Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Välipäivien kamala olotila; huimaus, selkäsäryt ja huonovointisuus stressas mua niin, että mun maanantain varhaisultra siirtyi tälle päivälle.,, Pelättiin pahinta ja toivottiin parasta. Hyvässä muistissa oli vielä varhaisultra kesällä, joka todettiin silloin tuulimunaksi. Voi että mä itkin kun mä näin vihdoin elossa olevan kirpun kohdussa. Viikot vastas mun laskelmia 6+, sydän ja verenkierto pelitti niin kuin piti ja huimat 4,7mm oli tuo pitkä. Kuinkas sitä nyt malttaa sinne elokuulle?? :) voi tätä tunnetta!!!

Mulla oli mies esikoisen aikaan muutaman kerran neuvolassa mukana, myös ensimmäisessä. Välillä kyllä tuntui, että turhaan, kun neuvolan täti ei juurikaan häntä huomioinut vaan keskittyi liiaksikin vain minuun.

Olenko täältä ymmärtänyt oikein että joillakin paikkakunnilla ultrataan neuvolassakin? Ainakin meillä päin kun kuunnellaan vain sydänäänet (myös neuvolalääkäri) ja sairaalassa käydään sitten niissä kahdessa ultrassa. Tietysti tarvittaessa sinne sais varmaan lähetteen.
Meillä Kuopiossa tehdään varhaisultra ja np keskustan neuvolassa käsittääkseni kaikilla. Rakenneultra on Kysillä eli sairaalassa. Oman neuvolan käynnillä ei siis mahdollisuutta ultraan.

Muokkaan vielä lisäyksen, että Jos pääsee varhaisultraan. Ei siis kuulu kaikille.

Taylorlube meillä oli siis ensimmäinen neuvolakäynti juuri joulun alla ja pienellä paikkakunnalla kun ollaan niin terkka kurkkas samalla reissulla ultralla ja tsekkas et kaikki ok. Tuolloin viikot 8+1. Varsinaista erillistä varhaisultraa ei ole siis ollut ja seuraavaksi katsellaankin masukkia sitten np- ja rakenneultrassa keskussairaalalla ja sinne siippa on luvannut tulla mukaan. Vähän miestä harmitti, kun ei päässyt sydämen sykettä näkemään, mutta jotenkin koko asia ei hälle ole vielä muutenkaan konkretisoitunut ja suhtautuu pessimistin asenteella koko hommaan ;) tokihan sitä itsekin vielä pelottaa pysyykö masukki matkassa, mutta kun erilaisia nippauksia, huimauksia, väsymystä ja ällötystä on niin jotenkin tuntuu itselle konkreettisemmalta...

Muokattu viimeksi:
Hui, tänä aamuna sain vasta soitettua neuvolaan, koska olivat viime viikon lomilla,,! Viikkoja nyt 6+4 ja eka neuvoja ja uä vasta 20.1 maanantaina.. :/ kaverini joka odottaa myös ehdotti yksityiselle menemistä, mutta taidan välimatkan(100km) ja nuukuuden vuoksi jättää väliin.. Menee ehkä aikakin paljon nopempaa.. :)

Mukava lueskella juttujanne valitettavasti olen itse todella laiska kirjoittelemaan.. :)

mulla oli ultra aika viikko sitten, koska raskauden alkamisajankohdasta ei ollut mitään tietoa, sillä mulla ei ehtinyt tulemaan kuukautisia keskenmenon jälkeen, vaan tulinkin yllättäen heti uudestaan raskaaksi. Viikko sitten 6+6, sykkivä sydän ja 8,5mm kirppu kohdussa. Laskettua aikaa ei vielä määritelty, seuraavalla kerralla sitten, kun koko varmistuu. Ensimmäinen neuvola-aika on nyt tulevana perjantaina.

Uusi keskenmeno pelottaa tietysti koko ajan, mutta jotenkin mulla on kuitenkin sellainen olo, että jotain on nyt toisin. :)

Mä kävin heti plussan jälkeen melkein varhaisultrassa lääkärin lähettämänä kun oli niin kovat "kuukautiskivut" (ilman vuotoa kuitenkin) että meinas taju lähtee.. nää alko siis jo ennen plussaa. lääkäri kai epäili kohdun ulkopuolista, mutta normaali raskaus näkyi ultrassa. sykettä ei vielä 5+5 näkynyt.. nyt olis eka neuvola ens viikolla, mutta milloin pääsee uudelleen ultraan on arvoitus.. tahtoisi niin sen sykkeen siellä nähdä.. <3

Nyt harmittaa ja paljon...sain nt-ultra ajan vasta tammikuun viimeiselle viikolle 28 päivä! Silloin rv 13+3....ei ollut vapaita aikoja ennen kuin tuolloin!

Kuitenkin jotain ilo uutisia, kaverini kuunteli doplerilla ja kuuli pikkuisen sydänäänet hetken ajan! Ihanaa, että joku pieni siellä on! <3 Sain sen doplerin kaveriltani lainaan ja taidan itse tänään kokeilla kun lapset menee nukkumaan, että kuulenko jotain! Jännittää! :)

Tänään oli eka neuvola! Juteltiin tovi, käytiin läpi edellistä raskautta ja synnytystä (tekee lähetteen pelkokeskusteluun myöhemmin), mimmosia ajatuksia uusi raskaus on herättänyt jne. Sit lippulappusia vinopino, lähetteet labroihin ja täytettiin neuvolakorttia. Jäi hyvä maku suuhun kyllä. :) Painoa mulla on aivan liikaa, ja sen myönsi terkkariki mut ei naputtanut asiasta yhtään. Pitää muistaa liikkua ja kiinnittää huomio syöntiin. RR oli jännityspaineeksi ok, onpa tullut joskus korkeampiakin lukemia. :D

Seuraavaksi ois 8.1 lääkärineuvola + varhaisultra ja jännittää! Varattiin aika nt-ultraankin mut mä luulen et sen aika muuttuu vielä. Neuvolan mukaan tänään olis 7+3, oviksen mukaan on 6+4. :)

Minun kivut ja krampit jatkuivat eilen (oon kirjotellu niistä tonne oire-ketjuun) ja päätin vihdoinkin lähteä päivystykseen istumaan jotta tämä tuskainen epäily kaikesta mahdollisesta saataisiin loppumaan. 7 tuntia jonotusta, pääsin tk-lääkärille joka teki lähetteen gynen päivystykseen ja sieltä tuli täti tarkistamaan tilannetta. Alettiin ultraamaan ja täti käänsi näyttöä ja sano että "katoppa, näätkö" <3 siellä se pieni toivo oleskeli ja sydän hakkas. Hyvässä paikassa ja koko vastas täysin viikkoja eli 6+5 eilisen mukaan <3 vasemmasta munasarjassa löyty aika kookas kysta, joka voi olla yks syy kivuille ja huomenna antamaan vielä virtsanäytteet.

Oon sanoin kuvailemattoman onnellinen. Ei tätä voi käsittää. En oo koskaan kokenu mitään noin kaunista. Niin monta vuotta haaveillu ja yrittänyt ja joutunut pettymään ja nyt on näin. <3 Toivo <3

Kävin maanantaina alkuraskauden ultrassa, meillä se siis kuuluu kaikille ihan neuvolan kautta :) Kaikki oli hyvin <3 sydän löi ja pikkuinen vastasi kooltaan silloin 8 + 1, eli pikkuisen pienempi mitä oltiin laskettu, mutta se selittyy mun epäsäännöllisellä kierrolla, kun tosiaan ei monet menkat ehtinyt välissä tulemaan, imetyksen lopetettuani :) Nyt vaan jännitellään sitä np - ultaa..

En oo viel päässy varaamaan aikaa neuvolaan olivat välipäivät kiinni plus viikon lomankin neuvolatäti piti perään... Tiistaina tarkoitus soittaa ja varata. Ajattelin ja oli suunnitteilla että olisin mennyt mehiläiseen ultralle, mut sit kuitenkin peruin sen. Ajatteltiin et tilataan neuvola aika ensin. Viikkoja on tänään loppiaisena olis tasan 9+0.

Pääsin tänään käymään neuvolassa kun halusin että kokeillaan kuunnella sydänääniä. Vaivasi kun ei yhtään tiennyt onko kaikki hyvin.. Viikot 10+0 ja terkkari sanoi että kone lupaa vasta viikolta 12 alkaen, mutta kokeillaan kun olen niin hoikka. Ensin sieltä ei mitään meinannut löytyäkään, mutta lopulta löytyi selkeä pikkuisen syke! <3 Nyt voi vähän rauhallisemmin mielin odotella pari viikkoa ensimmäiseen ultraan :)

Varhaisultra takana! :) Siellähän se pieni natiainen kasvaa ja köllötteli, vastaten viikkoja 7+5. La muuttui kolme päivää aikaisemmaksi (22.8) mut saanee varmistuksen sit np-ultrassa, mikä ois 4.2 (jo!). On kyllä niin mahottoman onnellinen ja huojentunut olo! <3

VU takana, yksi sydän löi ja ultraaja sanoi että hyvältä näyttää. Koko vastasi hänen mukaansa 6+ (5.4mm) kuukautisten mukaan ois ollu 7+0. Mutta heti alussa sanoinkin ultrassa, että mun mielestä ovulaatio oli muutaman päivän myöhemmin kun laskelmien mukaan. Eli ihanaa, mutta on se ihmismieli kummallinen, kun silti jäi askarruttamaan, että oli pienempi. Kun mun toinen keskenmeno tapahtui niin, että 8+ ultrassa oli syke, mutta koko vastasi vain 6+ ja seuraavana päivänä alkoikin heti km...tämä kummittelee mielessä.

Onnea sinullekin cupcake :) mun la siirtyy nyt siis elo-syys vaihteeseen mut ei vielä vaihtanut sitä.

meillä oli tänään eka neuvola ja mulla viikkoja nyt 8+6 :) siellä 1.8cm pienokaisen sydän sykki :) meillä esikoinenkin oli mukana neuvolassa ja hän oli aivan ihmeissään ku ultrattiin :) ja laskettu aika siirty päivällä :) olin ajatellut että se on 15.8 mutta siirtyikin 14.8 :)

Mulla oli tänään ultra niiden ruskeiden vuotojen takia joita oli siis tähän päivään asti 1,5viikkoa. Sieltä löytyi jotain viikkoja 6+ vastaava kuollut alkio ja nyt siis olisi ollut 10+2. Raskausoireita oli kuitenkin vieläkin koska elimistö yritti silti pitää raskautta yllä. Lääkkeillä pitää ylihuomenna aloittaa tyhjennys... Nyt kävi näin surullisesti, toivotan teille muille parempaa onnea!

Miulla oli eilen eka neuvola käynti ja rupattelujen lopuks sitten koitettiin kuunnella sydänääniä, mutta pikkunen oli jossain niin jemmassa ettei kuulunut.. :( Kuitenkin kohtu on kuulemma ihan oikeella tavalla kasvanut, että neuvolatäti uskoi kyllä, että siellä kyllä sen puoleen on kaikki hyvin ja kyllä hän minulle sanoikin, että voi olla ettei kuulu mitään, mutta sitä ei kannata sitten säikähtää :) kyllähän se vähän jäi silti harmittamaan kun ei kuulunut sydänääniä vaikka niin olin oottanut, että kuulisin...

Tänään varasin ajan sikiöseulontaan, eli eka ultra, veri- ja niskaturvotusseulonta. Ajaksi sain ti 21.1. Pitää toivoa, että siellä sitten kaikki hyvin! ♥

Takaisin