Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mä varasin äsken neuvolan ma 2.3. Varhaisultra on pe 27.2. Ultran aikoihin on jo 8+5 suunnilleen. Jos sieltä syke silloin löytyy, niin aika hyvillä vesillä ollaan jo.
 
Niin, OYS näytti olevan useammalla sairaalana. Oulussa on Meri-Oulun neuvola, torinrannassa, jossa ultra maksaa 60€. Sinne siis varasin meille ajan. Kokenut kätilö tekee ultran. Hyviä kokemuksia olen kuullut.
 
Onpa halpa! Täällä ultra maksaa sen pari sataa. Tosin saahan siitä muistaakseni vähän kelakorvausta.
Varhaisultra ainakin täälläpäin varataan aikaisintaan viikolle 7+0 tai ihan muutama päivä ennen. Ei tule sitten turhia paniikkeja jos ei vielä pieni sydän pumputakaan.
Tosta turvotuksen näkymisestä en tiedä, mut meillä edellisellä raskaudessa jo varhaisultrassa näkyi merkki et kaikki ei ole kunnossa, kun sikiö oli hieman oletettua pienempi.
Tosin silloin lääkäri totesi, että eipä se aina välttämättä kerro että jokin olisi huonosti. Eli ei nyt kenellekään mitään paniikkeja jos vaava onkin hitusen pienempi :D
 
Sain neuvolan varattua: 2.3. Reilusti 9+jotain meni tuo aika. Edelliselle viikolle ei mahtunut meidän omalle neuvolahoitajalle.
 
Hintaero muihin taitaa olla aika suuri, näin ole käsittänyt. Tärkeintähän siellä on, että syke löytyy ja alkio on oikeassa paikassa. Jos sen saa tuolla hintaa selville, niin loistavaa. :-)
 
^ Totta! Olettaisi tuolla kokemuksella mitä kotisivuillaan kertoo löytyvän nuo asiat ongelmitta.
 
Viimeksi meinas lähteä mieheltä jalat alta, kun täti ultratessa sanoi, että onkos täällä kaksi alkiota. :wink Ei ollut, mutta muistan niin miehen ilmeen ja sen kun lähdettiin pois, niin sanoi kotimatkalla, että kyllä sydän pysähtyi muutamaksi sekunniksi. :D Esikoinen siis oli muutenkin pienehkö yllätys. :Heartred
 
^ Mua vähän jänskättää toi kaksosjuttu myös. Oon lukenu, että kaksosraskaudet periytyy äidin puolelta. Mun suvussa sellaisia ei oo ollu, mutta miehen suvussa taas senkin edestä, ja kaikki aina isän puolelta (miehen veljet on kaksosia, näiden isällä oli identtinen kaksosveli). Onko se sit sattumaa, en tiedä.
 
Muistelisin jonkun terkan/lääkärin sanoneen, että ei-identtisten kaksosten syntyminen olisi perinnöllistä (äidin puolelta) ja identtisten kaksosten syntyminen sattumaa.
 
Mä oon jo nähnyt kaksosunta ja viime yönä keskenmenosta. Mutta nyt en usko kumpaankaan...sen verran etova olo on eikä suvussa oo kaksosia. Varasin tänään neuvolan ja sain ajan jo 20.2. jolloin viikot on vasta 8+1. Nyt poksuu 6+0! :)
 
Mua kans vähän jännittää, että jos siellä onhi tuplat. Mitään sukualttiutta ei ole vaan kun söin kolme kiertoa ennen tärppiä clomifeniä ja siinä on olemassa kaksoisraskauteen pieni riski.

Unista tuliki mieleen! :D Näin viime kierron alkuvaiheessa unta, että tein virtsatestin jolla pystyi selvittää sikiön sukupuolen. Testin mukaan odotin poikaa. Saas nähä oliko enneuni. :D
 
Nyt tuli eka kirje neuvolasta :-) Vasta tiistaina soitin sinne, ja nyt jo eka posti.. Lupaava alku, Hyvä odottava äiti ;-) iih!
Sieltä tuli esitietolomake, alkoholinkäyttölomake, ultraäänitutkimuksesta ohjeistus ja ruokaohjeet. Tosi kiva fiilis - kuntakin heti alusta asti mukana - vaikka mittarissa vasta 4+5. Moni kommentoi, että ei halua mennä liian aikaisin neuvolaan, mutta minusta ekakertalaisena on ainakin kiva päästä juttelemaan jonkun ammattilaisen kanssa juuri meidän omista asioista, kun ei ole aikomusta kertoa vielä kenellekään muulle asiasta vielä hetkeen.
 
Mulle ei tullu viimeksi mitään lappuja kotiin, enkä ole noista mainitsemistasi lapuista nähnyt mitään. Mutta eka neuvolatäti olikin jo toinen jalka haudassa -tyyppiä, eli ehkä hän ei nähnyt tarpeelliseksi antaa niitä ja ite en osannu kysyä. :P
 
Ei meillä mitään lappuja tartte etukäteen täytellä. Mä vielä kysyin erikseen sitäkin, että pitääkö jotakin ekalla käynnillä tietää, niin ei mitään, sen kun kylmät tulee. Mäkin kyllä innolla odotan käyntiä, kaikki on kuitenkin niin uutta ja ihmeellistä. :-)
 
Meillä on ensi viikolla esikoisen 1,5-vuotis neuvola. Ehkäpä sitä siinä sivussa voisi kertoa uudesta raskaudesta ja varailla omaa aikaa myöhemmälle. En tiedä haluanko varhaisultraan, vaikka se meillä mahdollista. Viimeksi ultrattiin ekalla neuvolakäynnillä 8+ ja syke löytyi, mutta raskaus menikin sitten viikkoa myöhemmin kesken. Nyt positiisempi fiilis kokonaisuudessaan ja uskon ja luotan että kaikki hyvin, vaikka en sykettä vielä noilla viikoilla pääsisi näkemään.
 
Mulla nyt varattu neuvola 27.2. ja varhaisultra 2.3., kauheen jännää. Mitenköhän sitä sinne asti jaksaa odotella? :D
 
Meillä on ensi viikolla esikoisen 1,5-vuotis neuvola. Ehkäpä sitä siinä sivussa voisi kertoa uudesta raskaudesta ja varailla omaa aikaa myöhemmälle. En tiedä haluanko varhaisultraan, vaikka se meillä mahdollista. Viimeksi ultrattiin ekalla neuvolakäynnillä 8+ ja syke löytyi, mutta raskaus menikin sitten viikkoa myöhemmin kesken. Nyt positiisempi fiilis kokonaisuudessaan ja uskon ja luotan että kaikki hyvin, vaikka en sykettä vielä noilla viikoilla pääsisi näkemään.
Ihanaa, kun osaat ottaa noin rennosti ja pidät positiivisen fiiliksen yllä :-) Itsekin pyrin samaan, vaikka päässä pyöriikin ekakertalaisena tsiljoona asiaa. Mullakin muutaman vuoden takaa km vkolla 11,ekassa ultrassa todettiin, että ei ole sykettä ja kasvu lakannut jo viikolla 8-9. Mutta nyt toivo korkealla, että kaikki menis hienosti maaliin!
 
Takaisin
Top