa. Eli soitan huomenna lääkäriajan ja lähden sitä kautta arvioituttamaan sairasloman tarvetta. On kyllä aika tuskaista istua toimistossa ja sitten loppupäivä meneekin kärvistellessä ja etsien jotain asentoa jossa ei satu :/ Onneksi hb oli noussut 123:een ja on synnytyksen kannalta jo hyvä lukema :)

Onko sulla Tiuku se maha sitten muulloin ollut kova? Mulla ainakin supistaa tutkimuspöydän selinmakuu-asento ja vatsan painelu tosi helposti ja usein kommentoinkin, että veti supistukseen heti terkkarin ensikosketuksesta. Jos vatsa kotona kuitenkin pehmeä, niin eihän tuolla sitten väliä.

M&S: mitä oon tarkkaillu vatsaa niin aina väliin se tuntuu kovettuvan. Tosin kyllä tämän kipeä selän takia makuulla ollessa helposti kovettuukin ja mainitsin lääkärillekin... Mutta hän oli sitä mieltä, että hyvä käydä tuo kohtuasia tarkistamassa polilla.

Toi on varmasti vaan supistelua, ihan siltä kuulostaa. Hyvä että tarkistavat sisätilanteen kuitenkin, jos siinä oli epäselvää.

Tiuku; kuulostaa supistelulta myös minunkin mielestäni. Ei sitä välttämättä huomaa muutoin kuin vatsan menemisestä kovaksi nk.harjoitussupistuksia. Hyvä kun kontrolloidaan, oot hyvässä syynissä :)

Mä kävin neuvolassa. Hb 108, RR matalahko, pissa puhdas ja keskikäyrällä sf-mitta. Sain sokereiden seurantaan tervejärkisen ohjeen: tarkempi ruokavalio silloin kun mittaa, mut muuten ei niin stressiä :) Koska mulla nousee herkästi ja tiedän kyllä katsoa mitä suuhuni laitan(ja oon normaalipainoinen, nyt noussut sen 7 kg), ei kannata tuhlata raskausaikaa turhaan mittailuun ja ruuan tarkkailuun. Tuskinpa vauvasta tulee kovin isoa kun paino pysyy fiksuissa rajoissa ym. Ä-polille meen parin viikon päästä istukkakontrolliin ja samalla sit myös sokeriseurannat mukaan. Vauva liikkui kovasti :)

Kävin tänään neuvolassa. Rv29+1 ja Sf oli 30cm. Hemoglobiini oli noussut kiitos rautalisän ja täti ehdotti että ottaisin sitä nyt joka toinen päivä kun sanoin että tuntuu että se ummettaa. Tosin söin pitkästä aikaa lakritsia eilen ja alkoi vatsa taas toimimaan. Virtsanäyte olikin puhdas että mulla oli sitten turhaan sellainen olo taas että virtsatiessä olis tulehdus. Verenpaine hyvä ja paino 83kg eli 8kg enemmän kuin ennen raskautta..sinänsä hauskaa että kotona mittasin 81kg ilman vaattehia että kumpaa tässä sitten uskoo. ;)
Alivuokralainen jumputti 135.

Kävin eilen äitiyspolilla ultrassa nyt kun kerran on tässäkin raskaudessa todettu liikaa lapsivettä. Kaikki oli onneksi hyvin; istukka toimii, vauva on terve (painoarvio 1800g), veden määrä ei ole lisääntynyt edellisestä eikä kohdunsuu ole lyhentynyt. Jee :grin Muistuttelivat kyllä heti tulemaan synnärille jos kovasti supistaa kun tosiaan se ylimääräisen veden paine on aika rasite kohdunsuulle (ja mulle :shifty:, maha on ihan julmetun iso), jotta antavat sit herkästi kortisonit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Mutta onneksi siis nyt ei ollut mitään merkkiä siitä että olisi ennen aikojaan tulossa. Jatkossa sit ultrataan kahden viikon välein, seurataan et muksu kasvaa hyvin, että istukka toimii (liika vesi voi paineellaan huonontaa senkin verenvirtausta), et kohdunsuu pitää vielä ja onko vesimäärä kovasti lisääntynyt. Jos se hirveästi lisääntyy niin sit punktoidaan liiat pois. viime raskaudessa ei kyllä tarvinnut, toivottavasti ei nytkään. Ihan kiva päästä näkemään vauvelia kahden vk välein, mutta vähän harmittaa ettei ne äitipolilla tee mitään muuta ku ultraa, joudun lisäks juoksemaan neuvolassa pissaa, verenpainetta, painoa ym varten. Oon kyllä nyt saikulla että ehdin toki ravata, mut silti tuntuu paljolta :bored:

Niin ja tuossa kuva meidän pikkuherrasta vk 28. Näyttää prikulleen samalta kuin isoveljensä aikanaan 4d:ssä! Oikein naurettiin miehen kanssa että sama nenä ainakin ja muutenkin kasvojen muoto. Voi että kun sais jo pikkuisen syliin :rolleyes:
DSC_0255.JPG

Olen todella onnellinen, että ei mitään ylimääräistä vaivaa tai mitään poikkeavuuksia ole tässä raskaudessa todettu, mutta olisi kyllä ihana päästä näkemään vauva ultrassa.. aivan ihana kuva pixieg :)

Pääseehän sitä kun maksaa. :D Näillä viikoilla alkaa vissiin olla jo kiire 4d-ultraan, kun kohta vauvat alkaa olla isoja hyviin kuviin. Me käytiin ekasta, kun ei vaatinut mitään ylimääräistä. Nyt ollaan juostu äippäpolin ultrissa ja saahan niistäkin sen 32e maksaa per kerta.

Takaisin