Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa :grin

Tosiaan, testin valmistuminen vei 3 viikkoa ja yhden päivän ! Mutta siinä tuli nyt samalla kuluneeksi 4 viikkoa, kun sain tiedon että suhdeluku on mikä on. Joten kaiken kaikkiaan 4 viikon piinapenkki.

Testin tuloksen valmistuminen kesti kyllä hoitohenkilökunnankin mukaan pikkasen "normaalia" pidempään, En ollut kyllä ainoa, joten joku toinenkin on lisäkseni istunut varpaatkin ristissä viimeiset 3 viikkoa.:smiley-angelic006
Jollain lähtee vaan hitaammin kasvamaan kuin toisilla.
Helpottunut olo - vaikkakin onhan tässä vielä vaikka ja mitä edessä, mutta nyt voi taas keskittyä olennaiseen :love7

Onko kellään muuten samanlaista "ongelmaa" että kohtu/vaavi kaartuu enemmän toiselle puolelle ?

Mulla kaartuu toiseen kylkeen ja kun on oikein päin, potkii alakertaa niin että on aika tuskaiset olotilat.

Lekuri sanoi että jollain on vaan tällainen pitkulainen ja pieni kohtu o_O Epämukavan tuntusta kun kaveri on välillä poikittain niin kohtu venyy ja ahistaa aikalailla :anyone

Liikkeet on tuntuneet jo viikkoja, ja potkut reilun viikon. Aikamoinen potkija onkin :dance018

En voi kun nostaa hattua sulle, että kaiken tuonkin jälkeen oot vielä ihan tässä maailmassa. Pitkä piinaava odotus ja se epätietoisuus kaikesta, samalla pitäis kuitenkin muistaa, että sisällä kasvaa uusi elämä.
Voi että, onneksi loppu hyvin kaikki hyvin :Heartred

Mulla oli alkuun toispuoleinen maha. Ihan selkeästi pallura keskittyi enemmän oikealle puolelle. Mutta nyt se on aikalailla kokonaisvaltainen pallukka laughing7
Sitä en tiedä miten päin tyyppi tuolla milloinkin heiluu, mutta sen tiedän, että todellakin heiluu :grin

Täällä käyty lääkärineuvolassa. Ensin oli hoitaja joka mittasi verenpaineet ym. Verenpaine olikin koholla reilusti, mutta uskon että johtui jännityksestä, olihan edellisestä kerrasta aikaa.. Paino ei neuvolan mukaan ollut kuin +300g edellisestä kerrasta, jota ihmettelin suuresti, kun kotona puntari näytti edellisenä iltana monta kiloa lisäpainoa :D pissa näytti molemmissa negaa..
Lääkärin luona en viipynyt kuin max. 5min!!! Lääkäri määräsi verikokeita ( rytmihäiriöitä edelleen tutkitaan, samat testit käynyt viimeisen vuoden aikana x 10000) ja katsoi kohdunsuun tilanteen ja kohdun kokoa. Hän ei löytänyt sydänääniä kunnolla niin hoitaja tuli ne etsimään, siellähän ne oli 155 paukutti! :)
Eli verikokeisiin jälleen. Kyllä tässä tytössä on muuten veri vaihtunut viimeaikoina! :D

Noniin taas ois yks neuvolalääkäri takana. Painoa tullu viikossa 1,7kg! Viikko sitten kävin siis neuvolassa terkkarille, johon tota painoa nyt vertaan. Onhan toi liikaa joo... Mutta lääkäri ei siitä kuitenkaan huolissaan ollu, sano että viimeksi tullu taas vähemmän niin tää ois ihan ok. Lisäksi sokeria pissassa yhdellä plussalla ja toinen sokerirasitus olikin jo aikasemmin varattu, kaippa se GDM myös saadaan diagnoosiksi.. Mutta sille ei nyt vaan ite voi mitään, kun syö terveellisesti ja sukurasitustakaan ei ole, mutta on toi PCOS, niin insuliinia ei vaan erity tarpeeksi. :( Ärsyttää, kun ei voi ite tehä asioille mitään, ja kun monesti GDM yhdistetään aina itseaiheutetuksi... Tekis mieli urheilla, mutta kun ei saa noitten supistelujen ja paineen tunteiden takia:( Ja sairaslomalla ollaan siis äippälomaan asti.

Tähän raskauteen vaan on latautunut niin paljon odotuksia ja oon yrittänyt tehä kaikki täydellisyyttä hipoen ruokailun, liikunnan ja terveyden puolesta jo ennen raskautumista, että raskaus, minä ja vauva voitas hyvin. Vaikea hyväksyä, että elämä ei anna palkkaa siitä mitä on tehny.. Oon niiiin väsynyt yrittämää tehä kaikki täydellisesti, kun tuntuu että mihinkään ei voi kuitenkaan ite vaikuttaa. Mutta eihän tää tilanne nyt oikeasti ainakaan vielä niin huono ole, toivottavasti vauva voi hyvin, vaikka mamma täällä stressaakin kaikkea, että jos vauva joutuu tästä kärsimään.

Että tällainen tilityspäivä ja tunteet hieman pinnassa :,D Seuraavaksi soitto varmaan kaverille, jos se mielikin kohta kirkastuisi :)

Tsemppiä vain Isabellalle ja kaikille mammoille. Niinhän sitä koettaa syödä mahdoll. terveellisesti ja urheilla jne. Mulla muuten urheilua voisi tehdä mutta alkuajasta olin niiiin väsy ja kauhee paha olo että se rajoitti urheilua. Nyt pystyy paremmin, mutta alkaa supistelut vaivaamaan. Vaaratomia ne kai on, mutta ei se kivalle lenkkeillessä tunnu kun vatsaan sattuu ja puuskututtaa helposti. Ehtii sitä onneksi urheilla raskaudenkin jälkeen. Tärkeintä on kuunnella omaa vointia ja jaksamista.

Isabellalle jaksamista, kyllä se paras palkinto silti aina tulee siinä vaiheessa kun saa sen oman lapsen syliin :) Itellä kyllä kans vähän jännittää tuon radin kans että tuleeko vai ei, kyllä makia maistu viime viikollaki sen verran hyvin että ihan kaduttaa. No mutta koska "puolivälibileet" ja pääsiäinen... Vaan saapa nähä, murehtii sit jos on aihetta. :)

mäkin lähen tästä kohta valmistautuu terkkaneuvolaan, saisipa itsekin jo ajan seuraavaan lääkärineuvolaan. ;) ja uijjui, tämän neuvolan jälkeen seuraava on "kelaneuvola" :P ihan hurjaa, mihin aika oikein menee. Hyvä vaan. ;) 21+0 <3

Niin joo ja täytyy se vielä sanoa että mullaki liikunta rajoittunut kävelylenkkeihin supistusten vuoksi... Se kyl vähä harmittaa. Mut ajattelin tilata netistä semmosen ohjelman missä voi laittaa jumppavideon pyörii sit ku itselle sopii, niin sais jotenkin selkää vahvistettua :) makso jonku 20e/4kk!!! Nii ei paha ku voihan ne jättää kesken jos kovin supistelee... Mutta täytyy vielä tutustua tarkemmin millaista ohjelmaa ko.sivulla sit olikaan :)

Ja sit arvelin kysyä neuvolasta aikaa fysioterapiaan kun selkä alkaa reistailla jo nytten. :o

Aika moni teistäkin tuntuu kärsivän noista selkäkivuista seka supisteluista. Tämä tukivyö on itselle ainakin osoittautunut kultaakin kalliimmaksi! Katsokaa, miettikää, pohtikaa, tilatkaa, kokeilkaa :) Itsehän nauroin suoraan sanottuna paskaisesti näille ihme tukivöille ja muille hömpötyksille. Mut ilman tätä en voi kävellä oikeastaan yhtään. Ero on ihan valtava. Ei ota mahaan/supistele ja selkäkin kivuton. Töistäkin olisin joutunut jäämään jo varmaan kolme viikkoa sitten pois..Nyt siellä menee aivan täysin kivuttomasti. Ihana tälläinen mainosteksti, mutta..On tää hei oikeesti hyvä :grin

http://www.pikkupiia.fi/tuote/113/608/anita-maternity-babybelt-tukivyo

Minun piti tilailla tuo Anita vyö, ärsyttää kun pyöräillessä ja muutenkin liikkuessa käy kiristelemään massua, niin jospa tuosta olisi apua.. Kiitos vinkistä! :)

Moido

Mites - tuon vyön mitta eli olen yläkerrasta xs/s kokoinen "normaalisti" - joten mistäs nyt tietää kumpi pittää ottaa ?
onko siis nafti vai löysä ? o_O

Itse henk.koht en tykkää palauttelu - eestaas vekstailusta - joten käyttökokemukset olisi jees kuultavaa :happy118:happy119

Neuvolassa käyty ja kaikki arvot oli kohdillaan. :) Sain ajan sokerirasitustestiin muutaman viikon päähän! :eek: En kyllä käsitä, että miten muka pystyn olemaan oksentamatta, kun 12 tuntia pitää olla syömättä ja juomatta. Ja saatiin myös raskaustodistus, joten täytynee illalla alkaa naputtelemaan Kelan hakemuksia. Yleensä se kuulostaisi ihan kamalalta, mutta kerrankin on jokin mukava asia, miksi joutuu Kelan kanssa asioimaan. :)

Itse otin xs kokoisen, lantio on minulla niin pieni niin ajattelin sen olevan paras, vaikka peräsimeen puolesta olen enemmän, mutta vatsallahan tuo tulee olemaan.. :) muutenkin olen xs kokoa ollut.. Saa nähdä, kun toivottavasti perjantaina se tulee.. :)

Mulla on kans toi Anitan vyö ja ihan ehdottomasti sun AarreSaari kannatta ottaa xs. Mä olin ekalla kertaa kooltani s/m ja mulle sano myyjä sillon että mun kannattaa ottaa xs. Ja se on ollut hyvä koko. Nyt oon kooltani m ja vyö on pikkasen levahtanut käytön jäljiltä, joten se on nytkin just hyvä :)
Toki, jos ostat liikkeestä etkä verkosta niin kannattaa sovittaa. Niillä yleensä on sellaset sovituskappaleet. Ja myyjältä voi kysyä kans apua.

Kiva, että ootte muutkin löytäneet tuon saman tukivyön :)
Itse otin m-koon, mutta s-koko olisi kyllä riittänyt. No, ei ollut viisaita neuvomassa silloin kun sitä tilailin. Mutta tällä mennään :grin Eli se saa olla kyllä pienempi mitä oma koko oikeasti on.

Pitänee munkin ruveta tukivyötä tilailemaan. Selän vihlonta on kyllä ikävää :/ Lisäks kun lenkillä joutuu välillä köpöttelemään kun mikäkin mummeli, niin ehkä asialle kannattaa tosiaan tehä jotain.

Onko muille määrätty rautalisää? Mä sain pillerit pari viikkoa sitten, enkä kyllä vielä oo huomannu olossa mitään eroo. Vieläki hengästyttää pienetkin ponnistukset ja väsyttää pirusti.

Mulle edelleen neuvolassa sanottiin, ettei mun kannata mitään rautalisää alkaa syömään. Hemoglobiini oli nyt 117 ja lähtöarvo 146 (tässä välissä se on ollut 141, 135 ja 126). Mä ajattelin, että uhmaan kyllä nyt neuvolatädin ohjetta ja meen tänään hakemaan apteekista. Tää väsymys on ihan hillitöntä ja kyllä toi mun mielestä nyt on jo tosi radikaalisti pudonnut...

Oho, ettei 117 hemoglobiinilla muka tarttis rautalisää? :eek: Mulle neuvolassa suositeltiin, ja mun hemoglobiini oli 113. Pudonnu tammikuun 134:stä. 110 taitaa olla raskausajan anemian raja.

Ainakin toi Obsidan sopii nimenomaan raskausaikana. Maistuu kyllä ihan hirveeltä :p Tota neuvolantäti neuvo ottamaan ensin yhen tabletin vaikka joka toinen päivä, koska sivuvaikutukset on joillakin tosi voimakkaita. Mä en saanu kyllä mitään oireita, vaikka söin heti yhen tabletin joka päivä.

Joo, mä en kanssa enää ymmärrä. Kun tuntuu että ihmisille on suositeltu jo siinä 120 hujakoilla alottamaan rautaa, vaikka lähtöarvo ois ollut matalakin.

Mutta kiitos vinkistä Gnome, mulla ei tosiaan oo mitään neuvolan vinkkejä siitä mikä valmiste kannattaisi alottaa (yllättäin). Hyvä tietää valmiiksi ainakin yksi sopiva. Ja varmaan ne apteekissa osaa myös neuvoa :)

neuvolassa käyty tänään rv 22+5. kaikki kunnossa, ei ollut pissassa proteiinia eikä glukoosia, painoa tullut 490g/vko, hemoglobiini 129 (luulin alemmaksi, kun oon ollut niin väsynyt ettei mikään nukkuminen meinaa riittää). terkkarin mukaan 115 on raja rautatablettien aloittamiseen, joten säästyn itse niiltä ainakin toistaiseksi.

kohdunpohja on noussut navan korkeudelle ja sykkeet oli 150. mulla oli tyttö mukana neuvolakäynnillä ja hän leikki terkkarin leluilla eikä juuri kiinnittänyt huomiota siihen, et mua tutkittiin :)

sain fysioterapiaan yhteystiedot et josko alkaisin hommata tukivyötä näihin liitoskipuihin ja selkäkipuja ennakoiden. sieltä saisi lainattua eikä tarvisi ostaa omaa :)

Mulla oli ekan raskauden kohdalla sama lähtöarvo kuin nyt (120). Aika alhainen siis, vaikka olen urheileva. Niin, viimeisin oli jotan 117. Nyt en tiedä mikä on. Väsymys on kyllä taas palannut, että varmaan heppari tippunu tai sitten tuntuis vähän tautia yrittävän tehdä. :/

Ekan kohdalla hemppari tippui 90 ja söin rautaa, muttei se sitä paljoa nostanu ja veti vaan mahan aivan tukkoon ja aiheutti peräpukamat. Että, jos en "kuoleman" väsyneeksi mene, niin en taida rautaa ottaa ainakaan lääkkeenä. Oon koettanu syödä sellasta ruokaa mistä rautaa tulee. Jos tällä pärjäis...

Takaisin