Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitääkin katsoa sieltä neuvolakortin takaa :) Ja mulla kyllä taitaa olla isompi maha nyt, mitä esikoisesta, vaikka suurimmaks osaks silloinkin taidettiin mennä yläkäyrillä! Mutta tosiaan kun vähän aikaa edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä, niin mahakin voi jo sen takia olla nyt isompi.

SF-mitoista muuten sen verran, että neuvolatädin mittojen mukaan meillä on pikkumies kasvanut koko ajan alakäyrillä, mutta nyt kun kävin ylimääräisessä ultrassa tutulla lääkärillä ihan muuten vaan kurkkaamassa pikkumiestä niin siellä on kyllä ihan kunnon 2100 g:n jötikkä ja on yli keskikäyrän, melkeinpä ihan yläkäyrissä -että se niistä SF-mitoista ja niiden luotettavuudesta :grin
Täytyy siis henkisesti varautua synnyttämään jättiläisvauva, isänsä on ollut yli 4 kg:n järkäle :eek:

Kaikki oli kuitenkin hyvin ja kaveri on erityisen liikkuvainen, kuten tiesinkin. Siellä se oli raivotarjonnassa, hirmu matalalla, mutta kun ei ole kipeitä supisteluita niin ei kuulemma huolta. Saisi nimittäin kölliä siellä sen 8 vkoa vielä...

Huomenna sokerirasitukseen, hiphei :confused:

papo: Voi että, siellä on suuripienimies :Heartblue Ja juurikin erittäin hyvä todiste siitä mihin neuvolassa voivat sen käyränsä työntää :grin ..Tai välillä vaan tuntuu siltä, ettei niillä tosiaan oo muuta tekemistä tai edes sitä kuuluisaa maalaisjärkeä kun seuraavat niitä käyriään kuin mitäkin. Pistää vaan ärsyttämään!
Tsemppiä huomiseen :Heartred

Neuvolassa käyty..
Kaikki oli hyvin, hemppari oli 117, painoa ihan sopivasti tullut, paineet ok ja pissa ok.. Sykkeet oli 145-149, raivotarjonta ja kuulemma aika alhaalla jo :o hirmuinen nivaska lukemista tuli mukaan!
Seuraava neuvola on neljän viikon päästä..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Mulle on joka kerta neuvolassa painotettu että, sillä SF-mitalla ei välttämättä ole mitään tekemistä lapsen koon kanssa. Ja että mahankaan kokoa se ei välttämättä suoraan kerro. Epäselväksi mulla tosin on sitten jäänyt, että minkä kanssa sillä on jotain tekemistä :D

papo: synnytin itse yli nelikiloisen vauvan, kylläkin tytön, mutta hänenkin synnyttämisessä oli tekemistä. isossa vauvassa on puolensa, ainakin hoitaminen tuntui helpolta (ja muut vauvat oli niin pikkuruisia tytön rinnalla) :)

Isabella nyt oli ultrassa viikkoja oli 31+2, käydään vielä kertaalleen kurkkaamassa poitsun koko ennen h-hetkeä, kun lähisukulaisen luona voi käydä privaultrassa milloin haluaa

Della joo, voin kuvitella että on mitä punkea...mulla on vielä suht kaponen lantio, että saas nähdä. Eiköhän me hyvin pärjätä silti

Papo no on meijän vauvoilla vähä eroa sit ;) meillä poitsu paino 31+3 sen 1785g :) mutta tosin oikeasti meillä viikon pienempi raskaus, mutta silti on eroa koossa :)

Mullakin oli eilen neuvola.

Paino oli noussut turhan paljon, +805g, mut se oli kyllä tiedossa, kun mittailen kotona pari kertaa vikssa. Mulla on onneks se ihana tilanne, että äitiyspoli huolehtii tällasista asioista aika paljon mun kohdalla kun oon diabeetikko. Siellä sitä seurataan paljon just kaikkia oireita kun oon kaikin puolin riskiryhmässä saamaan mitä tahansa ylimääräsiä raskauden aikasia "sairauksia" tms. Niin siis sen takia ei siellä neuvolassa ne viitti onneks puuttua kauheesti noihin asioihin. Mulla ei esim. virtsan sokereita seurata ollenkaan kun ne voi heitellä paljonkin. Vaikka onpa mulla kyllä tosi kiva neuvolatätikin, kun se aina sanoo että pärjään näköjään hyvin omalla maalaisjärjelläni näissä asioissa :cool: .

Verenpaineet oli hyvät, mut ne on mulla kyllä aina. Nyt oli 116/78, mikä on mulle jo melkein korkee. Poitsu potki menemään ja kohtu pisti myös taas omat haasteet kehiin kun supisteli kokoajan. Mut saatiin sykkeetkin kuuluun ja ne oli 145, sama luokkaa ollut kautta raskauden.

Ja sit se mitä odotin eniten, Sf-mitta. Ja joop, niin kun vimeks jo, se oli yläkäyrän yli reilusti. Mulla on täysiä viikkoja 29 ja mitta oli 30cm. Keskikäyrä olis 26cm :rolleyes: . Esikoista odottaessa se on näköjään ollut tasan keskikäyrällä tässä vaiheessa, mutta ollut just kasvupyrähdyksen keskellä. Seuraavassa mittauksessa se näköjään on ollut yli yläkäyrän myös. Viime ultrassa todettiin että on tosi paljon lapsivettä niin se nyt ainakin vaikuttaa tohon vatsan kasvuun.

No, ei se kyllä loputtomiin voi kasvaa.
Onneks kuitenkin ollaan jo reilusti voiton puolella :smiley-bounce015. Nyt ne vaan joka puolella sanoo (lääkärit, hoitajat, kätilöt, oma mies, sukulaiset...) että pitää ottaa rauhassa supisteluiden ja kipujen takia. Tulkoot sitten tänne päivisin juokseen ton kohta 1v8kk perässä niin voin ottaa rauhassa.
:anyone

Neuvolassa käyty tänään. Toivottavasti oli ensimmäinen ja viimeinen lääkärineuvola... Tai ainakin sille lääkärille. Ihan mukava poika, mutta ihan yhtä hyvin mä olisin voinut itse sitä terveysporttia ja lääketietokantaa selailla... Kaikki oli siis ihan ok, nuori lääkäri ei vaan ollut varovaisimmasta päästä sisätutkimusta tehdessään. Senkin tarpeellisuuden varmisti terkkarilta... Neuvolan jälkeen onkin sitten tiputellut rusehtavaa vuotoa vähäsen ja vähän nippaillut vatsanpohjassa. Hirveä huoli tietysti heti, vaikka on kai ihan normaalia kun viikkoja alkaa olla 34. Käsittääkseni limakalvot on aika herkät ja saattavat vuodella vähäsen pienestäkin ärsytyksestä. Koko raskausaikana kun ei minkäänlaista vuotoa ole ollut. Seuraavaksi onneks ihan tavallinen neuvola parin viikon kuluttua... Ja äippälomaan enää muutama hassu työaamu :)

^ kuulostaa hyvin samanlaiselle, kun itse kävin ennen raskautta alavatsakivun takia lääkärissä.. Sattuipa sitten nuori (varmaan juuri valmistunut) mies lääkäri minulle tietenkin...... Sisätutkimus oli ihan sohimista ja säälin miestä jopa, kun näin miten miesparkaa jännittää (kädet tärisi). Onneksi pyysi naislääkärin paikalle hoitamaan loppuun tutkimuksen.. Sen jälkeen itselläkkin tuli rusehtavaa verta hieman, mutta ei sen enempää..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Neuvolassa käyty tässä aamusta. Painosta huomautti ei mitenkään yllättäen, 17 kg kun oon tähän mennessä onnistunu haalimaan :rolleyes: Vauva kuitenkin on kuulemma ihan keskikokoinen, eli ei tarvii kokoseurantaan lähteä. Sf-mitta 30, eli ei muutosta viime mittaukseen, nyt viikkoja 34. Keskikäyrällä mennään ekaa kertaa, yleensä aina ollu yläkäyrällä. Mietin vaan, että jos vauva on normaalikokonen, niin onko tää kaikki paino vaan sit mulla ihrana ahterissa... Kiva pakertaminen sit raskauden jälkeen ylimääräsen kertymän kanssa. Tosin mielummin sit palaan normaaliin viikottaiseen jumpparutiiniin kun oikeesti pystyy kans jotain tekemään, eikä joudu kaikkia liikkeitä helpottamaan kun on vatsa tiellä / selkä oikkuilee / lonkat kipeet.

Nyt oli hemoglobiini noussu taas vähän, 125 oli tän kertanen lukema (121 viime kuussa). Vois kuulemma vähentää joka toiseen päivään Obsidanin syömistä. Mietin vaan, että jos vähennän, niin alkaako se sit taas laskee. Sitä väsymystä ei kyllä enää jaksais. Päivätorkut on tarpeelliset jo nyt päivittäin.

Seuraavana luvassa sit se lääkäriaika noin neuvolan puolesta. Sitä ennen pääsen kuitenkin labraan tökittäväksi. Streptokokkikokeita odotellessa... :smiley-angry026

Muokattu viimeksi:
Tääl vissiin ei enää oteta sitä streptokoetta?? Kaveri synnytti pari kk sitten ja se ei ainakaa muista et sil ois sitä otettu... Mulle ei oo aiheesta puhuttu. No JOS vaikka muistas kysyy sit ens kerralla ku lääkäris käy. Alkuraskaudesta sain ohjeen et pitäis hammaslääkäriin hygienistille varata johonki suun bakteeritestiin (?) varata aikaa mut sit ku varasin ni hoitaja sano ettei niitä enää testata. Kyl mä silti sain ajan hygienistille mut testii ei enää tehä.

Hemppa muuten nousee loppuraskaudesta, siksi varmasti suositteli raudan vähentämistä.

Painosta ei ihme kyllä oo tullu kommenttia,reilu viikko sitten maanantaina paino oli noussu 14 kiloo.. Tänää ku katoin ni paino vaan jatkaa nousuaan, nyt +16 kg.. Mut toi tuntuu heiluvan parilla kilolla koko ajan..Oli ennen tota viime neuvolaa +16 mut tippu sitten parissa päivässä 2 kg.. Mut kyllä varmaan tolla jäätelön mättämisellä on osuutta asiaan, ei voi turvotuksia tai vauvaa syyttää. :oops:
Mut ihan sama mulle, mä en voi kaikesta kivasta luopua, joten oon korvannut jäätelöllä tupakan ja viinin joten minähän syön saatana. :grin Reilu 6 viikkoo vielä, ihan sama vaikka tuliskin kilo viikossa, ei se paljoo enää nouse. :wink Sit takasin karppauksen pariin, sillä sain viimeksikin laihduttua 45 kiloa, joten ei pelkoo näistä kiloista. Nii.

mulla ei ainakaan viime raskaudessa otettu streptokoetta ja nyt kun googletin asiaa viikonloppuna olin lukevinani, ettei ainakaan HUS-alueella otetakaan, jollei ole oireita tai edellisen raskauden aikana ollut streptokokkia tai edellisellä lapsella todettu sitä. puhuin viime viikonloppuna tutun sairaanhoitajan kanssa tosta, kun mun tytöllä oli vastasyntyneenä sepsis-epäily ja siihen antibioottikuuri, ja hän sanoi, että siinä on varmaan epäilty just streptokokkia. päätinkin ensi viikolla kysyä neuvolassa, saisinko lähetteen streptoseulaan ihan juuri siitä syystä, että tytöllä oli jokin tulehdus ja papereihin merkitty diagnoosiksi sepsis-epäily.

hemppa ei muuten välttämättä aina nouse loppuraskaudessa, mulla on kummassakin sukeltanut alle 120. sulla tosin on Gnome aika hyvä hemppa, joten varmaan juuri siksi kehotti vähentämään. mä sain viime raskaudessa nostettua hempan 125:n ennen synnytystä rautatableteilla, sitten synnytyksessä vuodin niin paljon, että hemppa sukelsi 79:n.

Minulla oli viime viikolla käynti äitiyspolilla. Tapasin diabeteshoitaja-kätilön ja lääkärin radiseurannan merkeissä. Sokeriarvot on pysyneet normaaleina ja sain kehuja hyvästä ruokavaliosta. Lääkäri kuitenkin halusi ultrata vauvan ja iso kaverihan siellä ainakin tämän arvion perusteella mekastaa. Kokoarvio 32+0 oli 2250g. Lääkäri kertoi, että on symmetrisesti suuri vauva, ja koska esikoinenkin oli syntyessään 56cm ja isänsä todella pitkä, olisi ihme, jos kantaisin tällä kertaa pikkuista vaavia. Ruokavaliota ei tarvitse sen kummemmin seurata, jatkaa vain samaan malliin. Olen niin onnellinen, ettei ainakaan nyt näytä siltä, että mitään lääkehoitoa tarvittaisiin. Toki senkin nöyränä käyttöön ota, jos sille tarve on.

Koska edellinen synnytys ei onnistunut alateitse, seurataan vauvan kokoa nyt tarkemmin ja minulla on seuraava ultra parin viikon päästä. Jos kasvutrendi jatkuu samanlaisena synnytys tullaan todennäköisesti joko käynnistelemään hyvissä ajoin tai sitten päädytään siihen suunniteltuun sektioon. Voi kun haluaisin kokea alatiesynnytyksen!

Kävin myös tällä viikolla omalla terkalla, mutta ilmeisesti tästä eteenpäin käyntini ovat sairaalalla. Mielelläni olisin omaakin terkkaani nähnyt, hän kun on tosi ihana ja kannustava. Hänen kanssaan voi kyllä jutella kaikenlaisista asioista, niin iloista kuin suruista. Yleensä kun hänen luotaan lähden, hän nousee ylös ja halaa minua, ja se tuntuu luontevalta ja kivalta.

Omat verenpaineet olivat laskeneet itselleni poikkeuksellien mataliksi 52/105. Hieman on heikkoa oloa havaittavissa.

Oma paino ei ole vieläkään noussut. Kummallista edelleen, kun esikoisesta tuli se +20kg.

Neuvolakuulumiset vko 33+2, painoa tullut yhteensä tasan +6 kg. Kahdessa menneessä viikossa nousu +175 gr/vko. Sf-mitta 30,5. vähän laskusuunnassa ollut viimosen kuukauden, kuitenkin keskikäyrän yläpuolen vielä. Kahden viikon päästä sitten lääkärikäynti. Syke oli vauvalla 125-130 välillä, aiemmilla kerroilla 140-150.
Selällään ei kannata enää makoilla, voipi aiheuttaa hapenpuutetta vauvalla. Eipä kyllä ole tehnyt selällää olla enää aikoihin :) Hb oli 126, nousussa, lisärautaa olen syönyt. Kaikki kaikinpuolin hyvin siis, viisi työvuoroa jäljellä!!!!!!!! Päivääkään en ole ollut saikulla raskauden takia :) Vähiin käy ennenkuin loppuu!!!!

Iloista Juhannusta kaikille!!! :)

Vippex

Täällä otetaan viikolla rv 36 streptokokki ja sanottiin että se nykyään kuuluu ohjelmaan. Labraan täytyy mennä erikseen sitä varten. Kaksi päivää myöhemmin on sitten neuvolalääkärin synnytystapa-arvio. 2 v. sitten tuota näytettä ei otettu. Mutta onkohan taas paikkakunnittain tuollainen...

Neuvolassa käyty taas tänään rv 32+4.

Pissa ok, painoa tullut viikkoa kohti 880g. terkkari konsultoi toista terkkaria ja mulle tehtiin lähete sokerirasitukseen, joka 4.7.2014 (jolloin rv 34+0). verenpaine 127/77. kysyin nyt streptokokkiseulasta, ei ole kuulemma automaatio HUS-alueella, mutta tämä terkkari, jolla kävin kertoi tekevänsä lähetteitä äitien mielenrauhan vuoksi ja nyt kun kerroin tytön vastasyntyneenä saamasta tulehduksesta (ja siitä, että sain sairaalasta käsityksen, että mulla oli jokin oireeton tulehdus) ja samalla itse sairastamastani tulehduksesta, sain lähetteen streptokokkiseulaan rv 36 \o/ huh, mielenrauha tuli melkei heti, vaikkei mitään ole vielä seulottukaan :) kysyin myös vasta-aineseurannan tulokset ja negatiiviset nekin. kuulin samalla, että ensi syksystä lähtien aletaan selvittämään sikiöiden verityyppi ja jos rh-negatiivisen äidin vauva on rh+, neuvola antaa sen piikin, jonka nykyään vielä saa synnytyksen jälkeen synnärillä. mä en kuulemma ehdi tuohon, vaan homma etenee voimassaolevan käytännön mukaan eli jos tää vauva on rh+, saan taas piikkiä pyllyyn synnärillä.

seuraava neuvola-aika onkin sitten lääkäriaika heinäkuun lopulla. täällä ei kuulemma uudelleensynnyttäjille anneta tiiviimmin aikoja kuin vasta rv 36-> neuvolakäynnit tiivistyy sillai, että ovat kahden viikon välein. ensisynnyttäjillä on rv 36-> viikon välein. uudelleensynnyttäjätkin saa tiiviimpiä käynti/seuranta-aikoja, jos ilmenee jotain, mitä pitää seurata, esim. kohonnut verenpaine.

näillä sit mennään. oli muuten taas eri terkkari ja seuraava aikaki varattiin eri terkkarille. sen oman tilalla on joku sijainen, jolle pääsen ehkä seuraavalla kerralla. nyt toi terkkari ei saanut varattua sille sijaiselle aikaa, kun sähköisessä kalenterissa oli joku vika.

Takaisin