Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oi Nitti, kuulostaapa ikävältä :sad001 Mulla nuo kivut on alaselässä, häntäluun seudulla, lonkissa ja säteilee vielä tuonne pakaroihin. Eilen lähti imuroinnin jälkeen jalat alta.Melkein koko ajan sattuu jonnekin, todella ikävää :sad001 Meidän neuvolassa ei ollut antaa noita tukivöitä, mutta kokeilen ystävän vyötä jos se sopisi. Toivottavasti siitä on apua!

tänään rv 17+0 käyty neuvolassa ja kaikki ok. paino nykyään 72,8kg (eli muutaman kilon nousu), pissassa tulos negatiivinen. vauva liikkui kovasti, mut saatiin kuulla sydänäänet, syke 150-160. sain myös down-seulan 1:7100, trisomiasta en tiedäkään enkä vasta-aineseurannan tuloksia. kuulemma pitää vielä kahdesti juosta vasta-aineseurannoissa, olenhan a- veriryhmäinen. seuraava neuvola-aika meni pitkälle 2.5, mutta saan kuulemma soitella aikaisemmin ja kysellä, voisinko käydä aikaisemmin. alan pohtimaan, kävisinkö rakenneultran jälkeen vielä 4d-ultrassa :)

Mulla kanssa oli eilen neuvola, kaikki kunnossa, pienen sydän sykki tasaisesti, vaikka sen kuuleminen meinas olla haastavaa kun toinen hyöri ja hääri niin kovin :)

Hemoglobiini oli laskenut, mutta kun se lähtöarvo oli sen 146, niin se on vieläkin iha hyvin rajojen yläpuolella. Pitää ehkä vähän silti tarkkailla ruokavaliota kuitenkin, ihan varmuuden vuoksi raudan osalta. Sokerirasitukseen sain lähetteen viikolle 19 (siis rv 28 menossa sillon) ja varasinkin sen jo. Seuraavaksi sitten rakenneultra kahden viikon päästä! :)

Kokeile Millier sellasta, et laitat ison vyön lantion leveimmälle kohdalle aika kireelle. Se vastaa aikalailla sitä mun tosta vyötä. Se kuulostaa hassulta, mutta mulla se nimenomaan alkuvaiheessa autto lonkan ja hätäluun alueelle. Sen kanssa ei voi istua, mut jos joutuu paljon oleen jalkojen päällä niin sillon se on kätevä.
Ja siis voi olla et se ei sulla toimi eikä se varsinaisesti kipuja poistakaan vaan helpottaa ja tukee. Mut toivottavasti se vähän ees auttais.
:signs003

Ova83, saat tulokset ja suhdeluvut ihan vaikka tk:n ajanvarauspisteestä, nehän ovat sinun tietojasi :) Itsekin pyysin paperille suhdeluvut kun istuskeiln tk:n aulassa sokerirasituksen aikana.

Uutta odottajaa liittyisi täältä kehiin :)
Onko teille puhuttu neuvolassa mitään kohdun korkeudesta tai, että millä korkeudella kohdun pohja milläkin hetkellä olisi?
Itsellä viikkoja nyt 17 tasan ja jo vajaa viikko sitten kerrottiin kohdunpohjan olevan navan korkeudella..Sen todellakin huomaa :grin Jotenkin vain sain sen neuvolatädin puheista sellaisen kuvan, että olisi viikkoihin nähden noussut enemmän kuin tavallaaan "kuuluisi", sillä se herätti hänessä enemmänkin hilpeyttä ja iloisuutta asiasta kertoessaan. Mutta onko tämäkin yksi niistä yksilöllisistä asioista joita raskaudessa tapahtuu?
..Ja ensimmäistä tosiaan odottelen :)

Ei ole mulle puhuttu mitään kohdun korkeudesta, kun mulla ei ole hajuakaan siitäkään, että onko mun kohtu etu- vai takakenossa vai missä se on ja missä istukka on... No, kai minä ehdin ne tiedot vielä joskus kuulla. :)

Ei mullekaan sanottu vielä mitään, eikä sitä mitattu ollenkaan. Täältä vausta luin, että se on noin 2 sormea navan alapuolella tässä 18. viikolla. Tietenkin se kohdun kasvu on täysin yksilöllistä. Sitä aletaan neuvolassa jossain vaiheessa mittaamaan. Luultavasti suurimmalla osalla jo seuraavalla (3. neuvola) käynnillä. Se kohdunpohjan korkeus ei kuitenkaan välttämättä meinaa esim. isoa vauvaa. Me ollaan kaikki niin eri mallisia ruumiinrakenteeltaammekin, että sekin aika paljon vaikuttaa siihen, miten ja minkä muotoiseksi kohtu kasvaa.

mulla oli pikkuisen navan alapuolella. terkkari sanoi, ettei kohdunpohjan korkeutta vielä mitata vaan vasta sit seuraavilla käynneillä.

pitänee soitella vielä uudelleen neuvolaan, kun ei selvinnyt ollenkaan, miten pääsen vasta-aineseulaan, kun en saanut paperilähetteitä. ei ollut oma terkkari kyseessä, vaan taas joku toinen. samalla vois koittaa aikaistaa tuota neuvola-aikaa, kun tuntuu että se 2.5 on aika kaukana.

Marmoritar: mulla myöskin "korkeammalla kuin tavallisesti" ja siksi alkanut vatsa näkyä jo hyvissä ajoin. Neuvolalääkäri sanoi että monilla on siinä lantion seuduilla niin ettei moniin kuukausiin ala näkymään ja mulla nyt jo selkeä kumpu ollut parisen viikkoa :) varoitteli myös alkuun ettei välttämättä saa sydänäöniä heidän huonolla laitteella kuulumaan vielä kum kävin (olin jotakin viikkoja 14 +) mutta hienosti kuului johtuen juurikin siitä että kohtu oli niin korkealla tai jotakin :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Tänään oli toinen neuvolalääkärikäynti. Verenpaine ja pissanäyte oli ok, mut painoa oli tullut vähän liikaakin(osasyyllisrnä tähän varmaankin sunnuntaina syöty meetwurstipizza=)). Täytyy vähän kevennellä syömisiä, ettei tule seuraavalla kerralla sanomista painosta. Lääkäri katsoi ultralla ja siellä se pikkuinen pyöri ja hyöri. Sydän sykki ja nyt erottui kädet ja jalatkin paremmin kuin viimeksi=) Vieläkin on vaikea uskoa, että mun masussa on joku vaikka olen sen omin silmin nähnyt ultrassa. Ehkä se muuttuu todellisemmaksi kun liikkeet alkaa tuntua=)

Kyllä ne liikkeet aika paljon konkretisoi tätä raskautta. Mulla ei vielä kunnolla liikkeitä tunnu, ainoastaan iltaisin ja yöllä tietyssä asennossa saattaa pieniä muksahduksia tuntua. Etuseinässä oleva istukka vaimentaa niin tehokkaasti kaikki liikkeet. Päiväsaikaan en oikeastaan tunne mitään, joskus satunnaisesti pientä muljuamista saattaa tuntua, mut tosi harvoin. Tuntuu ihan käsittämättömältä, että mahassa on liki 20cm pikkuihminen ja se ei tunnu missään! Jotenkin tuntuis, että tuntis pienimmätkin liikahdukset, jos mahassa joku "ylimääräinen" liikkuu, mutta ei.... hassua.

Jansku_82: Pisti silmään tuo, että sulla oli jo toinen neuvolalääkärikäynti?!?Ja meillä on muuten sama la :wink

Mulla ei oo vielä yhtäkään lääkärillä käyntiä takana..Mitä enemmän näitä keskusteluja seuraa, sitä enemmän huomaa poikkeavuuksia jopa jo kaupungin eri neuvoloiden välillä. Saati sitten paikkakunnittain vaihtuvat erot jotka ovat vielä suurempia..

Marmoritar: mä oon huomannut ihan saman tätä keskustelua seuratessa. Mulla oli eka lääkärineuvola heti alkuvaiheessa, kun varasin ajan viimevuoden puolella ja silloin oli erilaiset ohjeet noista käynneistä eikä terkkari sitten lähtenyt niitä muuttamaan. Mä oon ymmärtänyt, että tän vuoden alusta olis pitänyt tulla voimaan yhtenäiset ohjeet koko maahan noiden käyntien suhteen. Mulla pitäis olla vielä yks lääkärikäynti edessä joskus loppuraskaudesta.

Maikkie: mustakin on hassua kun ei tosiaan tunnu miltään vaikka mahassa joku pyörii ja huiskii menemään. Ultrassa näkyy sen verran vilkasta liikehdintään, että sitten kun se alkaa tuntumaan niin sen varmaankin huomaa=)

Tänään oli rakenneultra! Tai no, osa 1...Siis kun mentiin Saksan lääkärille, se kysyi olinko jo varannut ajan toiselle Sveitsin lääkärille, samalle joka teki np-ultran (niiden ns. partnerilääkäri). Ei kumpikaan heistä aiemmin mulle maininnut, että mun sinne Sveitsiin rakenneultraankin pitää vielä mennä, luulin että se hoidetaan tänään! Mutta kuulemma tekee tarkemmin kaikki mittaukset, on paremmat laitteet jne. Mutta ei hätiä mitiä, tämäkin lääkäri hoiti ultrauksen. Pieni pettymys vaan, että pikkuinen oli sellaisessa asennossa, ettei nähty kunnolla kaikkia elimiäkään mitä piti tsekata eikä saatu minkäänlaista selkeetä kuvaa otettua. Mutta periaatteessa kaikki oli ok (vaikkei ihan kaikkea päästy mittailemaan) eli siitä ollaan tietty onnellisia. Ja sukupuolta ei nähty eli sekin jäi arvoitukseksi vielä...Mutta huomenna soitan heti Sveitsin lääkärille ja saan varmaan ajan parin viikon sisään sinne eli ehkä sitten nähdään paremmin mitä tänään ei!

Aarresaari: Huojentavan helpottavaa kuulla!!! Ja nyt vain nauttimaan :Heartred:Heartred:Heartred

..Ja että neljä viikkoa, huh :schocked028

Ihan mahtava uutinen Aarresaari=D Olekin tässä miettinyt oletko jo vastauksen saanut kun silloin pari viikkoa sitten yhdessä piinailtiin tämän asian kanssa. Hienoa, että teilläkin on kaikki kunnossa. Nyt voi hyvillä mielin jatkaa odotusta=)

Tosiaan minäkin mietin kun olen tätä palstaa lukiessa huomannut että ei oo sinun päivitystä näkyyt pitkään aikaan! Onnea kovasti! <3 Ja kuinka se nyt noin kauan kesti? Itelle tehtiin istukkanäyte ja sen tulosten oottelu kesti viikon ja 1 päivää ja olin ihan paniikissa!
Nyt vaan nauttimaan odotuksesta! :)

Takaisin