Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
miulla oli tänään neuvolassa hyvinkin kokenut sijainen kätilö/terveydenhoitaja :dance008 ei oo kyllä kun tämän ja ens viikon meijän neuvolan ilona, mut oli kyllä piiiiiitkästä aikaa aivan mahtava neuvolakäynti.
mitään sen kummempaa ei tosin ollunna.. paineet oli nyt vähän noussu mut niin kävi esikoisenki raskaudessa, et ihan viime metreillä vähän sieltä omista normeista alapaineet pomppas.

hemppojen kanssa oon taistellu tän raskauden..nyt taas oon ollu rautaa syömättä melkein viikon niin kyllähän tuo huimat 122 nyt näytti. viimeks siis se 118. meninpä siis apteekin kautta kotiin ja ostin rautalisää taas kerran... parempi olo ihellä kun pitää vitskut kuosissaan..

Neuvolassa käyty, tänään viikkoja tasan 40, eli olisi laskettu aika. :) Kaikki oli taas hyvin ja vauva laskeutunut ja kiinnittynyt. Varasi ajan vielä ens viikon perjantaille ja sieltä sitten laitetaan lähete OYSsiin jos ei ole sitä ennen syntynyt. Sanoi terkkari, että voihan sitä yrittää siivota, saunoa ja harrastaa liikuntaa, että jos vähän vauhdittais. Mutta vauva tulee sitten, kun niin päättää. :)

minnuli88, joo mä oon tullu siihen tulokseen, että vauva tulee sillon ku tulee. Täällä tehty kaikenlaisia temppuja, mutta ei mitään tapahdu. Tänään rv 39+3

Tänään (37+3) oli synnytystapa-arviointi äitipolilla ja hemmetti, että sattu jämerä nuori naislääkäri. Aivan mahtava.

Paikat vielä ihan kiinni ja epäkypsät, mikä tietysti vähän harmittaa, ku turhaan kärsii näistä kamalista kivuista, mutta en kyllä jaksanu uskoa, että edistymistä ois tapahtunukkaan. Lääkäri sano, että ei se silti tarkota vielä mitään, että uudelleensynnyttäjillä usein paikat aukeaa vasta synnytystilanteessa.

Vauvan painoarvio 3250g eli näillä näkymin ois tulossa väjän pienempi kuin edellisestä ja vauva on vielä korkealla, mutta hyvässä asennossa. Edellinen siis oli virhetarjonnassa, mikä oli itselle ihan uusi tietoo_O

Runno kunnon sisätutkimuksen ja sano, että: "ei tämä mikään ämpäri ole, mutta kyllä täältä normaalikokonen mahtuu hyvin syntymään.". Ja kyllä mä sen nyt uskon, oli sen verran vakuuttava.

Tultiin siihen tulokseen, että laskettuna päivänä kontrollikäynti. Sillon tehdään päätös miten edetään. Jos vauva näyttää laskeutumisen merkkejä ja paikat on vähän kypsyny, ni voidaan harkita ballonki-käynnistystä tai halutessani jäädä vielä odotteleen luonnollista käynnistymistä. Muussa tapauksessa, tai jos vauva on vielä kovin ylhäällä, ni sovitaan leikkausaika.

Nyt loppuaika tuntuu jotenki kevyemmältä kestää. Reilu kaksi viikkoa ja sitten tod.näk. tiedän milloin vauva viimeistään syntyy. Ja tosiaan, että kokeillaan sitä alatiesynnytystä, mutta sektiopäätös tehdään herkästi. Ei siis missään nimessä tiedossa mitään monen päivän kärsimys-käynnistelyjä.

Kuulostaa hyvältä Stardust, nyt vaan me molemmat sitten odotellaan että juniorit vaikka itsestään päättäisivät syntyä. Itsellä kontrollikäynnillä tänään edelleen sama tilanne (rv 38+2), eli kaveri viihtyy ylhäällä ja paikat ei todellakaan oo valmistuneet, kiinni on ja pysyy edelleen. Mulle kun ei käynnistystä lääkkeillä sektioarven takia tehdä, ja ballonkia ei vielä voi käyttää, niin antoi lääkäri tänään kaksi käyräkäyntiä ensi viikolle ja perjantaina sitten katsotaan onko käynnistys edelleenkään mahdollista vai mennäänkö tässä sitten leikkaukseen.

Joo,ei mullekkaan lääkkeellistä käynnistystä tehä ihan samasta syystä (mikä on helpotus jo itsessään). Oysissä ei ennen laskettua aikaa käynnistetä, jos mikään ei uhkaa äitiä tai vauvaa. Mulle annettiin vähän niinku takarajaksi 41+3. Mutta jos vauvaa ottaa kasvuspurtin, mitään edistymistä ei tapahdu tai oma vointini huononee, ni sitten määrätään jo ens kerralla sektioaika. Ja kyllä mä ehottomasti otan enemmin suunnitellun sektion kuin sen, että keho rasitetaan äärimmilleen jo ennen käynnistelyjä, vaikka kuinka toivosin alatiesynnytystä.

Jep, toi mun raskaushepatoosi (ja myös tuo alla oleva kohtukuolema) taas on ollut se minkä takia täällä käynnistäisivät nyt heti, mutta kun ei oo mahdollista niin ootellaan vielä.

Näin aattelinki anhe, että sulla on syytä käynnistää aikasemmin. Vähän huonosti esitin asiani ylempänä, ku tarkotin sitä, että siinä missä oulussa ei millään haluta sekaantua luonnolliseen raskauden etenemiseen ja käynnistymiseen, ni Kemin sairaalassa taas käynnistetään herkästi ennen laskettua aikaaki. Mutta toivon todella, että sulla alkas pian jotain tapahtuun ja saat vauvan terveenä syliin.

Juu, ymmärsin kyllä ja oon itsekin ymmärtänyt/huomannut että tuo käynnistämishalukkuus vaihtelee sairaalakohtaisesti ja myös sairaaloiden sisällä lääkäristä riippuen. Tiedän myös että useimmat kohtukuolemaäidit menevät suoraan leikkauspöydälle seuraavassa synnytyksessään, koska se on ns. kontrolloidun tapa synnyttää.
Itse oon kuitenkin halukas yrittämään synnytystä alateitse, kun kerran sairaalassakin sille vihreää valoa näyttivät. Ehkä tää on mulle sellainen uusi yritys, kun viimeksi kuitenkin synnytys alkoi alatienä ja koen että jotain jäi silloin kesken.

Tänään oli eka neuvolakäynti Kotkassa. Mukava nlatäti ja huomattavasti kokeneempi kuin edellisessä paikassa ei sen puoleen edellinenkin oli mukava, mutta hieman toisenlainen. Nlatätin alkaessa mittaamaan sf-mittaa sano, että odotetaan, että supistus menee ohi ja mitataan sitten. Mä olin ihan ihmeissäni enkä edes tienny, että mulla oli supistus menossa :grin Nlatäti oli sitä mieltä, että ei ihan vielä synny, mut sano, että eihän sitä koskaan tiedä. Kotkassa käynnistävät viimeistään, kun on 14pv yli lasketun ajan ja kun on 10pv yli siirtyy nlan asiakkaasta keskussairaalan asiakkaaksi.

Täällä käyty toinen lääkärikäynti (37+2) ja kaikki ok, lapsi kiinnittynyt ja paikat pehmenneet muttei auki. Painoa ei ollut tullut kuin 800g/reilu 2 vkoa, ihmettelin sitä kun on tuota turvotusta reippaasti (kiitos helle) ja olen kyllä syönyt normaalisti. Onko muille käynyt näin että painonnousu hiipuu loppua kohden? En tietenkää pistä tuota ollenkaan pahaksi johan sitä painoa on yhdelle raskaudelle tullutkin..

Sitten uteliaisuuttani mietin kun olivat jotenkin extravarovaisen oloisia, ja varasivat vielä käynnin, että johtuuko tämä siitä kun olen nuori? Koska edellisellä kerralla neuvolassa minulla oli eri täti joka varasi seuraavankin ajan (tästä päivästä 2 vkoa eteen päin), mutta tänään taas eri lääkäri ja hoitaja varasivat ns. ylimääräisen käynnin. Ja mitään huolestuttavaa ei ollut. o_O

Mulla tais jopa tippua paino hiukan loppua kohden. Noista viikoista eteenpäin tuli käytyä kerran viikossa vaikka ei ollut mitään ihmeellistä.

Eilen oli neuvola ja kaikki hyvin ja viikkoja 37+1 :).
Vauva on laskeutunut, mutta ei vielä kiinnittynyt. Sf-mitta oli hurjat 39, mutta ei tädin mielestä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Syke loistava.
Mun paino oli noussut näiden turvotusten takia jo kilon yli lähtöpainon... Mutta sekin vissiin nyt kuuluu asiaan, vaikkakaan ei ois tarvinnu enää nousta ollenkaan.
Verenpaine aiheutti huolestumista aluksi 149/100, mutta levossa laski 119/65. Mä siis jännitän aivan sairaasti jostain syystä paineiden mittaamista :grin.

Tänään neuvolassa käyty 39+5.
Viime viikon alapään jomotukset ja kipuilut tuottanu tulosta ku vauva oli laskeutunu kunnolla alespäin :grin Enää ei siis ambulanssilla tarvii sairaalalle lähtä jos lapsivedet menee ku ei pääse enää napanuora luiskahtaa ulos!
Kaikki oli ihan ok ja maanantaille varattiin jo seuraava aika, tosin toivon hartaasti et sinne ei enää tarviis mennä.. :smiley-angelic001

• Tykkään
Reaktiot: AS1
m-annika loppu aikana on normaalia käydä neuvolassa viikon välein vaikkei olisi mitään erityistä syytä. Kai siinä on syy tarkkailla turvotuksia, verenpaineita ja vauvan hyvin vointia.. Ja näin yleisestikin. En usko, että nuoren iän vuoksi tehtäisiin jotain extraa, jos menisi sen mukaan, niin kyllä nuo vanhemmat odottajat ravaa tiheämmin kuin perusterveet nuoret.

Itselläni on ainakin nyt paino lähteny laskuun, viime kerralla n. puoli kiloa viikossa pudonnu, katotaan mikä tilanne taas huomenna.

Okei, tavallinen ilmiö siis. Kukaan ei ole ikinä missään (tai siis raskauden aikana) minua arvostellut nuoren ikäni takia, mutta tiedän kyllä ennakkoluulot. Ja mielellään neuvolassa käynkin :) 2,5 vkoa laskettuun mutta jotenkin pelottaa lapsen puolesta enemmän entä koko raskausaikana yhteensä. Ostin testiliuskojakin millä seurata protskuja ja sokereita, vaikka tarvetta ei sinällään olis ees ollu. Odotin vaa'alta taas jäätäviä turvotuslukemia, mutta ylläthin positiivisesti :D ressaan jo niitä kiloja mitkä olen syömällä hankkinut, niitä varmasti on..

Minä kävisin mielellään nyt viikon välein neuvolassa, mutta täällä on näköjään tapana käydä 2 viikon välein, kun ei ole mitään ongelmia.. Minusta on kiva kun on jotain kalenterissa mihin pitää mennä ja on syy laittaa itsensä ihmisen näköiseksi.. Vaikka ne käynnit usein turhia onkin.. Nyt tosin toivon, etten pääse enää seuraavalle käynnille kun on sitten jo rv 40+1

Neuvola 38+3
Kaikki edelleen kunnossa. Pissa puhdas, RR 112/65, sf 34, painoa tullu 840g/vko eli kokonaisuudessaan 24kg lähtöpainosta, vauvan liikkeet ++ ja syke +128. Neukkatäti arvioi käsituntumalla vauvan noin 3,5kg. Osas edellisenki painon arvioida 200g tarkkuudella eli tarkemmin ku äitipolin lääkäri ultralla, että aika luotettava painoarvio.

Vauva ei oo laskeutunu ja meinas, että vaatii kyllä kunnon supistukset, että lähtee laskeutuun ja painaan kohdunsuuta auki. Eli ihan hyvä, että oon nyt alkanu asennoituun siihen, että sektioon tässä ollaan menossa. Sinänsä tietenki ikävä, että jos tääki menee sektioon, ni kaikki tulevatki menee..

Mutta, jes, se oli viiminen neuvolakäynti! Parin viikon päästä on äitipolikäynti ja kun koko raskauden kaikki mittaukset ja arvot ollu niin hyvät, että oltiin terkan kans samaa mieltä siitä, että ens viikolla ihan turha käydä neuvolassa. Nyt sitten vaan jännitetään äitipolikäyntiä, että tehdäänkö käynnistyspäätös vai varataanko sektioaika.

Me käytiin eilen synnytystapa- ja kokoarviossa (38+1) gravidalla ja lopputulema oli se että käynnistetään HUOMENNA! Iiks! Kysyvät jäädäänkö heti osastolle mutta oltiin sen verran häkeltyneitä että toivottiin parin päivän sulatteluaikaa :grin Eli nyt se olis eessä sit. Kokoarvio oli siis 3900g (vastas viikkoja 40+3 :confused:), eli ois hurahtanu tässä lopussa kunnon kasvuspurtin :eek: Ja mun pituuden vuoksi saatiin sinne se lähete, lantion pitäis kyllä olla riittävän tilava mutta olivat sitä mieltä ettei kannata jäädä laskettua aikaa odottelemaan. Eli käynnistykseen siis mennään huomen aamulla. Kyllä alko jännittään ihan hulluna! Mutta ihanaa että tietää ettei tarvii enää viikkotolkulla kärsiä mahan kanssa.

Ainiin ja sisätutkimuksen tehtyään lääkäri sanoi että kanavaa ei ole jäljellä, vauva on laskeutunut, mutta kohdun suu on kuitenkin sormelle kiinni vielä. Mutta ei siis ihan epäkypsä tilanne ole :)

Takaisin