Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja -
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon jo aiemmin kertonut, että täällä Saksassa on oma kätilö (aika lailla sama kuin neuvolan täti Suomessa) ja tänään tapasin hänet ensimmäistä kertaa (ennen aina ollut oma lääkäri). Ensin perussetit eli pisunäytteet, verenpaine jne ja sitten yritti kuunnella sydänääniä. Mutta ei ihme kyllä kuullut, vaikka ite kuulen tolla kotidopplerilla ihan hyvin! Mutta ei huolta, koska sanoi että on niin aktiivinen kaveri ja tuntee kyllä kuinka liikkuu ja kääntyilee. Pikkuinen vaan meni oikein pakoon sitä sen doppleria, ne ei kuulemma oikein tykkää siitä aina :) Kysyi myös tunnenko jo liikkeet ja sanoin että tunnen kyllä jotain, mutta näin kokemattomana ensisynnyttäjänä en vielä tässä vaiheessa osaa aina varmaks sanoa. Mutta kun kuvailin, sanoi että juuri tuollaista se on ja tosiaan niin kovasti liikkuu että ei oo ihme, jos jo nyt tunnen. Mutta useimmat kuulemma ovat hyvinkin hissukseen eli älkää huolestuko, jos ette tunne - se on taas yksilöllistä.

Oon vielä vähän pihalla kuinka täällä nää systeemit menee ja oon kuullut, että kätilö pitää myös synnytysvalmennuksen ja tulee kotiin synnytyksen jälkeen auttamaan esim. jos on imetyksessä vaikeuksia ja ihan käytännön asioissa esim. kylvettämisessä jne (siis jos haluaa, pakko ei tietenkään oo). Mutta nyt kuulin, että tämä sama kätilö ei tule vaan siihen mun pitääkin löytää joku toinen lähempää kotia. Tämä on vaan tuolla lääkärin vastaanotolla ja tekee nää tutkimukset! Nyt mun pitää siis jatkaa metsästämistä ja tähän mennessä kaikki on jo nyt täyteenbuukattu tai lomalla, kun elokuu on kuuminta lomasesonkia. Perhana! Haluaisin kuitenkin kokeilla millasta se synnytysvalmennus on ja että joku tulee auttamaan kotiin, jos sellaista apua kerran tarjotaan ja vakuutus sen maksaa. Jatkan etsimistä...

Hei! Nyt sain tuloksen oysin perinnöllisyyspolilta, jossa viime viikon torstaina otettiin istukkanäyte, kun jäin kiinni siinä seulassa. Nt oli vain 0,9 mutta riskiluku 1:230. Niimpä päätettiin ottaa se istukkanäyte. Tänään tuli tieto, että kaikki hyvin, ei kromosomivikoja!! :) Ja tyttö tulossa. :)

Meillä heitettiin toivo hukkaan viime torstai aamuyöstä. Tunsin unissani valahduksen näin unta keskenmenosta heräsin ja tajusin vuotavani verta. Menin vessaan ja näin olikin vuoto jatkui vielä pönttöön kuin myös koko eilisen päivän tähän aamuun saakka. No eilen aamupäivästä lähtien ei niin voimakkaana.

Oltiin miehen kanssa todella murheissamme, koska yksi keskenmeno käytiin läpi ennen esikoista. Ultra oli varattu pari viikkoa sit tälle päivälle ahisti mennä, mutta olin jo varautunut huonoihin uutisiin. Näin sikiön joka ei liikkunut ja heti perään kätilö sanoo "Kyllä täällä hyvissä voinneissa ollaan! Sydän lyö normaalisti."

Kaikki raajat löyty, aivot, selkäranka, sydän, vatsanpeitteet, mahalaukku, munuaiset, virtsarakko, kallo normaali ja niska turvotus 1,3mm eli kaikki hyvin!!! Veren vuoto johtui siitä kun istukan päälle/reunaan oli jäänyt vanhaa verta pieni alue joka oli päässyt purkautumaan, mutta nyt vuoto loppunut. Huhhuh iso kivi vierähti sydämmeltä.:)

Koko vastas 11+6 ja la 29.8.:)

Päästiinpäs hämeenlinnan neuvolassa kuulema ensimmäisenä pariskuntana kokeilemaan jotakin ihmeellistä kannettavaa ultralaitetta.

Toisen neuvolakäynnin yhteydessä, kun oli lääkärikin niin siinä nähtiin ensimmäinen vilkaisu pikkuisesta.
Mietin, että onkohan muualla tuota myöskin ollut käytössä?

Aivan mahtava keksintö mielestäni. :)

Viikko siitä olikin ensimmäinen virallinen ultra ja siellähän se tanssi iloisesti. Nyt innolla toista ultraa odotellessa, vielä muutama viikko :wink

Ei ainakaan Oulussa oo moista, tää kaupunki nyt onkin niin vararikossa, että ainoat resurssit annetaan päihdeäideille... Mutta toihan oli hieno juttu, toivottavasti ois yleistymässä! Meijän tapauksessa olis ainakin ollu niin tarpeen, kun nlalääkäri ei saanu sydänääniä kuulumaan, niin kyllähän siinä huolestuttiin miehen kanssa, niin sitte vaan sanottiin, että noo teillä on viikon päästä se ultra, että odottakaa siihen asti.. Ja oli aika pitkä viikko.

Sain neuvolassa kuulla veriryhmäni olevan harvinaisempi A- / RhD-negatiivinen. Jos vauvelin veriryhmä on RhD-postiviinen, saattaa tämä tuottaa ongelmia ja siksi tilannetta seurataan ja äidille annetaan tarvittaessa anti-D-suojaus.. Onko täällä muita "kohtalotovereita"?

Pauliina, Minulla samankaltainen tilanne. Itsella B- ja miehella A+. Viikolla 28 antavat vasta-aineen muodostumiselta suojaavan piikin, jos ei sita ennen ole tarvinut viela antaa, esim verisen vuodon takia. Sitten synnytyksen yhteydessa kasittaakseni tule viela toinen piikki. Mitaan sen ihmeempaa asiassa ei pitaisi olla. :)

Pauliina, mulla meni viime raskaus vielä vanhan kaavan mukaan eli kun tyttö on o+ ja olen itse a-, sain sen rokotteen sairaalassa (pitää kuulemma antaa 72h kuluessa synnytyksestä). nyt käytäntö on hieman muuttunut ja keskustelin aiheesta kätilön kanssa np-ultra-ajalla. olen ymmärtänyt, että joudun edelleen käymään jokaisen raskauskolmanneksen aikana antamassa verinäytteen, josta seurataan vasta-aineita, näin jouduin tekemään myös esikoista odottaessa. pitää neuvolassa vielä kysellä tarkemmin, saanko uudelleen sen rokotteen, kätilökään ei osannut sanoa siihen mitään.

Käsittääkseni nyt vuonna 2014 on näissä tapauksissa otettu käytäntöön tutkia aina myös sikiön RhD-veriryhmä jo n. raskauden puolivälissä (otetaan äidin verinäytteestä ehkä rakenneultran yhteydessä?)
Jos sikiö on myös RhD-negatiivinen ei suojausta tarvita, eli näin vältetään turhat rokotukset :)
Vuonna 2013 rokote on alettu antaa kaikille RhD-negatiivisille äideille jo raskauden aikana kun sitä ennen on annettu vasta synnytyksen jälkeen. Menipä monimutkaiseksi :D Tämä selvisi infolapusta jonka sain neuvolasta.
Ainahan nää silti vähän mietityttää ja jännittää vaikka suurin osa menee hyvin ja saadaan lopulta hoidettua..

Eka lääkärineuvola takana ja kaikki oll niinkuin pitääki, olen vain saanut kiusakseni hiivan!!! :( no onneksi on mahdollista käyttää ulkoisesti lääkkeitä siihen. Mulla vaihtu ensikäynnin jälkeen terkkari, ku seki jäi äippälomalle mutta aivan ihanalta ja mukavalta kuulosti tämä uusikin. Hyvä että näin alussa vaihtui niin ei ehtiny tottua siihen toiseen terkkariin. Kerroin myös peloistani ja entisistä kokemuksista, keskenmenoista ja muista lapsettomuusongelmistani, ja terkkari lupas seuraavan käynnin jo kahden viikon päähän niin saan käydä kuuntelemassa sydänääniä, myös jatkossa ilmeisesti saan käydä ylimääräisiä käyntejä, että ois noin 2x kuussa tosiaan neuvola. Aivan ihanaa, koska on tää niin ihmeellistä ja ihanaa ja mielelläänkin sen pienen sydänääniä käy kuuntelee niin saapahan melko levollisin mielin olla. Olen niin onnellinen <3

Mä kävin tänään neuvolassa ylimääräisellä käynnillä kuuntelemassa sydänääniä ja samalla pääsin myös ylimääräiseen ultraan. Oli kyllä ihanaa nähdä taas pikkuinen ja kaikki oli vallan mainiosti. Möhis ei selvätikään tykännyt ultraamisesta, kun rupesi heti potkimaan anturia. Istukka mulla on etuseinässä ja se kyllä vaikuttaa liikkeiden tuntumiseen melkoisesti. Ei siis tunnu vielä yhtään mitään. Viikkoja nyt 15+4

Mulla kans istkkla etuseinässä, niin varmaankin joudun minäkin ootteleen niitä kauan kaivattuja liikkeitä. Mulla viikkoja 14+5. Mutta kyllä sekin aika vielä koittaa kun jaksaa oottaa. Perjantaina minäkin pääsen neuvolaan.

Tänään käyty neuvolassa, raskausviikkoja 15 + 4, painoa oli tullut reilussa 2 kk melkein 4 kg, mikä on hyvä, kun lähtöpaino normaali :) RR 121/54, pissa puhdas, HB 120. Vauva potkutteli kovasti menemään ja heitteli ilmeisesti kunnon kuperkeikkaa <3 sykkeetkin vaihtelivat siinä 150 - 160 välissä.. Masussa voidaan siis oikein hyvin :) Influenssarokotteen pisti myös. Luulen tunteneeni nyt jopa jotain liikehdintää! Ensimmäiset tuntemukset tuli kun oli tasan 15 viikkoa, mutta en voi 100% varmuudella sanoa onko vauvan liikettä vai jotain muuta, kun niin hentosia vielä..

Kävin lääkärineuvolassa tänään ja yllätyin kun terkkari kertoi, että ei ois tarvinnu pissailla purkkiin, eikä painoa oteta..ei mitannut verenpainetta... Kuulema nämä hommat on karsittu kun lääkärikäynti. :D olin ihan äimänä, mutta stixas se pissan ku kerkesin wc:ssä käydä ja vaakaan halusin myös mennä :D Verenpaineen olin mitannu aamulla, joten sen annoin olla. Ihmeellistä et tuollasii ei katella... eka neuvolakäynti kuitenkin 2 kk sitten!!! ja seuraava on sitten kuukauden päästä!!! Aika outoa. No vauvalla oli kaikki hyvin, sydänäänet kuului ja antoi potkut lääkärille myös :) Eli tästä on hyvä jatkaa antoisaa odotusaikaa! Mukavaa loppuviikkoa!

Aika outoo ettei kattoneet perus juttuja. Meil neuvolas jos on menossa lääkärin vastaanotolle niin th kattoo ensin pissan, painon, verenpaineen ja hb:n.:)

No aika todella outo meininki jos ensimmäisen ja toisen ultran välissä on se 2kk ! :O

Hemoglobiini, paino, verenpaine ja kaikki nuo tuollaiset pitäisi tarkastaa jokaisen käynnin yhteydessä. Suosittelisin vippex, että olisit yhteydessä vaikka sen osaston esimieheen tai potilasasiamieheen koska tuollainen peli ei todellakaan vetele!

Saat sitten jatkossa kenties hieman parempaa palvelua :)

Ahh, tänään se on sit vihdoin pinnasängyn maalausoperaatio :wink
Väriksi tulee "sade", eli tuollainen harmaa. Sit voikin jo laittaa kaikki paikoilleen ja suurimmat hankinnat on hoidettu pois alta.
Milläs mallilla muiden vauvatarvikkeiden hankinnat on ? :P

Tanaan oli ylimaarainen tsekkaus paljojen supistelujen takia. Alkoi eilen aamulla supistella ja kun viela yolla siihen herasin ja aamulla sama meininki jatkui pienen vihlonnan kanssa piti asia tarkistuttaa. Lopputulos oli etta ei mitaan hataa, mun kohtu oli "herannyt" kunnolla harjottelemaan ilmeisesti hieman alhaisen hormonitason takia. sain lisa progesteronia kuukaudeksi ja jonkin sortin supistuksia ehkaisevan piikin etta maha saa vahan aikaa rauhoittua. Ultra paljasti tyytyvaisen maha-asukin joka haukotteli alkuun ja imi peukaloa sitten pienen pyorimisen keskella. pituutta oli harpannut parin viikon aikana noin kolme senttia, edellinen mitta kun oli 5,8 ja nyt miltei yhdeksan. sukupuolikin selvisi kun pikku prinssin nakki viuhahti ruudulla. Ultraaja vaikutti tosi kokeneelta, joten ajateltiin miehen kanssa luottaa sen havaintoon. syke oli talla kertaa156, mutta saattoi vauveli reagoida minun omaan hermoiluunkin, kun en ollut edes nukkunut hyvin ja sitten sen asuin sijaa tokittiin sielta sun taalta. :)

Soitelin tällä viikolla rakenneultra ajan ja sain sen vasta 27.3 :confused:, ärsyttävää. Nooh, kaipa silloin näkyy kaikki paremmin, kun sitten ollaan jo 22. vkolla. Liikkeitä on jo tuntunut, joten sain huokaista helpotuksesta, kun sitä vuotoa oli aiemmin ja toinen meni jo kesken. Nyt tietty kuulostelen liikkeitä joka päivä ja hätäännyn heti, jos mitään ei tunnu...

Ekasta en stressanut mitään ja nyt tän toisen kanssa kaikki pelottaa:scared001.

Lora, mulla on sama että ekasta en stressannu yhtään ja nyt tästä tokasta stressaan ja pelkään vähän väliä jonku takia. Viikkoja on nyt 13+6 ja varmaan muutaman viikon saan vielä ootella liikkeitten tuntumista, rakenneultraki on vasta 8.4. Voi tätä stressin määrää!

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin