Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
AarreSaari: täytyy takertua tuohon tietoon. Mulle sanottiin, että jos testissä ilmenee jotain niin se tehdään uudelleen, jotta tulos on varma. Sen takia vähän pelkään tuota tulosten viipymistä. Onneks on huomenna vapaapäivä niin pääsee heti aamusta takistamaan postilaatikon. Tsemppiä odotteluun!

Mä en silloin ultran jälkeen, kun toi suhdeluku kerrottiin, pystynyt kysymään mistä se mun kohdalla koostuu, mikä siinä nostaa sitä riskiä. Neuvolassa sitä sitten kysyin ja sain vastaukseksi, että luku on ohjelman laskema eikä sitä kerrota miten mikäkin osa-alue vaikuttaa siihen ja eri ihmisten saamat luvut eivät ole keskenään verrannollisia. Kätilö muistaakseni sanoi, että niistä jotka käy lapsivesipunktiossa jatkotutkimuksena, vain 5%:lla todetaan kromosomipoikkeavuus eli siis 95% on vääriä hälytyksiä.

Hei mistä te ootte saaneet tietää noita erilaisia suhdelukuja? Mulle ei oo missään vaiheessa kerrottu mitään tuollaista. Tuli vain se kirje kotiin missä sanottiin ettei ei suurentunutta riskiä downiin. Siinä kirjeessäkö olette muut saaneet tuollaisen luvun? Mua myös hämäsi suuresti kun siinä kirjeessä missä sai ajat kumpaankin ultraan, sanottiin että nykyään myös tutkitaan downin lisäksi harvinaisempi edwardin syndrooma minkä tulos ilmoitetaan samalla. No kun sain kirjeen kotiin, siinä todellakin puhuttiin vain downista, ei mitään tuosta edwardista. Olen kaks kertaa kysynyt jo asiaa neuvolasta puhelimessa mutta kummallakin kerralla on vain tullut hieman hämmentynyt vastaus että varmasti siitä olisi ilmoitettu jos olisi jotain. Musta on aika epämääräistä kun se ekassa kirjeessä niin selkeesti sanottiin et kummankin tulos ilmoitetaan samalla. Muita ihmettänyt sama asia?

Ja sitten Jansku82, olenkin kovasti miettinyt mitä sinulle kuuluu raskaudessasi kun samaan aikaan tuolta kuumeilijoista raskauduttiin.. Harmikseni luin uutiset, mutta minä myös täällä toivon sinulle kaikkea parasta ja että saisit ihanat uutiset että olikin vain väärä hälytys.. Toivon todella! Myös AarreSaarelle pidetään täälläkin kovasti peukkuja pystyssä!!
Kyllähän se totta on, että vaikka PITÄISi olla kaikki tähän asti hyvin, ni eihän sitä ikinä koskaan tiedä ennenkuin lapsi syntyy.. itse ihan huolesta mykkyränä kokoajan, että mitäs jos, mitäs jos..

Muokattu viimeksi:
Ova83, Miulle lääkäri sano että jos ei ole "mitään" riskiä ei ole niin siinä lapussa ei ole mitään selitystä. Ja se edwardin syndroomaon samantyyppinen kromosomipoikkema kun down, eli kromosomeja on kolme eikä kaksi niin kuin kuuluisi olla. Ja se nykyään tutkitaan myös samalla. Mie käyn yksityisellä niin saattaa olla tietysti vähän erilaisia juttuja, mutta miullakin lukee tässä lapussa vain että seulontatulos on negatiivinen. Ja silloin ei ole sitä edwardin syndroomaakaan, tai muutakaan trisomiakromosomipoikkeavuutta,niin lääkäri sanoi siellä. Mutta miullakin tässä on ne riskiluvut eli, ikäriski on 1:980 ja Downin riskiluku on 1:21000. Se riski on on suhteelle 1:250 ja sillon mennään niihin jatkotutkimuksiin. Ja kun oot kysyny puhelimessa tuota asiaa, niin miusta tuntuu että ne on vaan niin ulalla siitä, kun se on lääkärin hommia. Tuolla miulle ainakin kaikki selitti lääkäri tarkemmin, ei se kätilö tuntunut asiasta juurikaan tietävän.. Eli oisko siulla aikaa lääkärille millon tai saisko vaikka puhelinaikaa, että pääsisit kysyy? Eihän tuo kiva oo jos noin jää mietittää asia kun ei vaan viitsitä selittää siellä kunnolla...

Jansku82 ja Aarresaari, ihan älyttömästi tsemppiä ja voimia teille!

Miulle sanottiin, että saan ne luvut seuraavalla neuvolakäynnillä ja niin sainkin.. :) ikäriski oli 1:1500 ja downin riskiluku oli 1:81000, edwardsin riskiluku oli 1:100000..

Tsemppiä tuloksia odottaville!

Ova83: mä sain tuon suhdeluvun käydessäni nt-ultrassa. Olin käynyt ennen sitä siinä verikokeessa ja kätilö laittoi mun tiedot siihen ohjelmaan ultran jälkeen ja sain tiedon saman tien. Täällä keskustelua seuratessani olen huomannut, että eri puolilla Suomea taitaa olla vähän eri käytännöt tiedon saannin suhteen. Olen kyllä tyytyväinen, että täällä tuo tieto kerrottiin naamatusten ja annettiin ohjeet miten jatketaan eteenpäin. Tuo suhdeluku muakin on tässä hämmentänyt ja niskapoimuasiaakin ihmettelin tuolla aiemmin kun ei mistään tahdo löytyä selkeää tietoa asiasta. Viimeisetneljä viikkoa on yritetty takertua kaikkiin pieniinkin tiedon murusiin josta vois päätellä kaiken olevan hyvin. Toivon todella asian selviävän tänään jotta voin hetkeksi lopettaa stressaamisen.

Ova83lle mukavaa odotusaikaa ja Aarresaari, toivotaan että meidän piinaviikko päättyy tänään=)

Neuvolassa käyty järkyttävän tiheiden harjoitussuppareitten takia, näytteitä otettiin ja nyt pitää ottaa ihan rennosti.. Liian rankkaa hommaa taisin eilen illalla tehdä.. Ja taisi ummetus tuoda tähän oman lisänsä. Ovat helpottaneet päivälliseltä onneksi!! Jospa nämä nyt tästä..

Muista August ottaa iisisti! :) kiva että pääsit sitä selvittää kun jossain muun aihealueen alla sitä mietiskelit. Täällä ois huomenna neuvola ja kaverin kurkkausta, jeee :)

Jansku_82: MAHTAVAAA !!!! :smiley-bounce016

Sä siis sait tänään tiedon ? Mulle sanottiin , että vastaukseen menee 1-2 viikkoa, ilmeisimmin sulle oli luvattu viikossa tieto ? Ilmeisesti paikkakunnittain eroja :confused004

Voih - Uutisesi oli ihana - lohduttava - Mullakin on vielä toivoa :smiley-bounce015

Joo, mulle sanottiin, että nykyään vastaus tulee viikossa aiemman 1-3 viikon sijasta. En sitten tiedä onko alueellisia eroja. Toivotaan Aarresaari, että saat vastauksen pian. Mä olisin varmaan seonnut jos olisi pitänyt vielä odottaa. Nyt on kyllä helpottunut olo vaikka tiedän, että vähän ennen seuraavaa ultraa tulee taas se pieni jännitys siitä mitä sieltä löytyy.

Janskuuuu!! Mitä ihania uutisia!! :hello2 Ja eikös nyt vielä ole niin että sulla on oikein "tuplavarmistus" lapsen terveydestä ainakin tämän asian suhteen, sillä eikös toi punktio näytä ihan 100% onko kromosomi poikkeavuuksia tai ei! Vai olenko käsittänyt oikein? :) Tiedän tuon tunteen että ennen seuraavaa ultraa alkaa taas jännätä, tosin itselläni se tuppaa menemään niinpäin että sen ultrapäivän olen onnistunut olemaan hyvien uutisten jälkeen iloinen ja luottavainen, kunnes yleensä suunnillee jo seuraava aamu tuo tutun ressin takaisin että vai onkos kaikki sittenkää nyt ENÄÄ kunnossa.. ja taas alkaa tuskainen seuraavan ultran oottelu :smiley-angry003

Rimpsu, mulla ei lääkäriajasta ole tietoakaan, muuta kun että sellainen vissiin on tulossa raskauden keskivaiheilla? (Neuvolalääkäri). Mulla oli eka perus neuvola tammikuun 20.päivä ja nyt seuraava on vasta tässä kuussa 17.päivä. Aika pitkiä tuntuu nää välit olevan. Mutta kyselen sitten siellä taas kaikki mieltä askarruttavat kysymykset ja toivottavasti saan vastaukset.!!

Kiitos kaikille tsemppauksesta!

Ova: punktio on 100% varma eli nyt on kromosomien puolesta kaikki kunnossa. Toki sitähän ei tiedä mitä rakenneultra paljastaa ja syntymän jälkeenkin voi tulla vaikka mitä, mutta nyt täytyy iloita siitä ,että tähän asti on selvitty ilman ongelmia=) Mulla tuli viimeks ennen ultraa jännitys vasta silloin aamulla. Saa nähdä miten seuraavalla kerralla käy=)

Monella tuntuu olevan aika pitkät välit noissa neuvolakäynneissä. Mulla on ollut käynnit kuukauden välein, joko terkkari tai lääkäri. Ens viikolla olis aika lääkärille. Ihan hyvä, että käyntejä on useasti kun olen ekakertalainen, vaikka tähän asti kaikki on mennyt hyvin lukuunottamatta tuota riskiseulaa.

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Syke kuului hyvin ja selvästi. Paukkeesta ja kolahduksista päätellen oli vaan pikkusella aikamoinen vauhti päällä :grin <3 Rakenneultraan on vielä kolmisen viikkoa..

Nyt on vaan tuo selkä todella kipeytynyt. Kävin tänään lääkärissäkin ja sairaslomaa sain. Lääkäri suositteli tukivyötä. Mutta miten teillä, joilla selkä on oireillut, onko siitä ollut apua? Olen kuullut niin paljon puolesta ja vastaan väitteitä o_O Neuvolatätikään ei oikein ollut sen kannalla, kun tuo mahakin tuosta vielä kasvaa eikä se välttämättä edes tue sieltä mistä pitäisi..

Millier: Mulla on hypermobiliteettisyndrooma ja viimeraskaudessa viimeset 3kk oli yhtä tuskaa selän, lantion ja lonkkien kanssa. Kävin sillon fysioterapeutilla joka tilas mulle sellasen tosi hyvän vyön joka puristi lantion leveimmästä kohdasta jollon selkä sai tukee niin ettei se joutunut rasitukseen yhtä herkästi. Ostin myös omatoimisesti sellasen Anitan tukivyön, joka tukee vatsaa ja alaselkää. Molemmista oli apua tiettyyn pisteeseen asti ja molemmista eri tilanteissa. Loppuaikana ei sit mitkään tukivyötkään enää oikein auttanut, istuin vaan sohvalla :sad001 Mut siis ymmärtääkseni on aika yksilöllistä, että kelle käy ja kelle ei. Se riippuu niin paljon ruumiinrakenteesta ja siitä millanen kipu on ja missä kohtaa se on. Noita vöitähän saa kai joissain kunnissa vuokrattuakin/lainattuakin neuvoloista. Kannattaa kysästä.

Eilen neuvolakäynti, kuunneltiin sydänäänet ja kurkattiin massuun ja hyvinhän siellä kaikki oli, hurja meno päällä :Heartred

Takaisin