Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä, että otat tuollaisen tuen vastaan :) vauvan syntymä ja hormonimyrsky sen jälkeen _saattaa_ nostattaa odottamattomia tunteita. On vähän valmiimpi ottamaan tunteensa vastaan, jos jotain niiden kanssa tuleekin. :)

Muistaa vaan, et jos pakkauksen haluu niin se piti vissii viimeistää kaks kuukautta ennen LA hakea.

Katotaan nyt viittinkö tota ukkoo raahata jokaseen käyntiin mukaan, kun siellä ei mitään ihmeellistä oo. Äänet kuunellaa ja ne mies kuulee kotonakin. Valmennuksiin sit toki yhdessä.

Meillä mies ei oo päässy vielä kertaakaan neuvolaan, ei kumpaankaan ultraan, no kerran se oli mulla labrassa mukana.

Eka ultra oli vähän sillee et ittee jännäs onkp töissä ku aika saadaan, mut osu vapaapäivälle. Siellä sit yhdessä katottiin rakenneultraan aika silleen, että pääsee mukaan. Aamuaika ja lähtee sit töihin. Toki noilla on niin joustavaa et pystyy vaihtaa vuoroja tai lähtee töistä hiukan aikasemmi jotta pääsee. Neuvoloita varten ei tarvi kyllä olla töistään pois. Ultrat mulle tärkeempii et pääsee mukaan. :)

Minkähänlainen toi valmennus nykyään on? Onko se joka paikkakunnalla? Vieläkö ne päästää synnytyssaliin? Opetellaanko siellä vauvanhoitoo? Luentoja? Vai kuitataanko ne nykysin jollain netti power point diaesityksellä? Siitäkään ei oo ollu vielä mitään puhetta...

Ja mä oon jostai lukenu et jos äp hakua lykkää tahallaan niin se voidaan evätä kokonaan.

Valmennukset vaihtelee paikkakunnan mukaan. Meillä oli tosi ihanat valmennukset neuvolassa! Imetyksestä, vauvan hoidosta, parisuhteesta, synnytyksestä jne. Ja uutena juttuna stnnytysosastoon tutustuminen sairaalassa, siellä myös luentomainen tilaisuus käsittääkseni kivunlievitysmenetelmistä jne (en oo ite käynyt tuossa).

Ja on totta, että äp voidaan evätä turhasta viivyttelystä.

Mä oon käsittänyt et meillä se valmennus olis muutama tapaamiskerta neuvolan tiloissa.

Synnytyssairaala on 70 kilsan päässä, kiinnostais tietää pääsisikö sinne tutustumaan etukäteen. Se vois olla mielenkiintoista ja löytäis ehkä näin ensikertalaisena paremmin paikalle :)

Toisaalta kyllä epäilen et onnistuisi, tuskin siellä on resursseja mitään esittelyjä pitää :D

Meillä on neuvolan kautta järjestetty pari kertaa, synnytystä, imetystä ym käsiteltävät kerrat. Valitettavasti meidän paikkakunnalla ei ole mahdollista päästä synnäriin tutustumaan etukäteen. Synnäri kyllä järjestää jonkun parituntisen "valmennuksen", mutten ole kauheita kehuja siitä kuullut. Ja meillä tosiaan nuo valmennukset ihan vapaaehtoisia.

Tai siis me kesäkuiset alotetaan noi valmennukset oliko se maalis, huhtikuussa.

Taysissa ainakin kylvetykset ym opetetaan dvd:llä. Tapauskohtaisesti tietenkin, kaikkia ei uskalla päästää kotiin jos ei oo kädestä pitäen opetettu.

Pahoittelut, jos kysyn jo kysyttyä asiaa, mutta onko täällä jo Helsingissä rakenneultrassa käyneitä? Todennäköisesti ei ainakaan hirveen montaa vielä, varmaankin parin viikon päästä vasta :happy:
Olemme keskustelleet rakenneultrasta ja sukupuolen selvittämisestä, ja kallistuneet sen puoleen, että kysäisemme jos jotain näkyy. Nyt mietityttää se, että onko se tosiaan kätilöstä kiinni, kertooko jos näkee, ja onko jonkun sukupuolitiedusteluihin suhtauduttu jotenkin negatiivisesti?

Ei se meille todellakaan ole tärkeä asia, mutta uteliaita olemme, ja mietin että uskaltaako sitä edes mainita vai odottaako vaan jos kätilö itse ottaa puheeksi. Ensikertalaisia ollaan, eikä tiedetä miten toimia!! :shy:

Mä oon sitä mieltä et jos kätilö vetää he-ma-pa:t henkeen siitä että ASIAKAS kysyy lapsensa sukupuolta, niin suosittelen sille kätilölle jotain vuorovaikutus kurssia :D tai alan vaihtoa :D

Mowcow itse molemmilla kerroilla, kun oltiin rakenneultrassa, niin kätilö itse kysy haluatteko tietää. Haluttiinhan me. Eikä me oltais odotettu loppuun asti et kysyykö.Vaan siinä ihmeteltiin kaikki vauvaa ja sit he varmaan näki selkeästi sukupuolen ja samalla kysyivät. Todella positiivisia kokemuksia on. Miks ei haluaa kertoa? Sehän on niin luonnollista haluta tietää nykyään. Ja vaikka olis vähän nihkeämpikin tyyppi kyseessä niin rohkeasti vaan et "halutaan tietää jos mahdollista/ei haluta tietää sit, älä mainitse kiitos".
Niin ja me kyl käytiin Jorvissa. En tajunnu aluksi et kysymys oli NKL/kättärissä käynneille :D

Mun mielestä se ei oo vaan kätilön päätettävissä kertooko sukupuolen vai ei jos tulevat vanhemmat sen haluaa tietää, sanomattakin selvää, että sit se kerrotaan! Asia erikseen jos ei oikeesti nää kumpi on.

Kyllä niitä kätilöitä vielä valitettavasti on, jotka sanoo, ettei tämän ultran tarkoitus ole sukupuolta selvittää ja hän ei halya arvailla, joten eivät kerro mielipidettään ollenkaan. Tympeää, mutta minkäs teet... mustavalkoinen ihminen on mustavalkoinen.:confused:

Mut meillä oli np ultrassa tosi ihana kätilö, kumpa olis nytkin ja voi että jos olis vuorossa sillon ku on synnyttämässä.

Meillä oli rakenneultrassa loistava kätilö, joka ultrasi tosi tarkasti kaikki rakenteet selostaen meille samalla koko ajan, mitä ruudulla näkyy esimerkiksi aivojen ja sydämen toiminnasta. Lopuksi tiedusteli, onko meillä jotain kysyttävää. Ja siinä sai sitten mies kysäistä sukupuolesta ja ihan mukisematta kätilö sitten siirtyi ultraamaan vielä vauvan jalkoväliä. Muuten ei tosiaan jäänyt kysyttävää, koska kätilö oli niin perusteellinen ja kertoi aina kaiken olevan juuri niin kuin pitääkin. Koko homma taisi kestää n. 45 minuuttia. Tosi hyvä mieli jäi ja sama kätilö oli nyt kakkosen np-ultrassa meillä. Toivottavasti nähdään taas rakenneultrassa, koska olen myös kuullut tyypeistä, jotka eivät oikeastaan sano mitään koko toimituksen aikana, jolloin tietysti helposti itse rupeaa panikoimaan, että jokin on pielessä. o_O

Mulla oli tänää kolmas neuvola käynti. Käytiin läpi ihan perusjutut ja sellanen voimavaramittari lappu joka saatiin viime kerralla mukaan täytettäväks. Sit koitettiin kuunnella sydänääniä, mut ei saatu kuuluviin ni sit vielä ultrattiin!! Jipii. Oli kyllä ihana nähdä taas pientä rakasta pitkästä aikaa. Terkka koitti tiirata jalkoväliäkin, mut ei siellä mitään näkyny. En tiiä sit et voisko tosiaan olla ettei siellä oo sitä pippeliä vai oliko vaan niin huono kuva ettei siitä oikeesti saanu selvää. Ite kun ei osaa noita kuvia tulkita.

Takaisin