Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja L82ady
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauvan näkeminen ultrassa onkin parasta siinä että joutuu jatkuvasti juoksemaan kontrolleissa :p Maksoihan tuo 4D aika messevästi, mutta ehkä se parisataa euroa kaksi kertaa elämän aikana on kuitenkin ihan kohtuullinen kustannus suhteutettuna moneen muuhun useammin toistuvaan menoon. Itselleni ja miehelle oli kuitenkin tärkeä ja tunteikas kokemus :Heartpink Niin ja tällä kertaa itse asiassa sain kela-korvauksen 4D:stä, kun siinä tarkastettiin samalla lapsiveden määrä, ja se laskettiin siis lääketieteellisistä syistä tehtäväksi ultraksi kun kerran veden ylimäärä oli jo tiedossa ja se on tila jota pitää seurata. Että himpun halvemmalla päästiin kuitenkin.

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Kahden kuukauden tauon jälkeen käväsin tänään neuvolassa. Kaikki oli ok. Vauvan syke 140, oma paino on sadalla grammalla mennyt yli lähtöpainon, verenpaineet normit ja hemppakin oli rautalisän ansiosta vihdoin noussut hyviin lukemiin (: Sf-mitta oli 26cm. Tällä käynnillä sain myös tiedon, että verestäni on löytynyt vasta-aineita, jotka saattavat johtua vasta-ainepiikistä, mutta joudun joka tapauksessa kuukauden välein uudelleen testaamaan, ettei vasta-aineita tule lisää tms. Tämä liittyy siis siihen, että olen itse rh- ja vauva rh+. Muuten oli aika rutiinikäynti, elokuun lopulla sitten uudestaan.

Tänään neuvolassa käynti pitkästä aikaa. Paino noussut ihanteellisesti nla:n lähtöpainosta 66kg-->72.5kg. Kotona mitatut lähtöpaino ja tämänhetkinen paino 3kg pienemmät. Muutenkin vauva kasvaa keskikäyrällä.
Sain anti d rokotteen, joka muuten sattui ihan julmetusti :shifty:
Verenpainetta joudun taas alkaa vahtaamaan kotonakin kun oli vähän yläkanttiin, sama ongelma viimeks loppuraskaudessa ilman mitään todettua syytä.
Kovasti yritti kysellä että miten töissä jaksan.. No kyllä sitä vielä jotenkuten jaksaa niin en alkanut saikkuu ronkumaan ja helposti olis kyl saanut, määrällisesti kun työpäiviä enää 13 jäljellä :rolleyes:

Minkki: Aika jännä juttu et sulla sattu se anti-d-piikki? Mulla vähän kirveli, mut ei siis todellakaan sattumiseks voi kutsua. Tosin neukkutäti sano kyllä, et jotkut huutaa ihan hulluna niin on vaikee edes saada laitettua sitä. On se elimistö ja kaikki jännää, kun reagoi niin eritavalla.

Mullakin vähän kirveli jälkikäteen pistokohtaa, ei muuta. Pistäminenkin sattui paljon vähemmän kuin kissan raapaisu (jos johonkin pitäisi verrata.)

Oli kyllä jotenkin hiukan penseä lääkäri.. kätilöt oli kyllä kivoja. Mulla menossa nyt rv 29+1? Ja lääkäri oli sitä mieltä että olis viikot 30+ ja neidin tän hetkinen painoarvio oli 1, 4 kg, hui! Se on kasvanut tosi nopeesti! Ja minkäköhän kokoista jättiläistä sitä pääsee synnyttää kun tää ottaa vielä loppukirinkin kasvussa...

Omppu, toi on noille viikoille ihan normaali paino, ei tuon perusteella tarvi pelätä isokokoista vauvaa

Mäkin mietin, että meillä 31+ viikolla täysin keskikäyrillä menevä vauva sai painoarvioksi 1,8kg. En mä isoksi kokenut arviota.

Neuvola käynti takana. Pikkuinen on terveydenhoitajan tunnustelujen ja ultrauksen mukaan pää alaspäin eli raivotarjonnassa, helpotus. Paino oli noussut 1063g/vk (edellisestä käynnistä n. 4vk) Nyt painoa tullut kaikenkaikkiaan hieman yli 10kg, joten ei vielä huolestuttu kovin. Verenpaine ei ollut ihan matalimmasta päästä mutta silti normaali(122/82). Pitänee alkaa tarkkaileen syömisiä (oma päätös) ja liikkumaan hieman enemmän, jospa tää 1kg/vk painonnousu johtuis siitä ku en ole jaksanut kovin kuntoilla. Seuraava neuvola syyskuun alussa.

Tänään oli äippäpolin ylimääräinen käynti/ultra supisteluiden yms takia. Kaikki oli onneksi hyvin! Kohdunsuu kiinni ja kiinteä. Vettä normaalisti. Sattui erikoistuvalääkäri niin halusi katsoa rakenteita :) painoarvio nyt 28+5 oli 1260 g.

Mulla on nyt viikkoja 31+2 ja kakara on kääntynyt kahden ja puolen viikon kuluessa ainakin jo kaksi kertaa. Neuvolassa sanottin, että sopii vielä hyvin kääntyilemään ja varmaan kääntyykin, että vielä en saa päätäni sillä vaivata.

Niin tuota kääntyilyä en ole edes vielä miettinyt. Multa (ensisynnyttäjältä) joku kysyi että koska se kääntyy pää alaspäin..niinku mistäs minä tietäisin?! Joo, masukki vetää siellä semmosta ympyrärumbaa että ei siitä ota Erkkikään selvää mitenpäin hän kulloinkin on. :)

Minä en ollu ees huomannu että sielä on käännytty pää alaspäin... :D eli saa vissiin rauhassa pyöriä miten haluaa :)

Mullakaan ei ollut hajuakaan vauvan asennosta, kunnes terveydenhoitaja sen mulle sanoi. Vielä vähemmän mulla on tietoa milloin se on kääntynyt.

En mäkään muuten tietäs, mutta tähän on osunut kaikenlaisia sattumuksia, niin on jouduttu tsekkaamaan vointia tuolla vatsan sisällä. Tunnen muutenkin heikosti liikkeitä, joka johtunee siitä että kaveri on peppu ulospäin.

Omppu, me käytiin eilen ultrassa ja mulla nyt rv 30+1. Vauvan painoarvio 1400g ja paino alakäyrillä. Kuukauden päästä kontrolli.
Lääkäri tuumasi että on vähän turhan hoikka, pituus oli kuitenkin normaali.

Taas näitä:playful: mulle se lääkäri sano et on ihan normaali kokoinen viikkoihin nähden. Ja tuumasi vain että tällä onkin aika pitkät jalat, ihmekkös tuo kun ollaan molemmat yli 175cm.:wink

Takaisin