Neuvola- ja ultrakuulumiset

Se on tosi tärkeää lapsen kannalta, että yrittää välttää turhaa stressiä ja ajattelee kaiken parhain päin, ellei tiedä jonkin olevan vialla. Ne on kuitenkin tässä vaiheessa meidän itse luomia pelkoja ja ajatuksia, ellei isoja vuotoja tai muuta näkyvää ilmaannu. Äidin tuottamat stressihormonit kulkeutuu myös kohtuun ja voi omalta osaltaan vaikuttaa vauvan kehitykseen paljonkin. Nyt siis kaikki stressinhallintakeinot käyttöön! :)
 
Mä oon sanonu että seuraavassa (mahdollisessa) raskaudessa istun jooga-asennossa koko raskauden ja hoen hymyssäsuin zen zen zen :D siis tarkoittaen et oikeesti pitää olla stressaamatta. Mulle todella vaikeeta, mutta esikoista odottaessa stressasin varmaan puolen suomen edestä ja oon varma, että se vaikutti toki mun verenpaineeseen, mutta myös vauvaan mm refluksina.

Rentoa perjantaita meille loka-mammoille :Heartred
 
Meillä olisi ar-ultra 16. päivä. Vielä en ole soittanut neuvolaan, mutta josko sitä tänään tai ensi viikolla. Ajattelin mennä neuvolaan vasta tuon ultran jälkeen. Viime raskaudessa neuvolatäti yritti kuunnella sydänääniä viikolla 8 eikä saanut kuuluviin. Säikähdin tietysti kamalasti, kun oli ensimmäinen lapsi kyseessä enkä tiennyt, että yleensä ääniä ei edes välttämättä kannata yrittää kuunnella vielä noin aikaisin, kun eivät välttämättä vielä kuulu vaikka kaikki olisikin kunnossa. Varasin paniikissa varhaisultran ja siellä selvisi, että kaikki hyvin. Nyt ajattelin toimia toisinpäin, niin saa vähän varmuutta ja oman mielen rauhoittumaan.
 
Täällä eka neuvola 10.3. Millään ei malttaisi odottaa, saatika sitten ensimmäistä ultraa :D on tää vaan ihanaa, varsinkin kun kauan tätä raskautta toivonut ja nyt vihdoin totta ♡
 
Mulla on varhaisultra 26.2 ja eka neuvola 5.3. Aika varmasti menee nopeesti niinkuin tähänkin asti. Toivottavasti
 
Nyt, kun lueskelen teidän viestejänne minusta alkaa myös tuntua siltä, että on tosi vaikeaa odottaa ensimmäistä neuvolan jälkeistä ultraa, joka olisi vasta maaliskuussa. Olisi niin kiva saada vahvistus sille, että pikkuinen on oikeassa paikassa ja hänen pikku sydämensä lyö...

Onko se muuten tavanomaista, että jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä yritetään kuunnella sydänääniä? Vai onkohan niitä edes mahdollista kuulla?

Ja vielä sellainen kysymys teille ladyt, että oletteko ajatelleet osallistua seulontoihin? Ymmärsin, että nykyisin voi verikokeenkin avulla mitata tiettyjen trisomioiden riskejä. Täytyykö erikseen pyytää, että pääsisi seulontaan?
 
Last edited by a moderator:
Mun sisko pääsi kromosomi-seulaan verikokeena, mutta vain koska sillä on ollut aiemmin raskauden keskeytys kromosomi-vian takia. En usko, että julkisella pääsee, jos ei ole erityisen suurentunutta riskiä. Normiseuloihin ajattelin osallistua..vaikka sokerirasituskoe kyllä hieman epäilyttää. Mulla ei ollut mitään senkaltaista ongelmaa viimeksi ja pyörryn helposti verikokeisiin..niitä tulee sokeritestissä kolme ja sit vielä syömättä edellisillasta ja lapselle hoitaja päiväsaikaan. Ei innosta. Kylläkin tässä vaiheessa pelkkä tieto, että selviää raskaana sinne asti, tekisi niin onnelliseksi, että ei paljon haittais verikokeet, heh. :woot:

Niin ja tuo uusi seula on vasta tän vuoden puolella alkanut. Näytteet lähetetään Jenkkeihin asti tutkittavaksi ja ilman punktion riskiä saadaan selville kromosomihäiriöiden mahdollisuus (aika hyvällä prosentilla) ja myös vauvan sukupuoli. Np-ultran jälkeen oli aika siskollani. Pari viikkoa meni tulosten odottamiseen ja verikoe tehtiin Naistenklinikalla.
 
Haluan niin moneen seulaan (kromosomien osalta) kun vaan pääsee. Epäilen, että vaan perus trisomiat katsotaan nt, mun iän ja verikokeiden perusteella niinku aiemminkin.

Luin vasta tosta uudesta verikoetestistä, todella hyvä!
 
Ajattelin maanantaina soittaa neuvolaan. Viimeksi mulle lupailivat seuraaavaan raskauteen alkuraskauden ultraa keskenmenon takia. Olen tässä miettinyt että varaan yksityiseltä sen ultran vaikka vähän maksaakin, sinne kuitenkin voisi päästä ennen töitä tai töiden jälkeen. Kunnallinen on aina keskellä päivää ja sitten pitäisi töihin selitellä jotain :D millä viikoilla olis hyvä mennä alkuraskauden ultraan teidän mielestä? Itse mietin et jos joskus 7-9 raskausviikolla menis..
 
Kuulostaisi hyvältä ajoitukselta varhausultraa varten. Olen ymmärtänyt että vko 6 vois olla liian aikaista. Toi on kyl hyvä pointti, että kunnallisella kun ei pääse niin hyvin valkkaamaan ajankohtaa. Ja kyllä siitä ilosta jotain maksaakin, ettei tartte odotella ja saa vahvistusta tuntemuksillensa.
 
No nyt on neuvolaan soitettu, alkuraskauden ultra tasan kolmen viikon päästä 2.3 ja 10.3 neuvola aika. Ihanaa kun on ensin se ultra, mukavempi mennä neuvolaan kun/jos on tieto että kaikki on hyvin. Tulee kyl piiiiiitkät kolme viikkoa odottaa ultraa, blaaah :D
 
Mä kaivoin vanhan neukkukortin kun en muista yhtään millä viikolla käytiin varhaisultrassa. 8+1 näköjään, nyt on viikolle 7+1 ja mä haluaisin aikaistaa sitä. Jotenki kutina ettei kaikki oo ok, haluisin sen tiedon mahd pian. Vielä 8pv tohon! Mutta järki sanoo et pidetään toi, lyhyt aika ihmisen elämässä + jos kaikki olis ok, näkyy varmemmin koko jne.

Tänään 6+0! Vähänkö aika menee toisaalta hitaasti ja toisaalta nopeesti. Ristiriitaista :rolleyes:
 
Hehe, mulla sama juttu. Nyt olis vielä viikko siihen ultraan ja sitä ajatellen aika kuluu NIIIIIN hitaasti, mutta muuten kun katsoo taaksepäin, niin aika on kulunut ihan siivillä! Mulla on tänään kai 6+1. Viikon vielä juuri ja juuri jaksankin odottaa, mutta en kyllä yhtään enempää!
 
Tuplamami mä en kyllä aikaistais tosta 7+1 yhtään. Tosiaan kun me käytiin vkl siel ultrassa ja oli joku 6+3 niin ultraaja sano et tosi vaikeeta ultrata niin pikkusta eikä siitä oikein voi varmaksi päätellä mitään. Tässä vaiheessa se kehitys on tossa viikossakin niin huimaa, että teilläkin siellä sit varmasti näkyy jotain :) ja seiskaviikolla paljon varmemmin näkyisi jo sydämen pumputus.
Mut tietty mikäpä minä olen ketään neuvomaan kärsivällisyydessä :D eli ymmärrän myös täysin halun aikaistaa pikkuisen näkemistä.
 
Näin juuri. Järki sanoo et odota nyt hyvänenaika 8pv ja tunteet toista :D mutta en nyt siirrä. Jos mä kuuntelisin tunteita, voisin joka viikko käydä kurkistaa onko kaikki hyvin jne :angelic: :happy:
 
Uskaltauduin soittamaan neuvolaan ja eka käynti on 6.3. Silloin olisi 9+0. Ei kyllä nytkään puhuttu, että pitäisi lomakkeita etukäteen täytellä, Oulun kaupungin sivuilla on kuitenkin maininta, että pitää täyttää esitietolomake ennen ensimmäistä neuvolaa.
 
Takaisin
Top