Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ollut 1 lääkärikäynti ja 2 käyntiä terkalla. Ens viikolla ru ja seuraava neuvola helmikuun alussa.

Oho. Mä taidan olla vähän heitteillä verrattuna moneen muuhun, kun mulla on ollut yksi neuvola rv 7+0 ja lääkäri 13+0. Seuraava neuvola joskus viikolla 22+ ja aika pitäisi itse varailla. :eek:

Tänään siis 16+5 neuvola.

Pissa ok.
Paineet 103/62
Paino: +225g/vk
Syke: +
Liikkeet: +
HB:tä ei tällä kertaa mitattu.

Seuraavaan käyntiin on 7vko. Multa jää uudelleensynnyttäjänä tästä välistä pois lääkärineuvola, eikä sen tilalle tule tavallista neuvolakäyntiä.

Tänään oli neuvola. Oli joku ylimääräinen luullakseni. Kuunneltiin sydänäänet ja tunnusteli kohdun, joka yltää jo navan yläpuolelle. Juteltiin voinnista ja jaksamisesta. Kovin minua ru ahdistaa..

Seuraava neuvola on helmikuun alussa ja silloin saa sitten todistuksen ja käydään tukia läpi jne.

Pissaa minulla ei ole katsottu kertaakaan, paitsi niiden ensimmäisten verikokeiden yhteydessä.

Mullakin oli tänään neuvola. Kaikki oli ok, sydänäänet kuulu hienosti ja kuulemma pikkutyyppi potki siihen anturiin ahkerasti. :) Verenpaineet, virtsa ja hemoglobiini hyvät, painoa oon kerryttäny omasta mielestäni liikaa, muttei hoitajan mielestä.

Mut vähän tuntui vaan hassulta kun kerroin, että välillä musta tuntuu epämukavalta mahassa, jos esim. auto tärisee epätasaisella tiellä, johon hoitaja kysyi, että supisteleeko sulla. No mistähän hitosta mä sen tiedän kun ei oo koskaan supistellu. Hän sitten ystävällisesti kertoi minulle, että jos vauva alkaisi näillä viikoilla syntymään, sille ei voisi mitään. No just..tämähän oli mukava tietää ja yhtäänhän ei nyt alkanu mielikuvitus taas laukkaamaan. :angry5 Yleensä tää mun hoitaja on ollu tosi mukava ja ihana, mut en tiedä mikä ihmeen huono aamu sillä tänään oli. Vähän vois miettiä miten suoraan sitä täräyttää faktoja pöytään raskaana olevalle hormonihirmulle.

Ja toinen mikä mua mietitytti oli kohdunpohjan korkeus, mulla mitattiin se tänään (rv 18+6) ekaa kertaa ja oli 19 cm. Selkeesti yli käyrien. o_O Vissiin voi myöhemmin tasaantua,..?

Olipas kumma vastaus hoitajalta.:confused: Kaikennäköisiä kipuja ja harkkasuppareitahan on useimmilla, muttei siinä nyt kyse ole mistään ennenaikaisesta synnytyksestä!! Huhhuh...

Ehkäpä se sf-mitta siitä tasaantuu vielä. :) Alussa vartalon malli vaikuttaa enempi siihen mihin suuntaan kohtu kasvaa, mutta loppua kohti se leviää just sinne missä on tilaa eli ulospäin. En olis siitä huolissani. :)

Mä oisin halunnu, että th mittais ton sf:n nyt jo, mutta se on niin hätänen pirulainen, että ruuttasi geelit jo mahalle ennen kuin ehdin suutani avata.:smiley-angry007 Paska... Nyt saa sen seittemän viikkoa oottaa. No osaan mä sen itekin suunnilleen kattoa, mut SILTI.
Ja mä kans saan ens kerralla sen todistuksen KELAan vietäväksi.:smiley-bounce012

Kyl mustakin ihan maalaisjärkikin sanoo, että tuollaisessa ammatissa olevan ihmisen pitäisi osata miettiä miten asiat esittää. Mä oon muutenkin törmänny terveydenhoidossa nyt raskauden aikana ihmisiin, jotka suhtautuu tosi kylmän realistisesti, vähän jopa pessimistisesti. Mietin, että oisko voinu käydä niin, että ovat kokemusten kautta oppineet, että on parempi ettei lupaile liikoja, jos sitten käykin jotenkin huonosti. Mutta ensimmäistä kertaa raskaana olevana kun kaikki on niin pirun uutta, ois ihan kiva kuulla, että kaikki on hyvin tai että hyvin kaikki menee. Tai varmaan vaikka olis viidettä kertaa, olis kiva kuulla rohkaisevia sanoja!

Jostain olin lukevinani, että tuo sf-mitta saattaa hyvinkin tasaantua myöhemmillä viikolla. Ja no, me ollaan sen verran isoja molemmat, että jos vauvassa on näillä viikoilla nähtävissä jo yksilöllinen kasvu, se saattaa hyvinkin olla normaalia kookkaampi. Mutta käsitin, että vielä ei oikein voi olla yksilöllistä, perintotekijöistä johtuvaa kasvua. No, hyvä että on tilaa jumpata. :)

Mäkin saan sen lääkärintodistuksen seuraavalla kerralla. Ihana ajatuskin, että ei mee montaa viikkoa kun voi alkaa äitiyspakkausta hakemaan! :) Tietääkö muuten jo aiemmin raskaana olleet, että tarkoittaako se Kelan raja 154 päivää, että viikolla 22 voi aikaisintaan hakea? Meinaan lyhyellä matikalla saan 154 päivästä 22 seitsemänpäiväistä viikkoa.

Amelia: Olipas vaan "kivasti" sanottu terkkarilta. :sour: Niin se tosiaan menee, että 22 tai 154 päivää pitää olla raskaana, jotta olet lain silmissä äiti. Viikosta 22 lähtien lasketaan sikiön olevan "oikea ihminen". Jos vauva jostain syystä lähtee syntymään tuota maagista rajaa ennen, kyseeessä on keskenmeno. Jos vauva taas syntyy viikolla 22 tai sen jälkeen, kyseessä on ennenaikainen synnytys. Äiti on tuon jälkeen esimerkiksi oikeutettu äitiysavustukseen ja vauvalle voidaan järjestää hautajaiset. Aika karua niille, joiden vauva jostain syystä syntyy vaikkapa viikolla 21. :confused005 Tai kamalaahan tuo on joka tapauksessa.

Muokattu viimeksi:
Voi Amelia! Vaikka mulla on jo yksi elävä lapsi, niin välissä on niin monta vuotta, että tuntuu kuin olisi ekaa kertaa raskaana ja todellakin odota jokaiselta Th:lta asiallista käytöstä ja puhetta. Toki on hyvä mainita, että jos näinä viikkoina se km tulee, ei sille todellisuudessa yksinkertaisesti voi mitään, surtavahan se on jos nii käy, mutta uutta yrittämään kun voimia.

Äh, minen osaa laskea sitä 22 viikko, mun ihana nlath tekee sen mun puolesta ja varaa mulle olikaan aikaan sen nla ajankin

Mielestäni paras on se, että kerrotaan asiat niinkuin ne on (muttei ehkä yltiörealistisesti, koska itse olen siihen taipuva), mutta sitten esim. todennäköisyyksien kautta kannustaen. Itsestä oli ihan hullua, ja on vähän vieläkin, että "vieraat ihmiset" (muut kuin me kotona) puhuvat niiiiiiiiiin totena sitä, että sitten kun teille vauva sieltä syntyy ja onneksi olkoon jne, jne.

Oman neuvolatädin kanssa ei ollut muuta kuin että ekalla kerralla itse lisäilin sitä 'ehkää' vähän joka väliin, ja että hän ei oikein ilmeisesti tajunnut sitä kuinka pahasti olisin halunnut tietää jo siinä vaiheessa että vatsassani oikeasti asustaa joku. Kyselin mahdollisuuksia kuunnella sykettä ja ehkä käydä jossain varhais-varhaisultrassa (kyselin varmaan väärällä nimellä, mutta yritin selittää), mutta sain vastaukseksi että jos kerta itse epäilen, että nyt ei olla ihan x-viikolla (x=8?) niin heidän laitteilla sitä ei välttämättä kuule. Hei, olisin kyllä voinut ihan maksaakin siitä ilosta jonnekin, kunhan olisin saanut selville että minne! Takana ei ole keskenmenoja, tai muita ongelmia, mutta kaikenlaista kuulleena tutuilta ja niin edelleen, ja varsinkin kun omat raskausoireet olivat lieviä ja ovat edelleenkin pysyneet sellaisina - ainoa kestävä tunne on ollut satunnaiset nipistelyt kohdussa.

NP-ultra oli 2.12. siellä oli kaikki ok, riskiluvut ok, istukka takaseinässä. Ultraaja oli hieman harvasanainen, mutta hyvin asiantuntevasti asiat selittävä, ja mukava fiilis jäi. Sinne lähti mukaan kaverini, koska -tietenkin- miehen työreissu osui sitten juuri siihen. Napero siellä makaili tyytyväisenä, mutta minä olin ensimmäiset 5 min järkyttyneenä kun ultraaja ei varsinaisesti aloittanut sanomalla että "täällähän on kaikki kunnossa", tms, vaan alkoi siinä mittailla ja osoitella munuaisia sun muuta. Vaikka tietysti uskoinkin, että olisi käyttäytynyt hieman toisin jos olisi ollut kkm tai jotain. Mutta se oma helpotus tuli sitten kun siellä pieni käsi ensimmäisen kerran heilahti ja oikein kysyin, että "tekikö tuo sen ihan itse?" - "Juu-u", kuului vastaus :) Sen jälkeen malttoi eri tavalla keskittyä kuvan katseluun ja ultraajan kuunteluun.
Kohta siellä sitten jo rapsuteltiinkin päätä, sun muuta. Hyvin rauhallisesti kyllä kaikki liikkeet.

RU tulossa 5.2. Sitä ennen vielä ehtii olla neuvola viikon päästä, joten ehkä siellä pikkusydän olisi taas tilaisuus kuulla.

Mä olen itse vähän skeptinen tätä nykyään sf-mitan paikkansa pitävyyden puolesta + parin muun jutun...olen saanut kaksi melkein saman kokoista vauvaa....toisen kanssa mentiin sf-mitta taulukon yläpäässä ja toisessa raskaudessa taas mitta oli niin pieni että pompsahti pois koko käyrältä. Myös esikoisen kohdalla ultra näytti isokokoista vauvaa, tuli 3300 g pikku kaveri :dummy1:

Tänään kun olin neuvola lääkärillä hän sanoi että mulla taitaa olla kohtu melko takana kun ei tunne sitä kunnolla. Kysyin häneltä että voiko kohdun paikka vaihdella eri raskauksissa. Hän sanoi että ei. No, mitenhän tämä juttu sitten menee kun viime raskaudessa, samoilla viikoilla, mulle sanottiin että mun kohtu on todella edessä?

Eli ei noihin kaiken maailman "mittareihin" mun kohdallani ainakaan ole aina ollut luottaminen. Mutta onneksi lopputulokset on olleet hyviä :smug:

Mä oon sinällään kans rehellisyyden ja suorapuheisuuden kannalla, että toki pitää kertoa jos jotain syytä huoleen ois ja suoraan niin että ymmärretään. Mut eri asia on musta pelottelu tai turhasta huolestuttaminen. Esimerkkinä nyt tämä, että jos EHKÄ olen tuntenu ekan harjoitussupistuksen, siitä on vielä aika pitkä matka ennenaikaiseen synnytykseen. Noin ihan maalaisjärjellä pääteltynä. Ja varmaa tilastojenkin valossa jos niitä nyt alkaisi tutkia.

Vieläkin ärsyttää.. nyt mä kuulostelen jokaista suolessa liikkuvaa pieruakin, että nytkö supistaa.. o_O

Mullakin jäi mieleen jotenkin negatiivisena kun neuvolan täti sanoi mulle että rak.ultra olis hyvä varata n.20 viikon paikkeilla että on sitten vielä mahdollisuus anoa raskauden keskeytystä jos jotain ilmenee.

Muuten ihan tosi mukava ihminen ja tottahan tuo on, mutta silti meni kylmät väreet selkäpiitä pitkin enkä edes halua ajatella tuollaisia asioita. Joskus jotain voi jättää sanomatta ääneen, varsinkin raskaana olevalle naiselle :nailbiting:

Mullakin tää tän viikon rv 18 neuvola on ylimääräinen. Terkka kysy et haluanko tulla, kun normisti ne käynnit on rv 14 ja seuraava vasta 22.

Kyllä tosiaan huomaa erot paikkakunnittain. :) mutta joo,sain ke ajan onneksi ja siis tosiaan toinen neuvola käynti ja sillon onki tasan rv 17. Seuraavasta ajasta ei taas tietoa.. varmaankin joskus ru jälkeen joka on vasta rv 21+6.

Huomaa kyllä!

Mä oon sitä vähän miettinyt et ku ekalla kerralla jotain sanoin mitä oon netistä lukenut ja se mennytkään näin.. Ni nlatäti sano, et lataa netistä se "meille tulee vauva" -opus ja siellä on kaikki tarvittava tieto.

Hei oikeesti. Jos kerran kuussa käy pikaiseen neuvolassa eikä ehdi ees kysymään mitään ni yhden oppaan varassako tässä ollaan?!

Takaisin