Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äskön oli neuvola (4. kerta). 23+5 / paino +600g viikossa = kokonaisnousu raskauden alusta 5,4kg / pissa puhdas / hb 120 / paineet ok / sf-mitta 21cm / syke +150 / liikkeet ++ / turvotus +/-.

Kaikki ok, onneksi paino ei oo enempää noussut vielä!!
Koska lääkäriä ei ole tiedossa ennen rv 36 niin th pyysi soittamaan mikäli supistelut jatkuu/kovenee/kipeytyy tästä, sit varataan ylimääräinen lääkärikerta. Ihan ihmettelin, aika yllätyspositiivinen reaktio tältä th:lta. :rolleyes:

Ainiin, ja hakemukset todistuksineen jätetty suoraan Kelan laatikkoon. :happy:

Miäki kävin äsken, painoa tullu ed. Käynniltä 2kg, eli yhteensä 4.5kg. Hemppa oli enää 103, eli rautakuurin sain. Sf-mitta jotaa 18-19, just keskikäyrän alapuolella. Eli kaikki hyvin, hb:ta lukuunottamatta. Sen kyl arvasin ku on ollu veto ihan veks jo pidemmän aikaa. Painonnousuun oon kyl tyytyväinen, et on pysyny maltillisena!

Vitsi ku miettii aika maltillisia ollut kesämammat painon suhteen ;). Jopa meillä kaksoisodottajilla on ollut suht ok painonnousu. :D

Mä oon ihan yllättynyt ettei tullu ku se pari kolme kiloa ja osa menee ihan täysin herkuttelujen piikkiin. :D

Necklace täälläkin 2 kuukauden välein ollu neuvolat ja mä hakkaan niin päätäni seinään ja annan kyllä palautetta kun seuraavan kerran käyn kun muualla Suomessa uudelleensynnyttäjätkin käy useemmin ja samaan aikaan kuuluis kyllä kaikilla lähtee neuvolakäynnillä vähemmällä. Kohta mulla on viikko 30 menossa ja oon käyny 3 kertaa neuvolassa ja lääkäriä en oo nähnytkään :BangHead ei sillä et joku ois välttämättä hätänä mut kaikille samat säännöt!!

Ja mullekin sanottiin et viikolta 28 tihenee käynnit mut sillä viikolla ei oo käyntiä ja lääkärikäynti vol 1 on viikolla 30 jokohan se sillon tihenis ja ja kai mä ehin käyä sen 8 kertaa neuvolassa? Eli vko 32, 34, 36 ja 38?? Miltähän viikolta lähtien on joka viikko vai onko enää? Ja ensisynnyttäjällä piti olla se yks käynti enemmän kun uudelleen synnyttäneille???

Hei miten noi lääkärineuvolat menee? Kuinka paljon niitä on? Tai näköjään nääkin vaihtelee ihan hirveesti. Mulla on ollut yks lääkärineuvola rv 9+1 ja seuraava on siinä rv 27 tienoilla, onko tuon jälkeen vielä lääkäriä vai mahtaako olla viimeinen? :rolleyes:

Onko mulla viikolla 30 ainokainen??? ja onko jo se alle 155cm synnytystapa-arviokin jo poistettu??? Sit mä vaadin kyllä suunnitellu sektion syyllä et ei olla todistettu et vauva mahtuu syntymään kun isänsä on kuitenkin yli 30cm pitempi kun mä....

Sun kyllä Mira kannattaa vaatia kunnollinen tarkistus synnytykseen liittyen jos olet kovin lyhyt. Synnytystapa-arviota ei kyllä vielä tehdä noin aikaisilla viikoilla ainakaan mun tietääkseni?

Meillä on ensisynnyttäjillä lääkäri silloin rv 17-18 ja seuraava vasta rv 36 (kaikilla), tänään just kysyin. Enkä ees kaipaa lisää lääkärikäyntejä, jos ei olo sitä ala vaatia.

Mulla oli viime viikolla raskauden ainoa lääkäri, rv 25+5. Seuraava neuvola taisi olla kuun lopussa.

Siis koko Suomessa oli suositukset about 5v sitten rv 14-16, rv 26-28 ja rv 36. Muistaakseni. Sitten ainakin meillä Espoossa muuttui niin, että oli 26-28 ja 36 vkoilla uudelleensynnyttäjillä. Nyt sitten on ilmeisesti rv 15-18 ja sitten 36. Eli 2011 mulla oli kolme lääkärikäyntiä, 2012 kaksi ja nyt on paljon ku on riskiraskaus. Mutta äippäpolilla. Ei neuvolassa.
Muoks. Ja oon kyl ymmärtänyt neuvolasta, että 36vkoilla olis koko Suomessa. Koska sillonhan on tarkoitus katsoa vauvan tarjonta. Ja sitä kautta lähettää äiti mahd.synnytystapa-arviointiin.

Meillä on edelleen 3 lääkäriä neuvolassa kaikille... En tiedä mitä ois 29rv lekurissa kun meen ite äitipolille.. Ihan ekahan meillä on n.rv9, ultra siis.

Suositukset perustu aluksi 1/3 lääkärinkäynti tuli pois sulkea mm.mahdolliset tulehdukset, 2/3 huomata mahd.uhkaava ennenaikainen synnytys ja 3/3 lääkäri tarkistaa tarjonta yms. Näin muistelen ku joskus sain infon lääkärikäynneistä, kun aloin odottaa 2010 syksyllä esikoista. Mutta en tiedä mites nykyään. Ja luonnollisesti kunnissahan on eroja. Ja kyllä terkan pitäis osata jokaiselle odottajalle kuitenkin "räätälöidä" sitä odottajaa palvelevat käynnit.

Keski-Suomessa ei ainakaan 2013 ollut enää lääkäriä, joka katsoisi tarjonnan. Mullakin oli esikoinen silloin jossain vaiheessa perätilassa ja jos ei olis kääntynyt tiettyihin viikkoihin mennessä niin sit ilmeisesti olis ollut vielä lääkäri. Synnytystapa-arviota ei ollut mutta senkin ilmeisesti tarvittaessa saa. Eli samalla tavalla oli täällä pari vuotta sitten kuin on nytkin, ainoa lääkärikäynti on tässä about viikoilla 25-30

Mä suuntaan sokerirasitukseen ja hammashoitajakäynnille, ah ihana vapaapäivä....

Mulla on sokerirasitus perjantaina. Kohta on lähettävä pissimään purkkiin tohon neuvolaan kun epäilen pissatulehdusta :/ Ei oo ikinä vielä ollu mut tää on aika ikävä tunne. Onneks ei oo tohon terveyskeskukseen kun parin minuutin kävelymatka :)

Mulla on seuraava neuvola kolmen viikon kuluttua, sen jälkeen kahden viikon välein ja rv 36 lähtien joka viikko synnytykseen asti.

Takaisin