Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään käyty neuvolassa 35+2, rt pää alhaalla mut ei ihan vielä lähtökuopissa. Paino oli noussu 52g/vko oli kuulemma vähänlaisesti ja kyseli et onks ollu vatsatautia tai muuta syytä kun ei paino ole enempää noussu. Pissa ok. Verenpaine 124/85 alapaine hiukan koholla. Vauvan syke 140. Sf-mitta oli 34,5cm yläkäyrillä mennään. Seuraavaks ois viiminen lääkärin tarkastus kahen viikon päästä just ennen juhannusta ja siitä viikko ni seuraava neuvola. Arveli kyl et saattaisi syntyä jo aiemmin. Ja nyt kielsi nurmikon leikkuun, pyöräilyn ja mattojen pesun...

Ilmeisesti sen takia ettei heti lähde syntymään kun sais vielä hetken kasvaa.

Okei... mutta mistä se neuvolantäti osasi arvella, että voisi syntyä aiemmin? Onko sulla ollut voimakkaita harkkasuppareita? Anteeksi, en siis kyseenalaista, ihmettelen vain että on tuollainen kielto annettu, ja vielä neuvolantädiltä, joka luultavasti ei ole vauvasta tehnyt painoarviota, eikä tehnyt sulle sisätutkimusta että miten kypsät paikat on...? Mutta ehkä hän halusi sitten vaan ottaa varman päälle, eihän tietty kovaa rehkimistä muutenkaan suositella loppuraskauden aikana.

Muokattu viimeksi:
Mullekin sanottiin viimeks että pyöräilyy tulis välttää, ihan yleisesti vaan koska aiheuttaa painetta alapäähän kai....

Käväisin näyttämässä itseäni ja miestäni neuvolassa, johan edellisestä kerrasta olikin kaksi viikkoa.
Pissa ok, paineet 120/83, vauvan syke ~150, paino -2kg (alusta -8,5kg), sf-mitta 32cm.

Neuvolatädillä suu loksahti auki kuullessaan painon, koska kahden viikon takaiseen pudotusta oli tosiaan tullut se pari kiloa. Itsekin hämmästyin, koska olin varma, että nyt tulee plussaa kilo tms. Painonputoaminen ei sinällään toki haittaa, kun ylipainoa on ollut paljon, mutta tahti tämä tahti on vähän turhankin reipas. Syön kuitenkin mielestäni ihan riittävästi (ja mieskin nyökytteli päätään). Tosin mä hikoilen aivan järkyttävästi, joten turvotuksia ei ole ollut kuin satunnaisina päivinä ja ovat menneet heti ohi. Vauvan sykkeet myös heitteli, mutta neuvolatädin mukaan normaalia, koska vauvan sykkeen kuuluukin nousta, kun se liikkuu ja laskea rauhoittuessa.

Niin ja viikkoja 33+1

Muokattu viimeksi:
Mullakin oli eilen neuvolakäynti rv 35+0 :)
Paineet 128/78, hemppa oli 125, pissa puhdas ja sf-mitta oli kasvanut 33 senttiin. Siellä se pieni edelleen neukkutädin mukaan köllötteli rt, niinkun on tehnyt rakenneultrasta asti. Painoa oli edellisestä käynnistä pudonnut kilon verran niin vielä ollaan vähän päälle 3 kiloa miinuksella lähtöpainosta. Ei haittaa kyllä yhtään kun on elopainoa ollut ennen raskauttakin. :D Sykkeet kuulemma oli hiukan vilkkaat mutta nekin tasottu nopsaan ja täti sanokin että todennäkösesti pieni vaan ärsyynty hänen paineluistaan kohdunpohjan korkeutta mitatessa.
Sitten vaan odotellaan taas maanantaita ja polikäyntiä. Toivottavasti toukka olis vähän kasvanu!

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Eilen tuli käytyä neuvolassa eli rv 32+4
RR 111/77, pissa puhdas, sf-mitta 30cm ja painoa +300g ekaan neuvolaan verraten
Vauvalla raivotarjonta, syke +140 ja oli jo laskeutunut+ kiinnittynyt niin nyt patistus miulle ottamaan rennosti :)

Seuraavan kerran äitipolilla juhannusviikolla kokoultra ja sairaalan synnytysvalmennus.

Eilen antoivat myös miulle tuon GBS (B-ryhmän streptokokki) näyte tikun ja sain siihen seuraavanlaisen kirjallisen näytteenotto-ohjeen:
Alapesua antiseptisella aineella ei saa tehdä ennen näytteen ottoa. Ota näyte kuljetusputken näytteenottotikulla ensin emättimen alaosasta ja sen jälkeen samalla tikulla peräaukosta, läheltä peräaukon suuta. Työnnä tikku bakteerikuljetusputken geeliin ja kierrä korkki hyvin kiinni. Vie näyte mahdollisimman nopeasti laboratorioon, josta näyte lähetetään edelleen tutkittavaksi.

Eli ihan itte saa täälläkin peräaukkoa ronkkia, vaikka kysyin mieheltäkin tähän apua niin kieltäytyi kunniasta...

Mua ei oo kielletty liikkumasta, vaikka vauva on jos laskeutunu ja kiinnittyny ja suppareitaki tulee päivittäin. Ainoa mitä terkkari sano on, että jos kipeät supistukset tulevat fyysisen rasituksen aikana, ni pitää ottaa rauhallisemmin. Tämänki päivän siis alotin salilla ja sen jälkeen oon kotona oikeestaan koko ajan touhunnu kotihommia.. Tutkimusten mukaanhan liikunta ei lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä, päinvastoin kunto ja vointinsäilyy hyvänä synnytykseen asti. Eri asia tietenki, jos on jotain vuotoa, kivuliaita suppareita, kohdunsuun laskeumaa tai paikat jo niin auki. Niin ja nuo tietyt lajit niinku pyöräily tai ratsastus, joissa hölskyvä liike tai alapäähän kohdistuu painetta.
En minäkään kenenkään terkkarin sanomisia kyseenalaista, mutta tässä tulee taas esille nämä eri aluiden suosituserot ja terkkarien henk.koht. mielipiteet.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Martuti lähinnä olin kahtena edellisenä yönä valvonut 2-3 h kun supisteli ja neuvolassa kun vauvaa tunnusteltiin vatsan päältä niin oli kovin supistus herkkä ei kuitenkaan kauhean kivuliaita. En mäkään oikeen tiedä miksi kielsi kun oman jaksamisen mukaan olen touhunut ja tarkotus kuitenki olisi saada tää vauva ennen pitkään synnytettyä. Kohdun tilannetta ei ole vielä tämän raskauden aikana edes tutkittu. Tilanne tutkitaa 19.6 ja jos jotain huolestuttavaa olisi ollu niin kai se olisi pyytäny lääkärillä käymään.

Kuulin tuossa tutttavalta, jolla elokuussa LA et olis sormenpään verran auki ja vauvan pää tuntuis,et on niin laskeutunu.. siis sisätutkimuksen yhteydessä nää molemmat todettu. Vitti, et rupes jotenki ihteeni kauhistuttamaan että VAIKKA viikot on ihellä hyvät ja niinkun oon mieki kailottanu et eihän se enää oo riskiä jos synnytys käynnistyy/lapsi syntyy mut jotenki iski vähän *klumps* olo, et en mie nyt kyllä toivois kuitenkaan et vauva vielä syntyy.. että toivottavasti kypsyttelee ihan rauhassa vielä ainakin pari viikkoa... No, nää näitä sottailuja taas vaan :)

Neuvolakäynti takana.
Tänään rv 36+3.
Painoa tullut +767/vko :eek: Yhteensä nyt painoa tullut raskauden aikana +18,6kg :oops:
Verenpaine 119/73.
Pissassa kaikki kunnossa.
Kohdunpohjan korkeus (sf-mitta) 33cm.
Tunnusteltiin tyypin asentoa, rt edelleen.Sykkeet ja liikkeet normaalit.

Eipä siis mitään ihmeellistä, kaikki ok :)

Niin ja siis ei mulle oo mitään sanottu että pitäis kauheasti rauhallisemmin ottaa, vaikka vauva onkin jo laskeutunut ja kiinnittynyt, ja mulla oli tosiaan viikko sitten kohdunsuu sormelle auki ja puolipehmeä, ja kohdunkaulaa jäljellä enää 1,5cm...

Elviira on saanut olla ruututähtenä tällä viikolla useampaan otteeseen kun on ultrattu monissa eri tutkimuksissa. Eilen ultrattiin virtaukset (napanuora, istukka, aivo, sydän) ja niitten suhteen kaikki ok. Onhan se aika jännä fiilis kuulla noita sydämen jumputuksia eri kohdista kun kaikissa on omanlaisensa kaiku. Vauvalla ei onneksi ole ahdinkotilaa päällä vaikka jostain syystä erityisen verkkaisesti liikuskeleekin tällä hetkellä ka tekee varsin pieniä liikkeitä. Verenpainelääkitys aloitettiin vaikka paineissa ei ole muutosta raskauden aikana, kun mulla luontaisesti korkea verenpaine, mutta nyt kokeillaan vaikuttaako vauvaan jos paineita koitetaan alentaa.

Maanantain neuvolassa sf- oli 28,5 cm (rv 32+4), saa nähdä mitä se on ensi maanantaina. Painoa oli tullut 827g/vko johtuen järkyistä turvotuksista, mutta nyt näyttäisi että osa tuosta turvotuksesta on poistunut... Ja toivottavasti pysyy poissa myös.

Mua nykyään ahdistaa mennä ultraan kun siellä joutuu makaan siinä penkillä ja mulle tulee kamalan huono olo siinä ku maha painaa niitä jotain verisuonia ja meinaan pökrätä. Ei auta vaikka siinä sit kääntyis kyljelleen kun eka koittaa olla selällään et sais ultraaja katottua mahd. hyvin. Noi mun lääkäritki on ollu aina et "oota vielä vähä jaksa nii saan otettua tän ja tän" ja ite makaan siinä jo melkee taju pois :rolleyes:

Synnytystapa arvio takana, ja vauvan painoarvio 3200g!! :eek: Mutta en kyllä ihan usko tohon, kun viimeksi oli eri lääkäri mittaamassa ja mittasi millin tarkkuudella ja tänään mittasi vähän liian isolta alueelta ainakin viime kertaiseen verrattuna.
Sektioaika varattu 25.6. jolloin siis 38+6, ja jos päättää lähteä syntymään etukäteen, leikkaavat silloin päivystyksenä.
Ensiviikolla ylimääräinen aika käyrälle ison koon takia, ja kuulemma heti jos liikkeissä jotain erikoista niin suoraan sinne, yhden liikelaskennan jälkeen.
Ja sitten vielä yksi kokoarvio on kahden viikon päästä. :)
Ihana tietää milloin viimeistään on vauva jo ulkona!

Coco onpa jännäää! Toivottavasti ei paljoo kasva vikoilla viikoilla, vaikka eihän nuo tosiaan aina paikkaansa pidä. Kohta siellä on vauva sylissä! :binkybaby:love7

Aika hurja painoarvio tosiaan :eek:

Mistä asti teillä muilla mitataan tuota sf-mittaa..? miun mielestä ottaa tää nykynen terkka ärsyttävän huolettomasti tuolta häpyluun päältä kun taas esim esikoisen aikaan terkka oli tosi tarkkana siitä, et mitta alkaa ihan sieltä reunalta :grin

Omaanki korvaan kuulosti tosi isolta, mutta ei lääkäri ollut mitenkään huolissaan muuta kun tosiaan se ylimääräinen käyräaika ensi viikolle :)
Mä just viimeks jouduin sille th:lle sanomaan ettei mee enää yhtään kätensä kanssa alaspäin kun muuten menee liian kriittisiin paikkoihin, eli siis täällä ainakin otetaan ihan tosi alhaalta, ei taida häpyluun puoliväli millään riittää vaan vielä alempaan:grin

Takaisin