Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ensimmäinen neuvola takana ja edelleen on vähän sellainen hämmentynyt olo, että näinkö tässä nyt vauva tosiaan on tulossa :)

Kaiken kaikkiaan oli ihan miellyttävä visiitti, mutta eniten yllätti se, että neuvolantäti suhtautui ruoka-aineohjeistukseen erittäin tiukasti. Kaikki kielletty oli hänen mielestään ehdottomasti kiellettyä (kyselin mm. juustoista, kasvissushista ja medium-kypsistä pihveistä). Jotenkin olin käsittänyt jonkun aiemmista kommenteista, että kohtuudella kaikki olisi ok, mutta näköjään ei. Mitenkäs muilla, kuinka tiukkoja ohjeistuksia olette saaneet? Toki selviän ilmankin noita herkkuja tämän raskausajan (tai eihän sitä kuinka suuri himo iskee kunnon sisäfilepihviin :D), mutta jäi silti vähän mietityttämään. Ja onneksi jouluna en edes tiennyt koko raskaudesta, joten tuli syötyä kylmäsavulohta ihan huolella :D

Hei! Kerrompas omat kuulumiseni, kun olen niin innoissani! Olen siis aika "iäkäs" äiti teidän joukossa. Kävin tänään varhaisultrassa Terveystalolla (maksoi 180..) ja asia varmistui, eli täysin ikäänsä vastaava kirppuhan siellä köllötti, viikkoja tasan 9. Olisin mennyt aiemmin, mutta näiden pyhien takia en aikaa saanu yksityiseltä, enkä halunnut edes mennä arvauskeskuksen neuvolaan ensin, vaan halusin saada varmistuksen, kun n.1,5 vuotta sitten minulla oli tuulimuna-raskaus, jota ei siellä neuvolassa heti huomattu. Nyt on tosiaankin ihan erilailla asiat, raskausoireet on tosi selvät, väsymystä, heikotusta, vilutusta, yökötystä, pissatusta, ihan kaikkea,mutta olen nyt tosi onnellinen että kaikki on nyt ainakin tässä vaiheessa hyvin. Huomenna koitan saada ajan sitten neuvolaan että päästään varaamaan sitä np-ultraa sitten äitipolille. Tosiaankaan en muutama vuosi sitten olisi voinut kuvitellakaan että vielä iltatähden tekisin, mutta kun niin ihana uusi mies astui elämään ja hänkin niin kovasti haluasi yhteisen lapsen minun kanssa. Mulla on aikuiset lapset edellisestä avioliitosta. Huh! Toivotaan että kaikki menis hyvin! :)

Riduli : sain ohjeistuksen ruokien suhteen, että kaikki on sallittua kohtuudella! Mm. juustoista valion tuotteita voi syödä huoletta, koska ne tehty pästöroituun maitoon. Pihveistä tms en niin tiedä, mutta kypsää saisi mieluiten kait kaikki olla.. ja graavattukin lohi sallittua jossei ole tyhjiöpakattu, tyhjiöpakatuissa listeria vaara. Sama vissiin kylmäsavulohessa, söin sitä myös itse jouluna hyvällä omallatunnolla. Th vielä sanoi,että ruokavaliolla en keskenmenoa voi aiheuttaa, että jos se on tullakseen niin tulee vaikka söisi mitä.

Mutta siis, itse olen ollut rauhallinen ruokien suhteen. Syönyt kaikkea sitä mitä mieli tekee, kunhan jtn ruokaa alas menee!

Meillä oli ensimmäinen neuvola jo 17.12 eli viikoja oli sillon 7+1. Oli tosi positiivinen kokemus. Neuvolantäti oli ihanan rento, juuri sellainen kun kaipasin. Kävi kaikki asiat läpi tosi huolellisesti, mutta samalla sai mut rentoutumaan ja ainkin hetkeksi vakuuttumaan siitä ettei kannata turhaan stressata joka asiaa. Esimerkiksi juuri ruokien suhteen vakuutteli, että jos vahingossa syö jotain "kiellettyä" niin ei ole syytä mennä paniikkiin. Muutenkin oli tosi positiivinen kokemus.

Ensimmäinen ultrakin meillä oli samalla viikolla 19.12. Sain sinne lähetteen neuvolasta kun soittelin ensimmäistä aikaa. Jouduttiin maksamaan tuo au itse, mutta koska se ei kuitenkaan ollut yksityinen niin hintaa oli vajaa 30 euroa, mikä ei ollut ollenkaan paha hinta siitä että nähtiin pieni oikeassa paikassa ja kuultiin syke :). Sain tuon lähetteen ihan pyytämättä, koska mun kierto on tosi epäsäännöllinen ja pitkä. Olisin sen mukaan itse asiassa ollut tuolloin viikolla 11. Mutta ultrassa vahvistu mun oma epäilys ja viikkoa oli päivälleen sen verran kun olin itse laskenutki.

Nyt jännitetään np-ultraa, joka on viikon päästä 16.1. Toisessa ketjussa jo sanoinkin, että mulla on tällä viikolla oireen alkaneet helpottaa, mikä aiheuttaa pientä pelkoa...

Täällä myös np-ultra 16.1.

Tänään 9.1. oli ensimmäinen neuvolakäynti.

Toinen lapsi tulossa siis ja toinen raskaus menossa. Oli huojentavaa kuulla vihdoin ne läpättävät sydänäänet ja saada varmuus, että joku on oikeasti siellä kasvamassa... Ruokakielto listalle oli lisätty uutena punajuuri, mikä ei sinänsä yllättänyt, koska se on alle vuoden ikäisten lastenkin kieltolistalla. Ja rucola oli myös uusi "ei" kolmen vuoden takaisiin verrattuna. Muuten olikin tuttua juttua.

Nyt uskalsi töissäkin jo kertoa hitusen laajemmalle porukalle tulevasta.

Täälläkin käyty tänään neuvolassa. Mitään ihmeitä siellä ei tapahtunut ja kaikki oli jo entuudestaan tuttua, kun mullakin toinen lapsi tulossa. Ruoka-ainerajoitusten suhteen mun terkkari ei mitenkään erityisen tiukka ole. Mulle ei puhuttu punajuuresta ja rucolasta mitään, mutta sen sijaan kuulemma inkivääri on uutena listalla. Juustoista puhuttiin sen verran, että kaikkea saa syödä kunhan ne on tehty pastöroidusta maidosta. Onko kukaan törmännyt suomessa sellaiseen juustoon jota ei olisi tehty? En minä ainakaan, kyllä ne on kaikki tehty pastöroituun maitoon. Pari vuotta sitten oltiin kreikassa häämatkalla mun raskausaikana ja vedin sielläkin kyllä fetajuustoa ihan hyvällä omallatunnolla. Pihvit syön raskausaikana kypsinä ja kalat tuoreena, eli ei tyhjiöpakattuja. Maksamakkaraakin saa silloin tällöin syödä, kunhan nyt ei pötkö tolkulla vedä sitäkään.

Ei kuunneltu vielä sydänääniä :( Sain kamalasti uusia aikoja ja seuraava käynti onkin jo se nt-ultra tammikuun vikalla viikolla. Seuraava neuvolakäynti on lääkäri käynti ja samaan syssyyn otettiin esikoisen 2vee neuvolakin samalle päivälle ja hänelle vielä eka hammaslääkärin tarkastuskin. Nekin ois kuukauden päästä.

Täyteltiin päihdekyselyä ja mittailtiin verenpaineet ja paino. Siinäpä se sitten olikin. Ei ihmeitä siis.

Täällä oli eka neuvola keskiviikkona. Meille sanottiin heti ettei sydänääniä yritetä kuunnella kun eivät todennäköisesti kuulu niin ei siten harmituta. Viikkoja siis silloin tasan 8. Muuten oli oikein hyvä käynti joka realisti tätä odotusta!! :) Seulontatutkimuksiin sitten seuraavaksi: verikoe kahen viikon päästä ja siitä viikon päästä eka ultra!! Voi kun viikot menis nopeesti.. kärsivällisyys ei ole hyveeni mut sitå kasvatellessa. Haluisin vain myöskin jo tämän epävarmimman ajan yli jotta pääsisi kertomaan asiasta muille.

Varmaan pääosa suomalaisista juustoista on pastöroidusta maidosta valmistettuja, mutta ulkomaisissa juustoissa (Sveitsi, Ranska...) tosiaan voi törmätä helpommin pastöroimattomasta maidosta tehtyihin versioihin.

Meillä ekalla neuvolakäynnillä mentiin rv10+3 kohdalla, joten varmaan senkin takia jo kokeiltiin kuunnella sydänääniä. Jännitti etukäteen kysyä, että voitaisiinko yrittää niitä ääniä jo etsiä, mutta th kysyikin itse, että halutaanko kokeilla kuuluuko. Sydänääniten kuulemisesta helpottuneena uskalsin töissäkin sitten kertoa laajemmalle (lähi)piirille, että taitaa olla lapsi tulossa. Ymmärtävät ainakin sitten paremmin, jos jotain tässä meneekin vielä mönkään. Silti olen kyllä kovin varovainen tämän innostuksen kanssa ja toppuuttelen onnittelijoita pahimman pelossa.

Itse kun asun täällä Saksassa, lähellä Sveitsiä, niin täällä tosiaan törmää pastöroimattomiin juustoihin. Käydään usein torilla ja kysyin siellä, niin jokainen juusto oli pastöroimatonta! Eli hyvästit herkkujuustoni seuraaviksi kuukausiksi :sad001

Kumma juttu, kun täällä otettiin heti ultra vaginan kautta (jo vk:lla 7+3) ja siellä näkyi sydän, että se siellä jumpsutti. Luulis, että Suomessakin onnistuis jo ajoissa näkemään/kuulemaan. Mutta ehkä meille sattui vaan hyvä säkä, että jo näkyi - en tiedä. Ja toisaalta ehkä parempi odotella, jos on epävarmaa kuuluuko ylipäänsä, koska sitten tulee stressi ja pitää jännittää seuraavaan kertaan onko kaikki ok.

Seuraavan kerran on taas ti lääkäri ja taas otetaan ultra - odotan innolla (+ vähän hermostuneena tietysti että kaikki hyvin). Paljastin jo puolivahingossa yhdelle työkaverille, joka ei ole edes superläheinen. Kahvitauolla juteltiin suhteista (hän on yksinhuoltaja) ja kysyi ihan suoraan halutaanko pian lapsia ja sitten vitsaillen vai oonko jo raskaana, niin tuli paljastettua...Hups! Pomolle kerron ti, kun joudun lähteen lääkäriin aikaisin. Jännittää vähän...

Papuliini, Suomessa neuvoloissa terveydenhoitaja yleensä ei ultraa ja hänellä ei ole laitettakaan käytössä (huom. harvoilla on että jotkut pääsee heti ultraan neuvolassakin). Mutta dopplerin kanssa sydänääniä ei vielä kuunella vatsan päältä tässä vaiheessa kun ei välttämättä kuulu. Eli alakautta ultra on sitten lääkärin toimesta viikoilla 11-13 varmaan suurimmalla osalla. Toinen on se maksullinen varhaisultra, jossa moni meistä on ollut :) Muistan omista Saksa-vuosista että siellä mennään omalle lääkärille aina? Täällä siis hoitaja enimmäkseen tutkii meitä.

Tänään oli ensimmäinen neuvola ja kyllähän se kieltämättä oudolta tuntui istua siellä odotushuoneessa muiden odottavien keskellä :) Neuvolatäti oli mukavin ikinä ja tuli paljon turvallisempi ja mukavampi olo koko raskaudesta, kun sai hänen kanssaan keskustella kaikesta! Avo-puoliso oli mukana ja hänkin alkoi hahmottamaan tätä tilannetta hieman paremmin : D Nyt vaan jännityksellä odottelemaan ensimmäistä ultraa, toivottavasti kaikki olisi hyvin!<3 Ihanaa on ollut lukea kaikkien muidenkin kokemuksia!!:)

Jeps Lollo, täällä ei oo neuvolasysteemiä vaan varataan aika Frauenarztille eli lääkärille/gynekologille. Joinain kertoina tavataan tosin kätilön kanssa eli ihan joka kerta ei oo lääkäri, mutta usein kumminkin. Mutta tykkään kyllä systeemistä - Oli tosi kiva, kun heti ekalla kerralla oli ultra ja kiva kun on aina oma, tuttu lääkäri (ja tietty saa aina vaihtaa, jollei miellytä!) ja palvelu on tosi hyvää. Maksetaanhan täällä pakollista ja melko kallista sairausvakuutustakin eli sen puolesta odotankin palvelua :wink

Otetaanko muuten Suomessa kaikki testit: sukupuolitestit HIViä myöten, toksoplasmoosi, listeria yms? Täällä otettiin ja mun piti mennä uudestaan verikokeeseen, koska toksoplasmoosi oli positiivinen. Se on vaarallinen vain, jos on tullut nyt alkuraskauden aikana eli nyt vähän hermostuttaa, koska se on tullut (tosin en varmaan koskaan saa tietää tarkalleen koska ja mistä). Tutkivat onko vasta-aineita ja jos näin on, oon sairastanut sen aiemmin eikä hätää ja jos ei, silloinkin voidaan hoitaa ja usein lapsella ei hätää. Voivat tutkia onko sikiöön tarttunut ja alkuraskaudessa on vain pieni tarttumisen mahdollisuus. Mutta pelottaa tietty silti...Pitää odotella ens viikkoon, kun pääsen lääkärille.

Papuliini, kyllä otetaan kaikki testit täälläkin! Ja joka raskaudesta erikseen...

Toivottavasti kaikki sinulla pikkuisella hyvin! :)

millä viikoilla teillä on ultrat? Esikoisen kanssa miulla ollu vk 13 ja toisen kanssa vk11 ja ilmeisesti täällä käytäntönä nykyään vk11.

Np-ultra-aika on välillä vko 11+lähtien ja viikkoon14+0! Ja mä en saanut aikaa kuin vasta 13+3! Olisin halunnut jo aiemmin mennä mutta ei ollut aikoja vapaana enään!

Miten meillä ja muualla siis ohjeistetaan?

Suomi: Vältettävä haukea, korvasieniä, graavia kalaa, kylmäsavustettuja kalatuotteita, pateita, mätiä, maksaa, tartar-pihvejä, pastöroimatonta maitoa ja siitä tehtyjä tuorejuustoja ja homejuustoja, pellavansiemeniä, merilevää, alkoholia, yrttiteetä, luonnonkasveja ja lisäravinteita. Itämeren lohta ja silakoita vain kerran tai kaksi kuussa. Myös salmiakkia, lakritsia, suolaa, kahvia ja muita kofeiinituotteita rajoitetusti. Pavut, pakastevihannekset ja -marjat kuumennettava hyvin. Idut kiehautettava. A-vitamiinia vältettävä. D-vitamiinia tulee ottaa purkista.

Ruotsi: Itämeren ja suurten järvien lohta sekä ahventa, haukea, kuhaa ja tonnikalaa vain rajoitetusti. Sushi on sallittu, mikäli se on tuoretta. Kevytmaitoa tulisi juoda puoli litraa päivässä.

Britannia: Hai kielletty. Raakoja tai puolikypsiä kananmunia ja majoneesia vältettävä. Tonnikalaa rajoitetusti.

Yhdysvallat:
Vältettävä tuorepuristettua appelsiinimehua. Hot dogit nautittava kuumina. Alkoholille tiukka ei.

Venäjä:
Ei virallisia ravintosuosituksia tai välttölistoja. Alkoholia ei suositella, mutta kielto ei ole ehdoton.

Ranska: Vältettävä pateita, hanhenmaksaa, savukalaa ja raakoja simpukoita. Juustoista vain sulatejuustoja sekä kovia ja kypsiä juustoja ilman kuorta. Hedelmiä ja vihanneksia tulisi syödä viidesti päivässä.

Intia: Maitoa, voita ja juustoa vain rajoitetusti. Jos on saanut aiemmin keskenmenon, pitää välttää papaijaa, selleriä, sipulia, chiliä, valkosipulia, piparjuurta, sinappia ja hirssiä. Luontaistuotteet ja lisäravinteet suositeltavia.

Kiina: Ei virallisia ravintosuosituksia tai välttölistoja. Mielellään kuitenkin vältettävä chiliä ja muuta mausteista, savustettua ja uppopaistettua ruokaa. Myös kylmien juomien ja jäätelön uskotaan olevan huonoja raskausaikana. Maksan syöntiä suositellaan.

Japani: Vältettävä raakaa lihaa, savulohta ja pastöroimattomasta maidosta valmistettuja tuotteita. Useiden kalojen kohdalla suositellaan vain rajoitettua syöntiä. Saa syödä sushia.

Mä kuulin ne, omalla doplerilla kuuntelin ja yht äkkiä osui oikeaan kohtaan ja hienot sydänäänet kuului! Kyllä se vaan on niin ihana hetki, kun ekan kerran saa konkreettisen todisteen että jokin tuolla masussa kasvaa ja kehittyy! Dopleriin on kahdet kuulokkeet ja meidän lapset kuunteli myös ääniä hetken mun kanssa! :) Mies on illassa töissä joten saa kuunnella, kun tulee kotiin!
*Onnensa kukkuloilla* ;)

Meidän pieni on 4,7cm, syke oli 171, kaksi kättä, kaksi jalkaa ja iso pää <3
Onnellisesti saimme tänään np ultrassa seurata pikkuisen puuhia ja kaikki on hyvin. Kädet heilu. Kyllä nuo sydänäänet sai taas tämän mamman pieniin kyyneliin. Np mittä 0,9 eli kaikki niin kuin pitääkin.
:love7

mulla oli eka neuvola, ei ollut oma täti, vaan toinen terkkari. otettiin pissanäyte, jota varten olin urheasti pissimättä sen 4h, proteiinia ja glukoosia ei ollut pissassa, infektionäytteestä tulee tulos myöhemmin. painoa en tiennyt, joten arvioitiin se. muuten käytiin läpi perustiedot ja päihdekysely mun osalta, niin paljon ku siinä oli läpikäymistä. terkka tekee lähetteet ultriin ja menen ma antamaan verinäytteen jne. ultra-ajan pitäisi tulla piakkoin. seuraavan ajan otin maaliskuun alkuun, kuulemma uudelleensynnyttäjän ei tarvitsisi noinkaan tiuhaan käydä, vaan seuraava olennainen neuvola olisi vasta rv 22. halusin kuitenkin päästä kuulemaan mahdolliset sydänäänet.

Takaisin