Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos muistan oikein niin vielä näillä viikoilla ennen puoltaväliä pojan kivekset on tosi ylhäällä, joten niitä on vaikea havaita? Eli voi olla vaikea erottaa sukupuolta, kummallakin sukupuolella on vielä yleensä vähän turvoksissa jalkoväli masuaikana.

No eipä sillä nyt niin väliä. Heitin vähä vitsinä sille terkalle, että vilkase samalla näkyykö siellä pippeliä :) 2 viikon päästä on rakenne ultra ni jospa siellä sit näkyis kumpi siellä köllötelee.

Kiitos vastauksista! Ihana kuulla, että monet kätilöt ovat suhtautuneet postiviisesti uteliaisuuteen. Ensi viikkoa odotellessa :p

Joulun pyhät ja Loppiainen lusittu. Nyt olis sitten tänään 2. neuvolan vuoro. Kympiksi pitäs mennä, saapa nähdä mitä tälläkertaa siellä on. :)

Meillä jo npultrassa kätilö kerto koko ajan mitä katseli harmi jos rultrassa on tuppisuu. No eihän sille mitään voi...

Hei nyt tuli mieleen mitä piti jo np-ultran jälkeen kysyä. Näinkin tyhmä kysymys;

Eli miten te ootte siinä ultrassa?

Mulla oli ihan hölmö olo olla suht hiljaa ja ihailla pientä kun lääkäri koko ajan kerto mitä siellä ruudulla näkyy ja sit tuntu taas hölmöltä olla koko ajan "joo, hyvä, ok, kiva" :D

siis miten?

Välillä ynisin väliin jotain, mutta en koko ajan. :) Oli kivempi vaan tuijottaa mitä se pikkunen siellä touhuaa:grin

Noin mäkin olin. Eiks se oo ihan normaalia!!

No mä tuijottin kans ja välillä vaa joo, okei. :D On varmaa iha normaalii. Selkärangan kysyin onko se tossa, ku näytti siltä. :)

Mä taas kyselin niin paljon koko ajan et kätilöllä meni varmaan hermo ja odotti vaan et saa äkkiä ultrattua :D

Mulla oli äsken neuvola. Käytiin voimavarakortti läpi, juteltiin niitänäitä. Kuunneltiin sydänäänet, tais pikkunen nukkua ku tasanen jyskytys vaan kuulu eikä mittää sivuääniä <3. Kohdun yläreuna alko olla navan kohilla, seuraavalla kerralla aletaanki mittailee kohdun korkeutta. Sain verensokerimittarin mukaan, pitää alkaa mittailee sokruja, onneksi nyt aluksi vaan kahtena päivänä viikossa. Sano sitte et jos yhtää hyolettaa et onko pienellä kaikki hyvi ni saan varata lisäaikoja neuvolasta ni päästään kuuntelee sydänäänet. Mulla niin paöjo kaikkea kipuja ni miettii vaan usein et onko kaikki kunnossa. Sano et ei saa huolissaan yrittää nukkua öitä ja ootella seuraavaa aikaa ku pitää sit soittaa neuvolaan et kuunnellaan sydänäänet. Ihana terkka! :)

Neuvolassa käyty ja ihan kiva fiilis jäi. Sovittiin, että odotetaan sinne maaliskuun valmennuksiin ja jos sit vielä ahistaa synnytys sen jälkeen niin sit laitetaan lähetä pelkopolille. :) Paino samana mihin oli tyytyväinen ja sf mitta 17 :)

Onko pelkopolilla käynti sama kuin psykiatrisen kätilön luona...? Itellä tarkoitus käydä sellasella. Lähete tehdään sitten rakenneultran yhteydessä. Np-ultran aikana toinen kätilöistä sitten vaan sanoi että sellaselle sitten varataan aikaa.. Loukkaannuin paljonkin, kun ei kysytty oikein multa itseltä mitään...?

Ei synnytyspelon vuoksi vaan ihan huolehditaan siitä ettei tulis synnytyksen jälkeistä masennusta, kun on ollu elämässä vähän raskaat vuodet takana ja voimavarat välillä vähissä.

Ymmärrän että hyvä juttuhan se on tollasta varmistaa että voimat riittää äidillä ja kartotetaan tarvitseeko apuja, mutta tämä joka hoisi mun ultrauksen töksäytti sen jotenkin niin ilkeästi, ei kysynyt tahtoisinko mennä? Ja heti latistu se ilo mitä tuli kun näki pikkusen sielä kuvaruudulla..

Lopulta kun tuli kirje kotiin äitiyspoliklinikalta siihen oli jo valmiiksi pistetty "masentunut, raskaana, varataan aika psykiatriselle kätilölle...."
Olin avoimesti puhunut neuvolassa jo että olen vuosia sitten ollut vakavasti masentunut, ja saanut siihen hoitoa, ja parantunut. Myöhemmin vuosien kuluessa on ollut pieniä masennusjaksoja, mutta niistä selvinnyt terapian avulla ilman lääkityksiä. Ja että luonteeltani olen erittäin tunteellinen, mikä nousee vielä enemmän pintaan raskaana ollessa, mutta masentunut en nyt ole, ja olen innoissani raskaudesta.
Ja tästä nyt tuli sellainen fiilis että kun kerran on masentunut on sitten automaattisesti aina. :/

Joko mä olin ymmärtäny väärin tai sit se terkka sano jotain väärin, mut eipä meil lääkärineuvolaa viel ollukkaan, laaja terveystarkastus, terveydenhoitajalla. Ei se kyl kauheen laaja ollu, vähän kyseltiin, punnittiin ja verenpaineet mitattiin. Kuunteli kans sydänäänet ja hämmästeli et mul on doppleri? Painoa oli tullu 1,4kg, ihan hyvä tahti kuulemma. Lääkärineuvola onki sit parin viikon päästä..

Neuvolassa tuli käytyä tänään. Kaikki ok muuten, mutta selvis, että miulla on rh negatiivinen veri, miehellä on positiivinen, joten vauvalla on 50%-100% todennäköisyys olla myös positiivinen. Toivottavasti ei tule vauvalle harmia, jos veret ei oo yhteensopivat. Surettaa, kun en pysty suojelemaan Hippusta, vaikka en tietenkään reesustekijääni oo saanu valita.

Dana: olipa ikävä kätilö ja tylsää tuommonen "leimaaminen". Noh onneksi nuo psyk.puolen ammattilaiset osaa mielestäni asiansa niin hyvin että tuommosen kenkut lausumiset varmaan osataan jättää omaan arvoonsa.

Täällä kans neuvola käynti takana. Olipa ihana kuulla pienen sydämen puksutusta :love7 En ollutkaan kuullu niitä kun silloin varhaisultrassa viimeksi kun edellisillä kerroilla ei ole ollut ultrassa ääniä päällä, on vain ihasteltu kuvaa. Nyt doplerilla tosiaan kuunneltiin ja syke 150-155. Sf-mittaa ei vielä mitannut sanoi että seuraavasta kerrasta sitten. Muutenkin kaikki oli niinkuin pitääkin.

Mulla oli tänä aamuna lääkärineuvola. Eipä siellä ihmeitä ollut sydän äänet kuultiin muttei saatu lukemia mitattu kun pikkuinen oli ilmeisesti istukan takana piilossa. Kaikki oli niin kuin pitääkin. Tuli vähän hölmö olo kun en taas osannut mitään kysyä. Tyytyväisenä vaan kuuntelin pientä höyryveturia :)

Takaisin