Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nykyään uudet suositukset äitiyneuvolaseurannassa on, että lääkärineuvola on vain 2 kertaa raskaudessa ja lääkärinvastaanottoa ei edellä hoitajan "esityö" (eli nää pissat, verenpaineet ym). Enpä tiedä kuka näin on päättänyt hyväksi mutta näistä on tosiaan alettu karsia. Ei siis taida valitus auttaa, ellei sitten valita THL:n saakka..
Tosin suurin osa neuvoloista menee vielä vanhalla kaavalla mutta siirtymävaihe siis menossa...

Koittakaas nyt vaan nauttia raskaudesta ja olla stressaamatta. Joo, varmasti helpommin sanottu kuin tehty. Mä olin kyllä kans esikkoa odotraessa poikkeuksellisen seesteinen koko raskauden ajan. Suurempaa stressiä ei ole nytkään ollut, mutta tuleehan niitä huolenaiheita aina ja ne kuuluu asiaan. Ekassa raskaudessa mulla ei ollut harkkasuppareitaollenkaan. Ekat supistukset johtivat suoraan synnytykseen. Saa nähdä tuleeko nyt sitten. Ensi viikolla mulla lääkäri-neuvola. Toivottavasti kans on, kun sitä on jo kekertaalleen siirretty. Rakenneultra vasta 31.3

Millä raskausviikoilla teillä on rakenneultra? Alko jotenki ahdistaa ku itellä vasta 21+4 ku suositeltu takaraja sille oli 21+6 meidän neuvolan mukaan... :/

Miulla rakenneultra on 7.4. Ja sillon on 21 viikkoa täynnä :)

Mulla on 8.4. Ja sillon viikkoja mun laskutaidolla 20+3 :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Mulla rakenneultra 24.3. Sillon viikkoja 20+5.

Millä raskausviikoilla teillä on rakenneultra? Alko jotenki ahdistaa ku itellä vasta 21+4 ku suositeltu takaraja sille oli 21+6 meidän neuvolan mukaan... :/

Ei kannata ahdistua :) Toi on kuitenki ennen sitä annettua takarajaa, ja pelivaraakin siinä on vielä muutama päivä. Ja muutenkin luulen, että tohon suositukseenkin on laskettu vielä vähän ylimäärästä. Huoli pois siis!

Niin onhan se tietenki niinki, harmi vaan ku itellä tosiaan menneisyyden haamut painaa valtavasti ja koko raskaus pelottaa, pidän tätä todellisena ihmeenä, niin Oishan se tietenki mukavampi nähä aikasemmin niin sais ehkä jopa olla vähän levollisemmin mielin... No täytyy jutella neuvolatätin kans jos sitä sais ees pikkusen aikaistettua :)

mulla on rakenneultra 1.4 ja silloin ois rv 20+4. samoin oli muistaakseni viimeksikin, ehkä päivän parin heitolla.

Hempuli, mää oon ymmärtäny että tooosi monessa (ellei jopa jokaisessa) oulun neuvolassa on ainaki yks jonkunäkönen ultrauslaite, niin pyyä ennen rakenneultraa jollaki neuvolakäynnillä kurkkaamaan masuun sen verran että näkee kaiken olevan kunnossa :)

Muokattu viimeksi:
Aijaa :o Vajaa vuosi sitten loppuraskauden lääkärikäynnillä neuvolassa lääkäritäti katto ultralla mitenpäin vauva mahassa on, serkulla ja kahella kaverilla sama juttu nyt vähän ennen vuodenvaihdetta ja kaikki käytiin eri neuvolassa. :o

Oho, onpa aika jännä juttu :o no meidän neuvolassa ei sit ainakaan oo... :/ katokko yritin päästä jo sillo rv 6-7 ku oli nii kovat krampit mut päivystyksen kautta sit vasta pääsin... Ja seki mun neuvolatäti iha soitti tonne keskusneuvolaan et oisko aikoja.. Outoa :o

Lapsivesipunktiossa käyty. Nyt odotellaan viikon verran vastausta. Jos kaikki on on niin rakenneultra-aika tulee vastauksen mukana. Jos jotain poikkeavaa löytyy niin sitten onkin miettimistä, että miten jatketaan eteenpäin vai jatketaanko...

Toivotaan jansku, että saat hyviä uutisia sitten viikon päästä :)

Täällä käytiin neuvolassa ja siellä meni ihan mukavasti. Alkaa vaan tuntua jos sanoi, että on ollut väsynyt niin neuvolatätskä heti oli laittamassa jonnekkin psykiatrille juttelemaan!!!! Siis unettomuutta on ollut pahojen unien takia... Ehkä neuvolatätskäni ylireagoi, itse en ajatellut tarvitsevani muuta kuin lepoa..
Sydänäänet oli 155 :) ja verenpaine oli samalla tasolla kuin viimeksi.. Hb oli pudonnut hieman mutta siinä se oli 130 tuntumassa..
Sain tulokset riskiluvuista ja ne oli onneksi minimissä! Huh!! :)
Ja tosiaan niinkuin raskausdiabetespuolella keskustelussa kerroin että menin rasituskokeeseen aamuna jolloin neuvolatätskä oli sen minulle varannut niin odottamiseen päätteeksi hoitaja sanoo, ettei täällä ole lähetettä...
Ja nyt neuvolassa koko asia oli unohtunut!!!! Oli se jo ekalla kerralla miusta ylireagointia, kun minut laitettiin rasitukseen rv. 14 (siskolla rasitus rv 26-28).. Ihmettelin hieman..
Ja virtsanäyte jonka annoin neuvolassa oli täysin puhdas..
Kuukauden päästä on neuvolalääkäri sitten.. :) ja reilu kuukausi rakenneultraan!! :)

Täällä toka neuvolakäynti takana, kaikki oli mukavasti!

Rv 15+0
Paino -600g lähtöpainosta
RR 131/84
Pissa puhdas
Vauvan syke +157
Liikkeet + <3

Mukava käynti oli, esikoisen 1v 4kk -neuvola oli samalla, menihän tuolla aikaa istuessa 1h45min :D Seuraava oliskin sit rv 22, ei näitä turhan tiheään ole.

Mäkin olin tosi yllättyny siitä, miten harvassa noi neuvolakäynnit sitte lopulta on. Kaheksan viikkoa tais olla väliä mulla seuraavaan. No, loppuraskaudesta siellä ravataan kai sitte kyllästymiseen asti.

August14, onpa outoa kun laittoivat sut testeihin vaikket halunnu! Meillä eivät sanoneet mitään kun sanottiin ettei haluta. Huomenna olis taas neuvola ja 5.3 neuvolalääkäri ja sitten ultra 26.3 vasta. Kovasti odotan, jospa saataisiin tietää onko tyttö vai poika :)

Tää kävi kanssa tänään toista kertaa neuvolassa, rv 14+1. Oli samalla lääkärineuvola, vanhan kaavan mukaan mentiin, lääkäri teki sisätutkimuksen, kun uuden kaavan mukaan kuulemma ei tehdä sisätutkimusta jos ei siihen ole mtn erityistä syytä.

Verenpaineet oli hyvät, samoin pienen sykkeet. Pieni koitti olla ovela ja piiloutua mut saatiin äänet kuuluviin, 167 muistaakseen. Huvittaa vaan itseäänkin kun tän toisen raskauden kohdalla on lähes liiankin rento, en jaksanut huolestua vaikka lääkäri etsi ja etsi sydänääniä. Pienokainen on niin vilkas liikkumaan päivittäin, ettei ole ehtinyt huolestua etteikö kaikki olisi ok.

Toinen esimerkki rentoudesta on kun neuvolan täti tänään kyseli et onko supistellut, et toisessa raskaudessa voi supistella helpommin jo alusta asti. Ensin kielsin mutta kun neuvolan täti kuvaili supistuksia tarkemmin, et maha menee kovaksi, niin oli myönnettävä et kyllähän niitä toisinaan tulee, etenkin jos liian ripeästi kävelen. Huvittavaa. Eka lapsi syntyi käynnistettynä ja sektiolla, en voi sanoa kokeneeni supistuksia. Käynnistyspoltot oli nimen omaan polttoja, aivan kuin selkä olisi ollut tulessa. Jälkisupistukset taas on miusta asia erikseen.

Seuraava neuvola ois kuukauden päästä ja sit huhtikuun alussa rakenneultra. Oltiin tän muksun alullelaiton aikoina sitä mieltä et halutaan tietää kumpi on tulossa mut nyt ollaan sitä mieltä et ei kuitenkaan. Haluaisin asian olevan muille yllätys, ja mie en tunnetusti osaa pitää mtn salassa. Esikoisen nimenkin lipsautin appiukolle pari päivää ennen ristiäisiä :D Joten odotellaan elokuulle saakka mitä tulee :)

Takaisin