Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin alkuvuodesta ylimääräisellä lääkärikäynnillä, kun oli veristä vuotoa, muttei mitään laskua koskaan tullut o_O Viikonloppuna kun piti päästä lääkäriin ku oli epäilys lapsiveden vuodosta, ni sillon piti maksaa päivystyksen viikonlopputaksa (alle 30e) mut mikään muu ei oo maksanut.

Eikä muuten neuvolassakaan valiteltu tänää painonnoususta, se sanoi että 10 kiloa on ihan ok lisäys näillä viikoilla :) Sit hoitaja sanoi, että ens kerralla aletaan varaamaan toiseen lääkärintarkastukseen aikaa, eli siis kuukauden päästä aletaan vasta varaamaan. Eli siis aika sairaan myöhäiseksi menee...?

ei täälläkään oo kyllä laskutettu neuvolalääkärikäynneistä, ei ainakaan tyttöä odottaessa. sen oon kyl huomannu et käyntimäärät neuvolassa on supistettu minimiin ja täällä kun on keskitetty ajanvaraus ja neuvonta, ei omalle terkkarilleen voi oikeastaan edes soittaa suoraan (kysyin kerran asiaa keskitetystä neuvonnasta ja ne sanoi et kun siellä vastaa aina neuvolaterkkari, joka näkee asiakkaan tiedot ym.). mut sen muistan, että tyttöä odottaessa oli kaksi lääkäriaikaa, eka just joskus näillä viikoilla ja toka oli synnytystapa-arvio joskus rv 35->. en tiedä, onko ensisynnyttäjillä enemmän käyntejä täälläpäin.

ALotta mulla hemoglobiinin pudotus aika samaa luokkaa (146 > 117) ja olivat kansas neuvolassa sitä mieltä, että ei mitään rautaa tarvia alottaa. Mä alotin silti, ja on auttanut väsymykseen ihan selkeesti vaikka se ei paljon kuukaudessa ollut noussutkaan (120). Joten kyllä mä suosittelen, että alotat jos tuntuu siltä että on väsymystä..

Mä oon huomannut, että mulla riippuu se miten usein saan aikoja myös neuvolatädistä - eli ei pelkästään paikkuntakohtaisia tai neuvolakohtaisia eroja, vaan myös henkilökohtaisia eroja. Mulla on kaksi neuvolatätiä, toinen jää eläkkeelle kesäkuun alussa ja hän on antanut aikoja koko ajan yli kuukauden välillä. Nyt kun kävin eilen neuvolassa tällä toisella nuoremmalle (liikkeitä tuntui niin vähän, että soittelin neuvolaan ja pyysivät varmuuden vuoksi sinne mittaamaan sykkeet), niin hän lisäsi mulle yhden neuvolajan tähän väliin ennen seuraava aikaa, koska hänen mielestään ensiodottajalle yli kuukauden väli on kauhean pitkä. Otin sen ihan kiitollisena kyllä vastaan, mutta eipä voi varsinaisesti puhua että kaikki saisi samanlaisen palvelun :D

Ja mä kävin välissä ihan totaalisen ylimääräisellä lääkärille (ei siis mitään "terveydellistä" tarvetta), kun mun piti saada lääkärintodistus lentoa varten. Eikä siitäkään ole mitään laskua kuulunut...

Kyllä mun mielestä kaikki neuvolapalvelut pitäisi olla ilmaisia.
Mutta jos käy terveyskeskuksen puolella lääkärillä raskauden takia, niin siitä pitäis tulla lasku.
Tai näin on mulle ainakin tullut niistä käynneistä, koska en ole mennyt niihin edes neuvolan kautta..

KTJ kysäsepäs jostain ohimennen, että onko tuo lasku nyt ihan oikein? Jos lääkäri ei löydä kohdunsuuta, niin kuinka luotettavana sitten pidetään hänen lähettämäänsä laskua? :grin
Ei kai sitä nyt mennä huonekalukauppaankaan katselemaan sohvia ja makseta ohi mennen yksi sohva jota ei edes oteta..:grin

Sirriäinen mä kävin eilen neuvolassa ja mulle varattiin kans samalla neuvolalääkäri vkolle 36. Kuulemma just rv 35/36 on se neuvolalääkärin normiaika.

Mulla on ollut neuvolat noin kuukauden välein tammikuusta asti ja kesäkuun alun jälkeen tihenee parin viikon väleiksi. Musta tää on ollut varsin toimiva, itselläni ei olis tarvetta rampata siellä useammin. Toisaalta mulla on ollut kaikki kunnossa koko ajan ja verenpaineet ja hemoglobiinit ja sokerit ja kaikki toimii. Sydänäänien kuunteluakaan ei niin kaipaa, kun tuntee tuon möyrijän tuolla mahassa kyllä todella selvästi ja monen monta kertaa päivässä :)

Hmm, no täytynee varmaan soittaa ja kysäistä, että mikäs se tämmöinen lasku oli. Mutta onkohan se tämä tämän kaupungin pula-aika, että kaikki on vedetty minimiin ja kaikesta extrasta laskutetaan? :sad001 Onko muille oululaisille tullut mistään neuvola(lääkäri)käynnistä laskua?

KTJ, Mää kävin edellisessä raskaudessa (viime vuonna) ylimääräsellä neukkulääkärillä ku hain sairaslomaa töistä eikä mulle tullu mitään laskua :o Kaikki neuvolapalvelut pitäis olla ilmasia! Soita ihmeessä sinne ja kysy että mikä homma tämä nyt on.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

• Tykkään
Reaktiot: KTJ
Ei mullekaan oo tullu laskua ylimääräisistä neuvolalääkäri käynneistä! Onkohan siinä tullu virhe KTJ? Terveysasema lääkäri käynniltä kyllä on tullu, kun oon sielläkin joutunut käymään, jos neuvolasta en oo saanu aikaa.

Ja minähän siellä oon rampannut ;) oulu on kyllä veloissa, mutta eikai sentään äitiyshuollosta aleta karsimaan:eek:

Laitoin omalle neuvolaterkkarille sähköpostia, että onko se lasku ihan aiheellinen, niin ei kuulemma ole, neuvolakäynnit ovat maksuttomia! Eli nyt voin hyvällä omallatunnolla mennä ostamaan vauvalle jotain kivaa 14,7 eurolla! :wink Onneksi tuli teille mainittua tuosta laskusta ja kiitos vastauksistanne! :) En tiedä, mitä se lääkäri (joka ei siis saanut kohdunsuun tilannettakaan tarkistettua) on oikein säheltänyt, mutta toivottavasti en enää hänen vastaanotolleen päädy! :)

Vihdoin oli alkanu hemoglobiini nousta! Melkein koko paketti Obsidania piti kyllä popsia ennen kun vaikutus alko näkyä. Olossa en oo kyllä hirveesti huomannu eroa, paitsi huimauksia ei ehkä yhtä usein oo nyt ollu. Ei toikaan mun mielestä mikään iso hemoglobiinin nousu oo, kun 113:sta oli tultu 121:een. Ennen raskautta kuitenki yli 130. No, pitää vaan jatkaa popsimista, ettei se taas pääse matalalle.

Vauva oli jo nyt kääntyny raivotarjontaan, mikä kuulemma on ihan hyvä asia. Kunhan ei nyt enää loppuraskaudessa keksi kääntyä vaikka poikittain... :rolleyes:

Gnome, meidän neuvolassa ohjeistetaan, että vasta kun hb on 110 tai sen alle aletaan syömään rautaa. Mullakin lähtötaso vähän yli 130 ja nyt oli 115, eikä vielä rautaa tarvi syödä. Huomaa kyllä että on väsyneempi, mutta ei onneks huimaa:) Ja loppuraskautta kohti senhän pitäs itestäänkin alkaa nousta, mutta katotaan miten käy :) Miten ne neuvolassa pääty siihen, että vauva RT:ssä? Onko tejän neuvolassa ultra?

Millaisilla väleillä teillä on nytte sovittu neuvola-aikoja?

Isabella, toi alle 110 on jo raskausajan anemian raja. En ymmärrä, miks pitäis odottaa sinne asti ennen raudan alottamista. Kuitenki vointi huononee selkeesti jo ennen ton rajan ylittymistä. Kyllä mullekin sanottiin ton 113:n kohalla, että "kyllä tolla vielä pärjää", mut koska pudotus oli musta niin suuri, ja väsytti + hengästytti tosi paljon, halusin alottaa raudan syönnin kuitenki.

Mulla viime neuvolasta seuraavaan väli 3 vk.

Gnome, joo kyllähän ton laskun jo olossa huomaa.. Mullakin seuraava neuvola 3 viikon päästä ja tähän asti se on ollu reilun kuukauden välein.. Ajattelin nyt kuitenkin sinnitellä sinne kolmen viikon päähän tällä hb:lla. Oon kyllä koko raskausajan syönyt multivita raskaus ja imetys nappeja ja siinähän on rautaa 20 mg, mutta oon ottanut sen aina aamupalalla, jolloin juon myös maitoa, että eipä se rauta oo niistä varmaan yhtään imeytynyt. Enkä tiiä onko toi 20mg annos muutenkin ihan turha :D Tietty jos alkais ottaa ton tabletin jossain semmoisessa välissä, milloin ei maitotuotteita ottais, mutta oon nyt raskausaikana niin koukussa maitoon, sitä on pakko saada koko ajan :grin

Neuvolassa käyty kaikki oli hyvin, painokkaan ei ollut tullut viimekäynnistä kuin kilon verran lisää! :) verenpaine, kerrankin ekalla mittauksella HIRVEEN hyvä! :D hemppaa ei otettu, pissa nega. sf- mittakin tuli alemmas, ei enää olla ylärajan yläpuolella, vaan siinä sopivasti keskellä! Vauveli hermostu hoitajan tökittelyyn, kun kuunneltiin sykkeitä, aloitti hirmuisen potkimisen siitä! :D
Seuraava käynti 4 viikon päästä, kysyi kyllä haluanko aiemmin, en nähnyt tarpeelliseksi, kun kaikki oli niin hyvin! :)

Joo, meillä kans kaikki hyvin neuvolassa tänään! :) Sf-mittakin oli ihan OK, vaikka ehdin siitä alkaa jo hieman huolestumaan, että onko se liian pieni. Lääkäri mittasi sen viimeksi vissiin niin "tiukasti", mutta terkkarin mittaamana tänään 28+5 se oli 24 cm. :)

mulla on kahden viikon päästä seuraava neuvola. sitä edeltävä oli kaksi viikkoa sitten eli neljän viikon väli tulee. varattiin terkkarin kanssa aika myös kesäkuun loppuun kesälomien vuoksi eli tulevan neuvola-ajan ja sitä seuraavan ajan väli on sit 3 viikkoa.

Onko joku jo saanu liikelaskenta ohjeistusta neuvolasta? Mielenkiinnosta vaan kyselen, miten missäkin tehää. :) Mulla oli neuvola 28+3 ja ei vielä puhuttu mitään.

Isabella viimeks ku kävin puoltoista viikkoa sitten, ni sillon oli puhe.. Eli tunnin ajan tarkkaillaan ja merkataan jokaikinen liike ruudukkoon.. Jos liikkeet alle 10 / tunti pitää laskea uudestaan jos edelleen alle 10 pitää soitella neuvolaan tai synnärille

Itellä ei tarvi ku pysähtyä laskemaan hetkeksi ni tulee 10 liikettä sellasella sarjatulella et minuutti riittää :grin Sinänsä mulle sopiva vauva, kun mulla on taipumusta turhanpäiväiseen huolestumiseen ni toi ilmottaa hyvin pontevasti olemassaolostaan hyvin tiuhaan :grin

Miten toi käytännössä toimii toi liikelaskenta? Mulla esim on päivässä selvästi hiljaisia tunteja ja sit esim illalla on ihan hirvee show päällä. Kurja jos laskee väärän tunnin liikkeet :O

Takaisin