Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli hemoglobiini 117, neuvolas todettiin vaan et no kyl se kelpaa, ei vissii kovin tyytyväinen ollu, mutta ei määränny rautakuuria.

Ninni, sanoko mitään tosta mitasta, eikö mee reilusti yläkäyrällä? Toki se tasoittuu, kun raskaus etenee. Ja se kertoo kohdun koon. Mittaa verrataan keskiarvoon, jonka perusteella sikiön kasvua seurataan.

Sillä kohdunpohjan korkeuden mittaamisella seurataan vauvan kasvua. Kohtu voi olla esim kallellaan taaksepäin, joilloin mitta on pienempi. Tai lyhytselkäisellä kohtu voi tulla enemmän eteen ja mitta on isompi. Tässä vaiheessa se mitta ei periaatteessa kerro vielä mitään, kunhan joidenkin raja-arvojen sisällä on. Sitten rv 36 ja siitä eteenpäin tai ehkä jopa vähän ennen ylä- tai alakäyrillä menevä voi joutua/päästä tarkastukseen, jossa vauvan kokoa koitetaan selvittää, onko napavirtaukset ok jne.

Joo SF mitta kertoo enemmän kun mittauksia on tullut enemmän. Useinhan se on muutama nro vähempi kuin omat viikot. Mut oma kroppa, vauvan sijainti sekä ennen kaikkea mittaaja vaikuttaa. Jos eri terkat mittaa niin voi tulla heittoja. Mulla esikoisen aikana SF ei kasvanut moneen viikkoon ja jouduin ylimääräisiin ultriin. Stressasin sitä kunnes lääkäri hymyili leveästi, ku näki mut ja sano "hey nään jo nyt mistä notkahdus johtuu. Sähän oot pitkä ja vauva laskeutunut". Olikohan vkot 34 yms mulla. Enkä ees oo mitenkään pitkä omasta mielestäni. 168cm.

Mulla oli toi sf-mitta 19 cm kyn kävin rv 18+6 neuvolassa. Vähän yli käyrien, mutta en aio huolestua, se voi tosiaan tasaantua siitä vielä. Ja en tiiä sit voiko se nyt jo vaikuttaa et pikkutyypin vanhemmat ei oo pienenpieniä, mä oon 170 cm ja mies on 201 cm. Toisaalta hää oli ite syntyessään vain 3,5 kg.

Mitä jos se kohdunpohjan korkeus on sit paljonkin yli raja-arvojen,eikä tasaannu :eek: mitä voi tapahtua? T .tyhmä :D

Sit meet äitiyspolille tarkistukseen. Katsovat, että onko lapsivettä paljon, arvioivat vauvan painon jne. Yleensä sille isolle sf-mitalle löytyy joku järkevä selitys :)

Thänks <3 :) Mulle ei oo mitään puhuttu ees mitasta

Eikös sitä normaalisti aleta seuraamaan vasta joskus vko 20-> ? Taulukko on (ainakin mulla) siellä äitiyskortin takana.

Riippuu vähän neuvolasta, mutta käytännössä joo puolivälistä eteenpäin, kun ei sillä mitalla oo ennen sitä mitään merkitystä :)

Minulla neuvolassa mitattiin viimeksi, mutta ei sanonut mitään senttimäärää. Näytti vain, että kohdun pohja on jo navan yläpuolella. Eipä tuo sf mittaa taida muutenkaan olla kovin tarkka monikkoraskaudessa.

Ei oo mullakaan mitattu vielä, tais olla puhetta että ens kerralla mitataan helmikuun alussa ja sillon mulla viikkoja 22+. Esikoisen aikana alettiin mittaamaan näköjään vasta viikolla 26+6.

Mulla ei oo otettu mittaa ollenkaan...kaikki oli ok neukusa, vauvan syke 145, hb oli vähän laskenu vaa nii kuulemma kuuluukin laskea. Siitä alapään painon tunteesta sano että on kohtu jotenki alempana mut tukivyötä käyttää ja jos rupiaa kovemmasti painaan ja tulee supistuksia nii sit pitää ottaa breikkiä töistä...ni ja painoa oli tullu sen verran reilusti lissää että jätin tänää pullan töissä syömättä ja eilen heti illasta käytiin luisteleen :DD

Ööm milleen tuo sokerirasitus? Mulla ei oo ollu siitä puhettakaan neuvolassa.. Että määräytyykö se sitten painoindeksin / iän mukaan - että kaikki ei siihen edes joudu?
Seuraava neuvola vasta 3. helmikuuta, tuntuu ikuisuudelta nää välit.. Onneks kuitenkin rakenneultra hiukkasen ennempää :)
Sain vielä pissapurkit mukaan joulukuun neuvolasta, kun kokoaika joudun ramppaa kotona vessassa ennen neuvolaan lähtöä, jolloin itse neuvolassa ei enää vaan sitte tuukkaan mitään...! :D

Ei siihen automaattisesti joudu :)
Syitä on ikä, sukurasitteet, painoindeksi ja aiemmat raskaudet (jos ollu radi).

Ookoo :) no ei mulla sitten kai oo sellasta kun sukurasitetta ei, ikää 22 ja painoindeksi ok.
Mut seuraavaks pakko kirjottaa muistilappu itelle neuvolaan että muistas kysyä siitä hepatoosista, ja onko se periytyvää.. Äidillä siis oli molemmissa raskauksissa. Ja vissiin ainoo oire on kutina, mut mulla iho kutii muutenkin talvella ja nyt kun iho venyy... Mut äippä sano että kyllä sen sitte huomaa kun se on ihan sietämätöntä.

Alle 25v jolla bmi alle 24 ei joudu sokerirasitus kokeeseen. Periaatteessa kaikki muut joutuu.

Mä luulen kans, että hepatoosin tunnistaa, jos se osuu kohdalle. Syyhyää sit kunnolla, varmaan verrattavissa hiivatulehdukseen, joka on sie-tä-mä-tön-tä!! Hepatoosissa kai kädet ha jalkapohjat kutiaa eniten?

Takaisin