Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me käytiin taas kurkkaamassa pikkumiestä ultrassa, jotta saatais tarkemmin osviittaa kasvukäyrästä ja niin ne hauskasti heittelee ne ultrankin tulokset...
nyt olikin painoarvio vkolle 40 3,5 eli ihan optimi. 11 päivää aiempi tämänhetkinen painoarvio 2100g olikin nyt alle tuon, eli se on ottanut silloin jostain väärää heijastumaa. Ultrassahan on aina +/- 10% virhemarginaali. Mutta kaikki oikein hyvin, pituutta oli taas tullut roimasti lisää, ja vauva mönki menemään kuin rokkistara.

Neuvolassa käyty tälle aamua ja kaikki oli hyvin :) Hemoglobiini oli nyt noussut sen verran, ettei rautalisää tarvitse enää ottaa. Viimeksi oli 113 ja nyt 125. Verenpaineet 125/73. Syke huiteli siellä lähempänä 150. Sf-mitta oli 30cm. Paino on nyt noussut tasan 15kiloa alkuraskaudesta. Viikkoja nyt siis 33+5. Ei ole vieläkään mitään turvotusta ja pissakin oli ihan puhdas.

Mainitsin niistä mun menkkakivuista ja neuvolatäti sanoi, ettei ole mitään hätää niin kauan kuin ei tule verta tai kipu ei ole ihan älyttömän kovaa. Sain lapun tuohon liikelaskentaan, muttei sitäkään tarvitse tehdä jos vauva liikkuu ihan normaalisti. Sanoinkin, että täällä on kyllä melkoiset pirskeet joka päivä :grin Neuvolatätin mielestä vauva on kääntynyt jo pää alaspäin. Selkä ja peppu tuntui tuossa oikealla kyljellä, pää alhaalla ja kädet ja jalat vasemmalla. Ja kun itsekin ajattelin niin potkut ja kaikki iskut tuntuu enimmäkseen vasemmalla puolella.. En saanut vieläkään aikaa neuvolalääkäriin kun on niin täyttä. Aikoivat pistää mut johonkin jonoon ja soittavat heti kun tulee lisää aikoja. Seuraava neuvola onkin jo tasan parin viikon päästä :)

Eilen otetusta streptokokkinäytteestä tuli jo nyt tulokset. Negaa näytti :)

Ens viikolla luvassa vielä vika lääkärikäynti. Saa nähä, alkaako noi neuvolakäynnit nyt olemaan useemmin. Tällä vikalla kolmanneksella on ollu noin kolmen viikon välein, mut vaihtelee vissiin tosi paljon paikkakuntakohtasesti?

Täällä ei oo puhuttu mitään tosta streptokokki hommasta.. ja neuvola lääkäri on sit viikolla 35+ eikä siitäkään ollu mitään puhetta et mitä siellä tehdään. Kaipa se sit selviää kuun lopulla. Tosi outoo kyllä et kun mullakin kuulema raskaus menny tosi hyvin niin ei ole tarvetta käydä sit tiheämmin neuvolassa vaikka on esikoinen. Luulis tosiaan et just eka kertalaiset olis just ne ketkä ehkä tarviis sitä valvontaa ja opastusta... tosiaan välillä tuntuu et aika yksin saa tän raskauden kans olla.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Hoh, hassusti menee joo neuvolat ja lääkärit eri tahtia. Miulla oli ed. neuvola ennen juhannusta ja nyt ensi viikolla seuraava. Lääkärin tapasin alkuraskaudesta, ihan heiunäkuun lopussa menen äippäpolille synnytystapa-arvioon, siellä sit lääkäri tutkii. Nyt rv 32+1. Streptokokkikoe otetaan meil kuulemma vakiona kaikilta odottajilta ja kyllä, kätevästi labrassa :/ Onnneksi saan edes venyttää sen siihen että lähiterkkula aukeaa heinäkuun lopussa.

Meil ei saanut edes edellisen raskauden aikana noita pissatikkuja kotiin, vaik oli protskut koholla, sain laukata pissalla neuvolassa. Eihän se mtn, nyt vaan oon esikoisen kanssa päivät kotona kaksin ilman autoa ei oo oikein jaksuja pyöräillä 2,5-vuotias tarakalla melkein kolmea kilsaa. Toivotaan et kaikki menis tällä kertaa ok, esikko syntyi raskausmyrkytyksen takia käynnistettynä rv 38, oltuani pari vkoa on-off sairaalasssa.

Niin ja kuulemma nyt alkaa neuvolakäynnit joka toinen vko, jos ei mtn erikoista ilmene. Tähän asti noin kerta kk. Tänään soittelin neuvolaan soittoajalla kun eilen oli leposyke 120, tosin kahvin juonnin jälkeen. Kuulemma helle ja raskaus nostaa ja ei syytä huoleen jos verenpaineet ok, eikä syke kiepu koko ajan noin korkella. Tosi nopsaan kyl väsyy ja heti kun esikoisen kanssa joutuu vääntämään on hiki ja sykkeet korkealla.

Täällä muuten olikin viimeksi puhetta neuvolassa tuosta streptokokista. Se näyte otetaan synnärillä sitten jos ehditään..Tai jos haluavat ottaa sen äippäpolilla aiemmissa tarkastuksissa (siis jos niitä on). Eli näin :grin

Miten voi olla noin, että vasta synnärillä otetaan toi streptonäyte? Täällä ainakin heti synnytyksen käynnistyessä on vähän eri ohjeet, jos äidillä on toi streptokokkibakteeri. Esim. jos lapsivedet menee, pitää positiivisen näytteen antaneen heti lähtee synnärille, eikä vaan soittaa päivystykseen, kuten tehään jos tartuntaa ei oo. Onpas erilaiset käytännöt :schocked028

täällä Hus-alueella oli pitkä lista, mitä edellytyksiä on streptonäyte-lähetteen saamiseksi. mä vetosin tytön ja itseni sairastamaan tulehdukseen heti synnytyksen jälkeen ja sain lähetteen, joka täytyy käydä antamassa labrassa rv 36.

Meilläkään Jyväskylässä ei ole sanallakaan mainittu mitään streptonäytettä.. En siis ees tiiä mistä on kyse :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minulle sanottiin, että Tampereella on tänä vuonna alettu ottamaan kaikilta tuo näyte ja se pitäisi käydä antamassa labrassa viikolla 36.

Lappeenrannanssa käytäntönä että otetaan streptokokki näyte itse ja viedään labraan vk 35-37, ja näyte on voimassa 5vk kerrallaan.

Vedotkaa ihmeessä 2014 uusiin neuvolasuosituksiin, jos eivät aio näytettä ottaa! Ne suositukset on tehty äidin ja tässä streptokokkinäyte -asiassa vauvan turvallisuuden ja hyvinvoinnin takaamiseksi. Minä ainakin vaatisin otettavaksi, koska en halua vauvaani altistaa infektiolle, jonka seuraukset voivat olla huonot!

Ihan oikeasti älytöntä!
Meillä otetaan koe itse kotona ja kiikutetaan terkkarille samana päivänä.
Äiti voi kantaa bakteeria tietämättään, mutta ymmärtääkseni oli vauvalle jopa hengenvaarallinen, vaatii joka tapauksessa antibioottihoitoa.

Ei Lahessakaan tosta ole ollut puhetta. Huomena olen huolestunut äiti ja soittelen neuvolaan ja vaadin päästä testiin. HUOH, luulis että toi olis rutiinilla toimiva. Toki täällä pitää mennä synnärille näytille kun vedet menee, eli ei jäädä kotiin köllimään siihen asti kun alkaa tosihommat. Jos kaikki ok, pääsee takas kotii venailemaan, jos jotain on, ni jäädään sinne. Mut soittelen huomena, ihan varuiks.

Neuvolakuulumisia tältä päivää. Eli 35+5. Verenpaineet oli hiukan koholla, 137/72 ja sf-mitta oli 31cm. Pissassa oli taas proteiniit plussalla ja nyt lisäksi leukosyytit oli yhellä plussalla :sad001 Ja hirveä ahdistus iski. Mullahan on ollut nyt tuota valkovuotoa. Ja th:n ottaessa streptokokki näytettä, se kävi oikeastaan vähän kipeääkin :confused: Huomenna pitää viedä pissanäyte tk:n. Syke oli siinä 140-145. Oli vaan vähän vaikeuksia saada sitä kuulumaan kun istukka oli ilmeisesti edessä ja neiti pyöriskeli niin kovasti :p

Sain onneksi tälle päivää ajan päivystävälle lääkärille, kun sanoin noista kivuista. Ja ei kuulemma ole ihmekkään jos on kipuja kun vauva tuntui olevan jo melko alhaalla :rolleyes: Ei kuitenkaan ole vielä kiinnittynyt. Ensi viikolla jo seuraava neuvola, joten ainakin meillä päin nuo ajat tiheentyvät loppua kohden.

Ei ne Lahes ota sitä testiä.. Se on sit synnärillä hoidettava juttu, siis jos on epäily että se olis.. Intin kyllä, mutta hoitaja oli ihan silleen et ei. Ei oo sellasta käytäntöä kuullutkaan. En siis testiin päässyt. Mut ne joilta oon lahtelaisilta kysynyt, ni ei niiltäkään oo otettu sitä testiä.Näillä mennään sit.

Neuvola käynti olisi taas takana. Rf-mitta oli tipahtunut yläkäyriltä keskikäyrille, neuvolatäti arveli sen johtuvan siitä että vauva ois nyt kunnolla laskeutunut ja kiinnittynyt (kokeili liikutella vauvan päätä, mutta ei kuulemma enää liiku mihinkään suuntaan). Mua ei haittaisi vaikka vauvan kasvukin ois vähän hidastunut, kun toi koko arvio oli tosiaan jo viikolla 35+1 ultrassa 3kg. Kun murehdin, että mitenkähän isoksi tuo kasvaa jos menee yliaikaseksi, niin neuvolan täti lupasi heti että tehdään jo heti viikon 39-40 tietämillä lähete yliaikaistarkastukseen ja tsekataan sen hetkinen koko, eikä odotella yhtään ylimääräistä. Mun on kyllä pakko sanoa, että oon tosi tyytyväinen meidän neuvolapalveluihin, ne ottaa kaikki huolet aina niin vakavissaan ja tekee varmasti kyllä kaikkensa hoitaakseen kaiken kunnolla vaikka tää kesäaika vaikeuttaakin :Heartred

Hemoglobiini oli lähtenyt nousuun ja oli nyt jo 124, sen huomaa kyllä omassa olossakin että fiilis on IHAN erilainen kun tossa aiemmin vaikka tuo vielä kaukana siitä normaalista 146:sta onkin. Muutenkin kaikki ok. Näistä mun turvotuksista se neuvolantäti oli kyllä vähän huolissaan. Tarkisteli moneen kertaan että ei oo mitään myrkytysoireita ja paineli jalkoja ja mietti, että pitäsköhän nyt kuitenkin laittaa lähetettä labraan vaikka pissa oli ihan puhdas. Verenpaine oli pikkasen noussut, mutta kuitenkin ihan reippaasti normaalin rajoissa vielä...sovittiin nyt kuitenkin, että otettiin vaan seuraava aika viikon päähän ja katotaan sillon tilannetta uudestaan. Ja mä tässä välissä soittelen sitten Taysiin tai neuvolaan, jos tulee jotain muita oireita. Mulla on kuitenkin tätä turvotusta ollut jo toukokuulta asti, joten en hirveästi osaa olla huolissani myrkytyksestä tai muustakaan. Mikä on ehkä vähän hassua kun ton sukurasitteen takia olin siitä alussa niiiin huolissani :rolleyes:..mutta mä nyt vaan oon helposti turpoavaa sorttia, minkäs teet o_O

Käytiin tänää neuvolassa maha-asukin kaa, viikkoja onki jo 37+1. Terveydenhoitaja tunnusteli pojan asentoo ja pään paikkaa ja se oli siellä jo melkein kiinnittyneenä! Sanoki et varmasti kiinnittyy tän viikon aikana jo loppuun asti. :)

Avauduin kans terveydenhoitajalle viime viikkosesta lääkärikäynnistä ku oli jääny vähä nihkee olo siitä. Käski mun ehdottomasti tehdä valituksen siitä ja sanoki et voidaa varata mulle uuski käynti toiselle lääkärille jos tästä jäi huono maku suuhu. En kuitenkaa ottanu sitä uutta aikaa mut lupasin tehdä sen valituksen kun se siitä sano. Lisäks se sano ottavansa asian anonyymisti heillä töissä puheeksi.

Kun en siellä lääkärissä viimeks saanu mitää kokoarvioo ni tää terveydenhoitaja sit tunnusteli mahan kautta poikaa ja anto syntymäpaino arvioks n. 3700 g. Toki mahaa tunnustelemal on vaikee sanoo sitä tarkkaa arvioo, mut luotan kyl tähä terveydenhoitajan arvioon. Se kuitenki tuntuu kokeneelta työnsä suhtee. Muutenki oon aina tykänny käydä sen luona. Se on selvästi oikealla alalla. :)

Takaisin