Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin tunne et neuvola lääkäri ei oikeen oo hirveen pätevä. Äippäpolillakin sanottiin et ultraukset menee usein pieleen kun ei tee niit tarpeeks (kun mittas np ultrassa viikon isommaks kun oikeesti oli). Muutenkin kun oon kysyny jotain asiaa siltä niin kaiken sen mitä se osaa kertoo mä oon tienny jo ite valmiiks. Eli joko oon ite vaan niin fiksu tai sit sillä ei vaan oo enempää tietämystä asioista kun mullakaan. En siltä edes viityiny kysyä mielipidettä sukupuolesta keskitaskauden lääkärissä mutta nyt ens viikolla ajattelin uskaltaa.. jos vaikka se osais sen kattoo kun näillä viikoilla (tänään 35+5) kai pitäis jo aika selvästi näkyä jos vauva haluaa sen näyttää. Tyttölupaushan on annettu rakenneultrassa mutta jotenkin haluaisin vielä siit varmistua.

En mullekaan mikään suuri luottamus herännyt meidän pienen paikkakunnan neuvolalääkäriä kohtaan... on siis ihan vaan yleislääkäri, ainoa sellainen, meidän terveyskeskuksessa... Mutta en mä hänellä käynytkään kuin sen kerran alkuraskaudessa, ultraukset on tehty muualla.
Neuvolan terkka, joka mulla oli silloin ihan alussa pari kertaa, oli myös kätilö koulutukseltaan, ja häneen luotin kyllä asiassa kuin asiassa, hänellä oli rutkasti kokemusta vaikka ja mistä :) Tämä uusi terkka ei kyllä oikein tiedä mistään mitään... :rolleyes:

Perjantaina kävin neuvolassa, kaikki näytti hyvältä, hemoglobiini oli ruvennut nousemaan, verenpaine vielä aisoissa vaikka siinä on havaittavissa selvää nousua ja vauvan sydänäänet ok. Mahasta terkkari totesi että se on selvästi laskeutunut ja vauvan pääkin tuntuu kiinnittyneen lähtökuoppiin, sf-mitta oli 30.

Tänään sitten kävin taas äitipolilla kontrollissa raskaushepatoosin takia, selvästi oli vaikuttanut lääkitys jo maksa- ja sappiarvoihin, nyt nostettiin yhdellä tabletilla lääkeannostusta. Joudun käymään nyt loppuun asti viikon välein siellä kontrollissa ja verikokeissa, sen lisäksi istumassa käyrillä, seuraavat nyt vauvan ja äidin vointia tiuhaan tahtiin.

Hyvä että seuraavat tarkasti anhe! Varmasti itelläkin levollisempi mieli kun tietää, että on jatkuvassa tarkkailussa. :)

Mä kävin tänään neuvolassa. Kaikki oli ok, ja terkka sanoi mun painosta, että et oo kyllä paljon kerryttänyt painoa (yhteensä n. 11 kiloa) ja sanoi, että se on just passeli määrä. Nytkin paino oli noussut vaan +300g/viikko, joten hyvässä tahdissa ollaan vaikka näin pitkällä jo mennäänkin ja kaikki pelotteli, että viikon 35 jälkeen paino nousee kilon viikossa. Sf-mitta oli 36cm, verenpaine 124/79 ja vauvan sydänäänet hyvät. Terkka naureskeli, kun toinen sutki aina karkuun doppleria ja sanoi, että on hyvin liikkeisiin vastaava vauva :Heartred Ite kun piti terkka muistuttaa siitä streptokokki-testistä kun sitä ei oo nyt uudelleen otettu ja se antoi mulle näyteputkilon jonka sitten tekaisin neuvolan vessassa ja kuskasin samalla terveyskeskuksen labraan. Nyt on sekin hoidettu!

Kaikki siis hyvin! :happy093

Tänään käytiin neuvolassa rv33+4 ja kaikki oli hyvin. Verenpaine 102/69, pissa puhdas, sf-mitta 31 (vähän käyrän yläpuolella mutta normirajoissa kuitenkin. Syke oli 134, ja painoa tullut 750g/viikko, nyt aika tarkkaan +10kg lähtöpainosta. Oli muuten nyt tullut eniten painoa viikkoa kohti, toivottavasti ei lähe nyt kasvaan jotain supertahtia :eek:

Ei maininnut mitään laskeutumisesta, eli varmaan aika ylhäällä on vielä. Rt kuitenkin, eli niinkun pitää :) Terkka laitto vielä labraan lähetteen raskaushepatoosin varalta kun on ollut noita käsien ja jalkapohjien kutinoita, epäilen kuitenkin että kutina johtuis vaan turvotuksesta.. Toivotaan näin :) Ens kerralla pääsen sittenkin ehkä vielä ultraan missä tarkistettaisiin tarjonta, eli 2vkon päästä. Eli ilmeisesti meidänkin neuvolassa ultramahdollisuus on sitten kuitenkin :)

Overa86, se on kuitenkin tosi hyvä että tarkastavat raskaushepatoosin varalta, jos se todetaan niin sitten täytyy käydä kerran viikkoon lääkärillä, koska tila on sen verran vaarallinen sekä äidille että vauvalle. Toivotaan että sinulla johtuu kutina vaan turvotuksesta.

Martuti, auttaa kyllä pitämään pään kasassa, varsinkin kun näyttää nyt siltä että mulla jäi viimeksi raskaushepatoosi diagnosoimatta ja esikoisen kohtukuolema olisi ollut siitä seurausta. Mitään syytähän ei pystytty sanomaan jälkeenpäin, muuta kuin se että joku ahdinko vauvalla oli mahassa ollut jo pidemmän aikaa. Siis itsehän just tänään neuvoin Lunastaria ettei pidä jossitella, mutta onhan tuo mahdollisuus itsellä nyt viime aikoina noussut mieleen, koska raskaushepatoosi vielä tuppaa uusiutumaan seuraavissa raskauksissa.

Heräsin viime yönä ihan kamalaan muljahdukseen ja siihen että karjasin kivusta. Aamulla kun heräsin niin en ollu varma oliko se unta vai ei. Tänään oli neuvola ja sanoin neuvolan tädille että luulen ettei oo enää perätilassa. Neuvolan täti halus sit ultrata kun lääkärinhuone sattu olemaan vapaana ja meidän pieni tyttö oli kääntyny raivotarjontaan! Ihan mantahava fiilis!!!! :happy093

Kaikki oli neuvolassa muutenkin hyvin :)

rv 33+4
Painoa tullu yhteensä 4kg tähän mennessä
Hemppa 128
Verenpaineet 131/88 (ihan hyvät mulle vaikka lääkitys onkin)
proteiinit taas 1+
Sykkeet +150
Sf 31

rv 36 seuraava äippäpoli aika jossa tarkastelevat tytön tarjonnan ja verenpaine lääkityksen riittävyyden.

Pauski hyvä että oli kääntyny oikeinpäin :) toivottavasti nyt sit kans viihtyy pää alaspäin loppuajan :)

Mua on alkanu pelottaan et mitenköhän tää meijän tyttö majailee mun mahassa. Tuntuu että alavatta on ihan tyhjä. Liikuskelut tuntuu kyllä ihan ylhäällä et Kaippa se on rt:ssä edelleen niinkun jostain rakenneultrasta saakka on ollu. Pelottaa et se on jotenkin poikittain kun koko ylävatta tuntuu olevan täynnä vauvaa. No onneks ke on neuvolalääkäri joka ultraa miten vauva siellä matkustaa. :)

Mymmeli86: Me itseasiassa miehen kanssa juuri edellisenä päivänä puhuttiin, että ei taida olla lähelläkään synnytys, kun on masu niin korkealla vielä, että tuskin on vielä laskeutunut (siis toki kummallakaan ei ole kokemusta aiemmin asiasta) :grin Ei oltu sit ihan oikeassa asian suhteen... :grin

^ Nii turhaa pelkoo varmaan vaan. Kai se vauva on vaan kasvanu ja sen takia tuntuu et on korkeella. Kuitenkin se pää on paljon pienempi kun peräpää jalkoineen. Ja jos vauva on selkä mun napaan päin niin olkapäät ei paina alhaalla kun ne ois sit leveyssuunnassa eikä sillain sivuttain kun aikasemmin kuulemma oli.

Anhe, on kyllä kauheaa jos sulla edellisen kohtukuolema johtui tuosta diagnosoimatta jääneestä hepatoosista :sad001 Hirveä tilanne :crybaby2 Pitää vaan olla itsekin tarkkana vaikka olo onkin pääsääntöisesti ihan hyvä! Kun ei koskaan voi tietää.. Mitä muita oireita hepatoosissa on?

Overa, siihen voi kuulua myös oksettava olo, oksentaminen ja ylävatsan kivut, mutta yleensä ainoa ja selkein oire on se että iho kutiaa, varsinkin ne jalkapohjat ja kämmenet. Itsellä ekassa raskaudessa loppuvaiheessa oli lievä kutina, eikä edes jalkapohjissa tai kämmenissä ja kun muuten voin hyvin niin eihän sitä osannut silloin ekakertalaisena ja asioista selvää ottamattomana tiennyt hepatoosista mitään. Tällä tokalla kerralla oon sitten ollut enemmän selvillä asioista ja soitin neuvolaan heti kun alkoi ihoa kutittamaan (ja taaskaan ei kutissut ne tyypilliset osat vaan pääasiallisesti käsivarret ja nilkat) ja kun olin sitten perjantaina käynyt verikokeessa, lauantaina iski pahoinvointi ja vatsakivut. Mulla on onneksi auttanut toi lääkitys, kutittaa vielä varsinkin iltaisin, mutta muista oireista pääsin eroon.

Hmmm... Oiskohan mulla voinut olla alkavaa ja luonto päättänyt hoitaa homman sitten kotiin ennen aikaisesti... Mulla meinaan mahaa kutittanut, mut aattelin et se johtuu ihan vaan masun nahan venymisestä. Raskausarpia tai niiden alkuja ei siis ollut, mut aattelin et silti liittyy siihen. Mut toisaalta mitään muuta oiretta ei ollut, eikä noita tyypillisiä paikkoja kutittanut..

^ Kyllä se mahan kutittaminen on mun mielestä ihan normaalia kun iho venyy. Mulla ainakin mahaa kans kutittaa. Kutittaa kyl vähän muualtakin mut mua kyl kutittaa usein muutenkin kun on kuiva iho. Neuvolassa mulle sanottiin et siin raskaushepatoosissa se kutina niis jalkapohjissa ja kämmenissä on ihan huomattavaa. Vois kyl silti huomenna neuvolassa viel kysyy kun ottavat kuitenkin verta kun on rh- veri. Samallahan ne ottais sit toisenkin putken :)

Muoks* luin tosta hepatoosista vielä et on aika harvinainen ja silloin kohtukuoleman riski on olemassa mutta se on pieni. Ja Lunastar älä sä nyt mieti enään mistä ennenaikainen synnytys johtui koska se on täysin turhaa ja sä et oo tehny mitään sellasta mikä olis sen aiheuttanu. Kyllä uskon että tollaset asiat pyörii mielessä ja etsit syytä tapahtuneelle. Se on ihan normaalia mutta nauti nyt vaan kun kaikki on kerran hyvin ja pojalla ei oo mitään hätää :)

Muokattu viimeksi:
Mymmeli, samaa mieltä miekin että kutinalle voi löytyä aina muitakin syitä, ja joka paikassa kyllä korostetaan että se jalkapohjien ja kämmenien kutina on se kaikkein selvin oire. Itsellä ei vaan silloin ekalla kerralla ollut niissä ollenkaan sitä kutinaa, ja tälläkään kertaa kutina niissä ei ollut se mikä huomion herätti. Raskaushepatoosin kutina on kuitenkin tosi voimakasta ja ihossa ei näy mitään muutoksia, niin kuin sitä jossain sanottiinkin "terveennäköisen" ihon kutinaksi.

Mun ei oo ollut tarkoitus pelotella tällä aiheella teitä muita. Raskaushepatoosi on, kuten mymmelikin sanoi, harvinainen (puhkeaa Suomessa n. 500 raskaana olevalle naiselle vuodessa) ja kun se on diagnosoitu, sairaaloissa tarkkaillaan äidin ja vauvan vointia tarkasti niin kuin raskausmyrkytystapauksissakin.

Mulla taitaa poika kasvaa oikein kovaa vauhtia :D kävin nyt 34+3 kasvukontrolliultrassa ja mitat vastasivat 37+6, painoarvio 3,3 kiloa. Lääkäri sanoi että luultavasti käynnistetään jossain vaiheessa.

Mulla iski eilen illalla ja yöllä järkyttävä kutina kämmeniin.. :( nyt ootan että neuvolasta soittavat eilisiä labratuloksia niin voisin tosta sanoa ja saada taas lähetteen labraan..

Eilen 34+1 oli neuvola ja sain näillä näkymin kaikki loppuraskauden ajat ylös :) Laps on raivotarjonnassa ja pää oli jo lähes kiinnittynyt, heilui enää toiselta puolelta. Terkka arveli, että ei enää mahtuis napanuora väliin, eli ei mitään hätää vaikka synnytys alkais lapsivedenmenolla. Sf-mitta kulkee keskikäyrällä (30) ja verenpaine oli 114/61. Vauvan syke oli jossain 130-140 välillä ja mun sykettä terkka ällisteli, kun edelleen on pysynyt näin rauhallisena (59). Kuulemma matala syke on meillä suvussa. Painoa oli tullut 404 g/viikko, yhteensä 8,9 kiloa. Hidastunut oli painonnousu edelliskerrasta. Kahen viikon päästä on sitten lääkäriaika :)

Miulla oli tänää neuvolalääkäri rv 35+4. Painoa oli tullu +280g/vko, verenpaine 103/81, pissassa leukkarit plussalla, vauvan syke siellä 130-140 väliä, sf mitta 31cm ja raivotarjonnassa edelleen.
Vauva on kääntyny puolelta toiselle ku aikasemmi majaillu oikeella puolella ni nytte oliki vasemmalla puolella, ihmetellykki ku liikkeet eri kohissa tuntunu ja yks päivä tuntu kipee muljahdus ni liekkö sillo sit vaihtanu puolta!
Neuvolatäti ja lääkäri tuumas ku koitti molemmat mite se siel köllii et pienen tuntunen vauva käsikopelolla, en sit tajunnu siinä kysyy yhtää osaisko heittää arvioo minkä kokonen suurin piirtein.. No joha täs joutuu jo viikon päästä taas menemää neuvolaa ni pittää sillo muistaa kysyä :)

Kohdunsuun tilanne ei ollu paljoo muuttunu (aikasemmi ollu kiinteä, kiinni ja kaulaa 3cm) nytte oli sit kiinteän ja pehmeen välimaastosta, kiinni ja edelleen 3cm kaulaa, ei kuulemma oo iha heti syntymässä :grin

Otettii se streptokokkinäyte ja ei tosiaa miulta persholesta ronkkinu ollekaa :grin Säästyinpä perseen ronkinnalta :laughing002

Takaisin