Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meillä siis perhevalmennuksessa 4 kertaa omassa neuvolassa, jokaisella kerralla oma aihe, parisuhde, synnytys, imetys ja lapsenhoito. Lisäksi sitten synnytysvalmennus, joka oli synnytyssairaalassa.

Tuo synnytysvalmennus, josta vähän mainitsinkin edellisessä kirjoituksessa, käsitteli siis lähinnä synnytystä teknisellä tasolla. Että milloin pitää lähteä sairaalaan, mitä lääkkeitä ja lääkkeettömiä kivunlievityksiä on saatavilla, mitä saa/pitää ottaa mukaan sairaalaan ja kauan siellä sairaalassa "joutuu" olemaan. Ja hyvin lyhesti millaisia vaiheita synnytyksessä on. Ehkä se neuvolan perhevalmennuksen "synnytys-luento" on sit enemmän itse synnytykseen liittyvä.

Muutenkin täällä on välillä hassua, kun neuvola ja synnytyssairaala ei juurikaan vaihda tietoja. Eri kaupungit, eri potilastietojärjestelmät....

Mut muistanpahan nyt että sitä äitiyskorttia pitäisi pitää aina mukana.

Tänää neuvolassa paino olikin +14kg, Paineet 111/78, hemppa 119. Oon vähä ihmetelly miksei oo kauheen uupunut olo, mulla hemppa siis normisti tosi hyvä, alkuraskaudessakin oli 135 ja normaalisti pienikin pudotus tuntuu pahalle. Proteiinit ja sokerit ok.Hoitaja runnoi vatsaa mutta sanoi, että on senverta timmi kohtu, ettei tiedä miten päin muksu on, mutta epäili että istualteen on, joten jos vikalla neuvolalääkärillä ultra näyttää että perätilassa edelleen, ni sitten synnytyssairaalaan käännettäväksi. Huimaa. Toivottavasti kääntyy.

Mutta. Eipä mulla ainakaan tiuhennu vieläkään neuvolakäynnit. Siis nyt ollaan kuitenkin jo 32+2 ja seuraavaksi kerraksi varattiin lääkäriaika kuukauden päähän (36+2) ja sen jälkeen on kahden viikon päästä neuvola (38+2) ja sitten onkin alle 2 viikkoa laskettuun aikaan.. No, eipä kai siellä ravata tarvi, mutta mä jotenkin oletin, että ne tiuhenee, ei se musta tiuhenemista ole jos vikalla kuukaudella 1 lisäkerran käy.

Kyselin sitten siitä omega3:sen kohtalosta ja hoitaja sanoi, ettei mitään valtakunnallista ohjetta ole, eli ei ole merkitystä syökö kalaa vai ei :) Ite ainakin meinasin popsia ihan normaaliin tapaan siis jatkossakin.

Sitten kyselin myös äidinmaidon luovutussysteemeistä, eli PHKS ostaa maitoa 19€ kilohintaan, luovutus aloitetaan synnärillä tai 2 kk sisään, eikä tuossa esitteessä ole, eikä neuvolaterkankaan mukaan ole mitään aikaa, koska luovutus pitää lopettaa, eli sitten kun maito vähenee tms.. Netissä ainakin lukee että useissa sairaaloissa ei oteta vastaan maitoa sen jälkeen kun vauva on 6kk m. Maidot noudetaan kotoa pakastettuina. Aattelin ainakin kokeilla, mitäs siinä häviää. :)

Meillä ei ole vielä puhuttu neuvolassa mitään streptokokkiseurannasta. Nyt on keskiviikkona neuvola ja ens viikolla kasvuarvio erikoislääkärillä. Meillä näitä ajanvarauksia on riittänyt kaikkien hankaluuksien takia, mut onneks vauva voi hyvin!

ei mullakaan yhtään tiuhemmin ole neuvolakäyntejä, seuraava on tän kuun lopussa jolloin ois rv 32+4 ja sit lääkärineuvola samallai kuukauden kuluttua rv 36+4. seuraavista en tiedäkään, ei olla varattu niin pitkälle. muistelen kyllä, että esikoisen kohdalla neuvolakäynnit tiheni jo paljon aikaisemmin (piti tarkistaa silloisesta neuvolakortista ja jo rv 30 eteenpäin neuvolakäynnit oli 2 viikon välein ja rv 38 -> käynnit oli viikon välein), mutta täällä ainakin säästetään taas just niin oikeista asioista :/ mulla oli esikoista odottaessa verenpaine koholla viimeisen kuukauden ajan, joten kävin neuvolassa kaksi kertaa viikossa verenpaineseurannassa.

Mulla oli ensimmäinen väli 2kk, sitten on tultu kuukauden välillä tänne asti (29+6 oli viime käynti) ja siitä on nyt varattu 3vk välein kaksi seuraavaa tapaamista(eli vissiin viikoille 32 ja 35), mutta mulla ei edes ilmeisesti ole tuota neuvolalääkäriä viikolla 36, minkä luulin olevan tulossa.. voikohan nää nyt liittyä tähän ajankohtaan, että kesällä kun lomat pyörii, ei vaan voi tihentää, vai onko tämä yleinen säästölinjaus? Kyllähän tämä ensimmäistä odottavalle tuntuu vähän harvakseltaan näyttäytymiseltä, kun kaikki on kuitenkin uutta ja välillä vähän pelottavaakin..

Ei kesä voi vaikuttaa. Joskus tossa lueskelin, että se on ihan yleinen linjaus, tullut vähän aikaa sitten, että käyntejä harvennetaan jos raskaus etenee normaalisti. Ns riskiraskaudet saa sitten enemmän aikoja ja jos jossain muuten tulee jotain häikkää jossain vaiheessa ni sitten ite ottaa yhteyttä ja sitten aletaan laittaa lisäaikoja tarpeen mukaan. Ite vaan vähän ihmettelin sitä kun neuvolaterkat ja tutut jne on kaikki aina sanoneet että käynnit tihenee, muttei ne sitten tihenekkään.

joo en mäkään usko että kesän vuoksi, vaan säästöt kohdistuu neuvolatoimintaan. meidän neuvolassa on kuitenki kesäsijaisia ja lomat porrastetaan. saapa nähdä, miten vauvaneuvolassa, onko sinne tullut uusia säästöjä. täältä ainakin oli jo tytön aikana korvattu 8kk lääkärineuvola terkkarineuvolalla.

Eilen kävin neuvolassa, viikkoja siis oikeasti 30+3, mutta paperilla 31+3 :D.
RR 113/67
Hb 98! (Normaalitaso mulla 134) Ja kyllä muute tuntuu väsymyksenä
Pissa ok
Sf 28
Paino: tullu 3 viikonaikana 1,2kg (kokonaisuudessaan koko raskauden aikana +9,8kg) ennen raskautta normaali bmi
Vauvan liikkeet ja syke hyvät
Vauvan painoarvio 1785g (kasvanu 5vk:ssa kilon!) ihanaa :)
Rakenteet edelleen normaalit
Vauva perätilassa, niin kuin sen jo tiesinkin potkujen perusteella

Seuraavat neuvola-ajat:
- 2 viikon päästä neuvolalääkäri, joka ultraa
- 3 viikon päästä neuvola terkkari
- 4 viikon päästä neuvolalääkäri, eli se virallinen "viimeinen neuvolalääkäri aika", jolloin otetaan se streptokokkinäyte ja synnytystapasuunnittelu (varmaan tällöin lähete sitte äitipolille, jos vauva edelleen perätilassa)

-> Eli mulla kyllä tiuhenee käynnit nyt reilusti, seuraava väli 2vk ja sitten jo viikon välein. Täällä meijän neuvolassa ei välitetä uusista suosituksista, että niitä pitäis harventaa, vaan varsinkin ensareita seurataan samoin kuin jo monet vuodet. Ja minusta se on niin hyväkin! Kuitenkin eka raskaus ja ei voi tietää miten kaikki menee ja myös mm.raskausmyrkytyksen riski kasvaa raskauden loppua myöten ym..

Olin niin helpottunut neuvolakäynnin jälkeen kun vauvalla oli kaikki hyvin, pelkäsin että ei ois kasvanu kuukauden aikana, kun mulle tullu painoa lisää vaan vähän yli kilon, mutta kuulemma siitä ei tarvi olla yhtään huolissaan, vauva kyllä ottaa aina omansa :) ihanaa kun ei tarvi enää stressata sitä asiaa! Mutta rautapurkin pitää vissiin hakea :)

Mulla oli eilen (28+3) taas ultra (diabeetikoilla on pk- seudulla n. 1kk välein). Poitsun koko reisiluusta ja päänympäryksestä mitattuna oli just hyvä mut mahanympärys meni ylärajoilla. Ei kuulemma vielä hälyttävää, mutta varattiin seuraava aika varmuuden vuoks jo 3vk päähän. Se masun ympärysmitta selittyy kyllä sillä että nyt on ollut sokerit kohollaan, niin kun diabeetikoilla näillä viikoilla on usein ja niin oli viimekskin. Kyllä ne siitä paranee kun saadaan insuliiniannokset taas kohdilleen.

Lapsivettäkin oli normaalia enemmän, mikä kuulemma on sillon yleistä kun äidillä on ollut sokeriarvot kohollaan. Mutta eipä siitä lapsivedestä ainakaan haittaa oo. Eikös se oo parempi että on enemmän kun vähemmän.

Kokoarvio oli 1481g, sekin on oikein hyvä :)

Poika oli edelleen raivotarjonnassa, hyvä niin. Pysykööt siinä loppuun asti.

Ja potkuja kyllä taas riitti. Ei meinannut lääkäri pystyä mittaan virtauksia kun kokoajan tuli potkuja ja tönäsyjä.

Sain vihdoin myös ajan "synnytystapa-aviointiin". Se on mulla vähän erilainen kun siinä ei arvioida sitä tuleeko vauva ulos sektiolla vai alateitse vai miten. Mulla mietitään lähinnä sitä että millanen/millaset asennot olis mun yliliikkuville lantiolle ja selälle parhaimmat.
Viimekerralla kävi niin että mulla olis ollut toi arvio 35+4, mutta tyttö pätti syntyä 35+3. Kätilö oli sillon ihan kiukkunen, että miks mun kanssa ei oo mietitty niitä asentoja. Sit se kuuli että se arvio olis seuraavana päivänä niin totes vaan, että kannattaa varmaan seraavalla kertaa yritää saada se vähän aikasemmalle viikolle. Jep :rolleyes:
Ja siis: yks kätilö piti mun toista jalkaa, mies toista ja toinen kätilö oli sit siinä "paraatipaikalla". Ja huusin pääasiassa selkä- ja lantiokipua, en niinkään itse synnytyskipua. Tyttö tuli sen verran nopeeta, ettei siinä enää kerennyt mitään asentoja kokeileen. Mä en kuitenkaan meinannut päästä edes makaan koko vuoteelle.
Nyt olis siis ihan kiva saada se asento vähän paremmaks.

Sillon kun toi arvio on oon viikoilla 33+ ja eiköhän mulla liikkuvuus oo sillon jo niin huono että pystyy ihan konkreettisesti kokeileen, että mihin asentoon pääsen ja mihin en. Ja mikä asento sattuu ja mikä ei. Jne...

Mulla on ollut tosi kovia supstuksia jo pari viikkoa. Heti kun nousee jaloilleen niin alkaa supisteleen ja välillä ne on aika kivuliaitakin. Tarkistettiin sit varmuudeks myös kohdun suu, mutta ihan on kiintee edelleen eli ei hätää. On vaan tosi supitusherkkä kohtu. Ja siis niin oli viimekskin, luulin vaan jotenkin että ne kivut ja muut tuntemukset liityy mun hypermobiiliuteen :grin Ja kyllä se lääkärikin sano, että kannattaa varautua taas siihen että vauva päättää syntyä vähän etukäteen kun on tollanen kohtu ja edellinenkin tuli yli kk etukäteen.

..että sellasta... 2 ½ kk laskettuun aikaan ja 1 ½ kk siihen hetkeen millä viikolla esikoinen synty. Pitäskö tähdätä vaikka siihen väliin :wink

mulla oli tänään neuvola, viikkoja nyt 30+5.
SF 31
Paino +400g kuukaudessa (mikä on hyvä koska raskauden alussa ylipainoa)
paineet ok
HB enää 114 (ei ois mitattu jos en ois pyytäny)
vauvan syke n. 150
ja raivotarjonta, mutta ei vielä kiinnittynyt.

Eikä meillä siis todellakaan mitään ultralaitteita, kun normaaliraskaus, eli ei edes mitään painoarvioita... SF--mitta menee käyrien yläpuolella, mut sehän ei kerro vauvan painosta mitään.

Jatkan rautalääkettä (jonka aloitin omatoimisesti) taidan nostaa annostusta samalla, kun hemppari tippuu vaan...

Seuraava neuvola 1.7. ja synnytystapa-arvio (naapurikaupungissa) 21.7.

Ei täällä päin ole mitään synnytystapa-arvioita saati sitten kokoarvioitakaan. Itse olen huolissani vauvan koosta, ettei se ehtisi mennä liian isoksi. Mutta ei kuulema ole enää käytäntönä toimia niin..Vasta sitten, kun ja jos neuvolassa ollaan huolissaan että joko lapsi ei kasva tai kasvaa liian nopeasti. Omituista!
Sf-mitta mulla on ollu koko ajan yläkäyrillä. 30+2 se oli 30,5. Sen mukaan nyt pojusta tulisi nelikiloinen mikäli pysyy loppuun asti mukana. Lääkäri kun ultrasi, niin vauva menee kuitenkin keskikäyrillä. Ei se minustakaan tuo sf-mitta kerro kyllä siitä vauvan koosta yhtään mitään! Supisteluita tosiaan tulee ja kuten tuolla oireissa mainitsin, niin kohdunkaula on pehmentynyt heti sen jälkeen kun supistuksiin on liittynyt kiputuntemuksia. Kävelykin on hankaloitunut, varsinkin jos istuu ja siitä sitten yrittää lähteä liikkelle. Nivuset on jumissa :grin
Normaalisti neuvolakäynti olisi sitten seuraavaksi neljän viikon päästä, mutta ilmeisesti supisteluiden takia menen jo kolmen viikon päästä. Synnytysvalmennukseenkin kehoittivat menemään etukäteen eikä odotella vkolle 36 jolloin täällä on tapana käydä se..

Muistaako joku, millon se raskausajan toinen lääkäriaika on? Vissiin joskus viikolla 35-36?

Kävin juuri nlassa ja sain 2.lääkäriajan vkolle 36, siinä 35-36vkolla sen pitäis siis ilmeisesti olla

mulla on rv 36+4 se lääkäriaika eli kyllä se noilla Lobsterin kommentoimilla viikoilla pitäisi olla.

Isabella, meidän vauvatkin on ihan samiksia! Meillä oli tiistaina 31+4 ultra ja meidän vauvan painoarvio 1793 g eli samoissa lukemissa kulkevat! :)

Täällä on näköjään muillakin isoja SF-mittoja, itselläni oli 30+6 viikolla 30cm ja terveydenhoitaja puhui sen olevan tosi iso. Ja kyllähän se yläkäyrän yläpuolelle menee. Jotenkin olen ollut stressaantunut suuresta sf-mitan kasvusta, joten olen noudattanut raskausdiabeteksen ruokavaliota todella tarkasti. Jotenkin lohdullista, että muillakin on kuitenkin isoja sf-mittoja.

Minulle varattiin äitiyspolille synnytystapa-arvioaika jo ihan alussa edellisen kiireellisen sektion vuoksi. Kaiketi tämä on se yleisin syy tuohon käyntiin.

Täällä oli eilen neuvola, viikkoja silloin 31+4.

Oma painon nousu tasaantunut sen huiman nousun jälkeen :) Mutta niinhän se terkka sanoikin, että loppupuolella mulla varmasti tasaantuu, kun keskivaiheilla tuntu sitä painoa tulevan kovin nopeasti lisää.

* 4 viikon aikana paino noussut 1,3 kg
* RR 123/67

*Pissa puhdas
*HB 109 ( Obsidania piti hakea apteekista )
*SF mitta 32 cm
*Vauva raivotarjonnassa
* Vauvan sykkeet hyvät ja hyvin liikkuu

Onkos muilla vauva jo laskeutunut ? Mulla vissiin on, kun viikonlopun aikana oli maha tipahtanut yhtäkkiä alemmas :)
Entäs, mites teillä on ollut toi SF mitta ? Mun terkka ei sanonut siitä mitään, enkä muistanut kysyä ja jäinkin miettimään, meneekö yläkäyrillä ?

ei kyllä sanottu mitään neuvolassa vauvan laskeutumisesta. mahastakaan en osaa päätellä mitään. mulla oli sf-mitta 28cm rv 29+5, kuulemma oli normaali.

Eikö sulla Isabell ole neuvolakortissa sitä sf-mittakuvaa, mistä näkee itse missä kohtaa käyrää menee? :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla oli sf-mitta viikolla 26+2 27cm ja meni yläkäyrän yläpuolella ja näyttää siltä että kokoajan kasvaa. Ei se maha esikoisen kanssakaan pieni ollut, mutta kuitenkin vaan vähän keskikäyrän yläpuolella. Onneks vauva on toistaseks vielä ihan sopivassa mitassa.

Takaisin