Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai niin, mulla tänään rv 37+1 eikä vieläkään mistään streptokokki-näytteestä ollut juttua viime viikolla neuvolassa... josko sitten ensi viikolla, kun on taas neuvola?

^höh, onpas outoa... Vai voisko tääki olla tyhmästi sellanen asia jota ei sit kuitenkaan ihan joka paikassa oteta...?
Mulla oli näyte onneks negatiivinen, ei tarvi stressata siitä...

Yleensä kai se strepto otetaan noin viikolla36,ainaki täällä meillä, mut joillain paikkakunnilla vasta synnärillä.

Just tulin kontrollineuvolasta 34+1, ku viimeksi terkkarille jäi epäilys, että kasvaako vauva normaalisti, ku kohdunpohjakorkeus ei ollu noussu. No nyt oli noussu ja sf-mitta 31. Eli niinku epäilinki, "mittavirhe" johtu vaan siitä, että vauva on laskeutunu. Terkkari meinas kuitenki, ettei se kovin isolta tunnu, että jos ei mitään kasvupyrähdystä vielä ota, ni ois tulossa pienempi poika kuin isoveljestään. Toisaalta se on suuri helpotus kuulla, ni vois se alatiesynnytys onnistuakki. Toisaalta aloin miettiin sitä kätilön lupausta käynnistyksestä viikolla 40, jos vauva on normikokonen, ni lääkäri varmaan sit meinaa, että annetaan tilanteen rauhassa kehittyä ja sit hups vaan ollaanki jo viikoilla 42...

Muuten kaikki ihan normisti.
RR 118/74
pissa puhdas
vauva liikuskeli ja hyvät sykkeet

Paino 83.8 eli puonnu viime viikosta 200g, mutta johtunee siitä, että vkl oli niin toiminnantäyteinen enkä sit oikein ehtiny huolehtia omasta syömisestä. Enkä mä oikein muutenkaan ymmärrä, miksi pitää heti ihmetellä, että onko ollu mahatautia jos paino on puonnu 200g? Painoa mulla on kuitenki tullu sen 20kg, ni eiköhän se vauva sieltä ota tarvitsemansa. Ja tommonen 200g voi olla ihan vaan nestetasapainostaki johtuvaa.. Eri asia tietenki, jos paino ois tasasesti muutaman viikon ajan puonnu, ni sitä vois vähän kyselläkki, mutta tosiaan yhden viikon muutos.

Mulla vaihteli paino parillaki kilolla viikottain kun erikoisesta kävin kerran viikossa neuvolassa. On paljon merkitystä mihin aikaan päivästä punnitaan ja mä ainakin juon useita litroja vettä päivässä ja musta tuntuu että ulos tulee vain pieni osa. Tuopillinen vettä ennen neuvolaan menoa nostaa siis painoa jo puoli kiloa.

Mun terkka/kätilö sanoi tuosta streptokokista, että sitä ei välttämättä joka paikassa oteta. Kun jotkut sairaalat kuulemma ovat sitä mieltä, että vaikka se olis negatiivinen, niin vauvaa seurataan silti tarkasti infektioiden varalta ja vaikka se olis positiivinen, niin kovin moni ei siihen kuitenkaan synnytyksessä sairastu. Eli on kuulemma joidenkin sairaaloiden mielestä vähän turha testi kun vauvaa kuitenkin tutkitaan huolella se muutama päivä. Ja ohjeistus koko testin ottamiseen vaihtelee kuulemma aika ajoin. Mulle se kyllä antoi sen näyteputkilon ja mä sen neuvolan vessassa tein ja molempia reikiä piti ronkkia :p Toimitin sen labraan ja varmaan sitten seuraavalla kerralla neuvolassa saan vastauksen siitä.

Neuvola+lääkäri käyty:
Kaikki mallillaan, mitä nyt hb laskussa, johtuen varmaankin tuosta haavasta suolistossa.. (Hb 110, 5pv sit 126)
Paino vaan tippuu, taas -1kg viime viikkoon.. Mut ihan kiva, koska kerrytin sitä alkuraskaudessa 12kg.. :P nyt ollaan 9kg plussalla..
Streptonäytteen otti lääkäri, ei käyny takapuolessa. :D
Vauva jo alhaalla mut kohdunkaula edelleen pitkä, yli 3cm.. (Mulla lähtö oli yli 6cm) mutta oli se pehmentynyt jo! Eli toivoa on. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ylimääräisessä ultrassa käyty ja ensi viikoksi lähete sairaalalle... pikkuisen arvio paino tällä hetkellä 3600g ja viikkoja vielä liian vähän...katotaa miten käy. Rt kuitenkin.

^ oho, olispas hänellä kokoa... josko sit pituutta myös?
Josko olis arviot kuitenki menny vituralleen? Oliks sulla sokerit? Eiköhän kaikki kuitenki mee hyvin *piti lisätä hali hymiö mut enhän mä sellasta nää*:3someryhmähali sitten

neuvolassa käytiin pitkästä aikaa koko porukka.. tuleva isosiskokin kuuntelemassa sydänääniä :)

Uskallan jo ihekin sanoa että piä alaspäin vauva siellä pötköttelee :grin -jos nyt oikeasti lopetan tän epäilemisen. Ei oo vielä lähtöasemiin kiinnittyny.

Painoa tullu n. 200g viikkoon.. ei nyt oikein puntari halunnu päättää mihinkä kohtaan pysähtyy ja vielä aika paksut mammapöksyt jalassa. Ihan ja aivan sama joka tapauksessa :p

Hempat vähän tippunu alaspäin, ei mitään suurta 124(kö) ne oli viime viikolla, nyt 119..

Paineet hyvät 112/69.. esikoista oottaessa huideltiin jo lähempänä 80 alapaineiden kanssa.

Sf-mitta 33,5.. huoh.. keskikäyrällä vissiin siis mennään. Ärsyttävät käyrät!!!! Ihe kun tässä on olo, et ei tää masu ees mikään järkky suuri ole, niin sitten kun miekin käyn liikaa noita käyriä kattomaan, että ai kamala kohta hipoo jo yläviivalla ja sen yli.. :confused:
Katto tuo terkkakin tosin sivuprofiilia, et aika alhaalla meloni siinä kellottaa, et toisaalta kait sekin voi vaikuttaa tuohon mittaan...

strepto oli negatiivinen ollunna.

Heh, pitää kehua.. isäntää taas kehotettiin verenluovutukseen, kun kahottiin senkin hempat samalla.. vain 166 :grin eipähän siinä, on sillä ollu korkeemmallakin joskus kolmisen vuotta sitten.

Täällä vähän jännät paikat. Kortisonipiikki laitettu ja huomenna toinen..
B-vauvalla lapsivettä tosi vähän ja kaksikaan lääkäriä ei saanu kunnolla mitattua napavirtauksia.
Lääkäri sanoi jo et eipä täällä kalenteria katota vaikka olis juhannus et sit käynnistetään kun on tarvis. Vauva liikkuu kuitenkin hyvin ja ilmeisesti istukan toiminnassa jotain häikkää nii mielummin käynnistelevät :confused:
Maanantaille sain vielä kontrolliajan et katotaan tuleeko juhannusvauvoja.. tänään viikkoja 33+0

Tänään lääkärineuvola RV 35+1. Lääkäri otti streptokokkinäytteen (myös peräaukosta). Painoarvioks tuli pojalle n. 2,5 kg. :)

Hb 136. RR 117/64, p. 79. Painoa tullut koko raskausaikana 13kg, nyt viime neuvolasta +120g/vk.

Huih, alko pikkasen jo jäntskättää synnytys, nimittäin kohdunkaulan pituus oli 1cm, pehmee ja ulkosuu auki. Vauva jo niin alhaalla ettei lääkäri saanut mittaa päästä. Istukka vähän kalkkeutunut, kuulemma enteilee et alkais olee h-hetki lähellä.. Meinas lääkäri et kannattaa pakata sairaalalaukku valmiiksi, ja kyseli etten oo lomareissuja suunnitellut, sanoi vaan ettei kovin kauas kannata lähtee enää. Meinas et tuskin pysyy laskettuunaikaan asti sisällä. :eek:

Sanko pituudesta ei sanonut mitään mutta veikkas että laskettuna aikana paino olis yli 5kg.. mutta katotaan tosiaan ensi viikolla mikä on tuomio. Ja joo sokerit oli mutta ovat pysyneet huippu lukemissa.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Miekin pyörähin neuvolassa, kaikki on hyvin, hemppa 133, paineet 127/80, Sf 31. paino tippunu, joten kokonaisnousu on nyt 2,5 kg.

Laittaa nyt noita mun ylityksiä äitipolille katotaan mikä tuomio sieltä tulee, joten epäilen et aikastaavat 1.7 olevaa aikaa aikaisemmaksi, haluuvat kattoo et onko vauva kasvanu liikaa, ja eipä tuo nyt haittaa vaikka aikasemmin pääsisin käymäänkin, kuitenkin vähän jännittää et onko se ottanu ihan hirveen kasvuspurtin, kun noita heittoja sokereissa on ollu... Toivotaan parasta, pelätään pahinta!!

Mut siis terkka sano et vauva on aika alhaalla jo, et kyllä se pikkuhiljaa sieltä poispäin rupee tulee, mut ei ainakaan onneksi vielä!

Puhuiko ne Rosamunda mitään käynnistämisestä aiemmin jos vauva kasvaa liian isoksi? Mä ajattelin puhua itteni käynnistykseen seuraavalla polikäynnillä varsinkin jos vauva on kasvanut älyttömästi tässä välissä. Viimeksi oli siis 36+0 ja painoa 3320g...

No siis olen menossa ensi viikolla sairaalalle konsultointia varten..

Onko ne sanonu syytä miks vauva kasvaa noin isona vaikka sokerit on ollu hyvät?

Ei osaa sanoa.. mä ja mun mies ollaan oltu n.4200 g mutta mun isä on ollut 5400g.. mutta joo ensi viikolla vissiin viisaampi :-)

Niin ja mullahan viikkoja on vasta 34 + 5

Toivottavasti eivät ihan kamalan isoksi kuitenkaan päästä, että käynnistäisivät aikasempaan.... Toivottavasti sattuu osaava ja myötätuntonen lääkäri paikalle!!!

Mulla muuten kans isä ollu vissiin aika iso, jotain päälle 5000g!

Tsemppiä nyt tuleviin viikkoihin ja toivotaan että vauva vähän hellitäs kasvuaan näin loppumetreillä!

Takaisin