Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään neuvola (26+5). Hemppa on pysyny koko ajan samassa, joten tuskin kuulemma tulee sen suhteen ongelmia enää myöhemminkään. Myös pissa ja verenpaineet ja kaikki muutkin oli just niin ku pitää! Tyttö majailee nyt pää alaspäin ja sykkeitä kuunneltaessa se monotti masua pari kertaa niin, et terkkakin näki! :Heartpink Puhuttiin mm. raskausmyrkytyksen oireista ja hepatoosista vaimikäsenytolikaan. Nyt pitää myös alkaa tarkkailee ja tarvittaessa laskee liikkeitä. Niin, ja pitäis alkaa enemmänkin höpötteleekin tytsylle. Se tuntuu vaan niin hassulle, varsinkin jos joku muu on kuulolla.. :grin Painon nousu mua itteeni hirvittää, vaan eipä tuo siitä mitään sanonut..

Mulla oli eilen neuvolassa niin nuori ja kokematon lääkäri, että ei ei löytänyt mun koko kohdunsuuta!!! o_O Koko käynnin tarkoituksena oli vähän niinku tarkistaa, että paikat ei ole alkanut lyhenemään ja pehmenemään, mutta ei se saanut siitä mitään käsitystä. Sanoi, että kohdunsuu ehkä jotenkin niin takana, että ei oikein löydä tai tunne sitä tai jotakin ja aikoi laittoi konsultaatiopyyntöä eteenpäin. o_O Ei kyllä ensimmäisellä neuvolalääkärikäynnillä sillä kokeneemmalla lääkärillä ollut mitään ongelmia. Silloin on ollut kiinteä, kiinni ja 4 cm.

Voi hyvänen aika KTJ! Taas yks toope siellä on raskaana olevia tutkinut, en tiiä pitäiskö itkeä vai nauraa.. Turhaa huolta tollasella aiheuttaa, eihän se kohdunsuu voi olla minnekään hävinnyt! Mutta jospa sen sitten joku kokeneempi myöhemmin kattoo?

Mulle tuli muuten niin järkytyksenä, kun meijän neuvolassa neuvolalääkärit on just samoja lääkäreitä mitä terveysaseman puolella. Eli yleislääkäreitä... Miten sellaiseen voi luottaa, sitten kun se tekee raskauden loppupuolella koko arvion ja kattoo lantion tilavuuden o_O Kyllä mä uskon, että suurin osa yleislääkäreistä osaa ne perusjutut tutkia, mutta ei näköjään ihan kaikki, niinkuin KTJ:lle oli käyny. Mutta niitten kokoarvioon en luota yhtään, enkä siihen lantiontilavuuden arvioimiseen, koska ne on jo paljon vaativampia. Onneks meijän ultraaja on synnytysten erikoislääkäri, niin se antaa luotettavimmat väliajatiedot.

Mutta on aiemmin oikeasti luullu, että neuvolalääkärit ois erikoistuneita naistentauteihin ja synnytyksiin..

Se mun lääkäri oli tosi nuori ja kokemattoman oloinen "tyttönen". Asenne sillä oli ihan hyvä, mutta ihan kaikesta sen toiminnasta vaan huomasi, että sillä ei ole kokemusta yhtään. Tosin aloinkin jälkikäteen miettimään, että oliko se edes mikään lääkäri vai joku kandi. Mutta ei kai se voi olla, kai sen lääkäri täytyi olla...? Mutta toivottavasti nyt pääsen vielä toiselle, kokeneemmalle lääkärille tarkistamaan kohdunsuun tilanteen, täytyy vaatia sitä kovaan ääneen.

Tänään kävin viemässä terveysaseman labotarioon pissanäytettä, niin kyllä vaan, siellä se sama lääkäri aukaisi just ovea jollekin potilaalle eli eiköhän se sitten ole ihan terveysaseman yleislääkäri. Siihen vielä yhdistettynä nuoruus ja kokemattomuus, niin ei voi olla ammattitaito näissä raskausasioissa kovin huippuluokkaa. :sad001

täälläki neuvolalääkärit kulkee tittelillä terveyskeskuslääkäri eli ovat samoja kuin terveysaseman, tekevät vain osan viikosta neuvolassa neuvolalääkärihommia. mulla tyttöä odottaessa lääkäri sanoi painoarvioksi et "pieni ja siro vauva", vaikka oli ihan kaikkea muuta. tai no ehkä arvio piti sillon just paikkaansa n. kuukausi ennen laskettua aikaa, mut yliaikakontrollissa tuliki sit pikkasen hengenhaukkomista, kun puhuttiin yli nelikiloisesta vauvasta :)

kyllä noi on asiansa osanneet ja ainaki tähän asti tutkia kohdunkaulat ym. häiritsee vaan et joka kerta on eri lääkäri ja endosta ne ei ainakaan ole tienneet yhtään mitään, itse oon aina saanu selittää, miksi mua on leikelty.

tänään neuvolakäynti th:lla ja lääkärillä takana. kaikki onneksi kunnossa. kohdunsuu oli hieman pehmennyt, mutta lääkäri sanoi, ettei huolta kun kanavaa on hyvin jäljellä ja kohdunsuu niin takana vielä. päänkin oli tuntevinaan alhaalla kun tähän asti likka on majaillut väärinpäin, eilen illalla olin kyllä tuntevinani tän suuren kääntymisoperaation ja yhtäkkiä tuntu potkutkin ihan eri paikassa. :)

Täällä neuvolalla on palkkalääkäri yksityiseltä (en tiedä onko se nyt niin hyväkään asia).. Lääkäri ei paljoa mitään puhu ja toimittaa koko käynnin juosten, puhekin tulee silleen, ettei perässä oikein pysy.. Minulla kun teki tutkimuksen, ei sanonut mitään tilanteesta, mutta neuvolakortista näin sitten mikä oli ollut tilanne... Hieman ärsyttää, kun tosiaan siellä sisällä lääkärillä ei olla, kuin 5min, ei siinä kerkeä omaa suutakaan avata, kun huomaa olevansa jo neuvolakortti kädessä ulkopuolella.. :D

No plääh. Neuvolassa mitattiin tänään hemoglobiini, joka oli tasan se sama kun viimeksi, vaikka oon jo kuukauden päivät rautatabletteja mutustanu :/ Neuvolan tädin mukaan olis kyllä paljon matalampi, jos en olis syöny, eli käyttöä kannattaa vaan jatkaa. Tuntuu vaan, että yhtä tyhjän kanssa.

Painonnoususta huomautti vähän, ja minä auliisti myönsin kaiken :grin

Itse yritän suhtautua armollisesti noihin vastavalmistuneisiin lääkäreihin. Jokainenhan meistä joutuu oppipolkunsa joskus läpikäymään.:wink Olisihan se ihanaa, jos itse saisi olla aina jo kokeneen konkarin käsittelyssä. Luotan silti siihen, että uransa alkutaipaleella olevat lääkärit ja muut ammattilaiset kyllä varmistavat asioita kokeneemmilta, jos oma tietämys/kokemus on vajaavaista.

Itselläni oli eilen neuvolakäynti. Siellä keskityttiin aika paljon siihen, miten olen henkisesti voinut. Aiempi traumaattinen synnytyskokemus, kun alkaa nyt lähestyvän H-hetken myötä nostamaan taas päätään. Sovimme, että varailen aikaa neuvolapsykologilta. Pienoisesta alakuloisuudesta huolimatta olo on kuitenkin jokseensakin luottavainen. Kun olen jo kertaalleen selvinnyt yhdestä "epäonnistuneesta synnytyksestä", selviän varmasti tulevastakin hengissä. :)

Minulla on kyllä aivan ihana terveydenhoitaja. Koen, että hän osaa tukea ja neuvo juuri niin kuin pitääkin.

Minulla oli sokerirasituksessa yksi arvo kohollaan, joten nyt sain verensokerimittarin kotiin. Sokerista pidättäytyminen ei tee tiukkaa, sillä muutoinkaan makea ei ole pahemmin maistunut nyt raskausaikana.

Mun pitää mennä tänään hemppari mitauttaa, koska se oli 102. Katotaan onko 2viikon obsidanin nappailu auttanut vai ei.

Kyllä minäkin muuten yritän suhtautua ymmärtäväisesti kokemattomiin lääkäreihin, mutta perseestä, kun tässä tämän kaupungin taloustilanteessa onnistut lopultakin saamaan lääkäriajan kahden viikon päähän ja sitten sen lääkärikäynnin jälkeen on vielä entistäkin epätietoisempi olo. Ja sitten joutuu alkamaan kyselemään uuden lääkäriajan perään ja sen saa sitten ties minne hamaan tulevaisuuteen. Ja koko ajan pieni huoli, että onkohan kaikki hyvin. :sad001

Joo musta toi on KTJ ihan epäreilua, olis kai se voinu konsultoida jotain toista lääkäriä vaikka heti siinä... :o mulla taas ku oli lääkäriaika nii eka sen tutkimuksen teki lääkäri ja sen jälkeen vielä kandi että saa "tuntumaa"... Hyvähän niillä on oppia :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

KTJ, ei se toki ole lainkaan kivaa, jos epävarman lääkärin vuoksi jää itselle jotenkin turvaton olo, joten kaikki sympatia sinulle.:Heartred Hapuilusta huolimatta potilaan tulisi saada asianmukainen hoito.

Neuvolassa käyty pitkästä aikaa :)
Painoa tullut sen mitä saakin olla tullut, eli ei kerrassaan mitään valitusta neuvolatädiltä. Sanoi vain, että nythän se sitten alkaakin vasta nousta..
Hemppari oli hyvä 132 :)
Sf mitta se vaan kulkee omia polkujaan, yläkäyrän yläpuolella. Kyllä mä sitten niin pidän noista heidän käyristään! Juuri tuon vuoksi ajattelin tehdä oman polkuni :grin ..Enkä mä nyt oikein voi estää tuon kohdunpohjan nousemista vaikka mitä tekisin, pääasia et pojulla oli kaikki erinomaisesti :Heartblue

kävin minäki neuvolalääkärillä, en tosin omassa neuvolassa, vaan naapurilähiössä. siellä neuvolassa piti itse mitata verenpaine ja tikuttaa pissaa. jouduin pyytää apua, kun omassa neuvolassa en koskaan joudu sitä tekemään, osasin sentään punnita itseni. pissa ok, verenpaine ok ja painoa tullut ehkä vähän liikaa. kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni, kanavaa normaalisti. vauvan sydänäänet 140-160, sf-mitta 24cm. ei ollut oikein mitään asiaa lääkärille, joten käynti jäi lyhyeksi. tuolla neuvolassa missä kävin on kuulemma ollut jo pitkään sama lääkäri, toisin kuin omassa missä on joka kerta eri henkilö.

on muuten tosi hullunkurista lukea tätä ketjua: on niin totaalisen erilaisia käytäntöjä mitä neuvolakäynneillä tehdään!!

Mulla oli tänään neuvolalääkäri (26+2) ja ensin terkkarilla verenpaine, hemppari, paino ja kotipissanäytteen tutkiminen. Verenpaine huitelee aina missä sattuu, niin oon ekasta neuvolasta saakka mitannut myös kotona, tänään tais olla neuvolassa ensin 133/94 sit 148/82, että onneksi on ne kotilukemat aina mukana. Hemppari jatkaa tippumista, nyt 120, ja isosta tiputuksesta huolimatta (147->120) ei vieläkään rautaa. Mutta kun kysyin niin saan syödä, jos sille tuntuu... Paino +1,3 edellisestä, nyt yhteensä 3,6 ekasta neuvolasta.

Lääkäri mittas vain ultralla jotain mittoja (kuvan perusteella vartalonympärys ja reisiluun pituus) vauvalla arvion perusteella ainoa nyt yli kilo :Heartpink Sit olikin vaan kiitos ja näkemiin, kun ei mulla ollut just nyt mitään valittamista...

Tää oli kaikkiaan toinen lääkäri, ekalla vain katottiin et yleensä on sikiö kohdussa ja siinä se.

Kohdun korkeutta on mitattu kerran, hempparia 4 kertaa, sykettä kuunneltu kahdesti, mutta ei mitään lukemia siitä ole missään, vain merkki äitiyskortissa, että kuuluu...

Tänään oli toinen ylimääräinen lääkärikäynti ja nyt lopultakin selvisi, että kaikki on hyvin, kanavaa vielä hyvin jäljellä eikä ole alkanut pehmenemään! :):):)

Yllärinä tuli tänään lasku siitä ensimmäisestä ylimääräisestä lääkärikäynnistä (joka ei siis edes valaissut yhtään mitään, vaan aiheutti enemmänkin vaan epätietoisuutta ja pientä paniikkia, kun se lääkäri oli niin kokematon/ammattitaidoton). Tosin siis naurettavan pieni lasku, 14,7 euroa, mutta yllätyin, että eikö kaikki neuvolakäynnit olekaan täysin maksuttomia? Miten teillä muilla, onko lääkärikäynneistä tai jostain muista käynneistä tullut lasku perässä? :anyone

Aika jännä tuo lasku! :o minä juurikin sen takia menin neuvolan kautta lapsettomuusasialla aiemmin asioimaan, että pääsen lääkärille siellä ilmatteeks, ja niin pääsinkin! Ei minulle ole tullut mistään neuvolan lääkärikäynnistä laskua.. :o :)

Takaisin