Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ensin AarreSaari, onneksi kaikki on hyvin pienellä! Täällä yksi kohtalotoveri joka koki tuon neljän viikon piinaavan odottelun esikoisen kohdalla! Toisesta ja tästä kolmannesta en edes halunnut koko seulaan mennä vaan luotin/luotan niskapoimu-ultran ja rakenneultran antamaan tulokseen että kaikki ok! Jos olisi jotain häikkää niissä ollut lisin sitten mennyt ko. verikokeisiin!

Sitten kohtalotovereille selkä kivun kanssa, täälä nyt myös yksi sairaslomalainen! Muutaman viikon lepo loma, vain pyöräilyä ja uintia lääkäri suositteli, koska si-nivelessä kipua, joka pahenee iltaa kohti. Siis kävelykin aiheuttaa tuskaa jos vaan kauan joutuu käveleen. Saan onneksi huomenna kaverilta lainaan tukivyön jonka oli itse aikoinaan tilannut ulkomailta asti kosa suomesta ei saanut, hänellä oli sama vaiva kuin minulla....

Mitä tulee tuohon hemoglobiini asiaan, niin eipä ole minullekaan sitä rautaa vielä tyrkytetty ja hb ollut koko ajan 100-117....minulle ei myöskään tuo obsidan sovi, kun vatsa menee kovalle. Joten vinkkinä niille joille tuo obsidan ei myöskään sovi, minä olen käyttänyt floradixia (se yrtti litku) ja sillä nousee (nousi ainakin minulla) hyvin hb-arvot! Vielä en ole hakenut sitä, kun olen aika hyin vielä jaksanut olla ilmankin! Ja se siis sopii raskaana olevalle myös! :)

Mä hain eilen just tota floradixia. En mä varmaan ois huolissani, jos mun normaaliarvot ois matalammat. Mutta mulla ei tosiaan oo koskaan ollut alle 142 ja tosi tasaisesti se on aina ollu 146-148. Eli ei ole juuri edes heitellyt. Joten siihen nähden mun mielestä pudotus 117 on kuitenkin tosi iso, varsinkin kun se koko ajan tasaisesti tippuu. Plus kun tää väsymys alkaa olla ihan sietämätöntä. Ajattelin nyt syödä tota ainakin seuraavaan neuvolaan/mittaukseen asti ja katsoa sitten uudestaan :)

mulla putosi joskus rv 25-30 mennessä hemppa 113, sit söin rautaa ja sain sen nostettua 125. mulla rautalääke osoittautui tarpeelliseksi, meinaan tytön synnytyksessä vuosin niin paljon et hemppa putosi 79:n ja mulle piti pudottaa kaksi pussia punasoluja et se nousi 90, ja sitki söin tuplamäärän rautatabletteja et pääsin lopulta normilukemiin.

mulla on nyt kasvissyöjänä ollut aina normaalit hemppa-arvot, lihansyöjänä ollessa mulla oli jatkuvastio ongelmia ja lukioaikana oli jopa anemia.

Aika jännä, multa ei oo ekan neuvolan jälkeen mitattu hemppaa vaikka käyn sen joka toinen viikko neuvolassa... :o täytyypä kysyä ens kerralla ihan mielenkiinnon vuoksi :) ja Anita tukivyö on täälläkin käytössä, oikein aseteltuna erittäin hyvä tuki. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

mulla mitattiin nyt ihan automaattisesti, oisin kyl pyytänyt mittausta jos ois näyttäny etteivät mittaa. pitääkin tänään koettaa soittaa sinne fysioterapiaan et josko saisi sen tukivyön :)

Hempuli, multakin mitattiin hemoglobiini eilen vasta toista kertaa, sitä ennen vain ensimmäisellä neuvolakäynnillä tammikuun alussa. Ensimmäisellä kerralla oli ollut 140 ja nyt oli 137 eli eipä ole onneksi paljon tippunut. :)

Jeps KTJ, kyllä kai se varmaan väsyttäis enemmän mullaki jos kovin ois laskenu ;)

Miulla on vain kerran mitattu Hb, vaikka neuvolassa on jo käyty 4 kertaa :o

August14 jos tuntuu, että se on saattanut laskea, niin pyydä mittaamaan. Ei multakaan ois mitattu vielä kun sen kerran, ellen ois erikseen pyytänyt...

Neuvolassa käyty taas kerran.. :) onneksi oli sijainen edelleen, kun tykkäsin aiemminkin tästä sijaishoitajasta, kuin omasta neuvolatätskästä.. Painoa oli tullut, kuulemma ihan sopivasti ja lähtöpainooni katsoen sallittaisiin kuulemma reilumpikin painonnousu.. Hemppari ei ollut pudonnut lähes yhtään viimemittaukselta, onneksi! :) kohdunpohjankorkeus oli 23, eli aika reilu suhteessa taulukkoon, mutta se kuulemma on alussa normaalia.. Verenpaine ihmekyllä oli matala!!! Kyllä piristi! Vahva syke kuului masukilta, 149. Nyt saan sitten käydä hakemaan äitiysavustusta -ja rahaa.. :)

Neuvola-lääkärissä käyty, viikkoja siis26+2. Hb 99, joten rautaa tarvii alkaa popsimaan.
Verenpaine todella matala 84/55! Ihme kun ei huippaa yhtään...parempi toisaalta niin! :) kohdunsuu tiukasti kiinni, mutta kohdunkaula lyhentynyt 1cm, joten kyllä ne supistelut jotain vain vaikuttaa! Selän kipuiluun lääkäri sanoi että pitäisi jumpata lihaksia ja reipasta kävelyä jossa selkä ei pääse kaarelle taipumaan, MUTTA jos supistelee niin ei saa jumpata...patti tilanne siis! :( Neidillä mahassa kuitenki kaikki ok, hyvät sykkeen vaihtelut yms. :)
Nenäverenvuodon takia käyn labrassa perusverikokeissa, muuten saa käyttää A-vita nenätippoja joka siis auttaa vahvustamaan limakalvoja! :)

^^ Ei ollu kuitenkaan alkanut pehmenemään, vaan pysyny kiinteänä? Joo kyllä sitä saaki jännätä, mitä ne supistelut saa aikaan. Tietty pitäs kohdunsuun tutkijan olla aina sama, niin ei tuu ainakaan tekijän takia heittoja. Ultralla (vaginan kautta) kuulemma saa luotettavimman mittaustuloksen. Mulla oli ultralla mitattuna pituus jopa 6cm! Että sen puolesta ei heti hätää tuu, vaikka lyhenekin. "Käsin tehdyssä" arvioitu pituus on 4 cm, eli paljon on heittoa!
Mutta saapi nähä onko tilanne muuttunu, keskiviikkona ultra...

Mulla oli tänään Se kelaneuvola...olipa hassua ku sattu meidän työpaikan viime kesäinen sijainen olemaan harjoittelussa mun neukkutädillä ja kyllähän meitä molempia nauratti. :D

Ja paino oli nousu niinku pelkäsinkin... 800g per viikko eli 1600g. Pitää alkaa taas kattoo enemmän mitä suuhunsa laittaa!!!! Vähän homma karannutki käsistä...

Hb 120. Vauva liikku niin paljon että sydänääniä oli vaikea kuulla mut 140-160 välillä hakkas :P

Sit mitä ihmettä? Mulla on seuraava neuvolalääkäri vasta joskus heinäkuussa!!!! Eli kaks kertaa koko raskauden aikana... Ei hemmetti, luulin että tässä välissä ois ees kerran, alko kyl ahistaa jotenki jos ei tiiä siitä kohdunsuun tilanteesta ennen lomaa ku mullaki kuitenki supistellu aika paljon... :/

^^ joo tosiaan ne neuvolalääkärikäynnit on vähennetty kahteen kertaan. Se on kyllä vähän.. ite ramppaan 3-4vk välein. Mutta voihan sen neuvolalääkärinki varata aiemmin, jos mietityttää. Tietenkin harjoitussupistukset on ihan normaalia, eikä vaadi tarkkailua. Mutta pitäähän sitä kuitenkin tarkkana olla..

Isabella, sama lääkäri oli kuin ekalla kerallakin. Alkuraskauden lääkäri neuvolassa kohdunkaulan arvioitu mitta oli 3cm ja nyt siis 2cm...tiedä sitten mikä olis jos ultralla katsottaisiin, mutta siihen en valitettavsti pääse ellen itse maksa ja nyt ei kyllä ole siihen varaa ja en kuitenkaan itse tuosta stressiä ota, joten näillä mennään. Ja niin kohdunsuu oli napakasti kiinni vielä, ei ollut pehmennyt! :) Eipä mullakaan enää ole mun käsityksen mukaan lääkäriä, paitsi jos tarviin lisää sairaslomaa tämän pätkän jälkeen ja tietty jos supistelee paljon että sen puolesta tarvis mennä! :) tuntuu hassulta kuinka eri aikoihin meillä on näitä neuvola juttuja, mulla oli kuitenkin se kela neuvolakin jo kuukausi sitten...ja hempulilla oli nyt ja lääkäri todella vasta heinäkuulla....erikoista! Koita nyt hempuli jaksaa odotella tai sitten varaat aiemmin aikaa sinne! :)

^^Niin ja sinulla on jo ennestään lapsia, niin toi lyhentyminenkin varmaan vähän tavallisempaa, verrattuna ensisynnyttäjään :) minua vaan ihmetytti itellä kun se pituus oli ultralla 6cm, kuulostaa jotenkin tosi pitkältä :eek:

Apua mä en oo ees hoksannu kysyä tota mittaa... Paitsi lääkärineuvolassa oli 3cm... Ja seuraava lääkäri vasta tosiaan heinäkuussa. Onko tuo jotenki pieni tuo mitta vai?

No tuo näyttäisi olevan minulla aika normaali 3cm, ollut edellisissä raskauksissakin jo sama mitta, mutta pojan (esikoisen) neuvolakortissa on merkintä viikolta 38+0 1,5cm, että jos siihen vertaa niin onhan tuo ehkä jo hieman aikaista kun on alkanut lyhentyä...mutta ei paniikkia ja rauhassa vain niin eiköhän tämä lapsi ajallaan synny! :) näissäkin on varmasti hyvinkin paljon henkilökohtaisia eroja!

Hempuli, kyllä se 3-4 cm on ensisynnyttäjillä musta se tavallisin mitta, kun on sisätutkimuksen perusteella sormella mitattu (monisynnyttäjillä oon törmänny siihen 2 senttiinkin) Ja mullakin yhden lääkärin sormella tekemä mitta on 3 cm. Vaikka sitten ultralla se oliki 6 cm, aikamoista heittoa:D itellä ei oo taas ikinä tullu vastaan, että jollain ois pituus 6cm, kyllä siinä saaki kunnolla supistella tulevaa synnytystä ajatellen, että kohdun kaulankanava häviää :D
..ja eipä ne Taija rutiinisti rakenneultrassa tota mittaa edes katsoa alakautta ultralla, ainakaan mun tietääkseni ei ole mikään rutiinitarkistus. Mulla se lääkäri päätti sen tarkistaa, kun olin jo sillon jääny saikulle supistelujen ja paineentunteitteni takia..

No, se hemppari oli 100 tuntumassa, eli neuvolatäti käski käydä rautaa. sitä obsidania mie otin. Se meinas vetää kovalle, mutta nyt näyttäs olevan ok, että pitää seurailla. Ei mitään kauhean pahaa väsymystä, mutta väsyneempi kuin ei raskaana ja välillä hermot aika kireellä. Työpäivän päätteeksi haluaisi vaan täyden hiljaisuuden ja olla rauhassa.

Takaisin