Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Sikiön liikkeitä seuraamalla äiti pystyy itse arvioimaan sen kohdunsisäistä vointia. Kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen tapansa liikkua. Normaali vaihtelu on 10-15 liikettä / tunti. Liikejaksoja seuraavat lepojaksot, jotka kestävät 20-40 min. Liikkeiden tarkkailun suoritat itsellesi parhaiten sopivana ajankohtana päivästä tunnin ajan. Asetu makaamaan kyljellesi ja pyri toteamaan jokainen sikiön erillinen liikahdus ja merkitse se rastina ruutuun" Näin siis tuossa Päijät-Hämeen ohjeessa seisoo. Eli oman muksun tunnet parhaiten sinä ja sen mukaan tarkkailet. Jos aktiivijakso on illalla, kannattaa se jakso ottaa tarkkailuun. Jos se ei jaksa remuta normaaliin tapaan ja liikkeet jää alle 10 / tunti, tarkkaile lisää ja tarvittaessa ota yhteys hoitavaan tahoon. :)

Mä sain liikelaskentakehotuksen kun vknloppuna oli aika vaisua tuolla massussa. Mulla oli myös suppareita tiheesti kun on pissatulehus päällä (lääkitys on). Maanataina soittelin neuvolaan ja pääsin tarkistuttaan tilanteen, liikkeet oli ok ja sydän jyskytti normaaliin tapaan ja terkkari ultras myös. Tänään pääsin sitten ylimääräiseen äitiyspolitarkistukseen just supistusten takia, ja tosiaan kaikki oli hyvin, virtaukset istukassa hyvät ja vauva kasvaa tasaiseen tahtiin. Mulla nyt vk 27+6 ja tosiaan alan seuraamaan niitä liikkeitä. Suositus on että illalla ennen nukkumaan menoa vasemmalle kylelle ja siinä sitten tunti pitäs laskeskella niitä liikkeitä, tai silloin kun niitä liikkeitä yleensä on eniten. Jos tuntiin tulee alle 10 sitten odotetaan vielä toinen tunti, jos ei vieläkään liikkeet täyty niin yhteyttä synnärille!

Pakko oli tehdä liikelaskentaa aamulla, heti kun heräsin, niin kyllä tuo 10 liikettä ylittyi nopsaan :) aamulla ja illalla ollaan täällä vilkkaimmillaan.. Ja työaikaan on alkanut myös mukeltaa hirmuisesti :D

Onko muilla ollut jo perhevalmennusta?
Minulle tuli eilen "kutsu" postissa. Oma terkkari neuvolassa ei tästäkään maininnut mitään... joskus tuntuu niin tyhmälle, ettei kerrota eteenpäin odotettavissa olevia käyntejä tai muuta ollenkaan. Seuraavasta käynnistä tiedän vain että onko hoitajalle vai lääkärille ja pitääkö tuoda mukana jotain kotona täytettyjä lappuja tai pissapurkkeja. Piti viimeksi erikseen kysyä, kun halusin tietää missä vaiheessa käynnit tihenee. Seuraava on 12.6. (edellinen 12.5.) ja sen jälkeen joka toinen viikko, jos sokerit ja tulehdukset pysyy kurissa.

Missä vaiheessa se liikelaskenta yleensä tulee? Jos joku jo sen tässä ketjussa kertoi, niin meni minulta ohi. Ohimennen viimeksi hoitaja vaan kysyi että onko tuntunut liikkeitä ja kun vastasin kyllä niin asia oli sillä ohitettu.

Ei mulle oo sellata liikelaskentaa mainittukaan. Ei edellisellä kerralla eikä nyt. Mut johtuu varmaankin siitä kun oon tuntenut joka päivä, joka tunti ja koko ajan liikkeitä. Kyllä multakin aina ksytään et tunnenko ja un sanon et kuinka paljon niin ei siitä sen kummemmin varmaan tarvikkaan puhua.

Mulle ei puhuttu vielä viime neuvolassa varsinaiseti mitään, sillon oli 27+4. Mut heti sillon viikonloppuna masussa oli tosi hiljaista joten soitin maanantaina neuvolaan. Kävin siellä kuuntelemassa sydänäänet ja sain samalla liikelaskentaohjeen.

Mulla ois ollut seuraava neuvola aika vasta 32+4 eli olisivat varmaan sit kertoneet silloin liikelaskennasta vasta, jos en olisi tossa välissä käynyt...mulla tosin vaihtui tässä välissä just neuvolatäti, ja tää uus vähän kyllä vaikutti hämmästyneeltä etten ollut edellisellä käynnillä ohjetta vielä saanut...

Eilen neuvola 26+6. Painoa on tullut yhteensä 7kg, kohdunpohjan korkeus: 23, verenpaine:121/63 ja hb 106 (vaikka syön obsidania, mutta jatkan edell. yhdellä tabletilla).

Kaikki on kuulemma niin hyvin, kerta ei kipeitä suppareitakaan ole ollut, että noin kk syklillä vain neuvolakäynnit, kerta ekassakaan raskaudessa ei ihmeempiä ollut.

Meillä on ollu pari perhevalmennuskertaa. Ensin kuunneltiin luentoa vauvaperheen arjesta, ja sitten imettämisestä. Nyt enää synnytysvalmennuskerta jäljellä. Jännää, että noitakin tulee vaan yks kerta. Äitivanhani muisteli, että kävi ite kolmessa synnytysvalmennuksessa. Tosin hänen mielestään siinäkin oli kaksi liikaa :grin

Tänään pitäisi lähteä ottamaan piikki käsivarteen koska vauvan veriryhmä on rh+ ja itsellä rh-.
Onko muilla samaa tilannetta?

mulla ei ole edes selvitetty vauvan rh-tekijää, olen itse rh- ja tyttö oli syntyessään rh+. sain silloin kyllä sen piikin synnärillä. juoksen kiltisti vasta-aineseurannoissa ja kävin just pari viikkoa sitten edellisessä ja seuraava ois rv 36.

miulta kans otetaa ne vasta-aine seurannat, tää on kuulema ihan tuore juttu et nykyään voidaan selvittää rh jo äidin verinäytteestä raskausaikana ja piikittää tarvittaessa ehkäisemään sitä jos veret pääsisivät sekoittumaan jo odotus aikana.

Tänään oli neuvola ja kuten epäilinkin niin maha ON KASVANUT. Viimeks mitattu sf-mitta viikoilla 22+1 ja se oli sillon 19,5 cm eli vähän keskikäyrän yläpuolella. Nyt kun on 26+2 niin humpsahti reilusti yläkäyrän yli, 27 cm. Jep jep! Vähän onkin ollut sellanen yläkäyrä-fiilis tässä vähän aikaa :wink
Hemoglobiini oli onneks noussu 104:stä 132:een. Ja senkin kyllä huomaa, kun en oo ihan loppu kokoajan vaan ainoostaan välillä. Edelleen nukun kyllä päikkärit esikoisen kanssa.

Millonkohan ne aikoo muuten uudistaa ton neuvolakäyrän? Mäkin oon koko raskauden ajan ollu käyrän yläosissa, mutta terkkarin mukaan ihan normaalia, koska käyrä laahaa vuosia jälkijunassa, ja vauvat on nykyään isompia kuin ennen muinoin.

Mää saan ihan urakalla rampata ultrassa ku seurataan vauvelin kasvua. Kävin viimeksi 21.5., seuraava ultra on 17.6. ja sitten 1.7., varmaan nuitten jälkeen pitää vielä 2-3 kertaa käydä ennen laskettua aikaa.. Ihme ku ei oo vielä tullu yhtään laskua nuista ylimääräsistä käynneistä..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Ohhoh, sullahan hat on paljon noita ultrakäyntejä! :eek: Onko vauva siis liian pienikokoinen?

Hat, olipa tiheään! Mulla on vaan kuukauden välein ultra erikoislääkärillä.. Kuka teillä tekee ultran, perusneuvolassa vai erikoilääkärin vastaanotolla?

Vauvelin kokoarvio on rakenneultrasta asti vastannu n. viikkoa pienempää, mutta kasvaa kuitenki omaa käyrää tasasesti. Ja oikeestaan alunperin esikoisen pienikokosuuden takia tätäki alettiin seuraamaan. Tähän asti oon käyny jollaki lääkärillä, mutta seuraavalla kerralla oli muistaakseni joku ei-lääkäri ku tuo tähänastinen on kesälomalla. Se lääkäri vissiin sano että jos heinäkuun alussa löytyy jotaki normaalista poikkeavaa tai vauva ei kasva nii sitten saan ajan vielä jollekki eri lääkärille. Mutta en jaksa (ainakaan vielä) stressata asiasta, menee muuten koko raskausaika ihan pilalle :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Meillä sama, kasvaa kyllä tasaisesti, mutta koko vastannut rakenneultrasta asti viikkoa pienempää. Mutta meillä ne ultra ajat kuukauden välein, enkä kyllä tiiä pitääkö sitä ihan synnytykseen asti seurata vai kuinka...

Tiistaina oli neuvola silloin rv 30+3, painoa tullut 5,2kg ja hb noussut 99--> 112, kohdunpohjan pituus 26cm. Ja kuten olen epäillyt neiti on pää alaspäin toivottavasti ei käänny enää :) mistään käyristä ei ole ollut mun neuvolan tätin kanssa puhetta, eikä sen kummemmin liike seurannastakaan....ei edes edellisten lasten kanssa ollut mitään puhetta tuosta liikeseurannasta! :) liva kun teiltä on kuullut siitä! :) seuraava neuvola jo kolmen viikon päästä, kun tähän asti ollut noin kuukauden välein! :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

mä alan olla niin kypsä tän paikkakunnan neuvolapalveluun :/ oli taas varattu aikoja eteenpäin ja sit oli soitettu keskitetystä ajanvarauksesta et joudutaan perumaan aika! no minä soitin sinne takas ja jonotin ja kuuntelin aikani kun säätivät ajanvarauksia ym. loppupelissä sain ajan samalle päivälle, aikaisemmaksi. onneksi näin, mut pikkasen v.tuttaa ku joka toinen neuvola-aika joudutaan siirtämään :/ nyt on lisäksi ilmeisesti niinki et mulla ei oo enää omaa terkkaria. no, ehdinhän mä sen oman tapaamaan varmaan kerran tänä aikana ku joka kerta on ollut eri ihminen. tää kelle menen ensi viikolla on kuitenki sama kellä kävin eka käynnillä.

Takaisin