Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en tiedä vielä miten tihenee käynnit, viikon päästä neuvola, jospa siellä selviää.

Täällä on kuukauden välein rv 36 asti, sit on rv 38 ja rv 40 ja siitä eteenpäin viilon välein tarvittaessa.

Muokattu viimeksi:
Espoossa taitaa olla siten muuttunut, että 36vkojen jälkeen ei oo enää viikoittain. Vaan 36,38 ja 40. En tiedä miten sitä ennen. Mulla on itselläni seurv.kerta vkot 30.

Sokerirasitus meni muuten hyvin mut vika tunti meni vaakatasossa. Vissiin sokerit aika matalat mut se täti sano et voi tulla huono olo. En sentää oksentanut/pyörtyny ja huomenna soitteleen neuvolaan tuloksia, meitähän oli monta tänä aamuna samalla asialla!!

Hammashoitajan käynti oli taas oikeen positiivinen yllätys. Asiallinen nuori täti, ei haukkunu mua. Kun viimeks kävin julkisella puolella niin monesti täti haukkunu mut ja itkien oon poistunu koko vastaanotolta ja päättäny etten enää ikinä mee. Se se hammaslääkäri/hoitajakäynnin tarkotus vissiin on. Jäi oikeen positiivinen mieli tästä käynnistä.

Ja lopuks vielä sano et 2 vuoden kuluttua uusiks. 3 vuoden kuluttua hammaslääkärikäynti. Eli kaikki kunnossa ei ollu reikiä.

Nukuin sit 2 tunnin päikkärit kun tulin kotiin.

Mulla ensi viikolla sokerirasitus. Ei kyllä millään huvittais. Tehtiin jo tuossa aikaisemminkin ni kokoajan makasin, hiki kaatu päältä ja pyörrytti. Ei ole ikinä ollut niin huono olo. Voi olla että luovutan jos on yhtä kauheeta. En usko että tuo testi on ainut keino. Voihan sitä verensokeria muutenkin seurata.

Huono olo tuli kyllä tosissaan toisella tunnilla. Vieläkin heikottaa, kiva olla ilta töissä ku heräs ni aikasinkin. Huomen aamulla neuvola ja kuulen sit tuloksetkin :-) Kyllä jännittää...

Mulla meni huono olo ohi kun söin eväät vikan verikokeen jälkeen.

Neuvolakäynti takana ja oli kiva kuulla, että th oli tyytyväinen kun painoa tullut lisää alkupainoon verrattuna nyt 1,5kg (paino reippaasti ylipainon puolella, niin ei edes juuri tarvitsis nousta). Sokereista oli (pysyneet alle rajojen) myös iloisesti yllättynyt. Ainoa mikä mietitytti, oli sf-mitta. Rv nyt 24 ja sf-mitta JO 30 :eek: vastaa kuulemma n.kuukautta pidemmällä olevia...toivotaan, että siinä on omaa massaa mukana eikä meille ole tulossa mitään jättiläistä :D
Tosin sain lähetteen äitipolille kontrolliultraan tuon takia (kiva päästä vilkaisemaan masumyyrää)

Munkin pitää muistaa soitella tosta eilisestä sokerirasituksesta. Illalla oon varmana ihan puhki kun 100 muutakin asiaa hoidettavana tähän hätään ja tänää. Sunnuntaina oli kiva päivä kun pohdin et sain kerrankin kaikki asiat hoideltua mitä olin suunnitellu tehdä, ainakin jokunen yleensä jää. No tuli sit muutama asia mieleen kuitenkin mitä jäi mut ei haittaa. Ehtiihän noita vielä.

Muoks. Ja ois se kyllä tosi kiva jos tulis jotai tuloksia ihan itestää kun tuntuu et aina saa olla soittelemassa neuvolaan millon mistäkin syystä!!

Muoks2. Tässä on taas tää hyvä puoli et on vuorotyö kun en mä joka viikko kehtais neuvolaan työajalla soitella, pari kertaa oon ihan pikaseen soitellu kun on ollu pakko.

Huomenta naiset! Mäkin istun sokerirasituksessa parhaillaan.... "Ihanan" kamala vadelmasokerilitku juotu ja nyt sit hengaillaan ja naureskelen täällä, kun alkoi hirveet bileet masussa heti ekan kulauksen jälkeen :smiley-bounce013 Niin söpöä. <3

Kyllä on noi pienet niin sokeriaddikteja jo masusta saakka..

Hauska, kun niin monella muullakin sama tilanne lähipäivinä. Tosi hyvä juttu Freyja ettei sulla radia ollu. Ite jännittelen kans tulosta, huomiseksi kuulemma valmistuu. Mut kurjaa noi pahat olot, mitä tästä seuraa... Ei ollenkaan kiva. Mullakin eväät pakattuna mukaan, ja aion tuhota ne heti kun vika verikoe on otettu :smiley-bounce012 Kauheeta, kun ilman aamukahviakin joutuu ihminen olemaan näin kauan... :eek::)

Edit: toi on kyl huippua, et saa tekstarilla suoraan tulokset, eikä tartte soitella ja jonotella linjoilla. Muistan, kun olin ite esikoisen aikaan päivätöissä ja monesti viikossa tuntui olevan jotain soitteluja/käyntejä tms. omien asioiden hoitoa, jota oli vaan pakko hoitaa työpäivän aikana. Tuli ihan huono omatunto välillä, kun hommia piti siirtää näin oikeastikin tärkeämpien asioiden tieltä. Vuorotyö on kyllä hyvä tätä aatellen. Toisaalta, sit kaikki hoidettavat asiat saattaa pakkautua niille vapaapäiville, eikä ehdi möllötellä tarpeeksi. :smug::smug:

Muokattu viimeksi:
Harmony, nyt kun on tässä odotellessa aikaa, niin kurkkasin mun äitiyskorttia 2013 lopulta, jolloin olin viimeisillään raskaana esikoisesta. Ja Espoossa siis tämä.

Neuvolakäyntejä on ollut silloin rv 30 jälkeen kahden viikon välein (32, 34, 36) ja rv 37 alkaen viikoittain aina laskettuun aikaan asti. Ja mulle buukattiin 2 yliaikaiskontrollia myös viikon välein, joita en kyllä tarvinnut, kun vauva syntyi päivää ennen la:ta.

Mulla siis tällöin esikoisen odotus, normaali raskaus, jossa ei mitään ihmeellistä.

Nykyään käyntejä siis n. puolet vähemmän loppuaikana... o_O

Alina joo mullakin kun odotin 2012 kuopusta oli just noin. 22, 26, 30, 32,34,36 ja siitä eteenpäin viikoittain kunnes syntyi. Kaipa on koettu, et turhaan ei juoksuteta äitejä ja resussit muuhun :D

Juu, totta. Ihan niinku ois vähän muutosvastarintaa täällä havaittavissa... :) Heh. Ei vaan eihän siellä "turhaan" oo kiva juosta itestäkään, vaikka onhan niitä sydänääniä ja masumittoja aina kiva seurailla. Pääasia musta on, että jos tuntuu, että tiheämmille käynneille on tarvetta tai raskauden seuranta sen muuten vaatii, niin näissä tapauksissa neuvolaan pääsee tiheämminkin. :)

Käyty nlassa, lääkäriaika oli kyseessä. Olin odottanut tilannekatsaustani sen 2viikkoo, sitte nlassa Lari oli tuttuun tapaan 1h myöhässä kö oli tälläkertaa omalääkäri tekee sisiksii. Mä en arvosta kyseistä lääkärii millään tasolla, kö se ei arvosta asiakkaidensa kallista aikaa ( olipa kyseessä pikkuvauvat, teinit, keski-ikäiset tahi vanhemmat) vaan kuppaa lounaalla ja kahvilla enempi kuin uskon tes-ssä sanottavan, eikä hällä oo intressiä tehä työtään vaan oottelee vaan edessä häämöttävää lomaa. Eikä tämä lääkäri ole saanut tk-puolella mittään järkevää diagnoosia aikaiseksi, jos on joutunut käymään erilaisten asioiden vuoksi hällä. Epäilen suuresti hänen taitojaan toimia ammattimaisesti ja osaavasti. Jotenka, tunsin oloni varsin epämiellyttäväksi kö ko. lääkäri pisti sormet sisään ja oli jotakin mieltä arviossaan. Ainut plussa oli että näin pikkuhetken minivauvaa ultrassa. Viikon päästä käyn kasvukontrollissa äipiksellä, joten sitä hetkeä innolla odottamaan jääden.

Hyvä, Harmony että annat palautetta. Toi on ihan tosi (huomattu täälläkin) että nuo käynnit tuntuu tuolla sairaalan puolella olevan niin pikaisia, ettei siinä pysty oikeasti keskustelemaan asioista. Kyllä ne on kysyneet molemmilla kerroilla vointia, mut tuntuu että ihan sama vaikka vastais että "mitäs tässä, verta valunut viikon alapäästä ja suunnittelen räjäyttäväni eduskuntatalon". Ei nyt ehkä näin kärjistetysti, mutta kuitenkin. :grin

Mun mielestä noita neuvoloita on ihan tarpeeks ollu täällä päin, mulla ei toisaalta ole mitään riskiraskautta, mutta ensimmäistä odotan. Aina on kuitenkin saanut apua soittamalla ja varmasti saisi ylimääräisiä käyntejä kun vaan vaatisi. Mua ahdistaa se mittailu ja puntarointi, vaikka niissä ei ole mitään hämminkiä ollut, joten sopii mainiosti tää 1xkk. Mutta aika yksin täällä/siellä/missä vaan odottaja tuntuu olevan; paljon joutuu itse selvittämään ja miettimään asioita. Mut yhden tosi positiivisen asian oon huomannut meidän neuvolasta; kun sinne soittaa ja esittelee itsensä niin ei tarvitse omaa henkilötunnustaan sanoa, tulee jotenkin "tutumpi" ja turvallisempi olo. :smug:

Lääkärissä käyty kipujen ja tuntemusten takia. Passitti saikulle, eikä kuulemma enää ole töihin palaamista ennen äitiysloman alkua. Eli tämä mamma jäi tänään lomille näillä näkymin.

Paineet olivat vähän korkeat, joten niitä joudun nyt seurailemaan kotona tarkemmin. Kotona tuossa mittasinkin jo ja ihan normaaleja lukemia näytti. Mistä lie sitten johtunut neuvolassa nuo kohonneet luvut.. Pissa oli puhdas ja painoa tullut hyvin ja tasaisesti. Raskausmyrkytystä ja sen oireita seuraillaan, vaikka todennäköisesti oireilu ei siitä johdukaan. Kaksosraskaudessa riskit ovat kuitenkin isommat.

Sisätutkimuksessa kohdun ulkosuu oli ilmeisesti lähtenyt avautumaan, mutta kanavaa oli riittävästi jäljellä ja sisäsuu oli tiiviisti kiinni. Kurkkasi vauvojakin sen verran, että tarkisti sykkeet ja liikkeet, sekä tarjonnan. A oli kääntynyt rt aiemman jalkatarjonnan sijaan ja B makoili poikittain. B jumppasi aamulla jotain omiaan, joten liekö silloin sitten kääntynyt. Onneksi näköjään kääntyilevät vielä paljon, eli väärä tarjonta tässä vaiheessa ei ole vielä huono asia. Jotenkin vain tuntuu, että nuo vauvojen kääntymiset ovat niin työn ja tuskan takana oman vatsanahan venyessä ihan viimeisilleen kavereiden muokkaillessa huonejärjestystä uusiksi, että voisi kuvitella tilaa olevan jotenkin paljon paljon vähemmän.

Nonni, ehkä on tosiaan ihan hyvä, että lomailet loppuajan! Mulla nousi paineet viimeks, kun juttelin siinä samalla th:lle jotain, mutta mittas uudelleen ja oli ihan ok, kun en puhunut mitään. :)

moonflower, terkka mittasi paineet kaksi kertaa, kun ensimmäinen lukema näytti niin kovin korkealta, mutta ei se toinenkaan mittaus juuri parempia arvoja antanut. Sillä varmaan kotona käskivätkin mittaamaan, kun siellä voi olla ihan rauhassa, eikä jännittele turhia.

Takaisin