Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi hitto, mä luulen kyllä että täytyy käydä huomenna uusiks jossain näytillä näiden alakerran ongelmien kanssa. Mulla taas alamaha kipeä, kokoajan pissahätä ja nyt vielä hyvin tiheää harjoitussupistelua ollut päivän mittaan. Viime viikolla multa tuli sitä verta pissan joukossa, mutta se jäi vähän auki mikä sen aiheutti, epäilivät virtsakiviä.

Mä luulen kyllä että nuo harjoitussupistukset johtuu siitä mun viikonloppuisesta oksennustaudista, mulla on aikaisemmassakin raskaudessa ruvennut supistelemaan sen taudin yhteydessä.

Juu, kyllä mä luulen että johonkin itteni tungen :) Kyllä mä sitä nyttenkin mietin että onko tämä vaan jotain raskauden aiheuttamaa, normaalia. Mutta sitten taas jos joku tulehdus jossain jyllää, ei se ainakaan hyväksi ole vauvalle.

Mä oon ollut ultrassa tässä raskaudessa 6 kertaa :D tossa menneellä viikolla oli veristä vuotoa niin pyys tarkistukseen. Kaikki oli hyvin. Enhän mä ite siellä mitään nähnyt että en tavallaan hyötynyt muutenku että tietää kaiken olevan hyvin :) neuvoloitakin on ollu jo 2 ylimäärästä,yks liikkeiden vähyyden takia,puhelimen toisessa päässä melkein hysteria kun mainitsin asiasta ku labratuloksia soitin. Ja toinen oli ennen joulua,kuunneltiin sydäntä että uskalsin jouluna kertoa asiasta yleisesti.

Neuvolassa käyty tänään aamusta. Paperilla kaikki oli kovin hyvin. Paineet olivat nyt ihan normaalit, pissa puhdas, eikä mitään muutakan myrkytykseen viittaavaa ollut. Hb oli 117, joka on todella hyvin kuulemma kaksosraskaudessa ja on viime käynnin jälkeen jopa vähän noussutkin vielä. Painoa oli tullut viikossa 700g, mutta siitäkään terkka ei sanonut mitään. Toki vauvoja on kaksi ja kasvavat tällä hetkellä paljon. Sydänäänet löytyivät hyvin A vauvan kohdalla, mutta B vauvan tarjonnasta ei ollut ihan varmuutta, joten joutui niitä sitten hetken etsimään. Hyvät sykkeet kuitenkin molemmilta löytyi. :)

A on tällä hetkellä mitä ilmeisimmin rt, kun äänet kuuluivat niin alhaalta. B on ollut poikittain, mutta mahdollisesti kääntynyt nyt perätilaan. Ensi viikon ultrassa tilanne nähdään kunnolla, eikä tuolla tarjonnalla nyt sinänsä ole mitään merkitystä vielä tässä vaiheessa, jos eivät olisi ihan vielä syntymässä. Terkan kanssa kyllä juteltiin, että selviäisivät kyllä nyt jo todennäköisesti hyvin, mutta toivottavaa on, että pysyisivät nyt vielä ainakin kuukauden mahassa ja mieluiten sinne 35-37 viikoille asti, jolloin pärjättäisiin jo ilman avustettua hengitystä todella hyvin.

Muuten puhuttiin lähinnä minun jaksamisesta ja vaivoista, sekä liikunnasta ja muista sellaisista perusjutuista. Suositteli tapaamaan ystäviä ja keksimään päiviin tekemistä ja ohjelmaa oman jaksamisen ja voinnin mukaan. Uimista voisin kokeilla ja mielessä se onkin ollut, mutta täytyy käydä jotain päällepantavaa vain ensin shoppaamassa. Kyseli myös, tykkäsinkö äitiyspakkauksesta ja kaikkea muuta yhtä tärkeää. :)

Myös synnytystä sivuutettiin, mutta siihen aiheeseen en kyllä saanut oikein mitään uutta ja mullistavaa tietoa. Terkka lähinnä käski kertoa sairaalalle omista toiveista ja peloista ja puhumaan siellä vielä enemmän läpi synnytystä, jos jokin asia mietityttää. Seuraava neuvola varattiin kolmen viikon päähän ja tässä välissä käyn äitiyspolin seurannassa, eli melkein joka viikko on käynti jossain. :D Eivätköhän äitiyspolin käynnitkin ala pikkuhiljaa tihentyä..

Mulla oli äippäpolin käynti. Muksulla kaikki hyvin, kasvusta ei tarvi olla huolissaan vaikka eilisellä neuvolakäynnillä sf-mitta oliki kasvanu niin vähän. Muksu nyt 955g, kohta kilo täynnä :joyful:. Vauva raivotarjonnassa ja pää nyt jo todella alhaalla mitä lääkäri myös sano et saattaa vaikuttaa tohon sf-mittaan. Eilen kyllä vauva oli poikittain ja illalla ku aloin laulelee ni vauva alko niin kovasti kääntyilee ja sillon ilmeisesti oli sitte kääntyny pää alaspäin :)

Minun tilanne sitten se että vielä pitäs yrittää ottaa rauhallisemmin mitä tähän asti oon ottanu, eipä se kohta ennää tarkota muuta ku sitä et lepoa, lepoa ja lepoa. Supisteluja on päivittäin, välillä menkkamaisten jomotusten kera, lääkäri oli suppareita huolissaan ja sano et helposti nyt vaan synnärille tarkastuttaa tilanne jos supparit vielä voimistuu tuosta. Kohdunkaulan tilannekkaan ei mikään kovin hyvä. Mittaa oli vielä 3 senttiä mikä ihan hyvin mutta kohdunkaula lähes koko matkalta raotteli, oli vaan ihan alhaalta enää kunnolla kiinni. Sano et nyt on aika isot riskis et joudun tässä piakkoin osastolle makaamaan, siellä helpompi lääkitä ettei supisteluja niin paljo tulis. Pääsin diabeteshoitajallaki samantien käymään ku mulla noi paastoarvot nykyään ihan päin pyllyä, tänä iltana alotan sitte insuliinin pistämisen. Semmosta täälläpäin.

Ultra kuulumisia täältä suunnalta.

Vauvat oli kasvanut hyvin et A oli 914g ja B 936g. A oli kääntyny perätilaan ja B oli edelleen poikkitilassa. A olis kyllä voinu pysyä rt:ssä ku nyt jos käynnistyy synnytys niin sektio eessä. :/

Kohdunkaulan tilanne oli menny tosi paljo takapakkia kahessa viikossa ja sitä ei ollu ku 1cm jälellä mutta sekään ei ollut enää suljettuna. Kyseli että onko supistellu ja sanoin sille että kun ei oo kivuliaasti supistellu tai muuta et on vaan tullu niitä harkkasuppareita. Tähän tuumas että mulla taitaa olla niin korkee kipu kynnys että supistuksen pitää tosissaan olla kipee ennen kun kivun tunnen. Esikosta siis tunsin ensimmäisen kivuliaan supistuksen vasta kun oksitosiini oli tippumassa.

Jos lääkärin puheen ymmärsin oikeen niin jos alkaa supistella nii ei ilmeisesti enää estellä syntymästä.

Tsempit iltsu sulle. Nyt vaan maltat levätä että välttyisit osasto hoidolta. Ja helposti tosiaan kannattaa ottaa yhteyttä. :) mieluummin se turha käynti ku liian myöhään. :)

Tsemppiä Jetsonille tännekin!
Iltsu voi harmi et kohdunkaulan tilanne nyt noin. Kunpa levolla palailisi takaisin kuomiinsa ja supparit loppuisi. Voimia ja toivotaan et hyville viikoille pääse kaikki me odottajat. Ainakin sinne toukokuulle.

Mulla oli th+lääkäri nla tänää..oli siis seuranta käynti supistelujen takii. Kohdun suulla tilanne hyvä mut laitto silti saikulle huhtikuun puoliväliin asti ja katotaan sit uudellee tilanne mut luultavasti oon saikulla äippälomaan asti. Suurin saikun syy lonkka ja iskias vaivat samoin suonien laskimosäryt ja tietysti supistelut. Ihanaa päästä vihdoin keskittymään tähän raskauteen ja valmistautumaan vauvan tuloon. Tähän asti ollut niin kykenemätön tekemään oikee mitää ku työasiat vaivannu vapaa-ajallaki. Toisaalta on ristiriitanen fiilis et oonko nyt kuitenki ns. liian helposti saikulla..pieni syyllisyyden tunne takaraivossa.

Täällä neuvola ja lääkäri takana.
Paineet hyvät, paino oli laskenut kilon (mulle hyvä koska ylipainoa on) siitä sain kehuja :grin Pissa ookoo. Hemppaa ei ottanut,sano et kolme viikkoa lyhyt aika rautalääkkeitä et ens kerralla sitten katotaan se. Maanantain labra tulokset, ei oo pissatulehdusta mulla, tuntemukset jne. harjoitusupistuksia ja töistä johtuvia rasituksia. Vauvan veri positiivinen,eli eri kun mulla, seuraavassa neuvolassa sit pistetään mulle sitä "mikäliepistos" nyt olikaan :rolleyes: ja kuukaus ennen laskettua sit sen asian tiimoilta toinen käynti mulla missä tarkistetaan ettei vasta-aineita oo tullu mulle.... Sf-mitta oli 24cm, ärsyttää kun en tajunnu kysyä et millä käyrällä sitä niinku mennään :grumpy: Sit lääkärikäynti, paikat ookoo,napakka kohdunkaula ( vai miten se nyt sen ilmaisi) Eli kunnon supistuksia ei oo ollu, sydänäänet kuulu heti, syke 150 ( ollut muuten joka kerran kun on kuunneltu niin ihan toi sama :happy:)Toveri erittäin liikkuvainen ja sai lääkäri potkun käteensä kun mahaa tunnusteli :grin:grinUnivaikeuksien/nukkumisen vähyyden ja töistä johtuvien kipujen takia oon nyt kaks viikkoa saikulla. Unirytmi pitäs saada normaaliksi...Eli nyt sit lepäillään,nukutaan päikkäreitä ja ulkoillaan oman jaksamisen ehdoilla :happy:

VauvaHaaveissa. Katoppa neuvolakorttia, siellä jossai sivulla pitäs olla se sf-mittataulukko. Siitä näkkee millä käyrillä sf-mitta huitelee :)

Mä olin tänään siellä äitiyspolilla ja mulle aloitetaan nyt antibioottikuuri virtsarakon tulehdukseen. Se on vähän epävarma diagnoosi, mutta kaikki oireet siitä löytyy niin parempi lääkitä. Mulla on viime päivät supistellut paljon, ei kovin kipeästi mutta usein ja muutoksia näkyi kohdunkaulalla, ei onneksi kuitenkaan mitään huolestuttavaa. Pojan sukukalleudet sieltä heti taas vilahti ruudulle ja painoa oli vähän päälle 900g kaverilla :) Nyt toivon kovasti että nämä oireet menisivät ohi, eikä enää tarvitsisi käydä sen vuoksi lääkärillä.

Huomenna neuvola ja vähän jännittää miten paljon painoa on tullut lisää...kuukauteen ei ole tullut käytyä vaa'alla!

Takaisin