Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suunniteltu sektio tai kiireellinen sektio tehdään yleensä puudutuksessa. Hätäsektio vaan jos vauvan tai äidin henki vaarassa. Itelle toi kiireellinen sektio tehtiin spinaali puudutuksessa ja oli nopeeta toimintaa. Pari minuuttia niin vauva oli pihalla. Nyt varmaan vois kestää kauemmin kun on kiinnikkeitä edellisestä leikkauksesta. Mua ei leikkaukset pelota kun on jo muutaman kerran leikelty ja nukutettu ja kaikki menny hyvin puudutteiden ja nukutusaineiden kans. Sehän siinä tietty oli kurjaa ettei saanu vauvaa heti syliin mut isän sylissä oli pesun jälkeen.

Kopsaan nyt tännekin puolelle. :)

Neuvolassa käyty, kuten arvalinkin pissa ok, paineet ok, sf mitta edelleen hienosti keskikäyrällä, sydänäänet löyty heti ja anto nyrkistäkin anturiin. :D Aika ylhäällä neiti viihtyy joten ei ihme jos hengittäminen välillä hankalaa ja sanoi, että kohdun korkein kohta vielä vähän nousee ja olo voi olla tukalampi, mutta lohdutti, että helpottaa, kun alkaa laskemaan. :) Siitä lääkärikäynnistä mainitsin ja sanoi, että ikävä kyllä en ole ainoa joka saanut huonoa palvelua ja sanoi että voin hyvin tehdä valituksen.

Ja ilmeisesti nyt alkaa käynnit tihenee, seuraava aika parin viikon päästä. :)

Kävin tänään ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa ja nyt vasta tajusin että lääkäri on kirjannut korttiin että vauvan syke ollut 135.. onko tuo vielä normaali/ hyvä syke? Ei lääkäri mitään ainakaan sanonut.. mutta ennen sykkeet ollut vähintään 150.

Sf oli jo 28 eli yläkäyrillä yhä mennään ja vauva nyt rt:ssa :Heartred mutta kai se siellä vielä mahtuu kääntymäänkin jos tahtoo..

On normaali syke tuo. Lepo hetkelle voinu sattua se mittaus niin sikiön syke rauhallisempi. Täälläkin sykkeet vaihtelee 130-160 välillä mutta enimmäkseen ovat tuolla 150 tienoolla.

Mulla maanantaina taas neuvola, silloin rv 32+4. Edellinen neuvola oli 16.3. rv 28+4. Silloin terkkatäti tunnusteli vatsaa ja sanoi että vauva on sellaisessa asennossa että sf-mitta on suurimmillaan (jotenkin "pysty"asennossa) ja sanoi että saatetaan mennä asennon takia yläkäyrillä tällä kertaa. No niinhän mentiinkin sf mitta oli 29,5 ja tosiaan raskausviikkoja oli 28+4. Olisi pitänyt olla jotain 24-28 kai...kuinka paljon yli pitää käyrien mennä että tutkitaan lisää? Että onko jättivauva? :D No, tuo vauvan asentohan kai selitti viimekertaisen kun meni jopa yli, mutta katsoin että sitä edellisellä neuvolakerralla oltiin kyllä yläkäyrän tuntumassa.
Ensimmäinen raskaus, niin ei yhtään tiedä kuinka yleistä on "poiketa käyriltä" ja kuinka suuri poikkeama suuntaan tai toiseen on liikaa että lähdetään katsomaan tilannetta tarkemmin?!

Momcow toi SF mitta voi toisiaan heittääkin pahasti suuntaan tai toiseen. Paljon riippuu mittaajasta sekä vauvan asennosta. Jos yks kaks tulee jyrkkä lasku/nousu ja monta kertaa mitattu, niin terkat usein lähettää äidin kokoarvioon äippäpolille. Ja SF ei oo enää kovin luotettava viimeisillä viikoilla, koska silloin pienikin muutos vauvan asennossa antaa mittavirheen.

KIITOS Harmony! Kannatti taas kysyä viisaammilta :happy: Eli tärkeämpää on ehkä että sf-mitta tavallaan pysyy jonkinlaisessa linjassa, eikä niinkään se että olisi juuri keskikäyrällä? Toivottavastui päästään kuitenkin maanantaina sinne viivojen sisäpuolelle, että saan mielenrauhan. Muutenkin synnytys jännittää, niin vielä ajatus super-isosta vauvasta kauhistuttaa! Vaikka juuri jostain luin, että vauvan koolla ei yleensä ole kovin suurta vaikutusta siihen, kuinka helpoksi/vaikeaksi äiti synnytyksen kokee. :dummy1::dummy: Silti jotenkin ensisynnyttäjänä ajattelee, että kunpa ei olisi mikään viisikiloinen!

Eilen käyty neuvolassa kaikki muuten kunnossa mutta tälle päivälle tuli lääkäri käynti niiden supistelujen takia. Paikat onneksi kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä vielä hyvin, ainoastaan että meidän jäpikkä puskee päällään jo kohdun suuta voimakkaasti. Puskemisen ja supistelujen takia jouduin sitten saikulle pariksi viikkoa aluksi. Joka tuntuu kyllä toisaalta ihan jees että pääsee huilaamaan ja lepäämään mutta miten mä saan mun päivät nyt kulumaan! :D onneksi ei kuitenkaan tullut täyttä liikunta kieltoa vaan kevyttä liikunta omien tuntemuksien mukaan saa harrastaa. Näinköhän sitä pääsee vielä töitten pariin.. :s

Tostaina oli neuvola. Painoa itellä tullu viime kerrasta +300 yhteensä raskauden aikana melkein 10kg. Hemoglobiini laskenu 112 joten rautaa pittää ruveta syömää. Sf mitta 29 ja sykkeet +135. Eli kaikki hyvin aikoja alkais nyt olemaan sen 2-3 viikon välein mutta itellä nyt aikalailla muutenkin jo ollut. :)

Ä-polilla kontrollissa käyty. Tunnin ja vaetin jouduin oottaa et pääsen ku oli ajat vähä myöhässä. Vauvalla kaikki hyvin. Virtaukset hyvät, liikku kovasti ku muksautteli lääkäriä ku kokeili kohdun kokoa yms. Painoarvio 1800g. Jotenki kuulostaa hullulta et ois 10 päivässä 465g kasvanu mut niin se oon minäki kasvanu siinä ajassa melkeen kilon :D. Mulla kohdunkaulan ja suun tilanne ennallaan. Kohdunkaulalla pituutta 2,6 senttii, ulkosuulta sormelle vähä raottu mut sisäsuu on onneksi tiukasti kiinni. Pyysin vielä haaruksia kahtoo ni kassithan siellä oli näkyny :) nyt oon varma et poitsu tulee vaikka oon tienny sen aijemminki mut silti ollu semmonen olo et jos se onki tyttö :D

Tänää neuvolassa käyty, sf 31, verenpaineet ok, pissa ok, sydänäänet n.140. Kyselin radi tuomion takia painoarviosta ja synnytystapa-arviosta mutta totes vaan et ei oo tulossa >:( mainitsin vielä mun pelostani tuon vauvan painoa kohtaan. Ei ottanu kuuleviin korviinsa :( kai se täytyy ite mennä yksityiselle ylimääräseen ultraan et sais edes jotain tietää...

Tarkoitatko SF-mittaa vai masun ympärystä?

Noista Sf-mitoista on oma ketju, mistä löytää varmaan aika hyvin niitä mittoja :)

Täällä oli sf 32... Ollu kokoajana käyrien yläpuolella, johtuen tosta rasvapatjasta.:sorry: Sokrurasituksessa kaik 3 arvoo oli koholla, jonka takkii joudun/pääsen kontrolleihin ja vaavin mittoja tutkittaan. Vaavi on normaalikokoinen aikaansa nähden.

Janna88, mikäli pystyt käymään yksityisellä ja se huojentaa mieltäsi, suosittelen käymään siellä.

Täällä tänään lääkäri ja vauvan paino noin kilon. Rv 30+2 menossa. Nyt sit mietitään et miten edetään kun ei tuo ole näyttänyt saaneen painoa juurikaan kahdessa viikossa. Virtausten ja blokin tilanne ennallaan mutta lääkärin mielestä lapsiveden määrä olisi vähentynyt. Loppuviikosta taas uusi ultra ja ehkä sit ollaan viisaampia. Sen tiedän ettei kesäkuulle asti päästä ja sektio on edessä.

Onpas freyjalla kurja tilanne siellä :/ toivottavasti vauva kuitenkin ottaisi vähän painoa lisää ennen kuin syntyy :) pidetään peukkuja sinulle pystyssä että kaikki menee hyvin! :)

Takaisin