Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nt ultra oli 3.2. Laskettu aika siirtyi 24.8, kuukautisista laskettuna se oli 13.8 ja varhaisultran mukaan 19.8 joka oli arvio kun oli vaikea mitata niin pientä alkioo. Niskaturvotus 0,85 ja riski 1:100 000. Mukava oli nähdä jo pienen pienet kädet ja sydämen sykkivän :love017

Mun eka neuvola oli tammikuun alussa ja seuraava on vasta lääkäri 6.3 ja sitten neuvola 19.3. En ollut kovinkaan tyytyväinen uuteen neuvolan tätiin, sanoi itsekkin että on vielä ummikko äitiysneuvola jutuissa kun on vasta niin vähän aikaa työskennellyt ja kokemusta ei ole vielä kertynyt :confused:

Sellasen jos on ne kuulokkeet. Moni tuntuu noita käyttävän ja saavan äänet hyvin kuuluviin.

Mulla on angelsounds kotidoppleri. Halvin mitä netistä löysin :D toimii hyvin ja syke löytyy joka kerta!:)

Miulla on angelsounds kotidoppleri, ihan halvin versio, jossa laitteeseen tulee kuulokkeet :) sillä kuulimme äänet jo ennen kuin ekassa neuvolassa kuuntelimme, eli jo viikolla 9 :) ja sillä kuunnellaan ihan uuraasti ja aina löytyy äänet! :)

Meillä oli neuvola tammikuun alussa ja seuraava aika maaliskuussa. Ja esikoista odotetaan. Neuvolalääkäristä en oo edes kuullutkaan, onko kaikilla ajat neuvolalääkärille?

Me käytiin katsomassa pikkuista nt-ultrassa, ja siellä se kaveri heilutteli käsiään ja nytkähteli (luulin, että sillä on hikka, mutta ei kuulemma ole ja se nytkähtely on ihan normaalia). Onko kellään muulla pikkuinen nytkähdellyt? Niskaturvotusta oli 1,3mm, joten hyvällä mallilla ollaan <3

Mäkään en ole tuosta neuvolalääkäristä edes kuullut ja viikoilla 15+0 nyt olen. Keskiviikkona on neuvola,joten siellä selvii varmaan sitten lisää.

Mä varasin ekat ajat viime vuoden puolella ja sain het ajan sekä hoitajalle että lääkärille. Nuo ajat olivat viikolla 8+2 ja 8+4. Seuraava aika hoitajalle on viikolla 14+4 ja lääkäri muistaakseni sanoi seuraavan ajan olevan noin viikolla 20. Hoitaja kyllä kovasti mietti uutta aikaa antaessaan, miten ne menevät kun suositukset ovat vuoden vaihteessa muuttuneet ja eka lääkäriaika olis pitänyt olla vähän myöhemmin kuin mitä mulle oli sovittu.

No, ei kyllä kulosta kivalta, Isabella. Ihmettelen lähinnä sitä että ainooks vaihoehdoks annettiin se neuvolalääkäri eikä esim. hoitajaa. Hoitaja pystyy kuitenkin jutteleen asiasta, neuvoon ja kertoon faktoja. Se vois jo helpottaa mieltä. Tottahan se on että harvoin tollaset oireet mitään vakavaa tarkottaa, muta se huoli mikä raskaana olevalla (ensisynnyttäjä tai ei) on syntymättömästä lapsestaan pitäis silti ottaa tosissaan.
Onneks mitään hätää sulla ja vauvalla ei siten kuitenkaan ollut.

Asun Espoossa ja ainakin tuossa mun neuvolassa on tosi hyvin kaikki hoitunut, niin nyt kun viimekerrallakin. Siellä on aulassa wc, missä käydään ennen omaa aikaa ottaan virtsanäyte ja siellä on niitä tikkuja joilla voi itte mitata sokerit, proteiinin ja Ph:n. Sen voi sitten merkata neuvolakorttiin tai voi jättää purkin luukun taa niin hoitaja käy tikuttaan. Mulle annettiin niitä tikkuja viimeks loppuaikana kotiin mukaan koska epäiltiin raskausmyrkytystä kun proteiinit ja verenpaine nousi. Sit siellä aulassa on sellanen pieni nurkkaus missä voi punnita ittensä ja mitata verenpaineen.
En tiedä onko kaikissa Espoon neuvoloissa noin.

Veljellä oli tuollainen kotidoppler ja antoi sen mulle. Suhtauduin epäluuloisesti, koska velikin sanoi vielä että mistä lie Hong Kongista tilasivat ja että älä sitten huolestu, jollei sillä mitään kuulu. Kokeilin ekan kerran kun oli viikkoja 13+5 ja paketissa luki vielä, että yleensä vasta 14-16 viikoilla alkaa kuulua. Mutta kappas vaan, kuuluihan ne sydänäänet jo silloin alavatsan kohdilla navan oikealla puolen! Nyt sitten melkein joka ilta kuulokkeet päässä kuuntelen sydämen pamppailua :) Se on nimeltään Angel Sounds, oikein hempeä vaaleanpunainen paketti. Eli ainakin mulla toimii, mutta lukeehan siinä että tämä ei ole mikään lääkärikapine eli ota yhteyttä tarvittaessa lääkäriin...

Ite mietin samaa Nitti.. Kyllähän hoitajakin osaa pissanäyte lähetteen tehdä ja tarvittaessa se papa ja tarpeen mukaan laittaa eteenpäin lääkärille. Mutta itse aion kyllä yksityistä käyttää, jos kunnallisella puolella asiat ei hoidu, vaikka olen opiskelija..

Tilasin eilen kotidopplerin:) En ois kyllä uskonu, että sellaiseen hurahdan :D Kysyin miehen mielipidettä asiaan, niin se oli ihan innoissaan, niin pitihän sen nyt sit tilata. Jostain syystä halusin näytöllisen dopplerin, ilman kuulokkeita. Hintaa tuli laitteelle postikuluineen ja geeleineen joku 60 €. Saapi nähä ajaako asiansa, jännittää oikein, milloin se tulee ja pääsee testailee :) tuotekuvauksessahsn nyt luki, että sillä kuulis sydänäänten lisäksi potkut ja hikan :grin mutta sitä en kyllä usko. Ootteko te kuuntelijat erottanut jotain muutakin kuin sydänmmen sykkeen dopplerilla? Meillä elokuuodottajilla taitaa kuiteski olla vielä niin pienet vauvat masuis, että jos sitten vähä myöhemmin erottaa muitakin ääniä :p Hihii:smiley-bounce013

Itse hurahdin teidän kirjoituksianne lukiessani myös tilaamaan kotidopplerin! Ja alun perin niin taas puhuin että en ainakaan sellaista tule hommaamaan ;) niin se mieli vaan muuttuu kun on innoissaan ! :excited001

Kyllä olen kotidoplerilla kuullut nyt liikkeitä, siis sellaisia muljahduksia ja joskus kun pikkuinen sattuu juuri doplerin kohdalle potkaisemaan tai muuten tönäisemään kuuluu sellainen tömähdys kuten jos mikkiä naputetaan sormella! Ja viikosta 11 olen sydänäänet kuullut tuolla laitteella! Tuohon malliin saa toiset kuulokkeet joten voi kuunnella kaksi samaan aikaan ja periaatteessa koska on sellainen liitin voisi jopa kaijuttimet siihen kytkeä! Itse laitteen kuulokkeet on huonot joten olen nyt kuunnellut kännykän mukana tulleilla kuulokkeilla ja todella selvästi kuulu kaikki äänet! Itse en ole laitetta hankkinut vaan sain kaverilta lainaan! ♡

Nt ultra takana ja siellä pikkuinen köllötteli. Samoihin aikoihin tuhruttelin ruskeaa ja pelkäsinkin pahinta juuri ennen ultraa. Lääkärikin tökerösti vaan töksäytti, että "kesken on voinut mennä". Siinä tilanteessa just sitä en olisi halunut kuulla. Noh, pikkuinen löytyi ja kunnon syke, turvotusta ei juuri lainkaan. Tuhrutteluun löytyi samalla syy, kun löytyi toinen ruskuaispussi eli toinen oli mennyt kesken :pale.

Sitä surutyötä olen nyt tähän asti tehnyt ja odotellut innolla rakenneultraa, joka on n. kuukauden päästä. Nyt sitten muutamana päivänä on ollut toispuoleisesti terävää kipua alavatsalla, sellaista jatkuvaa, mutta ei hirveän kovaa ja olenkin aatellut, että on kohdunvenymistä tai liitoskipuja. No tänään sitten tuhruttelee ruskeaa taas :sad001.

Nyt pitää keskittyä todenteolla liikkeiden tunnistamiseen, kun sellaista kotidoppleriakaan ei ole. Ja viikot on 15+1.

Olipa lääkärin kommentti törkeä! Kuitenkin verenvuodon hyvin tavallisia raskauden aikana.. Ikävää, että menetitte toisen :sad001 Varmasti vaikea tilanne, kun pitää toista surra ja toisesta iloita. Toivottavasti kuitenkin pystyt alkaa iloitsemaan toisesta vauvasta <3

Toivottavasti kaikki nyt hyvin, tosta tuhruttelusta huolimatta. Ja kun se väri on ruskeaa, eili ei ainakaan tuoretta verta. Ja jos itteä alkaa kovasti vaivaamaan niin käy neuvolassa, että saat mielenrauhan. Kuukausi on kuitenkin aika pitkä aika, jos oikein alkaa murehtimaan..

Mä kanssa hurahdin ja tilasin tänään kotidopplerin. On ollut aika kiirettä ja raskasta töissä ja tuntuu et kohtu supistelee tosi paljon. Tai venyttyy ta jotain. Jatkuva paineentunne kuitenkin. Tuntuu, ettei se rentoudu ollenkaan. Saa sitten seurattua, että pieni sydän jaksaa pumpsuttaa. Mä jäin pariksi päivää sairaslomallekin, kun alkaa flunssakin pukata päälle. Jos kerrankin lepäisi ajoissa.

Nt-ultrassa käyty siskoni kanssa ja kaikki oikein hyvin, en vaan usko tätä todeksi <3 nt oli 0,9mm, kuulemma ihan normaali :) tyyppi ei hirveän kova ollu liikkumaan, piti välillä ultrata alakauttaki ku ei meinattu saada niskaturvotusta mitattua :D pääperämitta 6,0cm. :) ultratäti oli ihana ja lupas hakea tulevan mummonki autosta kattelemaan tulokasta :P puoli tuntia meni ultraamiseen, olin yllättynyt että niinki pitkään sain pienokaista ihastella <3 häkellyttävä kokemus. Rakenneultra ois 17.4. Ens viikolla eka lääkärineuvola, sitä odotellessa ;)

Nt-ultra käyty ja oli kyllä niiiiin mukava käynti, ettei meinaa malttaa odottaa rakenneultraa sinne huhtikuun alulle!! :)
Kaikki näytti hyvältä ja kätilö ihastelikin, miten on kaikki jo kehittynyt niin hyvin. Suloiset pienet sormet siellä näkyi! Alussa, kun olisi pitänyt kuvata tiettyjä paikkoja niin tämä viuhtoi semmosta vauhtia, että hankalaa oli, mutta sitten kun olisi kotia pitänyt saada sivuprofiilikuvaa, niin tämäpä päättää käydä unille, selkä "kameraa" päin.. "En ala"- fiiliksellä oli, vaikka miten tökki :grin Niskaturvotusta oli 1,4mm, mikä kuulema on ihan normaali (sekin oli hankala saada mitattua, kun oltiin niin itsepäistä). Miulle sanottiin, että normaali olisi alle 3mm.. Saa nähdä kuuluuko heistä myöhemmin, kun kattoovat ne riskiluvut.. LA ei muuttunut.
Nyt ostin hoitolaukunkin, kun olin odottanut tätä ultraa, uskaltaako sitä ostaa.. :)
Oih ja voih :p

Muokattu viimeksi:
Määki kävin vihdoin nt-ultrassa ja yksi pieni ihmisenalku masusta löyty ♡ turvotusta oli 1mm ja pää-perämitta 64,3mm. Nyt taas vähän konkretisoitu tämä raskaanaoleminen :D Maanantaina on nla lääkärille aika ja rakenneultra on sitten 8.4.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Hei!
Liityin vasta nyt tanne foorumille. NT ultra oli viime viikolla ja tanaan alkoi 13 viikko. :) Ultrassa oli kaikki hyvin onneksi, tosin sita down verikokeen tulosta en viela tieda. masuasukilla oli mittaa 6 cm ja syke 140. Kovasti liikkui ja oli aluksi tunkenut itsensa aika kippuralle ahtaimpaan paahan pussia, mutta siite sitten ketkutteli itsensa toiseen asentoon ja sai lukemat hyvin. laskettu aika on elokuun 23 paiva.
(ps, mun teksteista puuttuu jotkin suomalaiset aakkoset, kun kirjottelen ulkomailta)

Takaisin