Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa kuulla Lollo, että kaikki hyvin! :)

della_79; mulla on ollut ihan samanlaiset seurannat ja käynnit neuvollaan molemmista lapsista ja nyt tästä tulevastakin, että en ole tuollaisesta kuullut että voisi käydä harvemmin?! Aika jännää kuulla miten erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla on! :)

Eka neuvola takana ja kuunneltiin sydänäänet kun oli 10+2 jo viikkoja, sieltä ne löyty hetken etsimisen jälkeen ja kyllä se oli ihana fiilis kun asia tuli hetkessä paljon konkreettisemmaksi.

Eilen illalla kun olin nukkumaan käymässä niin tuli tunne kun joku olisi sormella vetäissyt mahassa, että liikettä oisin jo tuntenut, neuvolatätiltä varovasti utelin että joko oikeasti voisi näilllä viikoilla tuntea niin varovasti arvaili että kuka on ollut ennenkin raskaana niin voisi jo tietää miltä se liike tuntuu, mutta hieman varovasti kyllä epäilen, hienoa kuitenkin jos se oli vauvan hentoinen kosketus :)

Meillä neuvola käynnit on nyt harvemmassa kun edellistä odotellessa, lääkäri käyntejä on vain kaksi entisen kolmen sijasta.

Huomenna pääsee varailemaan np-ultra aikaa, jos saisi sen jo ensiviikolle :) nyt ei sitä ihan niin malttamattomana odota kun sai sydämen sykkeen kuuluviin

Muru<3 juu, uutta tietoa toi oli mullekin, olin ihan varautunut siihen, että tiiviisti taas käydään neuvolassa. on kuulemma uusin käytäntö ainakin täällä. no, mua ei sinänsä haittaisi käydä useammin, olen nimittäin edelleen yhtä paniikissa kuin esikoista odottaessa, tai no ehkä vähän vähemmän, kun on jo yksi lapsi.

mua jäi neuvolavisiitillä korpeamaan se, että mun ruokavalio on muka jotenkin erilainen. olen siis kasvissyöjä, joka käyttää maitotuotteita ja olen yhden lapsen onnistuneesti sisälläni kantanut ja synnyttänyt ja nyt sain jotenkin sen käsityksen, että voisin terkan mielestä jopa jutella ravitsemusterapeutin kanssa. no, en juttele, tiedän kyllä mitä tarviin syödä ja mitä en.

Mulla oli kans eilen eka neuvola. Oli ihan mukava ja rento täti, mutta sain noottia painosta -olen liian hoikka. Tää on ollut mun ominaispaino varmaan viimeiset 20 vuotta, minkäs teet kun liikkuu paljon ja syö terveellisesti :O Tuntuu käsittämättömältä, että aina on väärän kokoinen!

Multa kysyi myös haluanko kokeilla kuuluuko sydänääniä ja tietty halusin, vaikka sanoikin että ei ne varmastikaan kuulu kun mulla vasta 9+4 (eilen). No, mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joten se ei auttanut asiaa, eikä selkeitä ääniä saatu. Jossain kohtaa pulssi kuitenkin hyppäsi omasta 55:stä 105:een, eli terkkarin mielestä sai jostain kaiun. Hope so.
Nyt sitten verikoerumbaa ja 3.2 rakenneultra. Jännittää!!

mam-mam miksi ihmeessä punajuuri on kiellettyä? ei ole meidän listalla, enkä ole muualtakaan lukenut :O

Punajuuri mahtanee sisältää nitraatteja, kuten pinaattikin ja ei sen takia olis sallittua. Mut tää on vaan villi veikkaus, ei tieto.

Mä kävin tänään piikillä, siis verikokeissa. Hassua, että kaikki testit pitää ottaa neuvolan toimesta uudestaan, kun ne otettiin meistä molemmista marraskuussa polilla hoitojen yhteydessä. Kai se on hyvä varmistaa, ettei mitään hyppykuppaa ole tässä välissä tarttunut jostain. Osallistutaan samalla siihen nt-ultran yhteydessä tehtävään seerumiseulaan, jolla mitataan down oireyhtymän riskiä. Osallistuin siihen viimeksikin ja niin tehdään nytkin. Samalla piikillä saa kuitenkin kaikki verikokeet otettua.

Mä käyn tuppukylän pienessä neuvolassa, jossa kaikesta on säästetty ja karsittu, mutta ei kyllä puhuttu mitään, oisko nyt käyntejä vähemmän. Mulla ei ollut ekassa raskaudessakaan kuin kaksi lääkärikäyntiä, kun ei ne saa tänne neuvolaan lääkäreitä. Nyt ainakin seuraava käynti on jo kuukauden päästä ja se tosiaan on sit lääkärille. Mahtaa tulla mielenkiintoista, kun pitää ottaa poitsu mukaan sinne.

Eilen neuvola 11+4(pitäisi olla, mutta tuskin) ei kuulunu sydänäänet. Mulla normaalikierto on 20-60 päivää, ettei voi kyllä yhtään tietää millä viikoilla on. :)

Sain siskolta lainaksi kotidoppleria ja kuulinkin sydänäänet jo 9+ viikolla, neuvolassa sydänääniä ei kuultu viikolla 10, mutta tarkistin kotona ja sieltä ne kuului kun tiesin mistä etsiä :) Minulla myös taaksepäin kallistunut kohtu. Oli ihanaa kuulla äänet ensimmäisellä kerralla ja raskaus konkretisoitui kun ymmärsin että joku pieni sydän siellä lyö lujaa <3

Eilen oltiin nt-ultrassa ja masuasukilla oli kaikki kunnossa! Melko liikkuvainen kaveri on ilmeisesti kyseessä, kun potki ja heilutteli käsiään oikein urakalla. Tuntui omituiselta, että niitä ei muka tunne... kokoa löytyi pää-perämitasta tasan 5 cm ja niskaturvotus oli ok. Tämän ultran mukaan viikkoja olisi jo 11+5 ja laskettu aina olisi heinäkuun puolella, mutta heittoa ei tarpeeksi, joten laskettua ainaa ei lähdetty muuttamaan. Eilen siis 11+3. Täytyy sanoa, että oli kyllä hieno nähdä, että asukki oli kasvanut ja liikkui hulluna. Ihan ihmiseltä jo näytti sormineen päivineen :) oireiden väheneminen ei siis ainakaan mulla ollut merkki mistään huonosta :)

Kiva kuulla, että teidänkin vauvoilla kaikki hyvin! Täällä oli kans eilen tärkeä ultra, viikkoja nyt 11+3, ja kaikki oli hyvin - huh helpotus! Oli kans menevä tapaus, siellä pikkuinen hyppi ja pomppi ja esitteli meille kädet ja jalat - kaikki osat siis kohdillaan :) Pienet kyyneleethän siinä tirahti, kun meille vilkutti, siltä se näytti! Ja koko oli 4,7 cm.

Ja edellisellä käynnillä löysivät toksoplasmoosiin viittavaa verikokeesta, mutta nyt tarkemman tutkiskelun jälkeen oli negatiivinen ja kaikki senkin puolesta hyvin.

Heh, lisäksi lääkäri sanoi, että älä lue liikaa internetin juttuja, siellä kun on aina ne kauhutarinat ja kuitenkin suurin osa raskauksista sujuu hyvin. Koitetaan muistaa eikä liikoja murehdita! :)

Täällä on nyt ensimmäinen neuvolakäynti käyty! :) hirmusen mukava oli hoitaja onneksi! Tosi mukava käynti oli kyllä, siinä jutusteltiin perus juttuja (mitat, perintötekijät ym.), ruoka-asioita, parisuhteesta ja eri kokeihin varattiin aikaa.. Jutusteltiin ihan kaikenlaista mukavaa.. :) lopussa hoitaja kysyi haluttiinko kokeilla kuuluisiko sydänääniä (vakuutteli kyllä että ei voi luvata että mitään kuuluu, viikkoja kuitenkin vasta 9+2).. Siinä sitten pomppasin pedille ja etsittiin, ei mennyt montaa sekuntia, kun hoitaja sanoi kuulevansa.. Ja sieltä ne löytyi ne äänet <3 kyllä oli vauhtia sykkeessä! :) nyt sai sitten varmuutta siihen, että siellä masussa tosiaan kasvaa pieni rakkautemme<3 oih ja voih <3 nyt sitten jännitetään 12 viikolla olevaa ultraa! :)

Ihanaa kuulla kun osa on jo kerennyt NT-ultraan ja kaikki ollut mainiosti :) Lievittää omaa paniikkia hieman ;)

Mä sain kuitenkin eilen hämmentävän kirjeen Kättäriltä, jossa oli paljon lyhenteitä, lähete uudelleen labraan ja ajanvaraustiedot sekä sisätautilääkärille sekä diabeteshoitajalle. Kävin siis verikokeissa, liittyen kilpiraussairauteni seurantaan ja samalla oli ilmeisesti otettu muitakin kokeita. Niistä sitten ilmeni, että arvot ei oo ihan kohillaan ja ilmeisesti epäily raskausdiabeteksestä on jo nyt. Siksi siis diabeteshoitsun vastaanotolle ja lisätesteihin. Vähän hämmennyin, kun kukaan ei soittanut ja sitten vaan postilaatikosta saa tuollaisen kirjeen täynnä lääkärilyhenteitä. Siinä aikani googletellen sitten sain selvää joistakin arvoista. Eipä tässä nyt sitten muu auta, kun lähteä taas huomenna aamulla piikiteltäväksi ja ensi viikon tiistaina polille. Pääasia, että nyt kuitenkin tutkivat, että saadaan arvot vielä kuntoon. Huoli raskauden etenemisestä on nyt luonnollisesti koko ajan mielessä. Mulla olis NT-ultra ensi viikon torstaina...

Tänään käytiin np-ultrassa, pienellä kaikki hyvin <3 pituutta löytyi 5.7 cm eli vastaisi viikkoja 12+2, mutta la pysyy silti samana, koska tarkka hedelmöityspäivä tiedetään. Kovasti hyppelehti kohdun reunasta toiseen ja heilutteli 'täällä mä oon'. Nyt siis 11+5 ja la 1.8 <3 ei osaa kuvailla kuinka onnellinen voikaan olla <3

Ihana kuulla, että niin monella np-ultra takana ja kaikki kunnossa <3..itse joudun jännittämään vielä huomiseen.

della_79 kurja kuulla, että sun ruokavalioon suhtauduttiin noin. Mulla kanssa vastaava ruokavalia ja jännitin ekaa neuvolaa, kun oon vähän huono tollasissa tilanteissa perustelemaan omaa kantaani. Mutta meidän neuvolan täti oli tosi positiivinen asian suhteen, ja ainut mistä huomautti oli että kalsiumia tulee liian vähän. Ite oon siitäkin kyllä eri mieltä, mutta oo. Nyt sit koittanut kiinnittää siihen vähän tavallista enemmän huomiota. Mutta varmasti syntyy normaaleita lapsia myös meidäm ruokavaliolla :)

Te joilla on ollut sokerirasituskoe, niin miten te olette jaksaneet sen ajan olla?? Itsestä kuulostaa ihan kamalalle olla 12 tuntia syömättä ja lisäksi siihen se kokeen aika 3 tuntia! Nälkä on tällä hetkellä ihan jatkuvaan niin kauhistuttaa tuo koepäivä....

Pakko se oli vaan jaksaa. Mulla meinas olla jo vähän paha olo siinä loppuajasta.. Kannattaa ottaa eväät sitten mukaan nii saat heti viimesen verikokeen jälkeen syyä jotaki!

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

August14, silloin kun se testi tehdään, pahoinvointikausi pitäisi olla ohi eli olo melko normaali. Mun oma kokemus 2v sitten on että helppo oli kun aamusta heti oli varattu se aika ja hyvää lukemista oli mukana. Oliko siinä kaksi tunnin odotusta vai kolme mutta sain ajan kulumaan nopsaan. Sitten suoraan lounaspöytään =D Mutta monille se on raskas testi.

August14, varasin sokerirasituskokeen klo 7.30 aamuksi eli suurin osa ajasta meni yöllä nukkuessa :) mulla oli ohjeena, että saa ottaa janoon pieniä siemauksia vettä, muuten olin syömättä. tiesin jo etukäteen varata lukemista ja ipodin mukaan ja aika meni ihan ok. oli mulla myös eväät mukana, jotka vedin heti, kun pääsin ulos. mulle ei tullut huonoa oloa, ainoastaan hieman sokerihumalainen olo, joka helpotti, kun sain syötyä eväät :)

Pipridae, ei mun edellinen terkka tollai suhtautunutkaan, vaan tyttöä odottaessa asia kuitattiin ok, sulla on sit tollanen ruokavalio. ainoastaan jotkut vanhemmat työkaverit kauhisteli mun kasvissyöntiä raskausaikana, mut hekin luovutti, kun kerroin et asia on neuvolalle ihan ok :) nyt sit vähän korpesi, kun kasvissyönti ei ole enää mikään uusi juttu ja mullahan on todistettavasti hyvin kasvanut tyttö (ei ollut alipainoinen tai aliravittu syntyessään), joka on tosin ihan sekasyöjä, niinkuin noi kaikki muut meidän perheessä on. mä luotan siihen, että mun elimistö kertoo kyllä, mitä tarvitaan ja sen mukaan olen mennyt aina ja hyvin olen voinut :) toki vitamiinitäydennystä olen käyttänyt kauan ja niinhän mä nytkin teen :)

papo Punajuurta saa kyllä syödä, mutta vain hyvin kypsennettynä. Ja tosiaan syynä nuo nitraatit, mitkä rucolassakin.

Ja tänään (rv 11+3) oli nt-ultra ja kaikki hyvin! Sydän löi reilulla 160 sykkeellä ja pää-perä -mitta oli 4,8 cm. Ultran mukaan raskaus olisi päivän pidemmällä, muttei noin pieniä heittoja lasketa. Niskaturvotuskin näytti normaalia! <3

Niin ja August14 : Mulla ainakin (myös) oli ekassa raskaudessa se sokerirasitustesti heti aamusta, niin syömättömyys hoitui aamiaisen skippaamisella. Odotteluajan vietin muistaakseni kutoen. Onneksi oli arvot silloin sen verran hyvät, ettei nyt toisella kerralla tarvitse uudestaan kokeessa käydä.

Eka neuvola takana, varhaisultrassahan kävin jo yli viikko sitten omakustanteisesti. Neuvolan täti ultras heti ekana ja nyt näkyi jo vatsanpeitteidenkin läpi, että täysin ikäänsä vastaavan kokeinen 10 viikkoinenhan siellä porskutti, mittaa oli jo 2,7cm! :) Puolitoista tuntia vierähti kaiken paperisodan kanssa ym, ja varattiin aika heti maanantaiksi nt-ultraan jonka tekee neuvolan lääkäri. Ja hän varaa sitten niitä muita aikoja jatkotutkimuksiin joita otan kun olen riskisynnyttäjä (ikää jo 40 ja risat). Muuten mulla kaikki ok, mutta pissassa sokerit näytti kahta plussaa (nyt jo!) joten ensi viikolla sokerirasitus kokeeseen. Sitä osasin kyllä jo epäilläkin kun koko ajan janottaa, pissattaa, väsyttää ja viluttaa. Suvussa on sokeritautia, joten mullakin sitten riski. Mutta kiva oli nähdä kun sydän siellä sykki ja kaikki tähän asti ok! :)

Takaisin