Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Auts, uusi neuvolantäti runteli vatsaani niin että oikein koski :sad001 Mun tavallinen terkka on aina niin helläkätinen... Enpäs tätäkään aikaisemmin oo tullu huomanneeks :grin Toivottavasti on taas ens kerralla ite paikalla! Sf-mitta 30, viikkoja 30+2. Käyrän yläosissa mennään, mutta niin on menty koko ajan, ja vauva kasvaa kuulemma tasaisesti just ton oman käyränsä mukaisesti.

Onko muilla tullu käsky streptokokkiseulontaan? Tulee kuulemma vasta viikoilla 36-37, mutta varasin ajan jo nyt, ettei unohdu.

Gnome, ottaako teillä näytteen terkka vai joku muu? Mulle ei oo vielä asiasta mainittu, enkä oo vielä ite kysellykkään, kuinka se täällä meijän neuvolassa hoituu :)

Multa se otetaan kuulemma raskausviikon 36 lääkärineuvolakäynnillä. Mutta mistä se näyte otetaan, tietääkö joku?

Mulla ois keskiviikkona seuraava neuvola.Viime kerrasta onkin jo kuukausi.. Alkaako nuo neuvolakäynnit tiheentymään nyt loppua kohden? Niin olin jostain lukevani.. Ajattelin samalla pyytää vielä josko pääsis ultraan. Kun silloin rakenneultrassa oli istukka melko lähellä kohdunsuuta. Haluttaisi tarkistaa, että onhan se varmasti siitä siirtynyt ja samalla näkisi vaavinkin vielä :)

Millier, tosta tulikin mieleen, että erikoislääkäri sanoikin, että se istukan sijainti tulee tarkistaa 30 raskausviikolla, mikäli istukka ollu liian lähellä kohdunsuuta raskauden aiemmassa vaiheessa. :)

Muistin juuri, että niinhän mulle siellä ultrassakin sanottiin. Ja tarkistettiin vielä sisäkautta, muttei kuulemma ollut tarvetta tarkistaa myöhemmin uudelleen. Istukka oli parin sentin päässä kohdunsuusta.. Silti itse haluaisin sen vielä katsoa..

Gnome, ottaako teillä näytteen terkka vai joku muu? Mulle ei oo vielä asiasta mainittu, enkä oo vielä ite kysellykkään, kuinka se täällä meijän neuvolassa hoituu :)

Meillä mennään erikseen labraan otattamaan se näyte, ei hoidu neuvolassa. Varmaan sen siellä joku terveydenhoitaja ottaa, samoin kun aikasemmin verikokeet.

Gnome, labraan! Mitä ihmettä :D labrassa housut alas ja joku pyyhkii tikulla emätintä. Käytäntöjä on näköjään niin monta, mitä paikkaakin. Ite ajattelisin, että sen ois helpointa ottaa viimeisessä lääkärineuvolassa samalla kun se kattoo paikat. Mutta en tiiä miten meillä päin asia hoituu :)

Isabella, niinpä. Mut näin ne selviää ite lähettelemättä niitä näytteitä minnekään. Toki se olis odottajan kannalta mukavampaa hoitaa asia neuvolassa, mut kukas meiltä kysyy... :rolleyes:

Tulin tuolta heinäkuisista huutelemaan, eli täällä kanssa viedään se ite labraan, mutta puikon sai neuvolasta mukaan, eli kotona voi ottaa ja saman päivän aikana kiikuttaa sinne labraan :)

Tänään oli ensimmäinen perhevalmennus. Ihan ok, mutta ei mitään maata mullistavaa.

Selvisipä sitten, että aika synnytysvalmennukseen olisi pitänyt kätilön antaa rakenneultran päätteeksi. Eipä ole saatu. Joten huomenna toiveikas puhelu äitipolille, että onnistuuko vielä.

Koko ongelmahan johtuu siitä, että neuvola ja äitipoli eri paikkakunnilla ja tieto näiden välillä ei kulje. Eli jos äitipolilla tapahtuu unohdus, ei sitä neuvolassa voi paikata, kun eivät näe mistään sinne äitipolille varattuja aikoja, ellei niitä ole kirjoitettu äitiyskorttiin...

Luulisihan niitä aikoja olevan, mutta järjestetään vain lauantaisin ja arvatkaapa mitä? Meillä on joka kesäkuun lauantaille häitä tiedossa, paitsi tällä viikolla. Täällä on vielä tapana supistaa kaikkia toimintoja kesäksi, joten nyt huolettaa, että onkohan niitä valmennuksia vielä heinäkuussa... no aamulla tietää, yritän olla murehtimatta. :oops:

neuvolassa käyty tänään rv 29+5. pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä, 123/73. pyysin ottamaan hemoglobiininkin, kun tää väsymys on vaan pahentunut (en meinaa päästä aamulla hereille ja tyttökin mm. suuttui tänä aamuna ja meni murjottamaan eteisen lattialle, kun en herännytkään vaan jäin torkkumaan). hemppa oli 113 ja sain luvan aloittaa rautalääkkeet, kun hemppa on sukeltanut ekasta neuvolakäynnistä 132->113. sf-mitta on 28cm ja vauva oli kuulemma pää alaspäin ja selkä navan oikealla puolella. syke oli tasainen 145, liekö ollut just nukkumassa :)

mulla on alkanut ummetus uudelleen eikä kotikonstit tunnu enää auttavan, joten seuraavaksi siirrytään luumuihin/luumusoseeseen ja muihin hevimpiin konsteihin. peräpukamatkin vaivaa, joten kokeilen nyt hoitaa niitä ceridalilla ja jollei se auta, sit jotai muuta.

seuraava neuvola on kolmen viikon päästä ja sitä seuraava heinäkuun lopussa. eli ei sitä vissiin turhan tiiviisti tarvii seurailla.. välissä ehtii olemaan vasta-aineseuranta rv 36.

muoks. streptokokki-seulonnasta en muistanut edes kysyä :( pitää seuraavalla kerralla ottaa puheeksi.

Neuvola reissu takana. Nyt oli eri täti kuin viimeksi. Kehu mun mahaa, että on oikein sievä ja siro. Ja minä tunnen itseni valaaksi :grin Vauvan syke heitteli siinä 140-150 välillä. Ja painoa mulle oli tullu pari kiloa. Pyysin, että ottaa hemoglobiinin kun se viimeksi oli 117 ja nyt oli laskenut 113, ei ihme että on väsyttänyt :confused: Verenpaineet oli 121/78..
Ainut mikä alkoi huolettaan nyt, oli se että pissassa oli vähän proteiinia :sad001Ja onhan mulla kyllä nyt muutaman päivän ajan ollut valkovuotoa. Sain mukaan purkillisen noita tikkuja, että voin itse sitä nyt seurata. Ja pitää ottaa heti yhteyttä neuvolaan jos tulee muutoksia.. Seuraavan ajan sain jo juhannuksen jälkeen.. Sillon katotaan se pissa, hemoglobiini ja lääkärineuvola-aika..

Tänään rv 31+0 ja pikaisesti kävin neuvolassa. Pissa oli nyt onneksi puhdas. Kuunteli sykkeen ja otti vielä sf-mitan. Viimeksi pari päivää sitten sai 25,5 ja nyt 27,5. Jotenkin hassu tuo mun neuvolatäti, omani on nyt lomalla ja tämä toimii sijaisena. Monesti kysyy joltain kolleegaltaan neuvoa ja mielipidettä.Tänäänkin haki vielä toisen tätin siihen mittaamaan masua, että saako hänkin saman verran. Tuntuu kuin ei olisi oikein pätevä tai ei luottaisi tarpeeksi omiin taitoihinsa... o_O

Hoitajalla & lääkärissä käyty tällä viikolla. About 1200 grammainen "karpaasi". Viikko 29 nyt lopuillaan.

Sokerit ookoo, hemoglobiini 125 , Painoa tullut sellainen vajaa 6 kiloa .

Ihan hyvillä mielin - kaveri mellakoi minkä kerkiää - itteä väsyttää, pissattaa, hajamielistyttää ja nälättää :p

MInulla taitaa olla 31+ viikko ja sf-mitta oli suuri (niin kuin se oli esikoisen kohdallakin aina) 30. Terkka ultrasi vauvan ja sanoi, että on perätilassa, joka voi aiheuttaa suuremman sf-mitan.Tai sitten mahassani kasvaa vain toinen pitkä poika, kuten isoveljensäkin. Vaikka maha oli ekassa raskaudessa, kuten tässäkin iso, ei minulle ole tullut raskausarpia. En käytä mitään erikoisrasvoja, vaan ihan perus Nivealla olen rasvannut, kun olen muistanut. Katsotaan vaan, nyt kun asiasta ääneen mainitsen, niin on mahani aamulla aivan kirjava.
Siinä missä sf-mitta kasvaa, niin minun oma paino tippuu. Kokonaisuudessaan paino on tämän raskauden aikana noussut 2kg. Pieni painonnousu itselläni selittyy kyllä raskausdiabetesruokavaliolla. Olen noudattanut sitä melko säntillisesti sen jälkeen, kun sokerirasituksessa yksi arvoista oli koholla. En halua, että omilla syömisilläni kasvatan vauvaa enää yhtään suuremmaksi, kun se iso koko tulee jo perimänkin kautta.

.

huh, päästiin kuitenkin synnytysvalmennukseen, täällä onkin valmennuksissa tauko juhannuksesta elokuun alkuun, joten pakko niiden oli ottaa yli-isot ryhmät kesäkuulle. Meinas olla sairaalan äitipolilla happivajetta, kun 23 ihmistä istui pienessä aulassa yli tunnin. Toinen tunti sit kierrettiin tiloja, että millainen on synnytyshuone ja isien lepohuone yms.

Tietoa ei tullut juuri uutta, kai mä olen liian uteliaasti lukenut kaikkea netistä, mut nyt tietää minne pitää mennä, minne saa auton parkata (pakko mennä sairaalaan autolla, matkaa on reilu 80km) ja että on pieni mahdollisuus saada perhehuone... vauvoja on syntynyt lähisairaalassa 0-5/päivä tänä vuonna ja tarjolla on jopa yksi perhehuone.

Ens viikolla sitten taas perhevalmennusta; käydään läpi synnytystä ja toisella kertaa imetystä, ja seuraava neuvolakin torstaina. Viikkoja nyt 30+1. Onkos muilla perhevalmennusta ja aikooko joku osallistua`?

Olen muuten täällä palstalla ihmeissäni katsellut, että menee noi neuvolat kaikilla ihan eri tahtia, vaikka olisi ns. normaali raskaus ilman mitään komplikaatioita? Mulla on ollut käynti nyt kerran kuussa, ja seuraava olis 31+ viikolla, mut pikkusen aikaisetettiin, et käyn ennen oman neuvolantädin lomaa.

Täällä käytiin just vika valmennuskerta nyt loppuviikosta. Ihan luentomuotonen synnytysvalmennus oli, ei päästy harjottelemaan emättimeen päin ponnistamista :p

Takaisin